Gå til innhold

Hva har skolejenta (6-8 år) av klær og utstyr?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Om kort tid blir vi fosterforeldre for to søstre på 6 og 8 år. De har vært i beredskapshjem, og har noen klær med seg, men de er ikke fullt utstyrt med det et barn trenger for skole, lek og fritid. De har ingenting med seg fra sitt opprinnelige hjem.

Jeg sitter derfor og skriver lister over hva som vi må handle inn (både før de kommer og sammen med dem), og vil gjerne ha hjelp fra deg. 

Hva slags type klær og sko har jentene deres i skapet, og hvor har du handlet mesteparten?

Hva slags leker og pynteting har de på rommet sitt? Hva tenker du er populært for en 6- og 8-åring? 

Anonymkode: d94fb...e82

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Først vil jeg ønske dere lykke til som fosterhjem. Har selv hatt tre fosterbarn pluss et eget.
         Skoleklær har vi mest handlet på H&H, siden de vokser så fort fra klærne i den alderen og H&M har hatt klær som har passet best til kroppene deres. Både Lindex og Kapp Ahl er litt dyrere, men ikke mye. Det er heldigvis ikke noe klespress på skolen mine går. Vinterklær har jeg stort sett kjøpt på Stormberg, passer på når det er salg. Støvler og sko handles der det passer med salg eller når det er tilbud hos Skoringen. Kan også finne mange fine på nettet også.
Leker og pynteting er like individuelt hos barn som hos oss voksne. Jeg hadde tatt med jentene på handletur til innkjøp av det. Sett en sum de kan handle for. Selvfølgelig bør du ha noe klart, som tegne/malesaker og kanskje noe perlegreier enten til stryking eller så de kan lage seg noen fine smykker. Er det rosa/lillajenter ville jeg sørget for at minst et sengesett var i yndlingsfargen deres. BV kan kanskje hjelpe deg med litt tips angående jentenes ønsker og behov.

Anonymkode: ad596...152

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg handler mest på H&M til min seksåring. 

Det som kan være greit å ha i hus før de kommer, er vel litt basisklær som noen ensfargede nøytrale tights og T-skjorter, et par kjoler, en shorts eller to. Min datter er 'skjørtejente' da. Hør med bv hvilken størrelse de bruker, så du får riktig størrelse. I den alderen begynner store og glorete trykk å bli barnslig, så det bør du unngå. En god skalljakke og regntøy. 

Sko bør du vente med, selvfølgelig. Gode joggesko og et par støvler holder til utpå høsten, litt etter hvor du bor. Støvler kjøper jeg oftest hos Europris, billig og bra nok.

Leker og stæsj kan du vente litt med, så du ser hva de liker. Før de kommer, kan det være greit å ha noen hobbysaker som fargebøker, tegneblokk, blyanter, tusjer, hama-perler, smykkeperler, plastilina, maleskrin (og en billig voksduk til å redde bordet ditt 😂). 

Datteren min har for tiden dilla på bamser fra TY, jeg har inntrykk av at de er ganske populære. De finnes i de fleste lekebutikker, og kjennetegnes av glitter i øynene.

Anonymkode: 80c90...582

• Liker 1
Skrevet

De bør kanskje være med og handle litt klær? Hvis ikke må du kjøpe med flere størrelser og returnere der det er lov med åpent kjøp. 

Mine jenter har stort sett bare det de trenger: 

Et par olabukser fra f.eks. HM. Noen gensere og T-skjorter. Shorts og sandaler til sommeren. Badetøy/bikini. Litt pentøy til bursdager. Joggesko og hettejakke eller høst-/vårjakke til de kaldere dagene. Vinterjakke, vintersko og vinterbukse (evt. dress) til vinteren. Kjøper der jeg finner rimelige priser. Alt fra cubus til NameIt til Polarn O. Pyret (kjøper på salg der, men kvaliteten er fantastisk). 

Til skolen må de ha skolesekk og innesko. Vår skole tillater ikke penal, men det er fint å ha hjemme. Tegnesaker er fint å ha hjemme. 

Jentevennlig sengesett er hyggelig. De fleste jenter på den alderen er rosa-lilla-jenter :), selv om det selvsagt finnes unntak. Det samme med jentete interiør. Mine vokste ut av det i 10-års-alderen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

har en jente når hun var 6 hadde hun vinterdress nå er hun 8 da har vi jakke og bukse. hun har regntøy og støvler et sett og vindjakke. hun bruker ca 3 pr joggesko som hun sliter ut i løpet av sommeren, et par sandaler. 1 par vinterstøvler og et par dock boots. har 2 collegejakker vi har rundt 8 gensere og like mange t-skjorter.  noen litt penere bluser og topper. noen skjørt og kjoler og tightser til å ha under. prøver å få ting til å passe sammen slik at det meste kan brukes litt om hverandre. vi har 4 olabukser og 2-3 andre typer bukser, et par joggebukser. Annet utstyr er sykkel, sparkesykkel, skøyter, ski, rulleskøyter og rullesko (bruker mest rullesko fremfor rulleskøyter)jeg har et egentlig ganske forsiktig barn som bruker lang tid på å tørre å prøve og tro at hun får til. men har alt av utstyr selv om det ikke alltid har blitt brukt så flittig. 

mitt barn er veldig smalt i fasong, så er veldig nøye med å velge klær som er smale. bukser må ha justerbar strikk i linning. gensere handler jeg en 5 stk fra pomp de lux med tigtser som passer til (dette fordi det er god kvalitet, holder form og farge og kan fint arves videre.  så er de smale i fasong, så er det da lett å bruke ting om om hverandre) 

Min liker hverken rosa eller lilla, det må du nesten spørre jentene om hva de liker. Barn er forskjellige noen er veldig bestemt på hva de skal ha på seg andre ikke. Men har ikke beredskapshjemmet kjøpt inn utstyr i hvertfall for sommersesong ?? og en del leker/ting de liker å gjøre, sykkel o.l??  de skal ha fått utbetalt en del for innkjøp av dette ved innflytting. 

Anonymkode: 1ea02...4e7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lillesøster her har for det meste klær fra HM, KappAhl og lindex. Legger litt mer penger i yttertøy og vintersko. Klærne er gjerne hettejakker, leggings/treggings, kjoler, t-skjorter med fine motiver. Mi på 8 liker både litt tøffe motiver og søte ting som enhjørninger og kattunger, men frost er hun helt over nå. 

Nesten alle småjentene på skolen her har sekk fra beckmann og gjerne matchende pennal. Matbokser og drikkeflasker bør de ha, vi er glad i drikkeflasker fra contigo og matbokser fra Sistema. 

Anonymkode: 75b4b...5a1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skolesekk, badedrakt, fotballsko, fotball, hoppetau, utekritt, spinnere, ty-kosebamser, mine liker dukker, lego blir neppe feil. 

Klær, kjenner dere ingen dere kan arve fra? De trenger jo bukser, kjoler, pysj, jakker, osv, innesko og joggesko og regntøy. 

Anonymkode: 5fa21...538

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke mye til hjelp her da jeg ikke har barn, men vil bare si at dere er herlige mennesker som blir fosterforeldre!

Anonymkode: 7a425...805

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ville tatt med jentene på handletur. Kjedebutikkene sine klær er bra for barn, handler mest på HM og Cubus (da pga tilgjengelighet).

De vil trenge ryggsekk, mulig 1 klassingen får på skolen. Se på kommunens hjemmeside for å finne ut av det.

Ellers, ikke kjøp dyre klær som ikke kan lekes i.

Vinterklær hadde jeg tatt når den tid kommer. Hvor i landet dere bor vil ha betydning for det. Idrettsutstyr ville jeg også tatt etterhvert. Og pynteting på rommet hadde jeg også ventet med til jentene er på plass. De har veldig forskjellig smaker, akkurat som oss voksne.

Anonymkode: 78aee...13e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle fine svar og gode råd :smilyblomst:

Barna skal helt sikkert få være med å handle, men det kan fort bli veldig overveldende for jentene å være med på, så noe må nok være på plass før de kommer. 

De har selvfølgelig noe med seg fra beredskapshjemmet, men begge to vokser jo, og siden det nærmer seg både høst- og skolestart er det naturlig at de får mye nytt. 

Listene er nå utvidet med tips om både klær, leker, (TY :)) og annet snask. Tenker at noe av dette kan de få være med å handle selv. Smart å gi de et beløp som de kan handle for :-D 

Jeg har i tillegg mange venninner med døtre som er litt endre, så noe arv blir sikkert også. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for alle fine svar og gode råd :smilyblomst:

Barna skal helt sikkert få være med å handle, men det kan fort bli veldig overveldende for jentene å være med på, så noe må nok være på plass før de kommer. 

De har selvfølgelig noe med seg fra beredskapshjemmet, men begge to vokser jo, og siden det nærmer seg både høst- og skolestart er det naturlig at de får mye nytt. 

Listene er nå utvidet med tips om både klær, leker, (TY :)) og annet snask. Tenker at noe av dette kan de få være med å handle selv. Smart å gi de et beløp som de kan handle for :-D 

Jeg har i tillegg mange venninner med døtre som er litt endre, så noe arv blir sikkert også. 

La dem velge seg nye gardiner til rommet også, når de er i gang. Viktig at de får sette sitt preg på rommet, tenker jeg. Mange flyttinger (dette blir vel bare den andre for disse, men likevel) kan gjøre barn litt utrygge for 'hvor lenge skal jeg være her da', da kan det å få velge gardiner/innredning være litt tryggende på at de er ment å bo der.

Anonymkode: 80c90...582

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville kjøpt noen bøker, eller lånt en hel haug på biblioteket. Det er trygg aktivitet som kan være fin både alene når man trenger å trekke seg litt tilbake, men også å lese sammen f.eks. før leggetid. Jeg ville også kjøpt dagbøker til jentene, det kan være fint å ha et sted å skrive ned tanker og følelser. Jeg ville også kjøpt inn noen brettspill. 

Hør med skolen om de trenger skøyter, hjelm, ski og slikt. Spør også om hva slags gymtøy, gymsko og innesko som behøves. 

Anonymkode: 51529...fc8

• Liker 3
Skrevet (endret)

Trampoline? Noen bøker? Puslespill? 

Jeg ville spurt de som kjenner jentene om hva de er opptatt av. Alt trenger vel ikke være på stell med en gang. Hvis ungene er av den mistenksomme sorten kan det kanskje virke mot sin hensikt? 

Vil tro at det de har størst behov for er ro. Med eget rom med en pult og et skap og en bokhylle og et mykt teppe og et par fine puter, tror jeg mye er gjort i første omgang. Og mat som jentene er særlig glad i. 

Kanskje lurt å ikke prøve for hardt? Ta ting litt etterhvert? 

(redigert for skrivefeil) 

Endret av Lammelåret
AnonymBruker
Skrevet

Eldste: telefon (kan være Nokia til 250,- fra Clas Ohlson), og nettbrett/tilgang til nettbrett der hun får laste ned noen spill. Yngste: noen egne spill på iPad/din telefon. De trenger på ingen måte iPhones og ipad'er, men har dere mulighet til å gi dem noe som ligner.,, litt.. noe gammelt... Det er stas. 

Anonymkode: 5fa21...538

AnonymBruker
Skrevet

Ville handlet inn litt klær, sokker, undertøy, hårstrikk, spenner osv. Tannbørster, hårbørster, alt man trenger av basic ting. Så ville jeg kjøpt en sykkel til de hver, hjelm, en telefon. Veldig greit så man kan få tak i de når de er ute med venner etterhvert. Spill som dere som familie kan spille sammen, 

Anonymkode: a1f2a...96c

Skrevet

Jeg tror jeg ville plukket ut noen tilng du skulle handle sammen med dem, f. eks noe til rommet; eks gardiner, sengesett, lampe, lite teppe.  Det du synes er praktisk.

Det andre til rommet, som seng, skap, hylle, knagger o.l. tenker jeg er lurt er på plass. 

Klær tenker jeg at du kjøper inn en del ( få størrelse og favorittfarger av beredskapshjemmet- kjøp heller litt stort enn litt smått. Mange klær kryper i vask, og mange kler barna i veldig trange klær….)

Så kan du velge ut f. eks joggesko, støvler, regntøy til handleturen med barna. Noen barn har ingen tålmodighet med innkjøp, andre elsker det. Viktig at handleturene blir ok både for barn og voksne.

Det er vanlig å ha egne innesko til gym- slike som ikke lager merke på gulvet. Fargeblyanter, tusjer og skriveblyanter (trekantede- ikke runde!). 

6-åringen er kanskje fortsatt Elsa- fan hvis hun har vært eksponert for denne filmen. En Elsa-pysj  eller to kan kanskje være noe?

Kanskje 8-åringen er på vei ut av Elsa-perioden, men det er ikke sikkert.

Sparkesykler og sykler er kanskje lurt å skaffe på forhånd?

Forslag til leker ute: Såpebobler, ball, ringspill, hoppetau, rokkering, kubbespill, stor mikado, paradis, kritt

Forslag til leker inne: Lego, maling, fargelegging, tegning, kinetisk sand (herlig å ta i- selges på lekebutikk i ulike farger), dukker, kosedyr (TY), vogge/seng til dukke/kosedyr, badeleker, aktivitetshefter med klistremerker. 

Gratulerer som fosterhjem! Lykke til med oppgavene!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...