AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #1 Skrevet 27. juli 2017 Jeg har en bestefar som begynner å dra på åra. Han er 96 år og bor alene. Jeg er innom han hver dag og her forleden så begynte jeg å gjøre meg noen tanker om hva jeg skal gjøre hvis han plutselig en dag er død når jeg kommer dit. Ringer man sykebil, fastlege, begravelsesbyrå eller hva? Og etterpå? De neste dagene. Hva gjør man da? Moren min, hans datter, er død for flere år siden og han har kun meg som pårørende og alt vil derfor falle på meg og jeg vet jo ikke hva man gjør i en sånn situasjon. Noen som vet? Anonymkode: 02926...af8
Belima Skrevet 27. juli 2017 #2 Skrevet 27. juli 2017 Hvis du søker på nettet akkurat som du spør her, så får du veldig god opplysning. Da får du vite nøyaktig hva du skal gjøre. Det samme gjør begravelsesbyråer, gir deg den hjelpen du trenger. 1
Gjest Magnifiq Skrevet 27. juli 2017 #3 Skrevet 27. juli 2017 Du kan ringe 113. Så får du hjelp videre der.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #4 Skrevet 27. juli 2017 7 minutter siden, Magnifiq skrev: Du kan ringe 113. Så får du hjelp videre der. Nei. 113 er for akuttsituasjoner. En eldre mann som har avgått ved døden er ikke en akuttsituasjon. TS: Du kan ringe 02800 (politiet) og spørre om råd hvis du ønsker det, men det trengs ikke. Hvis det ikke er nødvendig ringer du legekontoret der han har fastlege, eller legevakten (116117), da en lege må skrive en dødsattest. Når du har gjort dette så kan du bestemme selv om du ønsker å ordne alt det praktiske på egenhånd, eller om du ønsker hjelp av begravelsesbyrå. Anbefaler sterkt å bruke byrå, da slipper du veldig mange oppgaver. Så da ringer du bare de (google etter byråer i nærheten), og informerer at du har et familiemedlem som nettopp har mistet livet, og ønsker hjelp. De vil da avtale henting av den døde med deg. De kan stelle og vaske, slik at du slipper sånne ting. Du bestemmer hva slags klær den døde skal ha på seg i kisten. De har vanlige skjorter om du ikke ønsker at han bruker private klær. Begravelsesbyrået henter han som sagt, og legger han på kjølerom. Du kan se han etter de har hentet han (syning), men det koster også penger som blir lagt til i totalregningen. Begravelsesagenten vil hjelpe deg med passende dødsannonse, og kunne gi deg forslag til salmer under begravelsen. Anonymkode: cb5bd...12d 4
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #5 Skrevet 27. juli 2017 13 minutter siden, Belima skrev: Hvis du søker på nettet akkurat som du spør her, så får du veldig god opplysning. Da får du vite nøyaktig hva du skal gjøre. Det samme gjør begravelsesbyråer, gir deg den hjelpen du trenger. Haha . Er nesten flau over meg selv, men tror stadig at KG har svar på alt. Jeg googlet det rett etter at jeg stilte spørsmålet her og fant mye nyttig informasjon. Håper jo at jeg ikke får behov for det i nær fremtid, men er greit å ha fundert litt over det så man ikke blir helt handlingslammet den dagen det skjer. Anonymkode: 02926...af8 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #6 Skrevet 27. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. 113 er for akuttsituasjoner. En eldre mann som har avgått ved døden er ikke en akuttsituasjon. TS: Du kan ringe 02800 (politiet) og spørre om råd hvis du ønsker det, men det trengs ikke. Hvis det ikke er nødvendig ringer du legekontoret der han har fastlege, eller legevakten (116117), da en lege må skrive en dødsattest. Når du har gjort dette så kan du bestemme selv om du ønsker å ordne alt det praktiske på egenhånd, eller om du ønsker hjelp av begravelsesbyrå. Anbefaler sterkt å bruke byrå, da slipper du veldig mange oppgaver. Så da ringer du bare de (google etter byråer i nærheten), og informerer at du har et familiemedlem som nettopp har mistet livet, og ønsker hjelp. De vil da avtale henting av den døde med deg. De kan stelle og vaske, slik at du slipper sånne ting. Du bestemmer hva slags klær den døde skal ha på seg i kisten. De har vanlige skjorter om du ikke ønsker at han bruker private klær. Begravelsesbyrået henter han som sagt, og legger han på kjølerom. Du kan se han etter de har hentet han (syning), men det koster også penger som blir lagt til i totalregningen. Begravelsesagenten vil hjelpe deg med passende dødsannonse, og kunne gi deg forslag til salmer under begravelsen. Anonymkode: cb5bd...12d Tusen takk for et veldig informativt og godt svar. Håper det blir en stund til, men greit å være litt forberedt i tilfelle det plutselig skulle skje. Anonymkode: 02926...af8 1
Gjest Ms. Daisy Skrevet 27. juli 2017 #7 Skrevet 27. juli 2017 Man kan også ringe politiet og så setter de deg i kontakt med rette instansene - ofte om en person dør hjemme så ønsker politi å komme inn (selv om det er høy alder). Deretter blir det kontakt med begravelsesbyrå og byrået tar seg av alle de praktiske tingene som følger med en gravferd. Det kan være støtte fra NAV også så sørg for å få info om det. Ikke noe kjekt å vente på et dødsfall, men ser at det er greit å være litt forberedt.
Cata Skrevet 27. juli 2017 #8 Skrevet 27. juli 2017 Du må også melde inn dødsfallet til politi/lensmannskontor. Der får du et skjema som må fylles ut og så leveres inn igjen. Husker jeg ble rimelig forbauset da min far døde og jeg måtte besørge det der. Trodde registrering skjedde automatisk, i det minste i det tilfellet ettersom min far var innlagt på sykehus da han døde. Men neida, skjema måtte fikses av meg.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #9 Skrevet 27. juli 2017 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. 113 er for akuttsituasjoner. En eldre mann som har avgått ved døden er ikke en akuttsituasjon. TS: Du kan ringe 02800 (politiet) og spørre om råd hvis du ønsker det, men det trengs ikke. Hvis det ikke er nødvendig ringer du legekontoret der han har fastlege, eller legevakten (116117), da en lege må skrive en dødsattest. Når du har gjort dette så kan du bestemme selv om du ønsker å ordne alt det praktiske på egenhånd, eller om du ønsker hjelp av begravelsesbyrå. Anbefaler sterkt å bruke byrå, da slipper du veldig mange oppgaver. Så da ringer du bare de (google etter byråer i nærheten), og informerer at du har et familiemedlem som nettopp har mistet livet, og ønsker hjelp. De vil da avtale henting av den døde med deg. De kan stelle og vaske, slik at du slipper sånne ting. Du bestemmer hva slags klær den døde skal ha på seg i kisten. De har vanlige skjorter om du ikke ønsker at han bruker private klær. Begravelsesbyrået henter han som sagt, og legger han på kjølerom. Du kan se han etter de har hentet han (syning), men det koster også penger som blir lagt til i totalregningen. Begravelsesagenten vil hjelpe deg med passende dødsannonse, og kunne gi deg forslag til salmer under begravelsen. Anonymkode: cb5bd...12d Jeg jobber i hjemmesykepleien og vår INSTRUKS er å ringe 113. Det er uansett INGEN som ville blitt AVVIST fordi de ringte 113 og ikke til legevakten. Du kan også fint ringe 112. SÅ så kategorisk trenger du slett ikke å være Anonymkode: 9315f...051 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #10 Skrevet 27. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber i hjemmesykepleien og vår INSTRUKS er å ringe 113. Det er uansett INGEN som ville blitt AVVIST fordi de ringte 113 og ikke til legevakten. Du kan også fint ringe 112. SÅ så kategorisk trenger du slett ikke å være Anonymkode: 9315f...051 Politiets nødnummer 112 er vel for nødstilfeller.. Men det er jo selvfølgelig mulig å ringe 02 800. Anonymkode: 8640c...fee 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #11 Skrevet 27. juli 2017 Finner du noen død så er det politiet du ringer. Har noen død alene uten at det er sett at vedkommende døde noe som ser ut som en normal død, så skal politiet inn. Etter å ha sjekket at den døde er død rører man derfor på minst mulig inntil politiet har gitt instruks. Når politiet har "frigitt liket" så kommer likbilen, ikke amulansen og henter liket. (Lik skal ikke fraktes i ambulanse, med mindre personen dør i ambulansen. Da skal liket til nærmeste avtalte sted, i påvente av likvogn.) Er du i tvil videre i prosessen etter at politiet har gjort sitt, så spør du politiet. Det vanlige er da å kontakte et begravelsesbyrå, og avtale med dem hva som skal skje videre. Hvem skal stelle liket? Hvor skal liket være i påvente av begravelsen? Vi har stelt selv, og hatt den døde hjemme hos oss på et eget rom. Barna har vi selv kjørt til kirken, de voksne i familien har begravelsesbilen hentet til kirken. Dette bestemmer dere selv. Det er mulig du finner opplysningene du spør om på sidene til ulike begravelsesbyrået. Anonymkode: 7ec1b...153
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå