AnonymBruker Skrevet 28. juli 2017 #1 Skrevet 28. juli 2017 Jeg vet at dette underforumet er for "data, spill og andre elektroniske dingser", men jeg var litt usikker på hvor jeg skulle stille spørsmået mitt, og et kjøleskap er jo elektronisk, om det ikke er en "dings" akkurat ... Jeg har kjøpt nytt kjøleskap, og i bruksanvisningen står dette: "Kople aldri flere enheter til en kontakt med flere uttak (trilling-kontakt e.l.)". Først trodde jeg det betydde at jeg ikke kunne koble skapet i en skjøteledning, men hva i allverden er en trilling-kontakt? Og hvis jeg hadde rett i min første tolkning, altså at det er skjøteledning som er no-no, så vet jeg at det er en generell anbefaling å ikke bruke skjøteledninger fast, men er dette et reellt problem? Jeg har veldig få strømuttak i leiligheten min og er avhengig av skjøteledninger for å få koblet til alt... Anonymkode: 3f8b5...5de
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2017 #2 Skrevet 28. juli 2017 Det er bare merkelig norsk, og betyr en skjøteledning med flere uttak. Ulempen med å koble et kjøleskap til slike er at de skrur seg på og av ofte, og det kan føre til forstyrrelser i strømmen. Noen elektroniske ting kan være følsomme for det, f.eks. kan det komme klikke/skurrelyd hvis man kobler til en forsterker. Anonymkode: 9ae2f...ce1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2017 #3 Skrevet 28. juli 2017 Kjøleskap og andre større strømførende produkter skal plugges direkte inn i vegguttaket uten noe "mellomledd". Grunnen er enkel, redusere brannfaren. Trenger du mange skjøteledninger så er elektrikkeren den du kontakter for å få flere kontaktpunkt. Anonymkode: 0b9a1...fd0
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2017 #4 Skrevet 28. juli 2017 TS her. Takk for svar. Det viste seg at ledningen fra kjøleskapet uansett var for kort til å rekke bort til uttaket. Helt latterlig å produsere kjøleskap med så korte ledninger, synes jeg (er rundt 50 cm fra kjøleskapet til uttaket) men slik er det altså. Jeg er dermed avhengig av å bruke skjøteledning for å få koblet inn kjøleskapet. Liker det ikke, men sånn er det. Anonymkode: 3f8b5...5de
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2017 #5 Skrevet 28. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Takk for svar. Det viste seg at ledningen fra kjøleskapet uansett var for kort til å rekke bort til uttaket. Helt latterlig å produsere kjøleskap med så korte ledninger, synes jeg (er rundt 50 cm fra kjøleskapet til uttaket) men slik er det altså. Jeg er dermed avhengig av å bruke skjøteledning for å få koblet inn kjøleskapet. Liker det ikke, men sånn er det. Anonymkode: 3f8b5...5de Da er elektriker det du bør skaffe deg. Når det står spesifikt i bruksanvisningen at "mellomledning" ikke skal brukes og du bruker det, så fraskriver produsenten seg ansvar for reklamasjon og garanti. I tillegg og det som verre er, blir det brann risikerer du at forsikringsselskapet sier nei til ansvar og utbetaling. Så brutalt kan det bli. Anonymkode: 0b9a1...fd0 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2017 #6 Skrevet 28. juli 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når det står spesifikt i bruksanvisningen at "mellomledning" ikke skal brukes og du bruker det, så fraskriver produsenten seg ansvar for reklamasjon og garanti. Det er ikke det som står, bare at man ikke skal bruke en skjøteledning som også andre ting kobles til. Det blir neppe brannfare med ting som trekker såpass lite strøm som et kjøleskap. Anonymkode: 9ae2f...ce1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2017 #7 Skrevet 28. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Da er elektriker det du bør skaffe deg. Når det står spesifikt i bruksanvisningen at "mellomledning" ikke skal brukes og du bruker det, så fraskriver produsenten seg ansvar for reklamasjon og garanti. I tillegg og det som verre er, blir det brann risikerer du at forsikringsselskapet sier nei til ansvar og utbetaling. Så brutalt kan det bli. Anonymkode: 0b9a1...fd0 Man bør ikke bruke grenkontakt (altså skjøteledning med flere enn et uttak) for ting som kjøleskap, men man kan fint bruke en vanlig skjøteledning. Anonymkode: 0f311...84e 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #8 Skrevet 29. juli 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Man bør ikke bruke grenkontakt (altså skjøteledning med flere enn et uttak) for ting som kjøleskap, men man kan fint bruke en vanlig skjøteledning. Anonymkode: 0f311...84e Å? Er det forskjell på det? Beklager min uvitenhet, jeg kan ingenting om slike ting Men da er det altså bedre om jeg skaffer meg en vanlig skjøteledning til kjøleskapet? TS Anonymkode: 3f8b5...5de
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #9 Skrevet 29. juli 2017 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å? Er det forskjell på det? Beklager min uvitenhet, jeg kan ingenting om slike ting Men da er det altså bedre om jeg skaffer meg en vanlig skjøteledning til kjøleskapet? Det har lite å si hvis ikke du kobler mer enn en ting til den. Det viktigste for brannfare er hvor tykk ledningen er siden billige og tynne ledninger blir lettere varme enn tykkere. Har sett det bli svimerke på et teppe som lå oppå en skjøteledning, men det var koblet mye mer enn et kjøleskap til den. Hvis du bruker en med flere uttak bør du legge den sidelengs eller opp ned så ikke det samler seg støv og fett oppi som kan lage kortslutning. Grunnen til at de bare sier bruk vanlig skjøteledning er at da slipper de å forklare alt mulig sånt. Anonymkode: 9ae2f...ce1
Gjest Blondie65 Skrevet 29. juli 2017 #10 Skrevet 29. juli 2017 (endret) Ikke bruk en sånn: Grenuttak med tre kontakter. https://www.google.no/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fmegaflis.no%2Fmedia%2Fcatalog%2Fproduct%2Fcache%2F1%2Fsmall_image%2F250x%2F9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95%2Fg%2F0%2Fg03mk.jpg&imgrefurl=https%3A%2F%2Fmegaflis.no%2Felektro%2Fskjoteledninger.html&docid=8dHmxlMIZacguM&tbnid=v11uLkg8cF3oEM%3A&vet=10ahUKEwi3xJ-Nva7VAhWhDpoKHcL9BhgQMwhFKAowCg..i&w=250&h=250&client=firefox-b&bih=868&biw=1760&q=skjøteledning&ved=0ahUKEwi3xJ-Nva7VAhWhDpoKHcL9BhgQMwhFKAowCg&iact=mrc&uact=8 Bruk heller en sånn: https://www.google.no/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Felby.no%2Fvar%2Fezwebin_site%2Fstorage%2Fimages%2Fkabeltrommel-skjoetekabel-mm%2Fskjoeteledning%2Fskjoeteledning-3-meter-med-jord-3g1-5mm2-16a%2F90975-2-nor-NO%2FSkjoeteledning-3-meter-med-Jord-3G1-5MM2-16A_elby_lightbox.jpg&imgrefurl=http%3A%2F%2Felby.no%2FKabeltrommel-Skjoetekabel-mm%2FSkjoeteledning%2FSkjoeteledning-10-meter-med-Jord-3G1-5MM2-Gummi&docid=1J4N5WnmhBo1hM&tbnid=7q7NWgsz1aP8ZM%3A&vet=10ahUKEwi3xJ-Nva7VAhWhDpoKHcL9BhgQMwhIKA0wDQ..i&w=800&h=395&client=firefox-b&bih=868&biw=1760&q=skjøteledning&ved=0ahUKEwi3xJ-Nva7VAhWhDpoKHcL9BhgQMwhIKA0wDQ&iact=mrc&uact=8 Skjøteledning - kun en kontakt. Endret 29. juli 2017 av Blondie65
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #11 Skrevet 29. juli 2017 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har lite å si hvis ikke du kobler mer enn en ting til den. Det viktigste for brannfare er hvor tykk ledningen er siden billige og tynne ledninger blir lettere varme enn tykkere. Har sett det bli svimerke på et teppe som lå oppå en skjøteledning, men det var koblet mye mer enn et kjøleskap til den. Hvis du bruker en med flere uttak bør du legge den sidelengs eller opp ned så ikke det samler seg støv og fett oppi som kan lage kortslutning. Grunnen til at de bare sier bruk vanlig skjøteledning er at da slipper de å forklare alt mulig sånt. Anonymkode: 9ae2f...ce1 Takk for utfyllende forklaring! Jeg har nå et vanlig 3-veis grenuttak lik denne (kjøpt på Clas Ohlson), som jeg også har brødristeren koblet i. Forstår jeg deg riktig, så er det da relativt trygt å bruke denne forutsatt at jeg kobler fra brødristeren? Og da trenger jeg ikke gjøre som Blondie65 foreslår over og kjøpe en skjøteledning med kun ett uttak? Anonymkode: 3f8b5...5de
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #12 Skrevet 29. juli 2017 På 28.7.2017 den 14.16, AnonymBruker skrev: Jeg vet at dette underforumet er for "data, spill og andre elektroniske dingser", men jeg var litt usikker på hvor jeg skulle stille spørsmået mitt, og et kjøleskap er jo elektronisk, om det ikke er en "dings" akkurat ... Jeg har kjøpt nytt kjøleskap, og i bruksanvisningen står dette: "Kople aldri flere enheter til en kontakt med flere uttak (trilling-kontakt e.l.)". Først trodde jeg det betydde at jeg ikke kunne koble skapet i en skjøteledning, men hva i allverden er en trilling-kontakt? Og hvis jeg hadde rett i min første tolkning, altså at det er skjøteledning som er no-no, så vet jeg at det er en generell anbefaling å ikke bruke skjøteledninger fast, men er dette et reellt problem? Jeg har veldig få strømuttak i leiligheten min og er avhengig av skjøteledninger for å få koblet til alt... Anonymkode: 3f8b5...5de Nei, du er ikke "avhengig" av å bruke skjøteledninger mot generelle sikkerhetsråd for å få koblet til alt. Man tilkaller en elektriker og får koblet og satt opp flere stikkontakter/uttak. DET er det man skal gjøre. Anonymkode: 9771d...d77 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #13 Skrevet 29. juli 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for utfyllende forklaring! Jeg har nå et vanlig 3-veis grenuttak lik denne (kjøpt på Clas Ohlson), som jeg også har brødristeren koblet i. Forstår jeg deg riktig, så er det da relativt trygt å bruke denne forutsatt at jeg kobler fra brødristeren? Anonymkode: 3f8b5...5de Ja, men legg den sånn at ikke det kommer støv oppi. Hvis den ligger bak kjøleskapet kan den bli liggende i noen år uten at du tenker på å gjøre den ren. Anonymkode: 9ae2f...ce1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #14 Skrevet 29. juli 2017 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men legg den sånn at ikke det kommer støv oppi. Hvis den ligger bak kjøleskapet kan den bli liggende i noen år uten at du tenker på å gjøre den ren. Anonymkode: 9ae2f...ce1 Takk, jeg skal legge den på siden Anonymkode: 3f8b5...5de
Gjest Blondie65 Skrevet 29. juli 2017 #15 Skrevet 29. juli 2017 Jeg ville kjøpt en enkel skjøteledning.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #16 Skrevet 29. juli 2017 25 minutter siden, Blondie65 skrev: Jeg ville kjøpt en enkel skjøteledning. Hvorfor? Anonymkode: 3f8b5...5de
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #17 Skrevet 29. juli 2017 Det forklares ganske greit her https://www.siste.no/bolig/innenriks/nyheter/har-du-denne-brannfella/s/5-47-48245 Sitat – Når bruk av mange kontakter fører til at for mye strøm går ut fra ett og samme støpsel, kan temperaturen stige og utstyret smelte. Med lange skjøteledninger kan dette skje før sikringene rekker å reagere med utkobling. Dermed kan det oppstå brann, sier Flataukan. Anonymkode: 832e6...e76
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #18 Skrevet 29. juli 2017 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det forklares ganske greit her https://www.siste.no/bolig/innenriks/nyheter/har-du-denne-brannfella/s/5-47-48245 Hun bruker bare en kontakt, og et kjøleskap bruker 100 - 200 watt. Det er ingen fare for varmgang med så små energimengder. Det er f.eks. mellom en tiendedel og en tjuendedel av det en vifteovn bruker. Hvis hun hadde koblet f.eks. brødristeren og noe annet som bruker mye strøm til samme kobling ville det vært noe helt annet. Anonymkode: 9ae2f...ce1
Gjest Blondie65 Skrevet 30. juli 2017 #19 Skrevet 30. juli 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor? Anonymkode: 3f8b5...5de For 1) Unngå støvsamling i kontakten 2) 100 % sikkerhet mot utilsiktet tilkobling av andre apparater
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #20 Skrevet 30. juli 2017 55 minutter siden, Blondie65 skrev: For 1) Unngå støvsamling i kontakten 2) 100 % sikkerhet mot utilsiktet tilkobling av andre apparater Skjønner, takk for svar. Det med støvet har jeg ikke tenkt på før det ble påpekt her, men det er et veldig godt poeng. Ellers ligger grenuttaket veldig ugunstig til, så det blir nok ingen utilsiktet tilkobling av andre apparater. Jeg bor alene, så har nok kontroll på akkurat det Anonymkode: 3f8b5...5de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå