Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det begynner å hope seg opp med klær i skapet mitt. Kjoler fra tenårene, topper jeg har kjøpt på salg, bukser som er enten litt for lange eller litt for brede i livet, men som jeg bruker i mangel på andre alternativ, paljettskjørt fra studietiden, osv. Jeg har brukt samme størrelse siden ungdomskolen, så jeg har aldri trengt å gi bort klær. I tillegg er jeg sånn "ja, men en dag så kommer jeg på et kult antrekk med paøjettskjørt" eller "den kjolen brukte jeg jo i bryllupet til de folka" osv.

Herregud, det er klær liksom. Er det noen som har gode tips til hvordan avgjøre hva man bør beholde og hva man bør gi bort? :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Pleier å se det an et par - tre år. Har jeg ikke brukt de da, gir jeg de bort. :)

Anonymkode: 0b65a...b3f

AnonymBruker
Skrevet

Om det ikke egentlig passer, fretex/gi bort til noen andre. Om du ikke kan se for deg klær du kan kjøpe som kan gjøre f.eks. skjørtet til en godt antrekk (og som også vil passe med andre klær du eier) eller du av andre grunner ikke kommer til å bruke det, kvitt deg med det.

Jeg har også samme størrelse som fra begynnelsen av ungdomsskolen, og jeg har noen klær fra den tiden. Noen av dem bruker jeg, et par plagg har jeg på grunn av nostalgi, men mesteparten har faktisk måtte kvitte meg med, sammen med diverse andre plagg fra tenårene. Vær brutalt ærlig med deg selv, om du ikke kommer til å bruke må det ut.

Anonymkode: 3b743...157

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pleier å se det an et par - tre år. Har jeg ikke brukt de da, gir jeg de bort. :)

Anonymkode: 0b65a...b3f

Ja, har gjort det med et par plagg. Men tenker fremdeles "Njæææ, men hva om...?". Jeg er totalt håpløs når det kommer til å kvitte seg med klær. Men du har nok rett, bruker man det ikke etter såpass mange år, så er det som regel et tegn på noe :P

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det ikke egentlig passer, fretex/gi bort til noen andre. Om du ikke kan se for deg klær du kan kjøpe som kan gjøre f.eks. skjørtet til en godt antrekk (og som også vil passe med andre klær du eier) eller du av andre grunner ikke kommer til å bruke det, kvitt deg med det.

Jeg har også samme størrelse som fra begynnelsen av ungdomsskolen, og jeg har noen klær fra den tiden. Noen av dem bruker jeg, et par plagg har jeg på grunn av nostalgi, men mesteparten har faktisk måtte kvitte meg med, sammen med diverse andre plagg fra tenårene. Vær brutalt ærlig med deg selv, om du ikke kommer til å bruke må det ut.

Anonymkode: 3b743...157

Takk for råd! 

AnonymBruker
Skrevet

Kast de klærne du ikke vil ha. Det gjør vi

Anonymkode: 0a78e...8f7

Skrevet

Har nettopp hatt ei storopprydding selv i klesskapet.. Ikke sortert på evigheter, og mye har jeg heller ikke brukt siden vi kjøpte huset og flyttet inn for 11 år siden.. 

Men ja; jeg beholdt alt som er type klassisk og i god kvalitet. Det går jo aldri av moten. Likedan strikkajakker og gensere som moren min og bestemor har strikket til meg, de beholder jeg.  Kjolene mine derimot....de klarer jeg ikke å kvitte meg med, selv om det er årevis siden jeg brukte flere av de. Kanskje døtrene mine vil bruke de en vakker dag. 

Ga bort en god del klær. Ble 5 fulle bæreposer som jeg tok med på jobb så fikk kollegane mine forsyne seg med det de ville ha, resten ga jeg bort til en gjenbruksbutikk. 

• Liker 1
Skrevet

Klær jeg er i tvil om jeg vil beholde legger jeg i ei eske nederst i skapet. Hvis jeg ikke har brukt det på et år er neste stopp Fretex-containeren.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er nok like håpløs som deg her jeg sitter med en topp fra ungdomsskolen på meg. Det er alltid den tanken som går i bakhodet med "kanskje jeg kan få bruk for dette en gang for det er jo egentlig ganske fint" som får meg til å holde igjen.

