Gå til innhold

Barn og rydding!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med 2 barn i huset sliter vi hele tiden med å holde det ryddig! Det virker som barna rett og slett mangler et "ryddegen", men kan jo huske at genet ikke var veldig tilstedeværende hos meg heller når jeg var barn, kremt...

Har forsøkt det meste av motiverende tiltak, uten særlig suksess bortsett fra i korte glimt (!). Tenker først og fremst på rydding på eget rom.

Noen som har noen glimrende pedagogiske tiltak som er utprøvet med hell på rotete barn (mine er 6 og 9, den minste er verst)??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har prøvd mye, men ingenting som har hatt varig virkning. Nå er de litt større enn dine og for tiden fungerer det å gi en ordre, rydd rommet ditt og støvsug etterpå, utrolig men det virker. Men de har en annen definisjon på det å rydde enn jeg har så jeg må også være tydelig, gi beskjed om at alle blader skal legges der de hører hjemme osv. For ellers blir de bare flyttet fra et sted til et annet. Men nå gjør de iallfall jobben og mor blir fornøyd. Og så takker jeg for hjelpen hver gang de har gjort det jeg har bedt dem om.

Men fortsatt mangler de det genet som sier at når du mister noe på gulvet så bøyer du deg ned og plukker det opp. Men da får de beskjed og så plukker de det opp mens de ler litt av seg selv og av mor.

Men det er vel bare å innse at konstant påminning er en del av oppdragelsen, ingenting kommer av seg selv. Du skal se at når de flytter for seg selv så kommer de til å ha det strøkent....... ? kanskje?

Beklager, har ikke andre råd enn utholdenhet og terping.

Skrevet

Gjør det til en lek/konkurranse. Applaus til første mann som er ferdig, ta tiden på dem og se om de klarer det raskere enn forrige gang osv.

Skrevet

Dette problemet er du ihvertfall ikke alene om! Prøvd det meste selv jeg...men ingenting funker i lengden! Drittlei av å mase også..

Melk sitt forslag har jeg ikke testet.. Kanskje en idè?

Skrevet
Melk sitt forslag har jeg ikke testet.. Kanskje en idè?

Mange barn går med på det meste hvis de får konkurree. Lette å lure, hehe! Funker også bra på barn som ikke vil kle på seg, om flere skal kle på seg på en gang og man ikke kan hjelpe alle, barn som somler osv.

Gjest Anonymous
Skrevet

Etter at jeg "nyinnreda" rommene til ungene på 5 og 7 med masse trofast hyller m/skuffer fra Ikea går ryddingen som en lek.

Ellers i huset er det litt verre pga litt trangt om plassen i skuffer og skap.

Bruker mye komfyrklokka til å ta tida på ryddinga. Da girer de seg opp og skynder seg alt de kan til det piper..

Har de gjort en god jobb, bruker jeg gjerne litt ekstra tid sammen med de etterpå. Prøver å forklare at dette hadde jeg ikke kunnet gjort sammen med dem dersom jeg må bruke all tid på å rydde etter dem.

Skrevet

Er veldig forskjell på unger der. Min største har ryddet rommet sitt siden hun var 2 år. Uten problemer. Hun minste syns det er veeeldig fint at mamma hjelper litt... Min samboer sine barn er ikke vant til å måtte rydde rommet sjøl, så det har vært en lang prosess, men nå er de blitt bedre. Slipper fortsatt hos mamma, men vet de må rydde sjøl hos pappa.

De eldste hos oss (6 og 7 år) får nå litt ukelønn, mot at de rydder rommene og rer opp senga. De miste (3,5 år) må fortsatt ha litt hjelp.

Et annet tips er: Jeg starter støvsugeren, og sier at alt som ligger på golvet, og ikke er rydda opp forsvinner i støvsugeren om 10 minutter..... Får som regel farten opp da....hehe

Skrevet

Vi har også et system som ungen lett forstår. En boks/kurv/hylle til forskjellige leker.

Skrevet
Et annet tips er: Jeg starter støvsugeren, og sier at alt som ligger på golvet, og ikke er rydda opp forsvinner i støvsugeren om 10 minutter..... Får som regel farten opp da....hehe

Jo, støvsugerknepet brukte jeg faktisk en del tidligere, he-he! :hoho:

Jeg hadde nesten glemt det, men det funket ikke så verst før!

Ellers tror jeg de nå er blitt så pass store at de gjennomskuer til dels det med konkurranse/ta tiden o.l., ofte gidder de ikke selv om ukepengene faktisk betinger at de rydder rommet, så ukepenger blir det sjelden!!

Har også forsøkt stadig vekk å sette ting i system, merke bokser og esker osv., men det sklir ut...

Men vi får se om ikke tipsene (takker og bukekr!) har inspirert meg så mye at jeg forsøker igjen med fornyet kraft...!

Skrevet

Jeg har hatt suksess med å forklare at "når du ikke klarer å holde orden på rommet ditt, er det fordi du har så mange leker, og hvis det ikke blir bedre, må jeg fjerne noen av lekene så det blir lettere å rydde".

Støvsugerknepet er også flittig brukt her.

Men jeg synes jeg maser hele tiden, ja.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har brukt en stoor sort søppelsekk som jeg har kommet inn på rommet med og begynt å kaste lekene oppi, de som ikke er rydda på plass altså..

Trua altså med å hive hele sekken med leker, det fungerer enda. Når ikke det virker lenger, har jeg faktisk tenkt å gjøre litt alvor av det, plukker vel kanskje ut de minst populære lekene først, men jeg må jo gjøre alvor av trusselen ellers er det ingen vits.

Håper jo likevel jeg slipper å gå så hardt til verks... :roll:

Gjest Anonymous
Skrevet

Alle lekene trenger ikke være fremme samtidig. Jeg har alltid gjort det slik at jeg har hatt noen leker fremme og noen i esker høyt oppe i et skap. Og etter en stund så har jeg byttet på og da har lekene vært som "nye" igjen. Og så har jeg hatt noen bokser med småleker som ble tatt fram på regnsværsdager.

Min erfaring er at hvis alle lekene er fremme så finner de ikke noe å leke med.

Men nå er ungene så store at det ikke blir så mye leker rundt omkring, det hender seg at det kan flyte lego rundt omkring men ikke i de samme mengder som før.

Jeg har samlet all lego i en sekk tidligere fordi de ikke ryddet opp og den sekken fikk de ikke tilbake før etter et par måneder. Har fjernet enkelte ting med jevne mellomrom som straff og det har fungert for det har gjort ryddingen lettere. Ingenting er så vondt som å tråkke på en legobit midt på mørke natta.......

Skrevet

Nå er mine barn fortsatt veldig små (1 og 3) men her må de allerede nå rydde opp (med hjelp). Hvis ikke eldste mann hjelper til fjerner jeg de lekene som han ikke vil hjelpe til med å rydde opp. det tok 2 ganger så skjønnte han at jeg mente alvor. Han har så mange leker så jeg har ikke dårlig samvitighet for å fjerne noe av de! Hun på 1 synes det er kjempe stas å få være med, håper det varer :wink:

Skrevet

Jeg tror grunnlaget for rydding legges tidlig...

Da min var barn ryddet jeg alltid lekegrinden når han hadde lagt seg, slik at han stod opp til det. Da grinden ble pakket bort og gulvet alene var arena gjorde jeg det samme og satte boksen i en krok på kjøkkenet (det rommet vi likte best).

Etterhvert ryddet han selv, uten mas av noen særlig grad. Nå er han 14 og kan finne på å gjøre rent mens jeg er på jobb, med unntak av gulvvask, da, fordi det er "vanskelig" (eller kjedelig :wink: ).

En annen ting å huske på er at man skal ned på barnas nivå før man sier det er rotete. Det som ser rotete ut ovenfra kan være helt logisk system sett med barnets øyne fra barnets høyde...

Skrevet

En annen ting å huske på er at man skal ned på barnas nivå før man sier det er rotete. Det som ser rotete ut ovenfra kan være helt logisk system sett med barnets øyne fra barnets høyde...

Det der var utrolig godt sagt... :-)

Da eldste sønnen min var 6 år truet jeg kun en gang med at jeg skulle fjerne lekene hvis ikke han ryddet opp selv. Han lot meg ta dem og jeg fjernet dem, og han så dem faktisk ikke igjen... men han klaget heller ikke. Nå hadde han ikke leker, nå kunne jeg ikke mase mer om å rydde etter seg...

Han måtte da opparbeide seg nye leker, og det tok tid, men han fikk aldri tilbake de lekene jeg tok bort. Og jeg fikk dårlig samvittighet, det var en hel svær eske som ble borte... konsekvent var jeg ihvertfall...

Skrevet

Jeg prøver å få de til å lære seg å legge klær i skittentøyet når det er skittent, og rydde stuen for leker pleier vi også å gjøre ganske ofte. Men i deres "arena" på soverom og kjellerstue maser jeg ikke så mye. Der kan de gjerne rote og leke det de vil, vi tar et skippertak en gang i uka. Da går det fort og blir fint på null komma niks! Vil bruke minst mulig tid på mas.

Datteren min på 4 er kjemperyddig og setter støvler på plass og henger opp jakken når hun kommer inn døren. Guttungen på 8 var mer typen som sparket av skoene og slapp jakken oppå de midt i gangen før han gikk inn. Men nå er han blitt mye flinkere, henger i det minste jakken på en knagg, og setter skolesekken der den skal være og slipper så mye mas. :)

Han får ukelønn uansett, her praktiserer vi at alle er med og rydder og hjelper i huset. Det nytter ikke å si at man ikke vil ha ukelønn for å slippe unna, alle skal være med og rydde etter seg selv og jobbe i huset.

Når barna til samboeren er her er det selvsagt mye mer rot, men også mange fler til å være med og rydde. De vet at de må rydde etter seg her selv om de ikke må det hjemme, fungerer veldig bra for det meste. :)

Skrevet

Jeg tror rydding er som andre ting, det blir ikke morsomt før man føler at man mestrer det. Det vil si, foreldrene (barna klarer ikke dette selv) må legge til rette for at barna skal kunne klare å rydde. For eksempel kan man vise barnet hvordan han/hun setter tallerkenen sin inn i oppvaskmaskinen og setter melka i kjøleskapet hver gang man har spist frokost. Dette er enkle og greie operasjoner som man så kan rose for. På rommet til barna bør det være kasser bokser til ulike saker, kurv til skittentøy, hyller til bøker osv. Med jevne mellomrom kan man legge leker barna har vokst fra bort på loftet så det blir bedre plass til det som brukes til daglig.

Jeg husker da jeg var liten at en av veninnene mine var så flink til å rydde. Forklaringen var nok at foreldrene hadde innrettet rommet hennes så viselig at hun hadde en boks til lego, en til barbidukker og klær, en til glansbilder osv. Disse stod i et slags hyllesystem husker jeg. Etter vi hadde lekt var det bare å feie opp Ken og Skipper og hele garderoben sammen med Barbie oppi den rosa boksen med barbie-bildet på og så helle ut en haug med legoklosser fra den grønne boksen.

Gjest Mayamor
Skrevet

Gutten min på 8 år er også et rotehode...

Han får ikke ha besøk av kamerater dersom ikke rommet er ryddet. Det har fungert supert. Men selvsagt må det et nei til besøk til innimellom... :ler:

Ellers har vi kasser med merkelapper.

Hver ting/serie i sin kasse.

Mayamor

Skrevet

Et tips som har virket bra hos meg er "låsekassen".

Alt som ikke blir ryddet, legger jeg i en låsbar kasse. Den kassen åpnes kun 1 gang i uka, 1 gang i måneden el.l.

Jenta mi fikk for første gang fart på seg, og ryddet bort ALT sammen. Hun visste at dersom hun skulle ha mulighet å leke med dette videre i morgen, overmorgen osv. så måtte det ryddes bort.

Prøvde meg med å si at det ville bli kastet tidligere, men den gikk hun aldri på. (med rette)

Dette kan i hvert fall anbefales! :heiajente:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...