Gjest Phair Skrevet 10. januar 2005 #1 Skrevet 10. januar 2005 Guttungen på 16 mnd har aldri vært noe problem å legge. Men den siste uken har han slått seg helt vrang. Han hyler straks vi legger han i senga. Dvs. han gråter ikke, men hyler av sinne virker det som. Og han gir seg ikke før han sovner av utmattelse. Dette gjentar seg etthver som han våkner på natten også. Hva skal man gjøre? Eller hva skal man ikke gjøre? Noen som kan hjelpe meg med tips? Phair
Allianca Skrevet 10. januar 2005 #2 Skrevet 10. januar 2005 Det er kanskje bare tenner som kommer? Min sønn er like gammel og fikk 4 jeksler samtidig. Da var det mye skriking en ukes tid, både på kvelden og på natta. Nå er han tilbake til vanlig søvnmønster igjen. Lykke til!
Gjest Anonymous Skrevet 10. januar 2005 #4 Skrevet 10. januar 2005 Kanskje er det tenner, kanskje er det trass... Det viktigste er nok å ikke gi for mye respons på skrikingen. Ikke la han få stå opp igjen, ikke la han få sove med dere, ikke gi flaske, osv. bare for å se om han gir seg. Barn oppdager fort hva de da kan gjøre for å få responsen de ønsker. " Jeg skriker - mamma/pappa tar meg med inn igjen i stuen" La det gå noen uker - se om han gir seg når han ser at dere ikke gir etter. " Jeg hører at du gråter og er lei deg nå, men nå skal vi sove" Bekreft barnets opplevelse. Det gjelder jo i alle situasjoner - spesielt frem til barnet kan sette ord på sine følelser!
Gjest Anonymous Skrevet 10. januar 2005 #5 Skrevet 10. januar 2005 hlet enig med sistemann som skrev inn, men man kan godt gi de en flaske med vann? det kan jo hende han er tørst om natten :o
Gjest Primula Skrevet 10. januar 2005 #6 Skrevet 10. januar 2005 Hørt om sovetabletter? Seriøst?!?!! :o
Gjest Anonymous Skrevet 10. januar 2005 #7 Skrevet 10. januar 2005 Hørt om sovetabletter? Du får faktisk ikke sovetabletter fordi barnet ikke vil sove....alle barn er urolig i perioder. Dessuten synes jeg ikke sovetabletter ska gis til barn
Vimsevips Skrevet 10. januar 2005 #8 Skrevet 10. januar 2005 En avsporing, men man får faktisk sovetabletter til barn, men først etter laaaang tid med dårlig soving, og oppfølging fra lege. De som får dette har ofte slitt med dårlig søvn fra de var ganske små. Det gis altså ikke etter en uke med hyl og skrik. Som ei tidligere skrev, prøv å hold ut. Går det ikke over, har jeg mange råd: -vann -sove i stor seng -pute -slutte med smokk -bamse/dukke -åpent/lukket vindu -endre leggetiden fram/tilbake -sove mindre/mer på dagen -endre tidspunkt for soving på dagen -begynne/slutte med spilledåse -lese "liggebok" (ligge i senga å lese bok der) -ha på musikk under kveldsmaten -si at det ikke blir småsøsken før han slutter å skrike om natta Alle disse rådene har vi hatt hell med, en eller annen gang.Vesla har stort sett sovet dårlig fra 9mnd-2 1/2år (nå)
Gjest Eurodice Skrevet 11. januar 2005 #9 Skrevet 11. januar 2005 Jeg sitter her i natten og surfer litt rundt omkring og så dette innlegget. - Som andre her er inne på, kan det godt være at Mikael har utbrudd av jeksler, og det kan være ganske vondt. Da mine barn var i den perioden, kjøpte jeg et middel (som jeg nå ikke husker navnet på) på apoteket. Det var i flytende form, smakte som tannkrem. Dette dryppet jeg på en bomullsdott og gned gommene på babyen. Antagelig var effekten litt lokalbedøvende. Du kunne jo spørre på apoteket om de har noe slikt idag.
Rethe Skrevet 11. januar 2005 #10 Skrevet 11. januar 2005 Dentinox heter det du smører på gummene. Han har ikke vondt i ørene?Da gjør det jo vondt å ligge flatt.. Har ikke så mange andre forslag enn de over har foreslått.Vet selv at det er enormt slitsomt når slikt står på-håper det går over snart...
Maya22 Skrevet 11. januar 2005 #11 Skrevet 11. januar 2005 Hørt om sovetabletter? den synes jeg ikke var morsom engang :-?
Maya22 Skrevet 11. januar 2005 #12 Skrevet 11. januar 2005 akkurat sånn som du beskriver var guttungen min for en liten stund siden...holdt på å bli gal,men syntes veldi synd på han og,siden det virket som om noe var galt. Jeg fant etterhvert ut at det var to års jekslene han fikk, så jeg ga han flaske med vann og en isbit oppi. Da roet han seg mye mer. Selv om det er slitsomt så er det normalt at barna får sånne turer. Håper det snart ordner seg!
Gjest Anonymous Skrevet 11. januar 2005 #13 Skrevet 11. januar 2005 Tusen takk for masse fine svar. (bortsett fra sovetabelttene!) Jeg får bare holde og og ikke gi etter. Phair
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå