AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #1 Skrevet 27. juli 2017 Jeg har et barn på 3,5 år, som sluttet med bleie uten problemer for et år siden. Det har vært lite uhell, før for noen måneder siden. Jeg tror det skjedde første gang i forbindelse med magesjau tidlig i vår, og så jevnlig etter det. Jeg syns nesten det skjer stadig oftere også. Nesten hver dag kommer det en liten klump i trusa. Samtidig bæsjer h*n på do uten problemer. Vi har lenge tenkt at det bare var fordi barnet ikke ville løsrive seg fra leken at det skjedde uhell, men nå har jeg begynt å lure på om det kan være noe fysisk galt. Jeg har selv cøliaki, men siden barnet er stort for alderen og ikke har noe diaré, har jeg ikke tenkt på det før nå. Barnet virker fornøyd og ganske opplagt, stort sett. Ikke tynn, men slank og med en god bollemage. Dog begynte jeg å tenke på om bollemagen kan henge sammen med cøliaki, siden jeg har hørt om tynne cøliakibarn med store mager. Noen med erfaringer? Jeg tenker uansett å bestille en legetime. For det er vel på sin plass med bleiefrie barn som plutselig bæsjer på seg? Jeg kan nevne at det ikke har vært noen endringer eller belastninger i barnet eller familiens liv det siste året, og barnet trives i barnehagen, så jeg ser ikke noen psykisk forklaring på dette. Anonymkode: 9562e...750
doremifa Skrevet 12. august 2017 #2 Skrevet 12. august 2017 Sikkert lurt med en legetime for å sjekke om dette kan ha noen fysiske årsaker. Det kan også hende at barnet bare har kommet litt inn i en uvane. Tror ikke at det er lurt å stresse eller sanksjonere dette, heller belønne symbolsk de dagene som har gått bra, med et lite klistremerke på en kalender eller lignende for å motivere barnet til forsøke å få bedre kontroll på det.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #3 Skrevet 12. august 2017 Ville absolutt ha sjekket ut ang cøliaki! Anonymkode: a3c4d...8c3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #4 Skrevet 12. august 2017 Jeg begynte iblant å gjøre på meg da jeg var 10 år. Torde ikke gå på do.Utsatte og utsatte helt til det kom i trusa. En gang gjemte jeg trusa min tante fant den da jeg var hos henne. Hun kjørte meg hjem og hvisket til meg skynd deg å legg trusa i såpevann før mammaen din ser det for da bli hun så lei seg. Og så var det ikke mere snakk om den saken. Hjemme kastet jeg mange truser og fikk juling fordi jeg ikke kunne passe bedre på tingene mine.Ingen som snakket med meg.Den dag i dag har jeg problemer med å gå på do på fremmede steder eller hvis det er fremmede tilstede.Kan gå i det uendelige uten å late vannet, gjerne en hel dag Alt låser seg. En gang opplevde jeg at når jeg først var tissetrengt og gikk på do så klarte jeg ikke.Måtte på legevakten og kateteriseres. Jeg vokste opp i et hjem preget av psykisk og fysisk mishandling. Et såkalt plettfritt fasadehjem. Stille og forsagt.Yndet mobbeoffer.Utsatt for overgrep i skolen. Idag er jeg 20 og ufør. Anonymkode: d73b7...8a2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #5 Skrevet 13. august 2017 Det kan ha fysiske årsaker som du sier - cøliaki f.eks. kan være, men det er ofte forbundet med særlig magevondt og smerter. Så om barnet virker ganske friskt og ikke klager over smerter i magen og ellers, er det vel greit å sjekke andre ting. Det kan også være psykisk. Barnet er nøyaktig i den alderen der små sosiale endringer eller årsaker i hverdagen, kan føre til at de endrer atferd. Ofte for å få mer oppmerksomhet, etc... Har det skjedd noen endringer eller nytt på hjemmefronten? Et nytt søsken, flytting, ny kjæreste eller lignende? Anonymkode: 933d6...2a2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå