AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #1 Skrevet 27. juli 2017 Langt men dog, vi har to barn på 4 år og 1 1/2 år. Vi bor veldig nærme svigermor og svigerfar og vært mye sammen i sommer. Men problemet, egentlig siden eldste var baby, ha vært at svigermor hele tiden overkjører meg når det gjelder grenser for fireåringen. Mannen min har tatt det opp med henne flere ganger og jeg har forsøkt å forklare henne hvordan dette oppleves. Blir overkjørt hver gang. Som om det er omsorgssvikt å si nei til barnet. F.eks kan svigermor finne på å gå fra halvspist middagsfat under en familiemiddag fordi fireåringen ber henne om å komme å leke! Når vi var i feriehuset var svigmor og eldste plutselig borte fra hagen, fant dem ingen steder og hun hadde ikke med telefonen. Vi fant dem på en lekeplass etter to timer, fireåringen ville plutselig huske. Greit nok, men hun kunne sagt at de gikk! Sånn får ikke fireåringen lov å holde på hjemme, vi opplever også at hun er mye sint over bagateller og gjør ting med minste som kan være farlige😳 Saken er nå at jeg må avbryte og utsette en uke ferie pga omstendighet på jobb, mannen begynner også på mandag. Barnehagen er åpen men vi har satt opp ferie til 7 august og minste skal starte tilvenning da. Svigermor (og svigerfar)har tilbudt seg å passe jentene men jeg kjenner at måten fireåringen har fått sjefe og oppføre seg gjør at jeg kvier meg for å si ja selvsagt takknemlig men det er en liten usikkerhet her. Jeg er rett og slett usikker på om minste har det helt trygt😳 Anonymkode: 3e937...622
RompeRusk Skrevet 27. juli 2017 #4 Skrevet 27. juli 2017 (endret) Hvis det ikke er større problemer enn dette, så la de bare kose seg. Hvorfor mener du det er utrygt? Endret 27. juli 2017 av RompeRusk 4
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #5 Skrevet 27. juli 2017 10 minutter siden, RompeRusk skrev: Hvis det ikke er større problemer enn dette, så la de bare kose seg. Hvorfor mener du det er utrygt? Jeg bare synes fireåringen har hatt temmelig frie tøyler når hun har vært med dem og det var flere situasjoner hvor det gikk ut over minste uten av svigermor gjorde tegn til å gripe inn. Anonymkode: 3e937...622 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2017 #6 Skrevet 28. juli 2017 Det er ingenting i innlegget ditt som tilsier at barnet ikke har det trygt. Å få sjefe derimot... kjenner meg igjen. Her er det mest min mor som leker seg ihjel og lar frøkena bestemme. Ikke enig i at det er et luksusproblem. Vi kan være takknemmelige for å ha barnevakt, og mange mener at besteforeldre må få gjøre ting på sin måte, men når resultatet blir en unge som maser og blir vanskelig synes jeg vi må få si i fra på en fin måte. Ikke kjekt å ha flere uker med styr for å stramme inn på regler etter at besteforeldra har gitt for mye etter. Anonymkode: 0f5f7...267 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2017 #7 Skrevet 28. juli 2017 Så bra at bestemor og barnebarn koser seg sammen, kanskje er dette grunnlaget for en livslang tett relasjon mellom dem Det er faktisk viktig læring og kunnskap for et barn at det er ulike regler ulike steder, så at hun får friere tøyler hos bestemor ville jeg ikke stresset med. Ikke når det er som i de eksemplene du kommer med. Anonymkode: 714e6...085 5
Arabella Skrevet 28. juli 2017 #8 Skrevet 28. juli 2017 Pleier fireåringen å være voldsom mot den lille, eller faktisk direkte slem? 1
Gjest NotNaomi Skrevet 28. juli 2017 #9 Skrevet 28. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg bare synes fireåringen har hatt temmelig frie tøyler når hun har vært med dem og det var flere situasjoner hvor det gikk ut over minste uten av svigermor gjorde tegn til å gripe inn. Anonymkode: 3e937...622 Eksempler?
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2017 #10 Skrevet 28. juli 2017 5 timer siden, NotNaomi skrev: Eksempler? Røff lek med mye røsking i armer, det hender hun skal gi "klem" men slipper ikke taket og tar armene rundt halsen og lillesøster hyler opp, får lov av bestemor å ta leker rett ut av hendene på minste selv om det er lillesøsters leke, prøver å få lillesøster til å putte ting i munnen som hun vet ikke er lov (legoklosser, stein etc.), putter ting over hodet/rundt halsen. Dette er ting vi selvfølgelig setter foten ned på med en gang hjemme, men hos bestemor har det ikke vært noen inngripen. Anonymkode: 3e937...622 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2017 #11 Skrevet 28. juli 2017 Typisk, ingen grenser oppdragelse. Hvis dette får holde på kommer den lille til å bli helt j*vlig å ha med å gjøre når hun blir eldre. Anonymkode: aa965...e4f 1
Arabella Skrevet 28. juli 2017 #12 Skrevet 28. juli 2017 Jeg ville ikke under noen omstendighet latt en slik bestemor ha begge barna hos seg samtidig. Det er jo farlig! Sjalusien hos storesøster kan være livstruende for den lille. Nei TS, la aldri svigermor ha barna hos seg samtidig. 6
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2017 #13 Skrevet 28. juli 2017 Så du mener oppriktig at bestemor bare sitter og ser på at eldste prøver å putte legoklosser i munnen på lille og ikke bryr seg? Siden du var der,kanskje hun ventet på at du skulle gripe inn først? Anonymkode: 94e3c...5da
Sheltay Retrac Skrevet 28. juli 2017 #14 Skrevet 28. juli 2017 Det må vel være et alternativ å si til jobben at du ikke har barnepass og derfor ikke kan legge om ferien? Man er ikke slave, og tryggheten til barna må gå foran jobben.
Gjest NotNaomi Skrevet 28. juli 2017 #15 Skrevet 28. juli 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Røff lek med mye røsking i armer, det hender hun skal gi "klem" men slipper ikke taket og tar armene rundt halsen og lillesøster hyler opp, får lov av bestemor å ta leker rett ut av hendene på minste selv om det er lillesøsters leke, prøver å få lillesøster til å putte ting i munnen som hun vet ikke er lov (legoklosser, stein etc.), putter ting over hodet/rundt halsen. Dette er ting vi selvfølgelig setter foten ned på med en gang hjemme, men hos bestemor har det ikke vært noen inngripen. Anonymkode: Ok. Dette så ikke greit ut! Reagerte litt på at dere måtte lete etter dem i to timer også. Ellers så tillater besteforeldre barna mye mer,og det er greit,for det er litt sånn å være besteforeldre,men det går for langt i ditt tilfelle. Skjønner deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå