AnonymBruker Skrevet 28. juli 2017 #1 Skrevet 28. juli 2017 Kjøpte blomster"krukke" av tinn på plantasjen, men den har ingen hull i bunn, så da blir det ingen drenering. Hva gjør dere, driller dere hull? Anonymkode: d90f3...394
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #2 Skrevet 29. juli 2017 Drille hull burde funke. Men om det ikke er hull har du vel fått tak i en potteskjuler, ikke en potte beregnet på å plante i. (Det burde funke uansett, altså.) Anonymkode: b6d53...52f
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #3 Skrevet 29. juli 2017 Hvis du skal plante direkte oppi burde du lage et hull. Om ikke mener jeg det er mulig å få kjøpt plastpotter med hull som er meninga du skal plante oppi:) Anonymkode: cccad...d18
Leo Skrevet 29. juli 2017 #4 Skrevet 29. juli 2017 Hvis det er snakk om en krukke til innebruk så er det meningen at planten skal stå i en plastpotte som settes nedi krukka. Evt. med litt leca i bunnen. Er det snakk om en krukke som skal stå ute med jord og planter rett i krukken, bør man bore hull for drenering, legge litt leca i bunnen og et tøystykke eller lignende som hindrer jorda i å renne ned i lecaen før man planter. Unntaket er hvis krukken skal stå under tak og/eller at det er en mulighet for at evt. overskuddsvann kan renne ned til naboen under. Da bør man fremdeles bruke leca i bunnen, men droppe å bore hull og heller vanne forsiktig. 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #5 Skrevet 29. juli 2017 Hva er tanken med Leca i bunnen? Jeg gjorde det før fordi folk sa det, men har droppa det de siste årene. Plantene mine får nå større røtter og blir kraftigere og sterkere på kortere tid. Skjønner ikke dette med Leca lenger. Anonymkode: e6b51...db7
Leo Skrevet 30. juli 2017 #6 Skrevet 30. juli 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er tanken med Leca i bunnen? Jeg gjorde det før fordi folk sa det, men har droppa det de siste årene. Plantene mine får nå større røtter og blir kraftigere og sterkere på kortere tid. Skjønner ikke dette med Leca lenger. Anonymkode: e6b51...db7 Tanken er at de skal fungere som drenering i bunnen av potten slik at plantene ikke blir stående med røttene i vann over tid hvis det for eksempel regner mye for da "drukner" de. Hvis du har pottene dine stående under tak og ikke vanner for mye evt. at det ikke regner noe særlig vil leca i bunnen ha liten eller ingen funksjon. 2
Gjest Coolaid Skrevet 30. juli 2017 #7 Skrevet 30. juli 2017 Jeg driller alltid hull! Det kan gjøres i alle potter av alle materialer. I bunnen er det en god ide å legge en en duk som gjør at vannet renner ut men jorden forblir inne - sa slipper du søl og jord på der hvor potten står. Leca er av en eller annen grunn noe som vi gjør en del av i Norge. I mange andre land driter vi langt i det. Det er mange år siden jeg brukte leca og ser ingen fornuftig funksjon av det. Leca koster deg bare penger, dersom du ikke har den inni en nylonstrømpe slik at du kan bruke den om igjen neste år. Sett potten opp ned, drill, bruk hammer og spiker, eller hva man ønsker. På plastpotter kan man smelte hull med noe varmt.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #8 Skrevet 30. juli 2017 Digre krukker blir tunge om de skal fylles med bare jord og planter, derfor legger jeg nylonstrømper med leca i bunnen. Det er ikke nødvendig for plantene med så mye jord som de største krukkene mine rommer, der har jeg nesten halve krukken fylt med lecakuler i strømper. Krukkene blir mye lettere å flytte, og plantene stortrives. Bruker lecakulestrømpene om igjen hvert år. Anonymkode: 29b1c...e52
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå