Gå til innhold

stramme opp vs bygge muskler

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

har hørt at dersom man kun øsnker å gå ned i vekt og stramme opp kroppen så skal man ta mange repitisjoner og ikke fult så tunge vekter.. dersomman skal bygge muskler så går man dermed opp i vekt og det gjør man ved tunge vekter og få rep. stemmer dette eller er jeg på jordet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du strammer jo opp ved å bygge muskler. For å få utbytte, nytter det ikke å ha så liten belastning at man klarer noe særlig mer enn 10-12 repetisjoner.

For å få store muskler, har jeg sett enkelte trene med borti maks belastning, og kanskje ned i 4-6 repetisjoner, men det hører til sjeldenhetene (stort sett boletyper). Som jente skal du ikke være redd for å få store muskler; til det trengs masse mat, og testosteron i kroppen.

Så mitt svar: 10-12 reps (3-4 sett), og akkurat såpass belastning at du klarer å utføre den siste riktig---men såvidt (det skal være skikkelig tungt).

Gjest Litjmæ
Skrevet

Det kan også være lurt å variere dette i perioder sånn at ikke kroppen venner seg til belastninga, da får du ikke noe positiv effekt. F.eks. at du kjører noen måneder med 3*12, så en måned med 4*8 etc. Du kan også variere å kjøre f.eks. en dag i uka med "langsom" stryrke og en med "hurtig". Og ikke vær redd for å øke kiloene etter hvert som du blir sterkere! De fleste treningsstudioer tilbyr også personlig instruksjon, så spør gjerne i resepsjonen så får du hjelp. Lykke til :-)

Skrevet

Det er slettes ikke så lett å bygge opp muskler som mange (jenter) tror. Mange repitisjoner med lite belastning gir lite resultater... Styrketrening skal være tungt!

Du skal klare å ta ca 10-15 repitisjoner, hverken mer eller mindre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...