Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Er trygda for lav?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Snakk om å være blond.

De fleste som er trygded kunne fint jobbet.

Her legger du bare opp til å være vrang. Aldri skrevet at alle trygdede har svindlet til seg trygda.

Anonymkode: 3cd85...e25

Dette må du nesten kunne dokumentere med en link eller to.

Ellers fremstår du bare som et gressnaut som tror du har peiling:fnise:

Anonymkode: 9eaa5...131

• Liker 4
Skrevet

Nei, den er helt grei. Det skal lønne seg å jobbe, men man skal ikke sulte ihjel bare fordi man ikke kan jobbe. Jeg kunne kanskje gått med på en økning hvis reglene ble strengere, slik at de kan sile ut flere snyltere.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Den vesle høna og hvetekornet
Ei lita høne fant et hvetekorn.
– Jeg fant, jeg fant et hvetekorn, sa den vesle høna. Hvem vil så kornet?
– Ikke jeg, sa musa.
– Ikke jeg, sa katta.
– Ikke jeg, sa grisen.
– Men jeg vil, sa den vesle høna.
Og sa sådde hun kornet. Snart begynte kornet å vokse.
– Hvem vil vanne kornet? spurte den vesle høna.
– Ikke jeg, sa musa.
– Ikke jeg, sa katta.
– Ikke jeg, sa grisen.
Og så vannet hun kornet. Så ble kornet modent.
– Hvem vil skjære kornet? spurte den vesle høna.
– Ikke jeg, sa musa.
– Ikke jeg, sa katta.
– Ikke jeg, sa grisen.
– Men jeg vil, sa den vesle høna
Og så skar hun kornet.
– Hvem vil bære kornet til mølla? spurte den vesle høna.
– Ikke jeg, sa musa.
– Ikke jeg, sa katta.
– Ikke jeg, sa grisen.
–Men jeg vil, sa den vesle høna.
Så bar hun kornet til mølla og malte det til mjøl.
– Hvem vil bake kake av mjølet? spurte den vesle høna.
Musa og katta og grisen svarte at de ikke ville.
– Ja, så vil jeg, sa den vesle høna.
Og så bakte hun en kake av mjølet.
– Hvem vil spise kaka? spurte den vesle høna.
– Jeg vil, sa musa.
– Jeg vil, sa katta.
– Jeg vil, sa grisen.
– Nei, jeg vil, sa den vesle høna.
Og så spiste hun kaka.

Den som ikke bidrar fortjener heller ikke en bit av kaken.

Anonymkode: e0d70...ace

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den vesle høna og hvetekornet
Ei lita høne fant et hvetekorn.
– Jeg fant, jeg fant et hvetekorn, sa den vesle høna. Hvem vil så kornet?
– Ikke jeg, sa musa.
– Ikke jeg, sa katta.
– Ikke jeg, sa grisen.
Og sa sådde hun kornet. Snart begynte kornet å vokse.
– Hvem vil vanne kornet? spurte den vesle høna.
– Ikke jeg, sa musa.
– Ikke jeg, sa katta.
– Ikke jeg, sa grisen.
Og så vannet hun kornet. Så ble kornet modent.
– Hvem vil skjære kornet? spurte den vesle høna.
– Ikke jeg, sa musa.
– Ikke jeg, sa katta.
– Ikke jeg, sa grisen.
– Men jeg vil, sa den vesle høna
Og så skar hun kornet.
– Hvem vil bære kornet til mølla? spurte den vesle høna.
– Ikke jeg, sa musa.
– Ikke jeg, sa katta.
– Ikke jeg, sa grisen.
–Men jeg vil, sa den vesle høna.
Så bar hun kornet til mølla og malte det til mjøl.
– Hvem vil bake kake av mjølet? spurte den vesle høna.
Musa og katta og grisen svarte at de ikke ville.
– Ja, så vil jeg, sa den vesle høna.
Og så bakte hun en kake av mjølet.
– Hvem vil spise kaka? spurte den vesle høna.
– Jeg vil, sa musa.
– Jeg vil, sa katta.
– Jeg vil, sa grisen.
– Nei, jeg vil, sa den vesle høna.
Og så spiste hun kaka.

Den som ikke bidrar fortjener heller ikke en bit av kaken.

Men det er forskjell på å KUNNE bidra og ikke VILLE bidra.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men det er forskjell på å KUNNE bidra og ikke VILLE bidra.

Kan du sitte på en PC kan du jobbe. Du vil bare ikke.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, KvinneMannen skrev:

Nei, den er helt grei. Det skal lønne seg å jobbe, men man skal ikke sulte ihjel bare fordi man ikke kan jobbe. Jeg kunne kanskje gått med på en økning hvis reglene ble strengere, slik at de kan sile ut flere snyltere.

De siste årene har det blitt utrolig strengt, og mye vanskeligere enn før.

Jeg er kronisk syk, så har vært det hele livet. Men sykdommen blir gradvis verre med årene, så som barn, så var jeg som andre barn, startet å jobbe som ung, og slet ikke før jeg ble 24 år, da ble jeg akutt verre, og var det i flere år. Så da jeg ble 30 år, fikk jeg tilbud om å bli ufør. Takket nei, da jeg følte meg bedre, og ønsket å utdanne meg, for å komme tilbake i arbeidslivet, i en stilling jeg ville klare. Nav nektet å hjelpe meg, enten fikk jeg bli ufør, eller klare meg selv. Så jeg startet på skole, og betalte selv. Men det er dyrt å gå på skole, nå manglet jeg og flere videregående fag og, så jeg måtte starte der. Så måtte jeg jobbe ved siden av studiene, for å klare det økonomisk. Og da man er syk, så blir det for mye. Men jeg presset meg alt jeg klarte. Men tilslutt gikk det ikke lenger. Jeg ble sykemeld, og har nå gått på AAP en stund. Og nå har jeg flere spesialister, som sier jeg aldri vil komme tilbake til arbeidslivet. Sykdommen min kan dokumenteres gjennom blodprøver, også alvorlighetsgraden av sykdommen. Så jeg har jo bevis på hvor syk jeg er. Siste nå, er at jeg er så syk, at jeg må søke kommunen om å få hjelp hjemme. Men Nav, de mener at jeg er ikke så syk, at jeg kan jobbe. Så ufør får jeg ikke bli. De har sendt meg på flere kurs, og arbeidsutprøvinger og, hvor alle kommer fram til, at jeg har ikke noe restarbeidsevne. Men ufør, får jeg ikke bli.

Anonymkode: e2879...61d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kun 19000 kr

Du er blant de heldige. 
Det er mange som har rundt 14000 kr utbetalt i mnd. Det er veldig stor forskjell på 19 og 14

Anonymkode: 9b244...0d5

Det er bruttoen hennes. Utbetalt har hun 14-15 000. Det står i et senere innlegg.

Anonymkode: ff551...03d

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Snakk om å være blond.

De fleste som er trygded kunne fint jobbet.

Her legger du bare opp til å være vrang. Aldri skrevet at alle trygdede har svindlet til seg trygda.

De fleste som er trygdet kunne fint jobbet litt om arbeidslivet hadde vært lagt opp sånn. Det vil si et arbeidsliv som hadde godkjent ustabil arbeidskraft. Eks at en kunne jobbe 20 prosent i løpet av uka, men det var sånn at hvilke dager eller timer du kom ikke spilte noen rolle  bare jobbet de 20 prosentene i løpet av uka. 

Fordi arbeidslivet er lagt opp til at man må ha stabile arbeidstagere så skvises de med ustabil arbeidskraft ut. Derfor er det mange uføre som sitter der ute som kan jobbe litt, men det er ingen jobb til dem. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, tussi84 skrev:

Det er ikke riktig det du sier heller. Vi skatter forskjellig. De fleste har tabell trekk og det finnes mange der ute. En del andre skatter etter prosent. La for moro skyld inn 19000 brutto med tabell 7102. Utbetalt etter skatt 15505 kr per mnd får jeg da. Jeg vet at det er halv skatt på en mnd, og uten skatt på en annen. De mmd regner jeg ikke med her. 

Om du har tabelltrekk eller prosenttrekk er bare interessant for skattetrekket, ikke for hvor mye du til slutt betaler i skatt.

Du er vel klar over at det du får tilbake på skatten ved for høyt trekk også er en del av det du får utbetalt?

For å se hvor mye du har utbetalt må du enten regne det ut selv eller se på skatteoppgjøret for å se hvor mye du totalt har utbetalt.

Anonymkode: e63dc...1f3

AnonymBruker
Skrevet

Dette må du nesten kunne dokumentere med en link eller to.

Ellers fremstår du bare som et gressnaut som tror du har peiling:fnise:

Nei, nå er du bare på vei til å gå til personangrep. Du har ikke noe å komme med og da går du bare til angrep.

Var en for litt siden som lå i en rulleseng og holdt foredrag. Null muskler.

Kan du drive med hundeoppdrett/hester/skigåing osv så da kan man bidra. 

Alle forventer at ting skal bli lagt i hendene dems.

Norge ligger i verdenstoppen i uføre. Noe som skurrer veldig. Så syke er da vi for faen ikke.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 0 følelse i venste arm. Ryggproblemer.

Men er i 100% jobb. Gikk hjemme nesten et år, men ble værre av å sitte/ligge rolig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, nå er du bare på vei til å gå til personangrep. Du har ikke noe å komme med og da går du bare til angrep.

Var en for litt siden som lå i en rulleseng og holdt foredrag. Null muskler.

Kan du drive med hundeoppdrett/hester/skigåing osv så da kan man bidra. 

Alle forventer at ting skal bli lagt i hendene dems.

Norge ligger i verdenstoppen i uføre. Noe som skurrer veldig. Så syke er da vi for faen ikke.

Norge ligger også i verdenstoppen når det gjelder elitesamfunn. Her er det kun det beste som er godt nok, noe færre og færre klarer leve opp til. Les Tussis innlegg. Det er mange 100% uføre som har en viss restarbeidsevne: JA. Men samfunnet åpner ikke for ustabil arbeidskraft. 

Det blir også dumt å sammenligne Norge med andre land fordi i andre land må familiene til de som er syke ta vare på dem. På godt og vondt, men den gode sida med det er at de da bidrar med det de kan innenfor familien. I Norge er de som er ressurssterke langt fra så raus. De syns det er ypperlig at de kan skyve syke familiemedlemmer over på NAV eller sosialen og fraskrive seg ett hvert ansvar for dem. 

Her skyves alle som ikke fungerer optimalt UT av samfunnet. Både yrkesmessig og sosialt noe som gjør folk sykere fordi en isoleres helt på toppen av alt. Så at Norge har en mer betydelig uførestatistikk enn andre land er søren meg ikke rart. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det er bruttoen hennes. Utbetalt har hun 14-15 000. Det står i et senere innlegg.

Nei.  Jeg er den som hadde 19 000 brutto, og er en annen bruker enn hun som hadde 19 000 utbetalt.

Anonymkode: 1d33a...51e

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei.  Jeg er den som hadde 19 000 brutto, og er en annen bruker enn hun som hadde 19 000 utbetalt.

Anonymkode: 1d33a...51e

Ah ok, beklager. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Norge ligger også i verdenstoppen når det gjelder elitesamfunn. Her er det kun det beste som er godt nok, noe færre og færre klarer leve opp til. Les Tussis innlegg. Det er mange 100% uføre som har en viss restarbeidsevne: JA. Men samfunnet åpner ikke for ustabil arbeidskraft. 

Det blir også dumt å sammenligne Norge med andre land fordi i andre land må familiene til de som er syke ta vare på dem. På godt og vondt, men den gode sida med det er at de da bidrar med det de kan innenfor familien. I Norge er de som er ressurssterke langt fra så raus. De syns det er ypperlig at de kan skyve syke familiemedlemmer over på NAV eller sosialen og fraskrive seg ett hvert ansvar for dem. 

Her skyves alle som ikke fungerer optimalt UT av samfunnet. Både yrkesmessig og sosialt noe som gjør folk sykere fordi en isoleres helt på toppen av alt. Så at Norge har en mer betydelig uførestatistikk enn andre land er søren meg ikke rart. 

Har faktisk hørt om uføre som har en arbeidsevne på 60 prosent, men fordi de ikke vet når de kan jobbe disse 60 prosentene så finnes det ikke jobber til dem. De får derfor innvilget ufør siden det handler om evnen til å være selvhjulpen økonomisk. Igjen handler det om at ustabile arbeidstagere får ikke jobb. 

Jeg personlig har skrevet tidligere i denne tråden om hvordan jeg fungerer. Jeg likte å jobbe de dagene formen tillot det. Det å treffe kollegaer og føle at man gjør noe fornuftig gjorde godt for meg. Dessverre vet jeg ikke om jeg er i form til å jobbe i morgen, før jeg våkner. Det er derfor ikke plass til meg i det ordinære jobb markedet. Jeg sitter derfor med en restarbeidsevne jeg ikke får brukt. Noe mange andre uføre gjør også. Hadde der vært åpent for ustabil arbeidskraft så hadde jeg jobbet det jeg orket innenfor en uke.

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Handler for så vidt ikke om at man "skyver" folk på NAV eller sosialen, for disse institusjonene er jo nettopp en del av samfunnskontrakten; at familien får slippe en stor andel av omsorgsjobben mot at men heller skatter litt mer. Og nettopp derfor er det så viktig at denne samfunnskontrakten fortsetter å kunne være bærekraftig, da med færrest mulig på uføre. 

For den er faktisk svært viktig. Om det sosiale sikkerhetsnettet reduseres sterkt eller forsvinner, så må familien igjen ta vare på sine eldre og syke, slik menneskeheten historisk sett har gjort lenge. Men det vil gå kraftig utover verdiskapning og innvasjon, for hvis langt flere blir opptatte med omsorgsarbeide på privaten, så binder man også opp hender i arbeidslivet. Dette vil igjen ha negative konsekvenser for annen- vare og tjenesteproduksjon i form av lavere omsetning, og sånn faller korthuset med en kraftig generell nedkjøling av økonomien. 

