AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #41 Skrevet 29. juli 2017 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Virkelig...så du synes at fordi hun er ufør, som nødvendigvis ikke er veldig vanskelig å få til. Så bør hun tjene mer enn mange mange andre yrker.. 39 000 er mer enn min menn og jeg tjener på våre fulle jobber Anonymkode: 30190...213 Ikke vanskelig å få til? Hvilken klode bor du på?? Anonymkode: 676c9...650 7
ajarRun Skrevet 29. juli 2017 #42 Skrevet 29. juli 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Amative! Det er brutto! Uføre skatter jo! Tallet hennes stemmer helt sikkert: hun er antagelig samboende ufør eller på AAP. Enslige uføre har ca 14-15000 utbetalt. Anonymkode: ff551...03d Jeg har jo trukket fra skatten selvsagt. Dessuten svarer du akkurat det samme som meg. 229 558 delt på 12 blir åpenbart ikke 15 000 (15 000 x 12 == 180 000). 1
JackIost Skrevet 29. juli 2017 #43 Skrevet 29. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men hvis hun jobber i bhg, hvor stor er debne differansen? Fra 20 utbetalt. Og tar du ogsp med kostnadene man har knyttet til en jobb? Jeg pendler og bruker sikkert 50-90 000 i forbindelse med dette.. (avskrivning, slitasje, forsikring, drivstoff) itillegg trenger jeg jobb klær. Jeg skjønner at jeg har høyere kostnader enn folk flest forsi jeg pendler, men poenget er at det også et knyttet kostnader til det å skulle jobbe. Og når differansen er på 2-3 000 sp vil det i realiteten si at det lønner seg ikke å jobbe Anonymkode: 30190...213 Nettopp Antall uføre er (relativt sett) mye høyere i Norge enn i de fleste, om ikke alle, andre land, og det er jo utvilsomt fordi ytelsene er såpass høye som de er. Hadde ytelsene vært en del lavere, så ville flere jobbet. Hvor mange er vanskelig å si. Det betyr selvsagt ikke at ALLE som mottar uførepensjon kunne jobbet, noen (men ikke alle!) av de som er i den kategorien misforstår og tror man sikter til dem når man mener en god del uføre kunne vært i jobb 5
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #44 Skrevet 29. juli 2017 I min første jobb etter studiet (4 år siden) hadde jeg 11000-12000 utbetalt. Jeg var økonomisk og etter at utgifter, studielån og mat var betalt hadde jeg fortsatt en tusenlapp igjen til sosiale aktiviteter. Så mye trenger man faktisk ikke om man er trygdet. Anonymkode: 6ae1a...752
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #45 Skrevet 29. juli 2017 Ja, trygda er for lav. 20 000 ville tatt folk ut av fattigdom, og gitt dem verdighet i livet. Dette med at det blir misunnelse på lavlønnet med 20 000 i lønn versus uførepensjon på 20 000, dere misunner ikke sykdommene vi har, smertene vi lever med! Har dere lyst å bytte, jeg vil gjerne! Anonymkode: b1992...ee7 5
JackIost Skrevet 29. juli 2017 #46 Skrevet 29. juli 2017 Angående trådens spørsmål: er trygda for lav? Med tiden kommer norsk økonomi til å få problemer, fordi det relativt sett vil bli flere og flere som får penger av staten uten å jobbe (primært alderspensjonister men også et økende antall uføre), og har ikke staten råd lenger, så må man gjøre endringer, slik man har måttet gjøre i andre land som har opplevd forverring av økonomien, som Nederland og Hellas Høyere pensjonsalder, lavere ytelser både for alders- og uførepensjonister. Slik er det bare, uansett hva noen skulle mene om hva trygden "burde" vært. Og den burde som sagt i et annet innlegg vært lavere, fordi man må markere at det skal lønne seg å jobbe. Spesielt barnetillegget til uføretrygd er problematisk, siden differansen mellom ev. lønn og trygd blir så liten 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #47 Skrevet 29. juli 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: I min første jobb etter studiet (4 år siden) hadde jeg 11000-12000 utbetalt. Jeg var økonomisk og etter at utgifter, studielån og mat var betalt hadde jeg fortsatt en tusenlapp igjen til sosiale aktiviteter. Så mye trenger man faktisk ikke om man er trygdet. Anonymkode: 6ae1a...752 Hadde du du huslån da? Hvor høy husleie? HAdde du lån utenom studielån å betjene? Medisiner og behandling å betale? Anonymkode: 676c9...650 8
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #48 Skrevet 29. juli 2017 8 minutter siden, JackIost skrev: Nettopp Antall uføre er (relativt sett) mye høyere i Norge enn i de fleste, om ikke alle, andre land, og det er jo utvilsomt fordi ytelsene er såpass høye som de er. Hadde ytelsene vært en del lavere, så ville flere jobbet. Hvor mange er vanskelig å si. Det betyr selvsagt ikke at ALLE som mottar uførepensjon kunne jobbet, noen (men ikke alle!) av de som er i den kategorien misforstår og tror man sikter til dem når man mener en god del uføre kunne vært i jobb Deprimert jente låst inne på et rom fordi man tror depresjon betyr besatt av djevelen. Man bir ikke friske selv om man vet det har katastrofale følger å være syk https://www.nrk.no/urix/rapport_-tusenvis-av-psykisk-syke-lenket-fast-i-indonesia-1.12865532 Anonymkode: 9eb75...9a5 4
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #49 Skrevet 29. juli 2017 5 minutter siden, amativeReflection skrev: Jeg har jo trukket fra skatten selvsagt. Dessuten svarer du akkurat det samme som meg. 229 558 delt på 12 blir åpenbart ikke 15 000 (15 000 x 12 == 180 000). For enslige uføre er trygda 2,48 G som gir bare ca 14-15000 NETTO utbetalt. For samboende/gift ufør er den 2,28 G, da kan det fint stemme at en ufør er helt nede i 11000 etter skatt er trukket. Anonymkode: ff551...03d 1
JackIost Skrevet 29. juli 2017 #50 Skrevet 29. juli 2017 (endret) 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Deprimert jente låst inne på et rom fordi man tror depresjon betyr besatt av djevelen. Man bir ikke friske selv om man vet det har katastrofale følger å være syk https://www.nrk.no/urix/rapport_-tusenvis-av-psykisk-syke-lenket-fast-i-indonesia-1.12865532 Anonymkode: 9eb75...9a5 Interessant at du svarer på innlegget mitt, åpenbart uten å ha lest siste avsnitt. Prøv igjen Endret 29. juli 2017 av JackIost 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #51 Skrevet 29. juli 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: I min første jobb etter studiet (4 år siden) hadde jeg 11000-12000 utbetalt. Jeg var økonomisk og etter at utgifter, studielån og mat var betalt hadde jeg fortsatt en tusenlapp igjen til sosiale aktiviteter. Så mye trenger man faktisk ikke om man er trygdet. Anonymkode: 6ae1a...752 Se for deg dine foreldre, tenk deg at de er skilt, og at mor alene skal bo og leve på det du levde på som student. Med boliglån, og sannsynligvis også felleskostnader, bil må hun jo få ha, og være litt sosial, kjøpe presanger å invitere til jul. Går regnestykket fremdeles opp? For det er der uføre flest er tror jeg, godt voksne folk med et mye større økonomisk avtrykk en en student som spiser nudler 5 dager i uka, og går på fest som kun koster drikke du tar med selv. Anonymkode: b1992...ee7 10
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #52 Skrevet 29. juli 2017 10 minutter siden, JackIost skrev: Nettopp Antall uføre er (relativt sett) mye høyere i Norge enn i de fleste, om ikke alle, andre land, og det er jo utvilsomt fordi ytelsene er såpass høye som de er. Hadde ytelsene vært en del lavere, så ville flere jobbet. Hvor mange er vanskelig å si. Det betyr selvsagt ikke at ALLE som mottar uførepensjon kunne jobbet, noen (men ikke alle!) av de som er i den kategorien misforstår og tror man sikter til dem når man mener en god del uføre kunne vært i jobb Jeg tror ikke det kun har noe med selve ytelsene å gjøre. Jeg tror det generelt sett ikke satses så mye på f.eks ungdommer som faller utenfor (som dropper ut av vgs f.eks). De havner fort i nav-kverna og blir behandlet som kasteballer og så er det "enkelt" å bare glemme dem og la dem få trygd. Vi har et alt for dårlig system til å fange opp de som faller utenfor og som faktisk kunne fått seg en vanlig jobb her i landet. Nå skal alle fullføre vgs og så starte rett på bachelor- og/eller mastergraden sin gjerne i ett yrke som er brennhett for tiden. Ikke alle passer inn i den der A4 boksen og ramler av lasset og står igjen med få muligheter. Anonymkode: d3326...29b 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #53 Skrevet 29. juli 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke vanskelig å få til? Hvilken klode bor du på?? Anonymkode: 676c9...650 Jeg jobber med dette... Anonymkode: 30190...213 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #54 Skrevet 29. juli 2017 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her unner man ikke noen noe nei. At man blir kronisk syk etter mange år i arbeidslivet som jeg gjorde, kan man ikke for. At det da er folk som deg som mener jeg da skulle sittet her i fattigdom og ikke hatt råd til å leve, les leve som i å kunne være sosial med venninnelunsj på kafè, ha bil å kunne kjøre ut å besøke egne barn, kunne invitere familien til selskap i anledningene gjennom året, kunne shoppe meg noe ved behov osv osv. Nei, du unner meg ingenting, jeg skulle sittet her å bare hatt det miserabelt med mine 24/7 smerter. Det er skremmende at det finnes fokk som er så svart/hvitt. Anonymkode: b1992...ee7 Hvis du har råd til bil kan du ikke kalle deg fattig. Bil er en diger utgiftspost og en luksusartikkel. Mange år i arbeidslivet har også gitt deg råd til å spare, betale ned på bolig, og du får heller ikke minstesats, så du har absolutt ingenting å klage over. Vil du ha bedre råd, selg bilen. Ingen med bil kan klage på dårlig økonomi, ikke alle som jobebr har råd til bil en gang. Anonymkode: 49f9a...ecf 3
ajarRun Skrevet 29. juli 2017 #55 Skrevet 29. juli 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: For enslige uføre er trygda 2,48 G som gir bare ca 14-15000 NETTO utbetalt. For samboende/gift ufør er den 2,28 G, da kan det fint stemme at en ufør er helt nede i 11000 etter skatt er trukket. Anonymkode: ff551...03d Nei det kan det ikke. Det blir 14 000.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #56 Skrevet 29. juli 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, trygda er for lav. 20 000 ville tatt folk ut av fattigdom, og gitt dem verdighet i livet. Dette med at det blir misunnelse på lavlønnet med 20 000 i lønn versus uførepensjon på 20 000, dere misunner ikke sykdommene vi har, smertene vi lever med! Har dere lyst å bytte, jeg vil gjerne! Anonymkode: b1992...ee7 Hvem tenker du at skal betale for trygden din etterhvert da?? Når de offentlige kostnadene fortsetter å vokse, men inntektene synker?? Anonymkode: 30190...213 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #57 Skrevet 29. juli 2017 8 timer siden, XbellaX skrev: Fiffig den der. Mens rike blir motivert av å tjene mer og mer penger, så skal fattige bli enda mer motivert av å få enda mindre. De rike er motivert av utsiktene til å greie å tjene mer og gjør derfor en innsats for å tjene mer. Ingen blir motivert til å gjøre en innsats av å få pengene opp i hendene uten å gjøre noe for dem. Anonymkode: e63dc...1f3 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #58 Skrevet 29. juli 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjære deg... Det er ekstremt mange som får myyye mer i trygd enn 14-15 k. Se eksempler over Anonymkode: 30190...213 Det er godt mulig, men dere glemmer det som er realiteten for de fleste uføre da folk flest er født frisk og blir syk senere i livet og ofte gradvis. Dermed kan uføre faktisk være høyt utdannete folk, som har blitt syke over tid, og er uføretrygdet etter å først ha måttet trappe ned i deltidsstillinger, så videre ned i AAP tiltak og dermed står på minstesats til tross for i utgangspunktet god lønn. Anonymkode: ff551...03d 4
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #59 Skrevet 29. juli 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber med dette... Anonymkode: 30190...213 Så det du sier er at du er dårlig i jobben din, og slipper gjennom folk som ikke skal ha ytelser? Eller at du ikke tror på folk? Anonymkode: 676c9...650 5
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #60 Skrevet 29. juli 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har råd til bil kan du ikke kalle deg fattig. Bil er en diger utgiftspost og en luksusartikkel. Mange år i arbeidslivet har også gitt deg råd til å spare, betale ned på bolig, og du får heller ikke minstesats, så du har absolutt ingenting å klage over. Vil du ha bedre råd, selg bilen. Ingen med bil kan klage på dårlig økonomi, ikke alle som jobebr har råd til bil en gang. Anonymkode: 49f9a...ecf Bo på landet, der det er billigere å bo, da må man ha bil.. Anonymkode: 676c9...650 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå