Gå til innhold

Er trygda for lav?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er godt mulig, men dere glemmer det som er realiteten for de fleste uføre da folk flest er født frisk og blir syk senere i livet og ofte gradvis. Dermed kan uføre faktisk være høyt utdannete folk, som har blitt syke over tid, og er uføretrygdet etter å først ha måttet trappe ned i deltidsstillinger, så videre ned i AAP tiltak og dermed står på minstesats til tross for i utgangspunktet god lønn

Anonymkode: ff551...03d

Min erfaring er ikke at de fleste uføre er høyt utdannede mennesker som har mistet jobben... 

Min erfaring at de aller fleste uføre er enten person som aldri har fungert i jobb, eller har hatt ekstremt lav lønnte yrker. 

Det er en grunn til at det er dyrere for en lavt utdannet person å skaffe seg uføreforsikring enn en hlyt utdannet person, fordi forskning viser at veien til trygd er kortere for en lavt utdannet. 

Anonymkode: 30190...213

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Scenarioet er oftest en godt voksen person med tenåringer i hjemmet, ev unge voksne barn, der mor eller far blir uføretrygdet. Er mor og far gift, så flott, er de skilt så kan det være tøft på egen husholdning med boliglån, felleskostnader, faste utgifter, tannlege, medisiner og behandling, mindre enn 20 000 gjør at man lever i fattigdom resten av livet, og man har kanskje nesten halve livet igjen å leve med sykdom og smerter. 

Det er scenarioet. 

Anonymkode: b1992...ee7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Scenarioet er oftest en godt voksen person med tenåringer i hjemmet, ev unge voksne barn, der mor eller far blir uføretrygdet. Er mor og far gift, så flott, er de skilt så kan det være tøft på egen husholdning med boliglån, felleskostnader, faste utgifter, tannlege, medisiner og behandling, mindre enn 20 000 gjør at man lever i fattigdom resten av livet, og man har kanskje nesten halve livet igjen å leve med sykdom og smerter. 

Det er scenarioet. 

For å få mindre enn 20 000 må vedkommende ha en lavt lønnet jobb i utgangspunktet 

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, Horten Market skrev:

Det er vel også få forum som har så aktive brukere som KG. Her er det mange med god tid, det er sikkert ... ;)

Når det gjelder trygdens størrelse, så klarer da studenter å leve på knappe 8-10 000 i måneden. Dette er gjerne aktive mennesker, som reiser og sosialiserer seg, og er medlem i ditt og datt. I tillegg har de ekstraordinære utgifter til pensumlitteratur.

Jeg ser den at de som er trygdet skal ha et verdig liv. Problemet her er jo at så mange er blitt trygdet på ganske tynt grunnlag. Dette får de som har virkelig god grunn, svi for ved at synet på trygdede er at de er unnalurere. Det er da også sant i mange tilfeller.

Kanskje bør trygdestatusen til samtlige trygdede gis en ny vurdering etter dagens strengere regelverk. Da vil forståelsen for trygdens størrelse øke i befolkningen.

Og du verden så mye samfunnet kommer til å spare. De reelle trengende kan få dobbelt og vel så det på samme budsjett. ;)

Student er du en veldig begrenset periode av livet, uføretrygdet er du frem til pensjonsalder.

Jeg har også vært student og "fattig", men det er en investering i egen fremtid som jeg regnet med ville føre til høyere inntekt når jeg var ferdig, mer interessant jobb etc. Og det er greit å leve på lite penger en begrenset periode, men alle større utgifter ble skjøvet foran meg. Jeg kjøpte lite klær, brukte lite på fritidsaktiviteter, eide ikke vaskemaskin eller kjøleskap selv, så hvis det gikk i stykker var det ikke jeg som måtte betale for nytt. Nå må jeg selv kjøpe nytt kjøleskap når det gamle ryker, jeg trenger nye klær iblant (det nytter ikke lenger å vente til jeg er ferdig med studiene og har fått jobb.)

Som student var også de fleste vennene mine i samme situasjon, "fattige" studenter. Sosiale aktiviteter var billige, på fester tok vi med egne drikkevarer og spleiset på pizza. Som voksen forventes det at vertskapet står for all servering, og gjerne dyrere mat og drikke enn vi hadde som studenter. Det sosiale livet er også blitt dyrere som voksen (eller ville vært det om jeg hadde hatt råd), som student var det kanskje en kinotur iblant, som voksen er det teater/show, gjerne med middag etterpå.

Ja, vennene mine vet at jeg er uføretrygdet. Men jeg forventer ikke at de legger opp livsstilen etter min økonomi. Heldigvis har jeg familie og venner som har forståelse for situasjonen, det er greit at når jeg inviterer på middag blir det servert rimelige retter, gjerne uten alkohol. Men det har vært et stykke å gå for at det skal føles greit for meg, å alltid være den som "snylter". Når jeg blir invitert på middag er det ofte alkohol inkludert (selv om jeg sjelden drikker), og maten er dyrere enn jeg har råd til. Det har også vært vanskelig å skulle gi billigere gaver enn jeg får, men økonomien min tillater ikke at jeg kjøper like dyre gaver som jeg får av enkelte, til søsken med ektefelle ligger det gjerne rundt 400 kr, noe jeg uansett mener er nok.

Som ung og student føltes det også mye greiere å gi en "billig" bryllupsgave, alle har jo forståelse for at studenter ikke har all verdens av penger. Det samme gjelder gaver til "runde dager", dåp og konfirmasjon. (Nå er jeg så heldig at jeg er flink til å strikke og lage andre ting, så noe av "prisen" for gaver i sånne sammenhenger betaler jeg i form av "arbeidstimer".)

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sånn til info så er det flere lavtlønnsyrker som har utbetalt 20 000 i mnd. Hvorfor skal folk gidde å jobbe og slite helsen hvis de kan få det samme i trygd? Nei trygden må være lav nok til at folk spiser seg mett og har tak over hodet, men ikke mer. Da blir folk motivert til å komme seg i jobb fremfor å slite sofaen hjemme. Alle disse uføre som bruker hele dagen sin på kg er tydeligvis god på pc, og burde således plasseres forran en pc og gjøre en innsats i arbeidslivet. 

Anonymkode: 49f9a...ecf

Jeg bruker ikke hele dagen på kg, (men jeg bruker jo pcen til andre ting også), og mener til og med at jeg har fornuftige ting å bidra med i en del tråder. At jeg kan bruke tastaturet og trykk "send inn svar" gjør ikke meg til "god på pc", men hvis du vet om en jobb som krever kun de to tingene så gi meg beskjed. Jeg tar den med glede.

1 time siden, amativeReflection skrev:

Det gjør du ikke.

Minstesats er 229 558 (2.48G) hvis du er enslig (15 000 i måneden). Eller 211 073 hvis du er gift eller samboer (14 000 i måneden).

Hvorfor innbiller alle på trygd og AAP at de får mindre penger enn de gjør?

Jeg vet godt hvor mye jeg får utbetalt, det kan jeg se på kontoutskriften hver måned. Det tror jeg også andre trygdede er i stand til. Men så har vi noe som heter skatt, som varierer ut fra hvilke fradrag du har etc.

Og så er det en del trygdede som bevisst har et høyere skattetrekk enn de må for å få tilbake penger for å ha litt ekstra i sommermånedene. Forståelig, en form for "tvungen sparing", men da synes jeg det blir feil å si "stakkars meg, jeg får bare xx utbetalt".

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjære deg... Det er ekstremt mange som får myyye mer i trygd enn 14-15 k. 

Se eksempler over

Ja. Hva du får i trygd beregnes etter hva du tjente før du ble syk. Trygden er uansett en god del lavere enn lønna du hadde i utgangspunktet.

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I min første jobb etter studiet (4 år siden) hadde jeg 11000-12000 utbetalt. Jeg var økonomisk og etter at utgifter, studielån og mat var betalt hadde jeg fortsatt en tusenlapp igjen til sosiale aktiviteter. Så mye trenger man faktisk ikke om man er trygdet.

Anonymkode: 6ae1a...752

Som nevnt ovenfor, det er en enorm forskjell på å leve med lite penger i en begrenset periode og resten av livet. Når det er en begrenset periode kan en del "store" utgifter utsettes.

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, SiMa skrev:

Jeg vet godt hvor mye jeg får utbetalt, det kan jeg se på kontoutskriften hver måned. Det tror jeg også andre trygdede er i stand til. Men så har vi noe som heter skatt, som varierer ut fra hvilke fradrag du har etc.

Jeg sjekket jo skatten hvis du har INGEN fradrag. For å få mer skatt må du jo ha tildrag, og det finnes jo ikke.

• Liker 1
Skrevet

Vet ikke om den er for lav, jeg. Det avhenger jo av hva man har (opp)tjent seg. Min er grei siden jeg jobbet lenge og tjente bra. Har en privatutbetaling også..som arbeidsgiver betalte premien på. Jeg klager ikke.

Men blir sint når noen mener jeg lever på deres skattepenger. NEI. Jeg jobbet og betalte min skatt fra jeg var tolv til nesten femti.

Tenker jeg lever på MINE skattepenger.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å få mindre enn 20 000 må vedkommende ha en lavt lønnet jobb i utgangspunktet 

Nei, det er 66% av tidligere inntekt inntil 6G, så en kan ha vært midt på treet lønnsmessig og havne under 20 000 på uføretrygd

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, amativeReflection skrev:

Jeg sjekket jo skatten hvis du har INGEN fradrag. For å få mer skatt må du jo ha tildrag, og det finnes jo ikke.

Som jeg sa, noen har bevisst høyere skattetrekk enn de trenger, som en form for "tvungen sparing", og selv om jeg da mener det er feil å si jeg får "bare xx" utbetalt i måneden er det nok en del som gjør det.

Og det er ikke alltid skatteetaten er så flinke til å regne ut riktig skattetrekk heller. Så de som "bare får xx" utbetalt kan ha helt rett, men får igjen (overraskende for dem selv) på skatten året etter.

Skrevet
Akkurat nå, SiMa skrev:

Som jeg sa, noen har bevisst høyere skattetrekk enn de trenger, som en form for "tvungen sparing", og selv om jeg da mener det er feil å si jeg får "bare xx" utbetalt i måneden er det nok en del som gjør det.

Og det er ikke alltid skatteetaten er så flinke til å regne ut riktig skattetrekk heller. Så de som "bare får xx" utbetalt kan ha helt rett, men får igjen (overraskende for dem selv) på skatten året etter.

Om skattetrekket mitt er 100% eller 0% er da rivende likegyldig. Jeg tjener jo akkurat like mye penger.

Man kan jo sette innstillingene sine selv...

Skrevet
1 minutt siden, amativeReflection skrev:

Om skattetrekket mitt er 100% eller 0% er da rivende likegyldig. Jeg tjener jo akkurat like mye penger.

Man kan jo sette innstillingene sine selv...

Det du hevdet er at ingen på trygd får så lite som 11000 utbetalt i måneden. Utbetalt = etter at skatten er trukket fra. Hvis det er bruttoinntekt du vil diskutere får du diskutere det, og ikke henge deg opp i hva folk faktisk får utbetalt.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, SiMa skrev:

Det du hevdet er at ingen på trygd får så lite som 11000 utbetalt i måneden. Utbetalt = etter at skatten er trukket fra. Hvis det er bruttoinntekt du vil diskutere får du diskutere det, og ikke henge deg opp i hva folk faktisk får utbetalt.

De får utbetalt det i måneden. Når du regner hva du får i måneden deler du årsinntekten. Skatt som er betalt for mye får du tilbake.

Skrevet

Fattige får også mer penger av å jobbe, det er ikke forbeholdt de rike. Nå blander du kortene her.

Anonymkode: 5e0a4...cf0

Jeg gjør nok ikke det. Jeg tok utgangspunkt i setningene jeg siterte og snakket om motivasjon.

Skrevet

De rike er motivert av utsiktene til å greie å tjene mer og gjør derfor en innsats for å tjene mer. Ingen blir motivert til å gjøre en innsats av å få pengene opp i hendene uten å gjøre noe for dem.

Anonymkode: e63dc...1f3

De rike er motivert av utsiktene til å greie tjene mer. Javisst! Hvor er de utsiktene for en på uføre? Relativt dårlige vil jeg si, for mange av dem. Hva med de som faktisk ønsker å arbeide noen % men som har 15- 20 års hull i CV`n? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Flere jeg kjenner som er uføre og arbeidsledige har mer inntekt enn meg som jobber 100 %. Nå har jeg ikke en høy stilling eller godt betalt jobb, men det føles likevel urettferdig... 

Anonymkode: 191a6...f77

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå har ikke jeg lest alle svarene.

Jeg går nå på AAP, dessverre laveste sats, da jeg ble syk på slutten av min bachelor grad. Og som student, så klarer man seg mye bedre, fordi man er frisk, og man kan fint jobbe ved siden av. Jeg og jobbet jo ved siden av, da jeg studerte.

Jeg er alene med 2 barn, og har nå utbetalt 14 000 kr i måneden. Synes dette er for lite. Men om det burde bli så mye som 20 000 utbetalt, det vet jeg faktisk ikke.

Nå er vel minstesatsen for uføre, rundt 220 000, så øker den litt for enslige, men da snakk om bare noen få tusenlapper. Og som enslig på ufør, tenker jeg at man burde kanskje ha 250 000 som minimum. For det er dyrt å leve alene. Da det å bo er veldig dyrt. Men samtidig må ikke trygden øke så mye, at det ikke lønner seg å jobbe.

Anonymkode: e2879...61d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Vet ikke om den er for lav, jeg. Det avhenger jo av hva man har (opp)tjent seg. Min er grei siden jeg jobbet lenge og tjente bra. Har en privatutbetaling også..som arbeidsgiver betalte premien på. Jeg klager ikke.

Men blir sint når noen mener jeg lever på deres skattepenger. NEI. Jeg jobbet og betalte min skatt fra jeg var tolv til nesten femti.

Tenker jeg lever på MINE skattepenger.

Jeg skaø love deg at du som som regnskap går kraftig i minus..

Regner med at du brukte helsevesen, veier osv da du jobbe også. 

Du er 50, kunne ha jobbet i 27 år til... Du jar sikkert høyere forbruk av helsevesenet også

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flere jeg kjenner som er uføre og arbeidsledige har mer inntekt enn meg som jobber 100 %. Nå har jeg ikke en høy stilling eller godt betalt jobb, men det føles likevel urettferdig... 

Anonymkode: 191a6...f77

Da får du ta utdannelse, og få deg en bedre jobb. Du har en mulighet til å tjene mer. Det har ikke en som er for syk til å jobbe.

Jeg mangler 30 studiepoeng, fra en bachelorgrad, hvor jeg ville tjent rundt 500 000, så ble jeg syk. Og nå får jeg ikke fullført utdannelse, eller jobbet. Med mindre det kommer en mirakelkur snart. Så nå har jeg 190 000 i året.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da får du ta utdannelse, og få deg en bedre jobb. Du har en mulighet til å tjene mer. Det har ikke en som er for syk til å jobbe.

Jeg mangler 30 studiepoeng, fra en bachelorgrad, hvor jeg ville tjent rundt 500 000, så ble jeg syk. Og nå får jeg ikke fullført utdannelse, eller jobbet. Med mindre det kommer en mirakelkur snart. Så nå har jeg 190 000 i året.

Du skjønner at ikke alle er i stand til å ta en utdannelse og få bedre jobb. 

Mange har ikke kapasitet til å ta annet enn lavtlønnede jobber. Feks mange flyktninger med dårlig språk. 

Synes du ikke at det skal lønne seg for disse å jobbe?? 

Du synes det er bedre at dissr bare lener seg tilbake på fellesskapet? 

Det er sable viktig for vårt samfunn og for dere uføre at det faktisk lønner seg å jobbe!! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde du du huslån da? Hvor høy husleie? HAdde du lån utenom studielån å betjene? Medisiner og behandling å betale? 

Anonymkode: 676c9...650

Når man er nyutdanna har en ofte ikke råd til huslån. En må leve etter evne.

Anonymkode: 07c29...627

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skjønner at ikke alle er i stand til å ta en utdannelse og få bedre jobb. 

Mange har ikke kapasitet til å ta annet enn lavtlønnede jobber. Feks mange flyktninger med dårlig språk. 

Synes du ikke at det skal lønne seg for disse å jobbe?? 

Du synes det er bedre at dissr bare lener seg tilbake på fellesskapet? 

Det er sable viktig for vårt samfunn og for dere uføre at det faktisk lønner seg å jobbe!! 

Mener du at alle som går på trygd går innunder det du skriver?

Anonymkode: f050e...c14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...