Anonymkode: 0bcc1...9b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, tussi84 skrev:

Har faktisk hørt om uføre som har en arbeidsevne på 60 prosent, men fordi de ikke vet når de kan jobbe disse 60 prosentene så finnes det ikke jobber til dem. De får derfor innvilget ufør siden det handler om evnen til å være selvhjulpen økonomisk. Igjen handler det om at ustabile arbeidstagere får ikke jobb. 

Jeg personlig har skrevet tidligere i denne tråden om hvordan jeg fungerer. Jeg likte å jobbe de dagene formen tillot det. Det å treffe kollegaer og føle at man gjør noe fornuftig gjorde godt for meg. Dessverre vet jeg ikke om jeg er i form til å jobbe i morgen, før jeg våkner. Det er derfor ikke plass til meg i det ordinære jobb markedet. Jeg sitter derfor med en restarbeidsevne jeg ikke får brukt. Noe mange andre uføre gjør også. Hadde der vært åpent for ustabil arbeidskraft så hadde jeg jobbet det jeg orket innenfor en uke.

Jeg vet det. Eneste gode muligheten folk har til å få utnyttet ustabil restarbeidsevne er egentlig å være selvstendig næringsdrivende å skape sin egen arbeidsplass som er uavhengig av tid og sted: noe som er stort sett blir altfor for krevende  for en som er ufør og fort kan sette personen i en enda verre situasjon enn før i forsøket.

Ellers er det jo få muligheter. En annen mulighet er veldedig arbeid som kunne gitt noe mestringsevne og sosial kontakt men selv sånne "jobber"  krever dessverre at en må kunne forholde seg til tid og sted og som regel litt i forkant. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Handler for så vidt ikke om at man "skyver" folk på NAV eller sosialen, for disse institusjonene er jo nettopp en del av samfunnskontrakten; at familien får slippe en stor andel av omsorgsjobben mot at men heller skatter litt mer. Og nettopp derfor er det så viktig at denne samfunnskontrakten fortsetter å kunne være bærekraftig, da med færrest mulig på uføre. 

For den er faktisk svært viktig. Om det sosiale sikkerhetsnettet reduseres sterkt eller forsvinner, så må familien igjen ta vare på sine eldre og syke, slik menneskeheten historisk sett har gjort lenge. Men det vil gå kraftig utover verdiskapning og innvasjon, for hvis langt flere blir opptatte med omsorgsarbeide på privaten, så binder man også opp hender i arbeidslivet. Dette vil igjen ha negative konsekvenser for annen- vare og tjenesteproduksjon i form av lavere omsetning, og sånn faller korthuset med en kraftig generell nedkjøling av økonomien. 

Anonymkode: 0bcc1...9b5

Ja, men i stedet for å bære seg over at det er for mange uføre og generelt for mange som faller ut av samfunnet burde en vel heller spørre seg om hvorfor dette skjer: som kanskje er så enkelt som at folk stadig er folk selv om samfunnet blir mer og mer avansert og at det kanskje ikke bare er en styrke at et samfunn utvikler seg på en måte som gjør at flere og flere ikke lenger passer inn i det/er bra nok?

Hva skal man gjøre: eksportere eller utrydde folk som ikke anses som gode nok for det norske samfunn så det får utviklet seg optimalt og la en elite av de velfungerende folkene i Norge og velfungerende folk som kommer fra andre land våre det bærende i samfunnet for at en kommer opp på et høyest mulig nivå utviklingsmessig, eller rett å slett roe ned et par hakk og heller prøve å skape et samfunn der det er plass til folk og der folk får lov å bidra med de ressursene de har?

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, nurcos skrev:

Nei, trygd skal ikke motivere for å ut i jobb. AAP skal motivere for å ut i jobb. Har du kommet så langt at du er trygded, så har du ingen arbeidskapasitet.

Ikke nødvendigvis. For å få innvilget uføretrygd må arbeidsevnen være varig nedsatt med minst 50 %. Mange med uføretrygd har dermed noe arbeidskapasitet, men arbeidsmarkedet har liten evne/vilje til å benytte seg av denne ledige arbeidskapasiteten.

Det er uheldig for et samfunn om trygdenivået er for høyt. De som befinner seg i grenselandet for å få innvilget uføretrygd, bør ha et insentiv for gjøre alt de kan for å forbli en del av arbeidsstokken. Noen vil nok lettere "gi opp" dersom det er lite å hente økonomisk på å forsøke og fungere i arbeid.

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men vi har verdens mest sjenerøse uføretrygd/sykelønnsordning, så da er det ikke så rart at vi også har så mange uføre og så høyt sykefravær :)

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/stoltenberg-regjeringen/nordmenn-er-verdens-mest-trygdede/a/10030709/

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...