Gå til innhold

Flasketilvenning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det fåfengt å prøve å venne en 5 mnd gammel baby å drikke av flaske? :perebrus:

Vi prøvde et par ganger da hun var bare noen uker gammel, da med morsmelk som var pumpet samme dag. Dette gikk veldig bra - "fint", tenkte vi. :-)

Så gikk det altså noen måneder før vi hadde behov for flaskeforing igjen. Denne gangen ble det opptint morsmelk, og det var ikke snakk om at hun ville ha det! Prøvde flere ganger over flere dager, men hun bare gurglet og sutret, ikke antydning til å ville suge.

Nå prøver jeg med MME, litt hver dag, for å se om det kunne gjøre susen. Igår sugde hun nesten - trodde hun var på gli - idag knep hun leppene bestemt igjen og nektet.

Er det noen vits i å prøve mer? Hvor mye skal man "presse" flaska på henne før det begynner å bli for plagsomt for henne? :klø:

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Vi måtte få i babyen vår flaske. Det var ikke nok melk i brystene... Vi trente, trente og trente. Prøvde alle mulige smokker. Vi lyktes etter 1 måned. Da hadde vi prøvd nesten hver dag. Bare litt hver dag. Det var Avent sin kopp som passet her, det er også den tutten som likner mest på smokken. Vi smakstilsatte også MME'n med pæremos (søtt) for å se om det fallt i smak. Det gjorde det, så vi fjernet etterhvert pæremosen.

Dette var fra babyen var 3 mnd.

La far prøve å gi flaske mens du er borte. La gjerne far dra bort og prøve å gi. Prøv å blande noe godt i melka (liker babyen grøt?).

Skrevet

Takk for svar! Kanskje det bare skal litt mer trening til?

Det var pappa'n som ga de gangene det gikk bra, og han prøvde såvidt i jula med den fryste melka - det gikk ikke. Ikke da svigermor prøvde heller.

Tror jeg prøver igjen med ferskpumpet melk, kan jo være at det faller bedre i smak. Bruker forresten også Aventflaske.

Vet ikke helt om jeg har så lyst på smakstilsetning enda...vi får vente litt og se.(Lagrer det i bakhodet til ev senere bruk. :wink: ) Hun har kun fått pupp til nå, og det har jeg tenkt å fortsette med det en måneds tid til, hvertfall.

Skrevet

Det finnes jo tåteflaskesmokker som er mer tilnærmet brystet å få kjøpt.Tror de har sånne på apoteket.Det kan jo være verdt å prøve.

koldbruna

Skrevet

Jag började jobba när Malvin var 3 ½ månad och vi blev "tvugna" att lära honom dricka på flaska.

Det var tre-fyra tunga dagar innan han kom på hur han skulle göra. JAG hade aldrig kunnat göra det - jag har ju bröst med mjölk, det vet ju både jag och lillkillen. Och bröstmjölk är bäst ur "äkta förpackning" :ler:

Fryst mjölk var inte alls god, kylskåpskall gick bra att värma på men inte frusen.

Vi använde Avent-tutarna eftersom jag pumpade med Avent.

Tänk på att det finns olika stora och många hål i tutarna som är anpassade för olika stora barn. Större hål till större barn - annars får de äldre lite svårt att få i sig vad de ska ha.

Ni kan också testa att mata på kopp - låta barnet dricka ur en liten kopp - för att vänja sig att mat kan komma på flera sätt

Skrevet
JAG hade aldrig kunnat göra det - jag har ju bröst med mjölk, det vet ju både jag och lillkillen. Och bröstmjölk är bäst ur "äkta förpackning" :ler:

Nei, det er da tydelig at "sekunda" vare ikke er verdt å smake på engang så lenge godsakene ligger og skvulper i puppen hun ligger ved! :wink:

Jeg får la sambo prøve noen ganger når han er hjemme, og se om det hjelper. Vi får teste kopp også, kanskje.

Lurer litt på hva som er hovedproblemet hennes: er det tuten som kjennes så rar ut i forhold til brystvorten (hun er vant til smokk, altså), eller er det smaken som ikke er god? Får prøve litt mer frem og tilbake, tror jeg. (Får vi flere barn, blir det flaske fra dag èn...! :ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

ikke gi dere, hun er i ferd med å utvile sin egen vilje, og vil selvfølgelig ha det beste-pupp! men med litt tålmodighet fra dere, vil det nok gå bra, babyen vil vel gi seg etterhvert vil jeg tro! vær litt bestemt også, og la gjerne samboen din prøve dette så ofte som mulig......

hvis ikke dette går- snakk med helsesøster!

Gjest Anonymous
Skrevet

prøv gjerne med litt syltetøy første gangene på flaska, slik at hun smaker at det er godt! bare ørlite grann altså!

:wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

da mente jeg ikke inni flaska med syltetøy , men litt på tuten! :ler:

Skrevet

Hurra! Idag var hun flink liten snuppe og sugde og sugde på flaska! :danse: Men hun fikk ikke ut noen ting... :-( Det var jo litt dumt, kan man si...

Vel, antar at hun ikke fant teknikken helt, det virket kanskje litt som om hun sugde som på smokken. Dette var jo et fremskritt, så jeg fortsetter jeg, og håper øvelse gjør mester!

Gjest Anonymous
Skrevet

hvordan fikk du det til? og prøv med en tåteflaske med større hull! :wink:

Skrevet

Hvorfor ikke prøve å lære henne å drikke av kopp i stedet? Hun er stor nok til det nå, trenger ikke flaske.

Skrevet
hvordan fikk du det til? og prøv med en tåteflaske med større hull! :wink:

Jeg hadde faktisk ørlite pæresaft oppi, som en foreslo, men siden hun ikke fikk i seg noe, så var det vel ikke den som gjorde susen.

De hullene er ganske små ja. Får prøve å vide dem ut litt.

Skal prøve kopp dersom det ikke går bedre med flasken neste gang. (Hadde faktisk ikke tenkt på at det går an en gang før det ble foreslått her. :oops: Storebroren gikk rett fra pupp til glass han.) Må koppen også kokes først?

Gjest Anonymous
Skrevet

han er stor nok til å drikke av glass, men det er veldig praktisk med flaske... tenk når han er tørst, og du skal ta med ham ut på trille tur, da er det bare å gi ham flaska, og så drikker han selv uten søl! eller om natten! da slipper du også mye søl i senga.......

nei koppen trenger ikke å kokes, men den bør være nyvasket helst eller ren.......

:wink:

Skrevet

Barnen kan rätt så enkelt läsa sig att dricka ur det mesta.

Vi har sedan tidigt provat med både glas och flaskor med olika tutar.

I somras när han var 6 månader drack han utan problem ur min Imsdal-flaska med sportkork. DET är praktiskt när vi är på tur!

Koka behöver du inte göra, rendiskat räcker som sagt var

Skrevet

Takker for mange svar og gode råd! :)

Det er jo helt klart hensiktsmessig å lære henne å drikke av kopp, det skal hun jo uansett begynne med før eller siden.

Men problemet er at det haster litt å få i henne noe som helst utenom puppen, siden jeg skal på en tilstelning på lørdag akkurat i den tiden hun skal ha mat før hun legger seg. Jeg vil gjerne gå fra henne med god samvittighet, og vite at hun ikke blir lagt sulten og at de som skal passe henne får i henne mat uten for mye trøbbel! Det er jo ikke umulig at det blir lettere for dem å gi henne flaske enn det er for meg - lov å håpe! :wink:

Skulle jo få faren hennes til å overta tilvenningen, men han har jobbet sent denne uka, og har ikke sett datteren sin i våken tilstand siden søndag. :-(

I morges fikk hun forresten ferskpumpet morsmelk, men det ble ikke godt mottatt det heller gitt. Er hun sær, eller??? :klø:

Gjest Anonymous
Skrevet

ja, hun er sær ja... her trengs det tålmodighet og oppmuntring! min sønn tok flaske uten å mukke han...

Skrevet
min sønn tok flaske uten å mukke han...

Så fint for deg da :P . Hvor gammel var han da du begynte å gi på flaske?

Her i huset begynner jeg å lure på om slaget er tapt... Prøvde med oppvarmet morsmelk igjen etter at hun hadde sovet i tre timer og hylte av sult. Men neida...bare gurgling og mer skriking. Sukk. Er hun verdens staeste, eller? :roll: Pappa'n skal jobbe sent i dag også, så det er ingen hjelp å få. Er vel i humør til å prøve igjen i morgen :wink: .

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er utrolig hva som går bare man må. Vår tok kopp (Avent, med antispill sånn at det ikke kommer mer enn han suger). Men det gikk ikke videre ned på høykant - han måtte lures i. Men da far tok ham med seg ut på 4 timers shoppingtur før jul, så gikk innholdet ned med høyeste mulige fart. Du har ingen nabo eller venninne som kan prøve mens du er ute da? Far satt her en tid og mata med teskje når jeg var ute.

Har du prøvd flere typer flaske? Eller disse tuttekoppene?

Skrevet
Du har ingen nabo eller venninne som kan prøve mens du er ute da? Far satt her en tid og mata med teskje når jeg var ute.  

Har du prøvd flere typer flaske? Eller disse tuttekoppene?

Jeg har faktisk ingen i nærheten som jeg kan spørre (dårlig nettverk er vel det som plager meg/oss mest ved å være innflyttere).

Foreløpig har jeg bare prøvd Aventflasken som hører med til brystpumpa. Vi får ta antispill-flaska i morgen. Den har jo en helt annen tut, så kanskje hun faller for den? (lov å håpe....) :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...