Gå til innhold

stramme opp vs bygge muskler

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

har hørt at dersom man kun øsnker å gå ned i vekt og stramme opp kroppen så skal man ta mange repitisjoner og ikke fult så tunge vekter.. dersomman skal bygge muskler så går man dermed opp i vekt og det gjør man ved tunge vekter og få rep. stemmer dette eller er jeg på jordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du strammer jo opp ved å bygge muskler. For å få utbytte, nytter det ikke å ha så liten belastning at man klarer noe særlig mer enn 10-12 repetisjoner.

For å få store muskler, har jeg sett enkelte trene med borti maks belastning, og kanskje ned i 4-6 repetisjoner, men det hører til sjeldenhetene (stort sett boletyper). Som jente skal du ikke være redd for å få store muskler; til det trengs masse mat, og testosteron i kroppen.

Så mitt svar: 10-12 reps (3-4 sett), og akkurat såpass belastning at du klarer å utføre den siste riktig---men såvidt (det skal være skikkelig tungt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litjmæ

Det kan også være lurt å variere dette i perioder sånn at ikke kroppen venner seg til belastninga, da får du ikke noe positiv effekt. F.eks. at du kjører noen måneder med 3*12, så en måned med 4*8 etc. Du kan også variere å kjøre f.eks. en dag i uka med "langsom" stryrke og en med "hurtig". Og ikke vær redd for å øke kiloene etter hvert som du blir sterkere! De fleste treningsstudioer tilbyr også personlig instruksjon, så spør gjerne i resepsjonen så får du hjelp. Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slettes ikke så lett å bygge opp muskler som mange (jenter) tror. Mange repitisjoner med lite belastning gir lite resultater... Styrketrening skal være tungt!

Du skal klare å ta ca 10-15 repitisjoner, hverken mer eller mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...