Gå til innhold

Må man ha henvisning til psykolog?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Må man ha henvisning til psykolog fra lege, eller hvordan går man egentlig frem?

Er det forskforskjel på kommunal og privat psykolog med tanke på hva som går på frikort?

Og siste spørsmål, kan man ha med deg noen de første gangene til terapien?

Anonymkode: a2210...98a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man får henvisning via lege. Bare bestill en legetime og be om å bli henvist til en psykolog. Det er vel egentlig det.

Jeg vet nok desverre ikke mer enn det. Jeg har selv endelig klart å bestille meg legetime for henvisning til psykolog. Det tok meg bare 5 år fra jeg innså at jeg begynte å slite til jeg kom meg hit. Gleder meg litt, men gruer meg også veldig.

Men utrolig bra at du tar tak og skaffer det psykolog!

AnonymBruker
Skrevet

Ja, du må ha henvisning fra lege og inn på time hos fastlegen før du får henvisning. Psykologer vil vite hva problemstillingen du trenger hjelp til er, hvor alvorlig det er for å kunne vurdere om psykologen kan hjelpe deg. 

Kommunale psykologer tar ikke i mot hvem som helst. De kommunale er ansatt for å jobbe med ulike tjenester som helsestasjon, ppt el. Mens psykolog med driftstilskudd fra kommunen og refusjon fra Helfo tar i mot klienter etter vurdering av henvisning og det betales egenandel opp til frikort 1. 

Noen få private psykologer tar imot klienter uten henvisning og der betaler du fullt ut fordi de ikke har driftstilskudd og heller ikke får refusjonstakster fra Helfo. Da kan en time (45 minutter) lett bli noen tusenlapper. 

Anonymkode: 7172c...78b

• Liker 1
Skrevet (endret)

Bullshit, du trenger ikke henvisning. Dvs ikke hos privatpraktiserende. Hvis du får henvisning kan det gå på frikort

Endret av minister-mio
  • Liker 1
Skrevet (endret)
4 minutter siden, minister-mio skrev:

Bullshit, du trenger ikke henvisning

Sant.

Du kan fritt gå til privatpraktiserende psykolog. Men du vil ikke få det dekket av det offentlige.

Angående å ha med seg noen så er det strengt tatt forstyrrende for tillitsforholdet som skal opparbeides. Den personen kan evt vente utenfor.

Endret av Rotemor
AnonymBruker
Skrevet

Få time hos fastlegen og be om en henvisning. Du må da si hva som er galt/hvorfor du ønsker time hos psykolog. Dette vil bli skrevet i henvisningen og de går ut i fra det når de tar inn pasienter. Hos noen kan man vente i mange mnd. før man kommer inn. Hos det offentlig er det egenandel og frikort når du har gått over grensen. Jeg betaler 345 kr pr gang, så det går fort til frikort.

Hos en privatpraktiserende psykolog som ikke har driftstilskudd så kan du komme inn uten henvisning, men da må du betale alt selv og da går tusenlappene fort.

Anonymkode: 16003...0d6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler å gå privat. De har bedre tid, og mindre stress og møter på jobben slik at de faktisk lytter. De går oftere på kurs slik at de er bedre oppdatert enn offentlige ansatte. I tillegg til at du hos noen kan få kveldstime, og du slipper ventetid.

Jeg går til en privatpraktiserende lege og betaler bare en drøy tusenlapp for en konsultasjon som varer i 60 minutter, og det synes jeg ikke er dyrt til tross for at jeg er lavtlønnet. 

Anonymkode: 04eab...a88

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg anbefaler å gå privat. De har bedre tid, og mindre stress og møter på jobben slik at de faktisk lytter. De går oftere på kurs slik at de er bedre oppdatert enn offentlige ansatte. I tillegg til at du hos noen kan få kveldstime, og du slipper ventetid.

Jeg går til en privatpraktiserende lege og betaler bare en drøy tusenlapp for en konsultasjon som varer i 60 minutter, og det synes jeg ikke er dyrt til tross for at jeg er lavtlønnet. 

Anonymkode: 04eab...a88

Helt enig, jeg har også lav lønn, men går nå hos en privat psykolog og det er virkelig verdt pengene 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...