Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet har her vært som en liten engel frem til ca 14 dager siden. Da hun plutselig begynte å få raseri utbrudd dersom hun ikke får viljen sin. Hun blir ill sint og det ser ut til å forverre seg. Samtidig så hyler hun dersom mor eller far går på do, det skal ingenting til. Er blid som ei sol, så lenge mor\ far er til stede og hun gjør noe som ikke er galt. Har en del tannfrembrudd for tiden, men det har hun vel hatt siden 6 mnd alderen.

Er dette normal atferd? Er da 1 år og 4 mnd gammel.

Anonymkode: 93f7a...a0d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tidlig trassalder. Hun begynner å skjønne at hun har egne meninger😊

AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt. Hører mye om trassige 3-åringer, men vilje starter tidligere. Det som kan skille en frustrert 1-åring og en frustrert 3-åring er at ved 1år så er de lettere å trøste og distrahere. 

Anonymkode: 23b57...0fb

AnonymBruker
Skrevet

Utviklingssprang?

Anonymkode: 6d5c6...b30

AnonymBruker
Skrevet

Vår på 16 mnd har også begynt med dette. Helt normal og sunn utvikling.

Anonymkode: 4cac0...2f7

Skrevet

Min på 16 mnder er også slik for tiden, veldig slitsomt. Det er slitsomt fordi hun blir fortvilet over å ikke ha språk eller kroppskontroll til å gjøre ting, og det ikke er noe jeg kan gjøre med det. Jeg kan ikke forklare henne at hun ikke kan klatre opp en stige uten å bli holdt på, og jeg kan ikke gjøre noe med vi ikke forstår bablet hennes helt enda. Det er slitsomt fordi hun ikke forstår hvorfor hun ikke kan gjøre ting, hun forstår bare at hun ikke får. Hun blir for eksempel illsint av å ikke få ta på en varm komfyr eller å slå på katten. Vi sier jo ikke nei eller flytter henne for å være kjipe, men hun forstår det ikke enda :)

Jeg tror det er vanlig og et sunt steg mot å forstå at man selv har egne meninger og klarer å uttrykke følelser og ikke bare behov. 

Jeg tror fortsatt det er viktig å ta kampene og ikke bare gi etter fordi barnet er så lite og ikke forstår så mye uansett. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt og sunt. Hun lærer seg at ord/språk er makt. At hun kan få viljen sin ved å svare deg, og å være sint. Samtidig som hun er frustrert over at hun ikke får tim alt sammen, eller ikke blir forstått pga dårlig ordforåd enda.

Det kan være lurt om hun gjør noe hun får lov til, istedet for å si nei, så si "det er ikkw lov å slå katten, da får katten vondt og kan bli sint og klore deg". Et nei blir negativt ladet, og ungen vil ikke nødvendigvis høre på det. Men om du forklarer hvorfor det ikke får lov, så vil det forstå konsekvensen etterhvert, og det vil forstå lettere. De forstår mye mer enn det klarer å utrykke selv med ord.

Anonymkode: 418d5...d89

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...