AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #121 Skrevet 29. juli 2017 13 minutter siden, paragone skrev: Jeg vet mer enn du tror. Kanskje du burde flytte til sted hvor du har råd til å bo? Det er ikke så enkelt som det. Jeg flyttet til et sted jeg har råd til å bo, uheldigvis betyr ofte det det samme som at det er så øde og avsidesliggende at pengene man sparte der må brukes på transport isteden. Anonymkode: 1f403...57d 5
JackIost Skrevet 29. juli 2017 #122 Skrevet 29. juli 2017 5 timer siden, Jerry Lee skrev: Vet ikke om den er for lav, jeg. Det avhenger jo av hva man har (opp)tjent seg. Min er grei siden jeg jobbet lenge og tjente bra. Har en privatutbetaling også..som arbeidsgiver betalte premien på. Jeg klager ikke. Men blir sint når noen mener jeg lever på deres skattepenger. NEI. Jeg jobbet og betalte min skatt fra jeg var tolv til nesten femti. Tenker jeg lever på MINE skattepenger. Dine skattepenger er dessverre ikke i nærheten av å betale uføretrygd fra du er 50 til 67 år gammel Med mindre du tjente et par millioner i året og betalte svært mye i skatt hvert år Skatt/trygdeavgift dekker ikke en gang forventede alderspensjonsytelser fra 67 og livet ut, når "pensjonisttilværelsen" i stedet varer fra man er 50 og livet ut, så "mister" staten 17 år med inntekter og må utbetale ytelser i 17 år ekstra. En ganske dramatisk forskjell. Husk at skatt også skal allokeres til andre offentlige tjenester, infrastrukturutbygging m.m. 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #123 Skrevet 29. juli 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Flere jeg kjenner som er uføre og arbeidsledige har mer inntekt enn meg som jobber 100 %. Nå har jeg ikke en høy stilling eller godt betalt jobb, men det føles likevel urettferdig... Anonymkode: 191a6...f77 Japp, det føles også urettferdig å være syk og ikke orke noe, i forhold til deg som er frisk. Har du ikke evne til å fatte det, men skal sutre over noe så banalt som penger i denne sammenheng, har du ikke skjønt mye her i livet Anonymkode: 9eaa5...131 6
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #124 Skrevet 29. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke hva som er arrogant med svaret mitt. Vi bor i Norge, er man frisk, og ønsker en god inntekt, da har man mulighet til å ta rett utdannelse, jobbe og tjene bra. Svaret var og til, en person som var sur, fordi den personen tjente mindre enn noen som er uføre. Da antar jeg at den personen ikke har utdannelse, og lønn på rundt 300 000. Da kan jo denne personene ta en utdannelse, og velge en utdannelse som gir jobb. Uansett så tjener de fleste i Norge helt greit. Kan og legge til at jeg har vært kronisk syk hele mitt liv, og kjempet i mange år, både for å være i arbeidslivet, og få meg en utdannelse. Da jeg ønsker en trygg jobb, med grei inntekt. Jeg er nå 38 år, og har vært ute av arbeidslivet i 2 år. Startet å jobbe da jeg var 13 år. Så jeg har vært svært mange år i arbeidslivet. Anonymkode: e2879...61d Du forstod åpenbart ikke svaret, selv om du har jobbet i din bransje i mange år, så ville du merket at det er betydelig tøffere å få seg ny jobb i dagens arbeidsliv. Det jeg reagerte på var derfor den nonchalante "det er jo bare å skaffe seg en bedre jobb" som ofte sies til de som er i arbeid, fra folk som ofte er trygdede på en eller annen måte. Og svaret vårt, som mange ser ut til å ikke greie å ta til seg, er da; nei, det er ikke bare å skaffe seg en bedre jobb i dagens arbeidsmarked. For det andre er det heller ikke slik at alle kan være ledere og spesialister. Noen må gjøre de mindre interessante jobbene også for at samfunnet skal gå rundt. Og da er det temmelig arrogant å si til sliterne i arbeidslivet at de skal skaffe seg en bedre jobb, når man står der på sidelinjen og ikke deltar i arbeidslivet selv. Anonymkode: 0bcc1...9b5
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #125 Skrevet 29. juli 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du virkelig er så syk i hodet at du med vilje ville valgt å krasje i en fjellvegg eller på annet vis påføre deg selv alvorlig sykdom og ødelegge resten av livet ditt kun for å få utbetalt trygd, ja da er du virkelig svært alvorlig syk! Anonymkode: f8be6...37d Ellers da? Alt vel? Ser ikke ut som det å bli ufør er så stort problem med å klage litt på rygg/nakke/ vondt i onten osv. Norge er på verdenstoppen i uføretrygdede. Anonymkode: 3cd85...e25 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #126 Skrevet 29. juli 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ellers da? Alt vel? Ser ikke ut som det å bli ufør er så stort problem med å klage litt på rygg/nakke/ vondt i onten osv. Norge er på verdenstoppen i uføretrygdede. ?? Husker du Thor Egil? Anonymkode: d9f4a...c87
Nastine Skrevet 30. juli 2017 #127 Skrevet 30. juli 2017 Selvfølgelig lønner det seg å jobbe! Om man ikke ønsker å havne på minstetrygd den dag man måtte bli for syk/gammel for jobb, så har det da absolutt lønt seg å jobbe. 5
Nastine Skrevet 30. juli 2017 #128 Skrevet 30. juli 2017 Kan med hånda på hjertet si at jeg jobber heller for luselønn og er frisk og rask, enn syk milionær som kun orker bruke pengene på det hen trenger, fordi hen er for syk til å gjøre stort. 5
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #129 Skrevet 30. juli 2017 Hovedproblemet er at trygd og studielån ikke henger med i samfunnsutviklingen. Når ting som bolig og mat blir dyrere og dyrere, så øker ikke disse "lønningene", og mange lever under fattigdomsgrensa. Det er ikke greit. Anonymkode: fe513...074 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #130 Skrevet 30. juli 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Flere jeg kjenner som er uføre og arbeidsledige har mer inntekt enn meg som jobber 100 %. Nå har jeg ikke en høy stilling eller godt betalt jobb, men det føles likevel urettferdig... Anonymkode: 191a6...f77 Jeg skjønner frustasjonen din! Det er kjedelig å ha en lavtlønnsjobb, og tjene under 365 000 i året (det høyeste beløpet man kan få som ufør fra det offentlige. Har de mer, er det snakk om privat utbetaling fra forsikring/pensjonsordning). Men det positive for deg er at det lønner seg fremdeles for deg å jobbe, for uansett hvor liten lønn du har nå, vil du få enda mindre som ufør. Anonymkode: 1d33a...51e 4
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #131 Skrevet 30. juli 2017 15 timer siden, JackIost skrev: Dine skattepenger er dessverre ikke i nærheten av å betale uføretrygd fra du er 50 til 67 år gammel Med mindre du tjente et par millioner i året og betalte svært mye i skatt hvert år Skatt/trygdeavgift dekker ikke en gang forventede alderspensjonsytelser fra 67 og livet ut, når "pensjonisttilværelsen" i stedet varer fra man er 50 og livet ut, så "mister" staten 17 år med inntekter og må utbetale ytelser i 17 år ekstra. En ganske dramatisk forskjell. Husk at skatt også skal allokeres til andre offentlige tjenester, infrastrukturutbygging m.m. Nettopp! De uføres skattepenger går ikke til egen uføretrygd eller pensjon, og de arbeidsføres skattepenger går heller ikke til andres uføretrygd/pensjon. Egne skattepenger dekker knappest opp egen bruk av skole, helsetjenester, sykepenger, og alt det andre det offentlige har betalt, eller kommer til å betale, for en selv. Ingen har derfor rett til å klage på at de uføre lever godt på deres skattepenger. Anonymkode: 1d33a...51e 5
JackIost Skrevet 30. juli 2017 #132 Skrevet 30. juli 2017 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nettopp! De uføres skattepenger går ikke til egen uføretrygd eller pensjon, og de arbeidsføres skattepenger går heller ikke til andres uføretrygd/pensjon. Egne skattepenger dekker knappest opp egen bruk av skole, helsetjenester, sykepenger, og alt det andre det offentlige har betalt, eller kommer til å betale, for en selv. Ingen har derfor rett til å klage på at de uføre lever godt på deres skattepenger. Anonymkode: 1d33a...51e Jo, for de som skatter mye kan man fint argumentere for at uføre, om enn indirekte, lever på blant annet deres skattepenger
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #133 Skrevet 30. juli 2017 1 time siden, JackIost skrev: Jo, for de som skatter mye kan man fint argumentere for at uføre, om enn indirekte, lever på blant annet deres skattepenger Jo da, jeg ser at jeg kunne formulert meg litt annerledes. Den lille prosenten som betaler mye skatt, som Røkke, Stordalen, Thon osv kan fint argumentere for dette, men den gjengse lønnsmottaker går vanligvis i minus hvis man skal sette opp et slikt regnskap. Og det er som oftest den gjengse lønnsmottaker som kommer med dette argumentet. Anonymkode: 1d33a...51e 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #134 Skrevet 30. juli 2017 1 time siden, JackIost skrev: Jo, for de som skatter mye kan man fint argumentere for at uføre, om enn indirekte, lever på blant annet deres skattepenger De kan også argumentere for at uføre lever på oljepenger og MVA som staten tar inn, men dette hører vi aldri noe om. Anonymkode: 9eaa5...131 2
JackIost Skrevet 30. juli 2017 #135 Skrevet 30. juli 2017 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: De kan også argumentere for at uføre lever på oljepenger og MVA som staten tar inn, men dette hører vi aldri noe om. Anonymkode: 9eaa5...131 Alt inngår i det samme regnestykket Poenget er at om de svært mange milliardene som går til uføretrygd ikke hadde gått dit, ville de kunnet gå til andre viktige samfunnsinvesteringer
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #136 Skrevet 30. juli 2017 2 minutter siden, JackIost skrev: Alt inngår i det samme regnestykket Poenget er at om de svært mange milliardene som går til uføretrygd ikke hadde gått dit, ville de kunnet gå til andre viktige samfunnsinvesteringer De mange milliardene dine hadde gått rett ut igjen i sosialstønader. Anonymkode: d9f4a...c87 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #137 Skrevet 30. juli 2017 22 minutter siden, JackIost skrev: Alt inngår i det samme regnestykket Poenget er at om de svært mange milliardene som går til uføretrygd ikke hadde gått dit, ville de kunnet gå til andre viktige samfunnsinvesteringer Det samme kan du si om alle offentlige overføringer. Hadde vi ikke hatt offentlig skole, ville disse pengene gått til andre viktige samfunnsinvesteringer. Hadde vi ikke hatt offentlig helsevesen, ville ... Hadde vi ikke hatt barnetrygd, ville .... Hadde vi ikke hatt full sykelønn, ville ... Anonymkode: 1d33a...51e 5
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #138 Skrevet 30. juli 2017 29 minutter siden, JackIost skrev: Alt inngår i det samme regnestykket Poenget er at om de svært mange milliardene som går til uføretrygd ikke hadde gått dit, ville de kunnet gå til andre viktige samfunnsinvesteringer Om mennesker ikke hadde fått trygd, hadde vi sett en økt andel kriminelle og de skattepengene måtte da gå til ansettelse av mer politi, alarmer og andre sikkerhetstiltak. Samt du ville sett intelligente mennesker droppe høyere utdanning fordi de måtte forsørge syke familiemedlem. På sikt gir det en lavere utdannet befolkning, økt kriminalitet og mindre trygghet i samfunnet. Det er mer hensiktsmessig å ha folk på trygd Anonymkode: 9eb75...9a5 6
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #139 Skrevet 30. juli 2017 Jeg har kun 19000 utbetalt i mnd som ufør. Synes det er alt for lite. Alle nødvendige utgifter har økt kraftig de siste 10-15 årene. Husleie, bensin, mat, strøm etc. Mens uføretrygden ikke har økt tilsvarende. I tillegg skulle man hatt nok til å ihvertfall dra på en to-tre ukers ferietur året som andre folk. Man føler seg fattig og utenfor når man må snu på hver krone. Anonymkode: 8c8d9...d59 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #140 Skrevet 30. juli 2017 På 29.7.2017 den 10.30, JackIost skrev: Angående trådens spørsmål: er trygda for lav? Med tiden kommer norsk økonomi til å få problemer, fordi det relativt sett vil bli flere og flere som får penger av staten uten å jobbe (primært alderspensjonister men også et økende antall uføre), og har ikke staten råd lenger, så må man gjøre endringer, slik man har måttet gjøre i andre land som har opplevd forverring av økonomien, som Nederland og Hellas Høyere pensjonsalder, lavere ytelser både for alders- og uførepensjonister. Slik er det bare, uansett hva noen skulle mene om hva trygden "burde" vært. Og den burde som sagt i et annet innlegg vært lavere, fordi man må markere at det skal lønne seg å jobbe. Spesielt barnetillegget til uføretrygd er problematisk, siden differansen mellom ev. lønn og trygd blir så liten Nettopp! Hjelper himla lite å synes at man skal få økt trygd for å kunne leve et mer verdig liv, når det systemet vi har i dag på sikt ikke er bærekraftig. Alle trygdede bør heller være takknemlige for den støtten de får utbetalt, og nyte det så lenge det varer. Jeg er også overbevist om at det vil komme innstramminger a la det man har vært nødt til å gjøre i andre land. Anonymkode: d2c7e...ac8 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå