Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Er trygda for lav?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
På 29.7.2017 den 1.31, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er folk på KG så besatt av uføre??

Anonymkode: 5c8eb...722

For å si det slik, da jeg var midt i en prosess om å søke uføretrygd for et par år siden så måtte jeg kutte ut kg forumet. Leste så jævlig mye dritt om uføre og hva de var, og ikke var, og hele balja, at jeg mistet nesten helt motet. Heldigvis var det behandlere med nav og ikke kg som skulle avgjøre hvor frisk og ikke frisk jeg er. 

Anonymkode: 0f97f...589

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om man tjener millioner i året, eller generelt veldig godt er det jo dumt å ikke spare opp mye, slik at en i mindre grad blir avhengig av uføretrygden hvis man skulle bli syk. 

Anonymkode: 0bcc1...9b5

Du skjønte godt at jeg ikke mente at alle som jobber for honorar istedenfor lønn ikke tjener 30 millioner. De færreste gjør det uansett hva lønna deres kalles. Det var et eksempel, satt på spissen, og det skjønte du forbanna godt.

Anonymkode: d9f4a...c87

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er naiv. Det er ikke inntekt i slike ting.

Anonymkode: a70b8...81f

Si ikke det. F. eks: 

http://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2015/08/Dataingenioer-tjener-millioner-paa-strikking

Jada, dette var en forholdsvis stor satsning, og jeg sier ikke at det er en typisk kapasitet som uføre har. Men poenget var å vise at det kan være marked for mer enn man tror, uten at jeg tror at hvem som helst kan bli den neste millionærstrikkeguruen. For mange vil det nok være mulig å spe på trygden litt, kanskje t.o.m. i stor grad gjøre seg uavhengig av den på en aktivitet man likevel liker å gjøre :) 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skjønte godt at jeg ikke mente at alle som jobber for honorar istedenfor lønn ikke tjener 30 millioner. De færreste gjør det uansett hva lønna deres kalles. Det var et eksempel, satt på spissen, og det skjønte du forbanna godt.

Hvorfor så sur? Av mitt innlegg fremgår det jo også at ikke alle nødvendigvis må tjene 30 mill, men at hvis man har gode honorar så bør en legge opp til sparing. 

Det finnes også andre måter å få registrert honorar/bedriftsoppdrag som lønn, det er å registrere ditt eget AS og sørge for at man tar ut en viss andel  i lønn istedet for utbytte. 

AnonymBruker
Skrevet

L

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor så sur? Av mitt innlegg fremgår det jo også at ikke alle nødvendigvis må tjene 30 mill, men at hvis man har gode honorar så bør en legge opp til sparing. 

Det finnes også andre måter å få registrert honorar/bedriftsoppdrag som lønn, det er å registrere ditt eget AS og sørge for at man tar ut en viss andel  i lønn istedet for utbytte. 

Lurer på hva kommunen sier når alle støttekontakter og avlastningsfamilier sier opp og ber de ansette firmaet sitt istedenfor. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns trygd, arbeidsledighetstrygd, pensjon skulle vært en flat ytelse. At folk skal klare seg på 10-15 000 i mnd blir helt feil. Det ender med at de utvikler depresjoner i tillegg til de problemene de ellers måtte ha. Jeg ser heller ikke et eneste argument for at en som har tjent mye penger hele livet skal ha en høyere ytelse fra det offentlig en en som har hatt en lav lønn hele livet. For meg er en som tømmer søppel en vel så viktig samfunnsbygger som en forretningsadvokat. Jeg regner også med at de som er høytlønte også har hatt mye bedre forutsetning for å legge opp nødvendige midler i løpet av yrkeskareierne, noe en barnehageassistent sikkert ikke har hatt muligheten til. Så hvorfor skal det offentlige ta bedre vare på de høytlønnede enn de lavtlønnede. Dette er offentlig diskriminering. 

Vi må også ta med i betraktning at i den tiden vi lever i spiller automatisering og bortfall av arbeidsplasser inn i større og større grad. Vi utdanner folk med mastergrader i ditt og datt uten at vi har bruk for dem til noe i ettertid. Dette medfører at egenverdien av enkeltmenneske synker. En utjavning mellom trygde lavstatus mennesker og høytlønnede er absolutt ønsket fra denne brukeren. (NB tjener selv så det rekker til salt i maten, og det ser ut som om det skal gå greit fremover også).   

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, RoH skrev:

Jeg syns trygd, arbeidsledighetstrygd, pensjon skulle vært en flat ytelse. At folk skal klare seg på 10-15 000 i mnd blir helt feil. Det ender med at de utvikler depresjoner i tillegg til de problemene de ellers måtte ha. Jeg ser heller ikke et eneste argument for at en som har tjent mye penger hele livet skal ha en høyere ytelse fra det offentlig en en som har hatt en lav lønn hele livet. For meg er en som tømmer søppel en vel så viktig samfunnsbygger som en forretningsadvokat. Jeg regner også med at de som er høytlønte også har hatt mye bedre forutsetning for å legge opp nødvendige midler i løpet av yrkeskareierne, noe en barnehageassistent sikkert ikke har hatt muligheten til. Så hvorfor skal det offentlige ta bedre vare på de høytlønnede enn de lavtlønnede. Dette er offentlig diskriminering. 

Vi må også ta med i betraktning at i den tiden vi lever i spiller automatisering og bortfall av arbeidsplasser inn i større og større grad. Vi utdanner folk med mastergrader i ditt og datt uten at vi har bruk for dem til noe i ettertid. Dette medfører at egenverdien av enkeltmenneske synker. En utjavning mellom trygde lavstatus mennesker og høytlønnede er absolutt ønsket fra denne brukeren. (NB tjener selv så det rekker til salt i maten, og det ser ut som om det skal gå greit fremover også).   

De med høy lønn har som regel betalt langt mer i skatt/trygdeavgift..

Anonymkode: f1237...874

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, og folk med medfødte funksjonshemninger har som regel ikke betalt noen ting. De burde få "straffetrygd" de må betale istedenfor utbetalinger. Det samme burde begge bestemødrene dine få. De har sannsynligvis vært hjemme med hus og barn nærmest hele sitt voksne liv. 

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror det er få som snakker om at man skal satse millioner, investere grassalt i anleggsutstyr og starte et større, tradisjonelt firma. Men selvstendig næringsdrivende er så mangt i dag. Kan du strikke? Annet håndverk? Noen som syntes det er fint og ønsker å kjøpe litt? Se der ja, kanskje man kan spe på trygden litt på en aktivitet mange liker å utføre likevel :) 

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Si ikke det. F. eks: 

http://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2015/08/Dataingenioer-tjener-millioner-paa-strikking

Jada, dette var en forholdsvis stor satsning, og jeg sier ikke at det er en typisk kapasitet som uføre har. Men poenget var å vise at det kan være marked for mer enn man tror, uten at jeg tror at hvem som helst kan bli den neste millionærstrikkeguruen. For mange vil det nok være mulig å spe på trygden litt, kanskje t.o.m. i stor grad gjøre seg uavhengig av den på en aktivitet man likevel liker å gjøre :) 

Det hjelper ikke. Jeg har flere ganger her inne skrevet det samme som deg. Det eneste jeg får til svar er : Nei. 

De uføre vil ikke høre på at de kan gjøre noe selv. Det går ikke pga det ene og det andre. Alt skal tilrettelegges av andre. Ingenting kan de bidra med selv. De er så syke at det er ikke snakk om engang.

Anonymkode: 9eaa5...131

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Javel det skjønte jeg ikke tror du? Jeg betaler selv litt over en gjennomsnittslønn i skatt i året. Men jeg ser allikevel ikke hvorfor jeg skulle trenge mer trygd enn en barnehageassistent som er alenemor / far som blir ufør. Vi har de samme behovene, ønskene.   

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, RoH skrev:

Problemet er at da er det ikke like mye motivasjon for folk til å sitte i 5-8 år med utdannelse og praksis for å utdanne seg for disse spesialiserte stillingene, og i forhold til at de har flere år med studielån å betale tilbake, er ikke lønnen til gjennomsnittet så mye høyere enn lavutdannede. Og når man sammenligner totalinntekt på den høytutdannede og den som ikke tar utdanning, så kommer ikke de fleste høytutdannede vinnende ut i lengden. En lang utdanning innebærer for mange mye ofring i mange år på first price nudler. Det er ikke slik at de fleste bare cruiser gjennom.  

Anonymkode: a5d7e...b00

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, RoH skrev:

Javel det skjønte jeg ikke tror du? Jeg betaler selv litt over en gjennomsnittslønn i skatt i året. Men jeg ser allikevel ikke hvorfor jeg skulle trenge mer trygd enn en barnehageassistent som er alenemor / far som blir ufør. Vi har de samme behovene, ønskene.   

Jeg vil også ha en villa i Holmenkollen, men det får vi jo ikke alle, selv om vi ønsker det. Og for personen med den villaen, betyr uføre at de mister hus og hjem, med din model, og noen av dem har jobbet hardere, tjent mer, betalt mye mer i skatt, og ofret mer enn andre for å oppnå den villaen. Dermed eroderes grunnlaget for en kjerneverdi som gjør at landet fungerer og har et godt velverdssystem, nettopp at hard arbeid og sparing skal lønne seg. 

Skrevet

Problemet er at da er det ikke like mye motivasjon for folk til å sitte i 5-8 år med utdannelse og praksis for å utdanne seg for disse spesialiserte stillingene, og i forhold til at de har flere år med studielån å betale tilbake, er ikke lønnen til gjennomsnittet så mye høyere enn lavutdannede. Og når man sammenligner totalinntekt på den høytutdannede og den som ikke tar utdanning, så kommer ikke de fleste høytutdannede vinnende ut i lengden. En lang utdanning innebærer for mange mye ofring i mange år på first price nudler. Det er ikke slik at de fleste bare cruiser gjennom.  

Er siv. ing, med mesterbrev og økonomiutdannelse så litt fartstid på skolebenken ble det jo, 7-8 år om jeg ikke husker feil. Jeg tok utdannelsen for å slippe bort fra hardt fysisk arbeide og få mer interessante arbeidsoppgaver pluss selvfølgelig lønn. Flesteparten av de som har stått å skrudd gips i 30 år er utslitte i kroppen.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det var sant hadde vi sett en helt annen prioritering i valg av yrker. Mange utdanner seg som sykepleiere som er tungt arbeid med drittlønn. Om de bare gikk etter penga så kunne de like godt blitt rørleggere eller elektrikere med samme eller bedre lønn, og mindre utdanning 

Anonymkode: 9eb75...9a5

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil også ha en villa i Holmenkollen, men det får vi jo ikke alle, selv om vi ønsker det. Og for personen med den villaen, betyr uføre at de mister hus og hjem, med din model, og noen av dem har jobbet hardere, tjent mer, betalt mye mer i skatt, og ofret mer enn andre for å oppnå den villaen. Dermed eroderes grunnlaget for en kjerneverdi som gjør at landet fungerer og har et godt velverdssystem, nettopp at hard arbeid og sparing skal lønne seg. 

Det har du ikke grunnlag for å mene. Pikettys teori er foreløpig ikke tilbakevist på noe som helst vis. Når 2000 butikker erstattes av en automatisert nettbutikk hvorledes tror du utviklingen kommer til å gå? Hvordan har du tenkt å demme opp forskjellen mellom folk? Tror du verden blir et bedre sted ved å utvide forskjeller mellom fattige og rike? 

• Liker 3
Annonse
Skrevet
31 minutter siden, RoH skrev:

Veldig godt innlegg.

Skrevet

@XbellaX skrev

Sitat

Fiffig den der. Mens rike blir motivert av å tjene mer og mer penger, så skal fattige bli enda mer motivert av å få enda mindre.

Veldig bra formulert. 

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det var sant hadde vi sett en helt annen prioritering i valg av yrker. Mange utdanner seg som sykepleiere som er tungt arbeid med drittlønn. Om de bare gikk etter penga så kunne de like godt blitt rørleggere eller elektrikere med samme eller bedre lønn, og mindre utdanning 

Anonymkode: 9eb75...9a5

Men det er jo ikke akkurat lønna som styrer at kvinner tradisjonelt har valgt sykepleie over rørleggerutdanning, så det argumentet faller på egen urimelighet. 

AnonymBruker
Skrevet
På ‎01‎.‎08‎.‎2017 den 22.12, AnonymBruker skrev:

Hva sikter du til? 

Men si man har 20% restarbeidsevne. Hvordan skal man orke, å starte sitt eget firma da. For de fleste firmaer går konk, og det å starte sitt eget firma, krever mye arbeid de første årene. Har tenkt tanken selv mange ganger, men det jeg kommer på, krever for mye arbeid. Skal jeg bare jobbe 20%, så går jo firmaet bare konk med en gang.

Anonymkode: e2879...61d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men si man har 20% restarbeidsevne. Hvordan skal man orke, å starte sitt eget firma da. For de fleste firmaer går konk, og det å starte sitt eget firma, krever mye arbeid de første årene. Har tenkt tanken selv mange ganger, men det jeg kommer på, krever for mye arbeid. Skal jeg bare jobbe 20%, så går jo firmaet bare konk med en gang.

Anonymkode: e2879...61d

Ok, best å bli liggende på sofaen:-)

Anonymkode: 9eaa5...131

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...