Blablaa Skrevet 28. juli 2017 #1 Skrevet 28. juli 2017 Hei, jeg og samboer tenker på å skaffe oss en hund i hus. Jeg er vandt med hund fra før av da jeg er oppvokst med to akita inu hunder, han er ikke. noen som har erfaring med denne type rase eller andre lignende? Jeg vil ha en litt mellomstor venn. De er så fantastisk fine.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2017 #2 Skrevet 28. juli 2017 Litt mellomstor venn? De kan bli noe digre, altså. Min ble 55 kilo. Slank var han også. Jeg har to ulike erfaringer med Amerikansk Akita. Den ene var min, den andre var en annen familie sin. Jeg kjente ikke den andre så godt, men de fortalte noe om den. De var to ulike verdener. Vår: stillferdig type. Forsiktig. Gikk overens med både hanner og tisper. Var dominant, men tolererte at dominansen ble "delt på". Ble den andre for innpåsliten og dominant, kunne han galant bare flytte på seg for å få fred - overlegen som heia. Aldri aggressiv. Han var utrolig rolig. Kunne ligge lange, slappe dager på puta si. Fantastisk bedagelig type. Masse personlighet. Han var lydig til å være den rasen, såvidt jeg har skjønt. Vi lærte ham utallige triks, som helt enkellte greier som sitt og bli til noe mer avansert som spille død, rulle rundt, sitte bamse. Han løp noe agility, han hoppa over høye greiner og klatra godt i fjellet. Utholden, sterk og overraskende spretten. Han hadde god nesesans - om han bare gadd. Løp aldri etter ballen, men pinne var noe mer aktuelt. "Wrestling" var favoritten. Vi boltret oss og hadde det kjempegøy sammen. Men han var også skeptisk. Var for lyder. Ble raskt stresset i enkelte situasjoner (byen, bilkjøring, buss og når han ble bundet uten at vi var tilstede). Var ikke så glad i barn, de var for bråkete og uforutsigbare. Men han var den typen som bare flyttet seg bort for å få fred. Han truet aldri eller viste tegn til aggresjon på noen måte. Han var en bestemt type. Ville han ikke komme når du ropte, så gjorde han ikke det. Han ville lukte ferdig først. Så han et rådyr, var han borte. Utrolig nok i 'lekestil' som han gjorde med andre hunder. Han løp side om side med en ei gang, husker jeg. Veldig artig å se på, men stakkars rådyret... Det var livredd. Røytet mye generelt, og ekstremt to ganger i året. De har ikke typisk Labrador pels som legger seg som et svart teppe med strie, rette hår som er vanskelige å få bort. Neida, dette var den nydeligste ull som dannet 'kaniner' rundt om i rommet. Sparer du på pelsen, er jeg sikker på at du kunne lagd noe ut av den. Nydelig. Den andre jeg kjenner til, var som sagt en helt annen type. Dette var tispe. Hun hadde erfarne hundeeiere. Hun gikk ikke overens med andre tisper. Hun var utrolig stresset hele tiden. Hun hoppet, småbet og jaktet på familien sin. Trolig på lek, men hun var noe skremmende. Hun hørte ikke på kommandoer, hun kunne knapt sitte på kommando. Hun var helt vill. Virret rundt overalt, knurret og hoppet i båndet. Gikk godt overens med barn. Hun endte opp med å bo ute i en hundegård da de ikke klarte å håndtere henne. Konklusjonen er at en Amerikansk Akita trenger en fast, men vennlig hånd. Og det er viktig fra dag èn. Anonymkode: 22895...aab 1
FlikkFlakk Skrevet 28. juli 2017 #3 Skrevet 28. juli 2017 En Amerikansk Akita er ikke mellom stor, men stor. Jeg regner med at du vet at de har stort jaktinstinkt og at de aller fleste må gå i bånd eller langline hele tiden, også har de ofte samkjønnsaggresjon. Du bør ikke skaffe deg en Am Akita bare fordi den er fin, du må tenke på at de er store og sterke hunder som må ha en erfaren eier. 2
Blablaa Skrevet 28. juli 2017 Forfatter #4 Skrevet 28. juli 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Litt mellomstor venn? De kan bli noe digre, altså. Min ble 55 kilo. Slank var han også. Jeg har to ulike erfaringer med Amerikansk Akita. Den ene var min, den andre var en annen familie sin. Jeg kjente ikke den andre så godt, men de fortalte noe om den. De var to ulike verdener. Vår: stillferdig type. Forsiktig. Gikk overens med både hanner og tisper. Var dominant, men tolererte at dominansen ble "delt på". Ble den andre for innpåsliten og dominant, kunne han galant bare flytte på seg for å få fred - overlegen som heia. Aldri aggressiv. Han var utrolig rolig. Kunne ligge lange, slappe dager på puta si. Fantastisk bedagelig type. Masse personlighet. Han var lydig til å være den rasen, såvidt jeg har skjønt. Vi lærte ham utallige triks, som helt enkellte greier som sitt og bli til noe mer avansert som spille død, rulle rundt, sitte bamse. Han løp noe agility, han hoppa over høye greiner og klatra godt i fjellet. Utholden, sterk og overraskende spretten. Han hadde god nesesans - om han bare gadd. Løp aldri etter ballen, men pinne var noe mer aktuelt. "Wrestling" var favoritten. Vi boltret oss og hadde det kjempegøy sammen. Men han var også skeptisk. Var for lyder. Ble raskt stresset i enkelte situasjoner (byen, bilkjøring, buss og når han ble bundet uten at vi var tilstede). Var ikke så glad i barn, de var for bråkete og uforutsigbare. Men han var den typen som bare flyttet seg bort for å få fred. Han truet aldri eller viste tegn til aggresjon på noen måte. Han var en bestemt type. Ville han ikke komme når du ropte, så gjorde han ikke det. Han ville lukte ferdig først. Så han et rådyr, var han borte. Utrolig nok i 'lekestil' som han gjorde med andre hunder. Han løp side om side med en ei gang, husker jeg. Veldig artig å se på, men stakkars rådyret... Det var livredd. Røytet mye generelt, og ekstremt to ganger i året. De har ikke typisk Labrador pels som legger seg som et svart teppe med strie, rette hår som er vanskelige å få bort. Neida, dette var den nydeligste ull som dannet 'kaniner' rundt om i rommet. Sparer du på pelsen, er jeg sikker på at du kunne lagd noe ut av den. Nydelig. Den andre jeg kjenner til, var som sagt en helt annen type. Dette var tispe. Hun hadde erfarne hundeeiere. Hun gikk ikke overens med andre tisper. Hun var utrolig stresset hele tiden. Hun hoppet, småbet og jaktet på familien sin. Trolig på lek, men hun var noe skremmende. Hun hørte ikke på kommandoer, hun kunne knapt sitte på kommando. Hun var helt vill. Virret rundt overalt, knurret og hoppet i båndet. Gikk godt overens med barn. Hun endte opp med å bo ute i en hundegård da de ikke klarte å håndtere henne. Konklusjonen er at en Amerikansk Akita trenger en fast, men vennlig hånd. Og det er viktig fra dag èn. Anonymkode: 22895...aab Tusen takk for utfyllende svar! Denne rasen høres jo helt fantastisk ut, er helt forelsket jeg. Jeg lurer på aktivitetsnivået? Trenger den mye turer, kan den være alene 9-16 f eks.
Blablaa Skrevet 28. juli 2017 Forfatter #5 Skrevet 28. juli 2017 1 minutt siden, FlikkFlakk skrev: En Amerikansk Akita er ikke mellom stor, men stor. Jeg regner med at du vet at de har stort jaktinstinkt og at de aller fleste må gå i bånd eller langline hele tiden, også har de ofte samkjønnsaggresjon. Du bør ikke skaffe deg en Am Akita bare fordi den er fin, du må tenke på at de er store og sterke hunder som må ha en erfaren eier. Ja, jeg ordla meg litt feil der så jeg😊 Har lest litt på hunderasen og forstått at dette ikke er noe førstegangs hund. Det er jeg fult klar over at jeg ikke må, har lest meg opp på rasen og føler det er den som passer best. Men jeg finner ikke så mye info om andre folk som har erfaringer med denne type rase. Greit å få litt innvendinger før det blir permanent! Finnes det andre lignende raser som ikke er så sta og dominant som denne? Men er familiekjær og rolig? Jeg ønsker meg en stor hund😊
FlikkFlakk Skrevet 28. juli 2017 #6 Skrevet 28. juli 2017 1 minutt siden, Blablaa skrev: Ja, jeg ordla meg litt feil der så jeg😊 Har lest litt på hunderasen og forstått at dette ikke er noe førstegangs hund. Det er jeg fult klar over at jeg ikke må, har lest meg opp på rasen og føler det er den som passer best. Men jeg finner ikke så mye info om andre folk som har erfaringer med denne type rase. Greit å få litt innvendinger før det blir permanent! Finnes det andre lignende raser som ikke er så sta og dominant som denne? Men er familiekjær og rolig? Jeg ønsker meg en stor hund😊 Hva med Berner Sennen? Det er flotte hunder og du trenger ikke være så hundevant som du bør være ved å eie en Am Akita. Har du tatt kontakt med en eller flere oppdrettere? Der kan du også spørre, også kan det være lurt å dra på en utstilling og treffe flere individer innen samme rase. Nå vet ikke jeg hvor god erfaring du har med hund, men du MÅ være konsekvent fra første stund, du bør gå på valpekurs med den. De blir veldig store og det kan potensielt være farlig om en så stor hund ikke får den oppdragelsen de trenger, både for mennesker og andre dyr. 2
Blablaa Skrevet 28. juli 2017 Forfatter #7 Skrevet 28. juli 2017 2 minutter siden, FlikkFlakk skrev: Hva med Berner Sennen? Det er flotte hunder og du trenger ikke være så hundevant som du bør være ved å eie en Am Akita. Har du tatt kontakt med en eller flere oppdrettere? Der kan du også spørre, også kan det være lurt å dra på en utstilling og treffe flere individer innen samme rase. Nå vet ikke jeg hvor god erfaring du har med hund, men du MÅ være konsekvent fra første stund, du bør gå på valpekurs med den. De blir veldig store og det kan potensielt være farlig om en så stor hund ikke får den oppdragelsen de trenger, både for mennesker og andre dyr. Den rasen har jeg ikke sett før, nydelig! Nei jeg har ikke vært i kontakt med noen, jeg har bare kikket litt på nett i ett års tid på raser😊 Jeg er nok litt rusten på den kanten med å eie hund skal jeg innrømme, så gjerne akita blir for dominant. Ja, det er helt sant, oppdragelsen er utrolig viktig og jeg har prøvd å lese meg opp på de rasene jeg ser etter! Men valpekurs? Jeg har ikke hørt om noe sånn, det må vi nok på når vi engang skaffer oss hund ja! Og hva mener du med utstilling? At jeg bør dra, eller evnt ha med hunden for å gjøre den vandt til andre hunder?
FlikkFlakk Skrevet 28. juli 2017 #8 Skrevet 28. juli 2017 1 minutt siden, Blablaa skrev: Den rasen har jeg ikke sett før, nydelig! Nei jeg har ikke vært i kontakt med noen, jeg har bare kikket litt på nett i ett års tid på raser😊 Jeg er nok litt rusten på den kanten med å eie hund skal jeg innrømme, så gjerne akita blir for dominant. Ja, det er helt sant, oppdragelsen er utrolig viktig og jeg har prøvd å lese meg opp på de rasene jeg ser etter! Men valpekurs? Jeg har ikke hørt om noe sånn, det må vi nok på når vi engang skaffer oss hund ja! Og hva mener du med utstilling? At jeg bør dra, eller evnt ha med hunden for å gjøre den vandt til andre hunder? Jeg tror nok at du bør ha en hund som er litt mildere i gemyttet før du skaffer deg en Am Akita, du høres litt for fersk ut til å ha den rasen.. Mener at du bør dra på utstilling før du skaffer deg hund, da ser du mange forskjellige raser og du kan snakke med forskjellige eiere og oppdrettere. Valpekurs er kurs hvor du lærer valpen de basic tingene som de bør kunne, sitt, ligg, kom osv, pluss at dere oppretter en veldig god kontakt når dere jobber sammen på den måten. Jeg har ganske god erfaring med Am Akita og man kan være heldig å få en hund som er lettere å oppdra enn de andre, med det hører litt til unntaket, de fleste trenger en ganske erfaren eier som oppdrar den og som vet hvordan hund de har mellom hendene. 2
Blablaa Skrevet 28. juli 2017 Forfatter #9 Skrevet 28. juli 2017 1 minutt siden, FlikkFlakk skrev: Jeg tror nok at du bør ha en hund som er litt mildere i gemyttet før du skaffer deg en Am Akita, du høres litt for fersk ut til å ha den rasen.. Mener at du bør dra på utstilling før du skaffer deg hund, da ser du mange forskjellige raser og du kan snakke med forskjellige eiere og oppdrettere. Valpekurs er kurs hvor du lærer valpen de basic tingene som de bør kunne, sitt, ligg, kom osv, pluss at dere oppretter en veldig god kontakt når dere jobber sammen på den måten. Jeg har ganske god erfaring med Am Akita og man kan være heldig å få en hund som er lettere å oppdra enn de andre, med det hører litt til unntaket, de fleste trenger en ganske erfaren eier som oppdrar den og som vet hvordan hund de har mellom hendene. Ok, innrømmer at jeg er nok alt for fersk til den rasen, men jeg har forelsket meg helt, den høres så herlig ut på papiret men det er jo noe helt annet å eie en ja. tusen takk for fine svar! Fant en utstilling som skal være der nå, og ser de skal vise frem en am akita, kommer nok til å ta meg turen😀 Takk for gode innspill! Skal også kikke litt på Berner sennen, men så den bare levde i 6-8 år...
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #10 Skrevet 29. juli 2017 8 timer siden, Blablaa skrev: Tusen takk for utfyllende svar! Denne rasen høres jo helt fantastisk ut, er helt forelsket jeg. Jeg lurer på aktivitetsnivået? Trenger den mye turer, kan den være alene 9-16 f eks. Han vi hadde var veldig, veldig rolig. Kunne ha innedager når det regnte (bare tisseturer på 10-30 min 3-uendelig ganger daglig, avhengig av om det var ukedag eller helg). Gikk ellers en time tur i hverdagene, men i helgene dro vi ofte ut på skikkelige turer, krevende terreng og tok gjerne en hel dag ute om det ikke var for surt. Trivdes godt med de lange turene, men slappe dager var helt klart godtatt hos ham. Vår hatet å være alene hjemme. Han hatet å være lukket inne. Han hatet å stå bundet. Men ute kunne han være! Elsket å være ute. På sommeren var han gjerne ute fra morgen til kveld, nøt solen og bare slappet av. Han hadde ingen problemer med å være alene ute. Vår hadde ikke jaktinstinkt, så han lot vi faktisk være løs i hagen. Den var ikke engang inngjerdet... Kom på nå at han var noe "territorial", men uten den aggressive parten. Han lå gjerne å passet på hvem som kom og gikk, men hvem som helst kunne komme bort i hagen etc. Han gikk derimot ikke UT av hagen selv, han holdt seg til sitt "territorie", med unntak av de gangene vi sendte ham i skauen for å gjøre fra seg (gjorde det på kommando, om han bare måtte på do, selvfølgelig). Han kom alltid rett tilbake. En sånn type hund burde nok ha en stor hundegård om den skal være mye ute. Vår har bitt seg gjennom stålvaiere og også kjetting som vi har prøvd oss frem til å bruke i en tilvenningsfase av å stå bundet. Det funket ikke. Kan legge til at det blir litt pelsstell i perioder med mindre du vil ha et ullteppe over hele huset. De røyter som sagt mye i perioder, og bør da børstes (utendørs!) hver dag. De er også strevsomme å vaske, da det ikke bare er skyll, sjampo, skyll ut. Her må det gnikkes og skylles og skylles enda mer... De har utrolig tykk underull. Men heldigvis trenger de ikke å bade så ofte. Vi badet vår etter behov, av og til 2 ganger i året, andre ganger 4. Anonymkode: 22895...aab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå