AnonymBruker Skrevet 28. juli 2017 #1 Skrevet 28. juli 2017 Føler jeg vil kjøpe bøkene NÅ, slik at jeg har dem før skolestart. Har klart å finne enkelte bøker på Finn.no til 200-300kr billigere - Dette er ex.phil og ex.fac. Burde jeg kjøpe de nå? Er også en haug med andre bøker som er listet opp, men jeg syns det er så rotete! Har prøvd å få en oversikt over de bøkene hvor det er svært få sider som pensum, men altså jeg klarer ikke få noe oversikt. Vil egentlig bare kjøpe alle bøkene, men vil liksom ikke bruke unødvendig mye penger heller... Er det slik at alle bibliotekene har alle fagbøkene? Er redd jeg venter med å kjøpe slik at jeg kan kopiere fra fagbøkene på biblioteket, men så har brått ikke de bøkene også har semesteret starta også sitter jeg igjen uten pensum... JA (!!!), jeg er skikkelig stressa. Er så bombesikker på at jeg kommer til å få stryk på eksamenene mine i jul, at jeg pisser på meg. Derfor vil jeg være tidlig ute med å lese i bøkene, forberede meg til forelesninger og generelt bare pugge, forstå, drøfte og skrive ræva av meg. Hilsen nervøs 18-åring som ikke ser noe lyst på fremtiden sin. Anonymkode: 6f113...db6
Horten Market Skrevet 28. juli 2017 #2 Skrevet 28. juli 2017 (endret) Du venter til du har fått pensumlisten. Så dumt om du kjøper bøker som ikke lenger er aktuelle fra dette semesteret. Alt blir forresten enklere når du møter dine nye studiekamerater som er i akkurat samme situasjon som deg. Endret 28. juli 2017 av Horten Market 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2017 #3 Skrevet 28. juli 2017 Akkurat nå, Horten Market skrev: Du venter til du har fått pensumlisten. Så dumt om du kjøper bøker som ikke lenger er aktuelle fra dette semesteret. Pensumlisten er her: http://www.nord.no/no/om-oss/fakulteter-og-avdelinger/fakultet-for-samfunnsvitenskap/student/Documents/A4_dannelsessemester_2017.pdf Det er i alle fall det eneste jeg har funnet. Anonymkode: 6f113...db6
Gjest Himmelblå10 Skrevet 28. juli 2017 #4 Skrevet 28. juli 2017 Jeg ville ventet til skolestart. Er ikke alltid alle bøkene du trenger da noen av bøkene kanskje inneholder 5-6 sider av pensum
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #5 Skrevet 29. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Føler jeg vil kjøpe bøkene NÅ, slik at jeg har dem før skolestart. Har klart å finne enkelte bøker på Finn.no til 200-300kr billigere - Dette er ex.phil og ex.fac. Burde jeg kjøpe de nå? Er også en haug med andre bøker som er listet opp, men jeg syns det er så rotete! Har prøvd å få en oversikt over de bøkene hvor det er svært få sider som pensum, men altså jeg klarer ikke få noe oversikt. Vil egentlig bare kjøpe alle bøkene, men vil liksom ikke bruke unødvendig mye penger heller... Er det slik at alle bibliotekene har alle fagbøkene? Er redd jeg venter med å kjøpe slik at jeg kan kopiere fra fagbøkene på biblioteket, men så har brått ikke de bøkene også har semesteret starta også sitter jeg igjen uten pensum... JA (!!!), jeg er skikkelig stressa. Er så bombesikker på at jeg kommer til å få stryk på eksamenene mine i jul, at jeg pisser på meg. Derfor vil jeg være tidlig ute med å lese i bøkene, forberede meg til forelesninger og generelt bare pugge, forstå, drøfte og skrive ræva av meg. Hilsen nervøs 18-åring som ikke ser noe lyst på fremtiden sin. Anonymkode: 6f113...db6 I tillegg til de rådene du har fått. Jeg begynte på en bachelor i fjor og jeg er 22 år eldre enn deg. Jeg var pissredd jeg også, totalt vettskremt, ... men så lenge man jobber regelmessig så går det greit. Husk at du skal leve litt og ha det gøy og Det løser seg! Anonymkode: 00edb...425
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #6 Skrevet 29. juli 2017 Husk at det ikke er lov å bare kopiere sider fra bøker sånn helt uten videre da. Anonymkode: a05fd...a0d
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #7 Skrevet 29. juli 2017 Jeg ville minst ventet til en uke etter skolestart. Jeg skjønner at du vil kjøpe de nå, men hvis du gjør det kommer du garantert til å kjøpe noen bøker du ikke trenger. Vent og hør på studenter fra høyere kull. Bøker til ex.fac og ex.phil er det vel bare å kjøpe. Anonymkode: 1edba...a58 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #8 Skrevet 29. juli 2017 Jeg lurer på det samme, men på mitt studie har de lagt ut bøker til oppstart 2017 som er nesten helt forskjellig fra hva det var i 2016, så da tenker jeg at det er forholdsvis trygt å kjøpe disse nå? Eller bruker de å endre det de siste 2 ukene før start? De har også lagt ut sidetall og hvor mange sider det er som brukes i hver bok, så virker ganske greit å sorte ut de man bør ha og de man kan låne. Sitat JA (!!!), jeg er skikkelig stressa. Er så bombesikker på at jeg kommer til å få stryk på eksamenene mine i jul, at jeg pisser på meg. Derfor vil jeg være tidlig ute med å lese i bøkene, forberede meg til forelesninger og generelt bare pugge, forstå, drøfte og skrive ræva av meg. Nå slapper vi heeeelt av du, dette går så fint! Jeg har også lyst på bøkene, lese gjennom de og få en ide om hva vi skal kunne, men det nytter ikke å stresse å ta helt av 3 uker før skolestart Du kan alltids bestille bøkene på nett, og få de etter 2-3 dager om det blir helt krise da Anonymkode: b4dde...de4
jenta7 Skrevet 29. juli 2017 #9 Skrevet 29. juli 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Føler jeg vil kjøpe bøkene NÅ, slik at jeg har dem før skolestart. Har klart å finne enkelte bøker på Finn.no til 200-300kr billigere - Dette er ex.phil og ex.fac. Burde jeg kjøpe de nå? Er også en haug med andre bøker som er listet opp, men jeg syns det er så rotete! Har prøvd å få en oversikt over de bøkene hvor det er svært få sider som pensum, men altså jeg klarer ikke få noe oversikt. Vil egentlig bare kjøpe alle bøkene, men vil liksom ikke bruke unødvendig mye penger heller... Er det slik at alle bibliotekene har alle fagbøkene? Er redd jeg venter med å kjøpe slik at jeg kan kopiere fra fagbøkene på biblioteket, men så har brått ikke de bøkene også har semesteret starta også sitter jeg igjen uten pensum... JA (!!!), jeg er skikkelig stressa. Er så bombesikker på at jeg kommer til å få stryk på eksamenene mine i jul, at jeg pisser på meg. Derfor vil jeg være tidlig ute med å lese i bøkene, forberede meg til forelesninger og generelt bare pugge, forstå, drøfte og skrive ræva av meg. Hilsen nervøs 18-åring som ikke ser noe lyst på fremtiden sin. Anonymkode: 6f113...db6 Slap helt av og vent med bøker til du begynner studiet. Nyt sommeren. Jeg skal også begynne å studere og er stresset for alt. Samtidig vet jeg godt at det ikke nyter. Ingen forventer at du har bøker før studiestart, spesielt førsteår.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #10 Skrevet 29. juli 2017 Ville sjekket hvilken bøker du kan låne gratis på biblioteket først, og så kan du evt kjøpe de bøkene du føler du har mest bruk for. Jeg har vært heldig og har fått lånt alle bøkene på biblioteket et helt år. Veldig glad for det, for det var 14 000 spart Anonymkode: f2268...227
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå