Gå til innhold

3åring som aldri sover

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

JÅJeg aner ikke hva jeg skal gjøre. 3 åringen min sovner så sent! Blir aldri trøtt. 

Kan legges i 19 tiden, men sovner alikevell ikke før mellom 00-01:( 

Jeg har forsøkt å legge meg sammen med hn uten at det hjelper.. 

Kan det hjelpe med melatonin eller noe? Jeg er desperat..

Anonymkode: 11e47...f1b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å la være at hn spiser mat (spesielt med mye sukker) rett før leggetid, ikke Se på tv eller bruke andre skjermer minst 1-2 timer før leggetid og la det være kjølig på rommet når hn skal legge seg. Det funket på min 3-åring, husker jeg

Anonymkode: 57805...a65

Skrevet

Når våkner hun om morgenen? Sover hun om dagen?

Dropp eventuell dagsøvn og vekk henne til samme tid hver dag. Fast døgnrytme er viktig.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sover dere til langt på dag? Dessuten er det ikke lurt å se på nettbrett eller tv rett før sengetid. Egentlig høres det litt tidlig ut å legge en treåring kl 19, men det spørs jo om dere har ferie eller om barnet er sliten etter mange timer i barnehage. Melatonin brukes ikke ofte til så små barn har jeg hørt.

Anonymkode: c460c...77d

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sover dere til langt på dag? Dessuten er det ikke lurt å se på nettbrett eller tv rett før sengetid. Egentlig høres det litt tidlig ut å legge en treåring kl 19, men det spørs jo om dere har ferie eller om barnet er sliten etter mange timer i barnehage. Melatonin brukes ikke ofte til så små barn har jeg hørt.

Én ting til; drikker barnet koffeinholdige drikker på ettermiddagen som feks cola eller kaffe? Har hørt om barn som får kaffe hos bestemor og som slokner rett før midnatt. Uansett ikke bra noen av delene. Nettbrett lurer hjernen til å tro at det ikke er kvelden og det naturlige melatoninet ikke dukker opp.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Én ting til; drikker barnet koffeinholdige drikker på ettermiddagen som feks cola eller kaffe? Har hørt om barn som får kaffe hos bestemor og som slokner rett før midnatt. Uansett ikke bra noen av delene. Nettbrett lurer hjernen til å tro at det ikke er kvelden og det naturlige melatoninet ikke dukker opp.

Jeg har virkelig aldri hørt om et barn som har smakt kaffe. For noen gale besteforeldre :O

Anonymkode: e4dc4...37b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en på tre år som har sovet lite I forhold til jevnaldrende hele tiden. Hun legger seg 20 og sovner stort sett i løpet av en halvtime og er oppe 6-6.30 

Hun begynte å rote med legging og brukte en time til halvannen på å sovne I stedet for under halvtimen. Vi forsøkte å kutte dagsov (vekker etter nøyaktig en time hver dag) men det gikk helt på styr. Lot henne sove som vanlig på dagen men la henne 45 min tidligere enn vanlig. Voilà, det løste våre problem. Hun var overtrøtt rett og slett. Nå legges hun 19-19.15 og sover fortsatt til 6-6.30, og siver like mye på dagen som før. 

Sier det bare fordi det kan være verdt å prøve mer søvn i stedet for mindre...

Anonymkode: e0927...27a

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tidlig? Mitt barn på 6,5år legger seg ca kl.1900. Da er h*n så sliten etter en dag med høyt tempo at han segner om...

---

Har du vært hos helsesøster? Vedkommende der kan nok hjelpe deg meg tips og triks og gi gode søvnråd🙏🏻

Anonymkode: d78a8...339

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har forsøkt alle rådene i boka. Ikke sukker, ro, bad før leggetid, osv..

Er i aktivitet hele dagen. Og vekkes kl 9 om morgenen. 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har virkelig aldri hørt om et barn som har smakt kaffe. For noen gale besteforeldre :O

Anonymkode: e4dc4...37b

Det virket på en 2 åring. Sovnet ikke før midnatt.. Bestemor som spanderte kaffe og kaker. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange timer skal en treåring sove da? Min la seg kl 19.30 og stod opp ca kl 6-7 om morgenen. Hadde faste ritualer og ikke tv eller nettbrett før leggetid. Viktig å ta alt i samme rekkefølge hver kveld.

Skrevet

Vekk barnet tidligere. Hvordan er rutinene deres ellers gjennom dagen?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange timer skal en treåring sove da? Min la seg kl 19.30 og stod opp ca kl 6-7 om morgenen. Hadde faste ritualer og ikke tv eller nettbrett før leggetid. Viktig å ta alt i samme rekkefølge hver kveld.

http://www.klikk.no/foreldre/barn/barnehelse/leggetid-for-barn-2541897

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev før her om en som sov 20.30 til 6.0 ca. Så om din er lik I søvnbehov og sover til 09 fast så er ikke midnatt så rart. 

Da må dere starte dagen før dersom du vil at den skal ta slutt tidligere. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev før her om en som sov 20.30 til 6.0 ca. Så om din er lik I søvnbehov og sover til 09 fast så er ikke midnatt så rart. 

Da må dere starte dagen før dersom du vil at den skal ta slutt tidligere. 

Men det er ikke at søvnbehovet ikke er der. Barnet er kjempevanskelig å vekke selv kl 9, og sover til 11 om det ikke vekkes? 

Skikkelig sint gjennom store deler av dagen fordi det er trøtt. Sier selv at hn er trøtt på dagen og kvelden, men klarer ikke finne den roen for å sovne:/ 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke rart barnet er våkent lenge når det sover til kl.9. Andre barn som legger seg kl.19 står kanskje opp 05.30-07.00. 11-13 timer søvn er nok. Prøv å legg kl.20.00 og vekk 8.00. Så forskyver du etterhvert og legger kl. 19.30 og vekker 07.30 hvis det er tidlig kveld du ønsker.

Anonymkode: 77a7b...6ae

AnonymBruker
Skrevet

Ja men du må starte dagen tidligere. Hvis barnet går i bhg er det naturlig å være trøtt etterpå og vill sove, men hvis dere har starta dagen sent kjennes det kanskje for tidlig ut å legge seg kl.19.00. Hvis vi lar jenta på 3 sove dagsdupp blir det ikke legging før 20-21. Hvis hun står opp i 7-tiden og ikke sover på dagen legger hun seg i 19-tiden.

Det er en uting å la et barn på 3år sove til kl.09.00 i ukedagene. Hvis barnet er trøtt etter en lang uke i bhg gjør det ikke noe om det sover mer i helgene.

Har dere forresten ferie nå? Barn blir mindre trøtte av å være hjemme enn å løpe rundt i bhg og har mindre behov for søvn. Husk også å ha det mørkt og kjølig på rommet i disse sommerdagene.

Anonymkode: 77a7b...6ae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...