• Liker 1
Gjest lipgloss
Skrevet

Syns det er fint å gi bort klær enten på Finn eller Fretex.

Tenk hvor glad noen vil bli over dine klær,syns det er en kjempefin gest jeg 😊

Masse klemmer 😘

Skrevet

Jeg pleier å gi alle klærne mine 2 år. Er de ikke brukt i løpet av den tiden så er det rett ned til nærmeste bruktbutikk med det. 

Jeg har satt 2 år av en grunn, og det er fordi noen sesonger kan være veldig korte så jeg ikke får brukt klærne iløpet av sesongen. Har ikke overflod av klær altså, men iløpet av en ekstremt kort sommersesong så har jeg noen favorittplagg som jeg bruker ofte, og da blir et par plagg liksom glemt litt bort, mens neste sommersesong så bruker jeg de hele tiden

Jeg er sånn med alt jeg eier. Om det ikke blir brukt så gir jeg det bort. Prøver å aldri kjøpe ting som ikke blir brukt, men noen bomkjøp blir det jo. 

AnonymBruker
Skrevet

Ville  du kjøpt det samme plagget i dag? Ville du kjøpt med penkjolen i dag? Nei? Ut med det? 

Anonymkode: fa318...f39

Skrevet

jeg kjenner meg veldig igjen! har gitt bort noen bæreposer til Fretex allerede, men har så mye klær at det er kvalmt. jeg hadde rett og slett ikke pass til klærne mine i skapet lenger, så da plukket jeg ut noen klær som jeg la i en sånn svær boks til å ha under senga (fra IKEA). der la jeg en del gamle klær som jeg ikke bruker, men som jeg ikke klarer å gi bort. det er ingenting jeg har savna fra den boksen enda og hvis jeg ikke bruker noe derfra i løpet av de neste to månedene kommer jeg til å gi bort alt sammen til Fretex uten å gå nøye gjennom det på nytt. må bare lukke øynene :fnise:

Skrevet

min regel:

hvis du ikke har brukt den de siste tre månedene så enten kaster du det eller gir det bort. 

:pisk:

Skrevet
22 minutter siden, millennial skrev:

min regel:

hvis du ikke har brukt den de siste tre månedene så enten kaster du det eller gir det bort. 

:pisk:

3 mnd? Hva med sesongklær osv? 

Skapet mitt er fullt av klær jeg ikke har brukt de siste tre månedene, men som jeg vet jeg har brukt og kommer til å bruke mye

Skrevet
1 minutt siden, Wenda skrev:

3 mnd? Hva med sesongklær osv? 

Skapet mitt er fullt av klær jeg ikke har brukt de siste tre månedene, men som jeg vet jeg har brukt og kommer til å bruke mye

Så vi kan si at det er 3 måneders frist per sesong :fnise: Hvis det er f.eks på vinteren og jeg ser at jeg har en eller to gensre jeg ikke har bruk for - så kaster jeg dem. Jeg prøver bare å kjøpe når jeg trenger noe nytt ellers :) 

Skrevet

Les blogginnlegget (evt ted-talken) the ten item wardrobe! Ikke at du trenger å kutte ned så mye, men hun har en del gode metoder for å finne ut hva en bør beholde 😊

Skrevet

Oi det var strengt

Jeg har flere klær jeg bruker året rundt, men at det fort kan gå noen måneder mellom hver gang likevel fordi sesongene her i Norge ikke akkurat er så veldig jevne (som i dag så går jeg faktisk rundt i raggsokker)

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg sliter også veldig med å kvitte meg med klær. Når jeg sorterer klær for å finne ut hva jeg skal beholde, har jeg en haug med klær jeg definitivt vil beholde, en haug med klær jeg tror jeg kommer til å kunne bruke senere og en haug med klær som skal gis bort. Haugen med klærne jeg er usikker på legger jeg bort en stund, og ser igjennom igjen når det har gått så lang tid at jeg har "glemt" dem. Da sorterer jeg igjen ut en haug med klær jeg vil beholde, en haug med klær jeg er usikker på, og en med klær jeg gir bort. De jeg da velger å beholde blir spennende igjen og da bruker jeg flere av dem. Da innser jeg også at ikke alle av dem kommer til å bli brukt igjen noen gang. Og slik fortsetter det i en evig sirkel :fnise:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...