AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #1 Skrevet 27. juli 2017 Gir det så dårlig status? Lønna til elektriskere f.eks. er da svært bra. https://www.oblad.no/tuva-moflag/yrkesfag/ski/mange-tror-at-det-a-ga-yrkesfag-gir-en-sosial-status-lik-null/s/5-68-300221 Elektrofag-elev, Jan Otto Langleita (17), fikk beskjed av lærer og rådgiver om å ikke velge yrkesfag fordi han hadde for gode karakterer. I følge tall fra SSB, er det kun 59 prosent videregående elever som fullfører yrkesfag i løpet av fem år, mens det er 86 prosent som fullfører studiespesialiserende linjer. I tillegg øker antall elever som velger studiespesialisering, mens elevtallet på yrkesfag faller hvert år.' – Tallene ser dystre ut for de som går yrkesfag, og det er en dobbel utfordring for samfunnet. Færre velger det, og enda færre fullfører. Er det noe vi vet Norge trenger framover, så er fagarbeidere, sier Tuva Moflag, ordfører i Ski Arbeiderparti. En rapport fra Kunnskapsdepartementet og SSB, viser at etterspørselen etter faglært arbeidskraft er betydelig høyere enn antallet som blir utdannet fram mot 2030. Et av valgløftene til Arbeiderpartiet, er at de vil bruke en milliard ekstra på yrkesfag i neste stortingsperiode. Hensikten er å øke kvaliteten på utdanningen, blant annet ved å oppdatere gammelt utstyr, lage bedre praksisordninger og flere læreplasser. – Det å satse på yrkesfag, og få flere til å velge det og fullføre det, er mer lønnsomt for norsk økonomi enn å gi skattekutt. Vi som samfunn har ikke råd til å miste en fjerdedel av hvert kull, og for enkeltmennesket er det katastrofalt å aldri komme seg inn i arbeidslivet, sier Moflag. Jan Otto Langleita skal begynne i andre klasse på elektrofag ved Strømmen Videregående Skole. Han er Fylkesstyrerepresentant i AUF Akershus og nestleder i AUF Enebakk. – Jeg fikk beskjed av både lærer og rådgiver om at jeg hadde for gode karakterer til å begynne å yrkesfag. Da var jeg fortsatt i tvil om jeg skulle velge studiespesialisering eller elektro, men begrunnelsen til rådgiveren gjorde at jeg nesten tok elektro på trass, forteller han. 17-åringen mener at den negative holdningen til yrkesfag burde endres, men at holdningene sitter dypt i samfunnet. Han kjenner flere som er skoleleie, og de sliter med å gå på studiespesialisering. – De turte ikke ta yrkesfag fordi de hadde hørt at de blir sett ned på. Mange tror at det å gå yrkesfag gir en sosial status lik null, men det gjør jo virkelig ikke det. Det er kjempebra miljø, vi har bra lærere, og de står på for å få oss ut i arbeidslivet. Det er minst like bra, om ikke bedre, å ta yrkesfag. Vi trenger flere faglærte for å løfte Norge frem. Halvar Spetalen er førstelektor på Høgskolen i Oslo og Akershus, og er forsker og underviser ved yrkesfaglærerutdanningen. Han mener at yrkesfag har fått et B-stempel. – Foreldre skremmer nesten vekk barna. De sier at du må jobbe med skolen, hvis ikke ender du opp med yrkesfag. Alle skjønner at vi trenger yrkesfag, men de fleste tenker at de vil at sine egne barn skal velge noe med mer status, mens naboens barn kan gå yrkesfag, sier førstelektoren. Han tror det henger igjen i de gamle filosofiske ideene, om at hode er det rene, mens hendene er skitne. – De fleste som velger yrkesfag i Norge, gjør det fordi de ikke får til skolen. De vet hva de ikke vil, og vil gjøre noe annet. Mange har en større frastøtningsfaktor fra skole, enn en tiltrekningsfaktor mot yrkesfag. Anonymkode: 7b70b...ef2 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #2 Skrevet 27. juli 2017 Yrkesfag er vel ikke det som klassisk sett forbindes med sosialt status, men personlig syntes jeg jo det kan være fine yrker det. Skulle ønske jeg hadde tatt et fagbrev selv også da jeg hadde muligheten, og så kunne jeg heller bygd på med allmennpåbygning og videre utdanning senere. Skader aldri å ha et fagbrev i bunnen som man kan bruke til å falle litt tilbake på. Men problemet nå til dags er jo at fagfolkenes vilkår utvannes som følge av innvandring fra EØS landene. Kanskje ikke så mye for elektrikere siden det er mer spesifikke krav til å drive med elektroinstallasjoner i Norge, men tømrere, murere og andre kommer det på godt og vondt flust av fra Øst-Europa. Det bidrar til å presse priser, lønns- og arbeidsvilkår og utfordrer den seriøse delen av bransjen i Norge. Sier ikke at alle østfra er dårlige håndverkere, for det finnes flinke der også, men det er ikke til å stikke under en stol at det er mange useriøse også, mange uten hverken både fagbrev og god nok erfaring. Det er dessverre mange mikke-mus løsninger i bransjen, og antallet påfølgende klager er ubetydelig. Jeg kan derfor godt forstå at norsk ungdom er skeptiske. Har selv venner som var tidligere tømrere og murere, og alle sluttet og fant på noe annet fordi de ikke ønsket å jobbe i en bransje de oppfattet som ganske useriøs lenger. Er selvfølgelig synd at det skal være slik :/ Anonymkode: 36e1a...625 7
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #3 Skrevet 27. juli 2017 Denne artikkelen forsterker problemet den tar opp. Så lenge du signaliserer at status er viktig, noe man gjør ved å si at "yrkesfag har også status", så vil de som kan trekke mot de yrkene. Det er akkurat samme greia som skjer med utseende. I stedet for å annerkjenne at ikke alle er pene, forsøker man late som om stygge også er pene. Dette signaliserer at det er så viktig å være pen at man må benekte at noen ikke er det Statusjag er ikke for alle og er ikke nødvendig for å ha et bra liv og føle seg bra. Å forsøke lokke ungdommer inn på yrkesfag ved å hevde det har status er like tåpelig som å forsøke bedre selvtilliten til en stygg person ved å lyve og si han er pen Anonymkode: 6dac3...b14 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #4 Skrevet 27. juli 2017 Er dette ei Oslo-greie? Anonymkode: 951b2...794 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #5 Skrevet 27. juli 2017 Synes det er så utrolig tabloid at det står at han "fikk beskjed om å ikke søke yrkesfag", nå det senere kommer frem at han ble ANBEFALT å gå stud.spes. Det er eleven som velger hva han/hun søker!!! Anonymkode: 305e3...e78 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #6 Skrevet 27. juli 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er dette ei Oslo-greie? Anonymkode: 951b2...794 Ja, det tror jeg det må være. Er kun på KG jeg leser så mye om sosial status som om at det er det viktigste i verden. I virkeligheten hører jeg ingenting om det og det virker som om at svært få bryr seg om det. Om noen er opptatt av status blir de tvert i mot sett rart på og prata om. Anonymkode: da155...967 4
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #7 Skrevet 27. juli 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes det er så utrolig tabloid at det står at han "fikk beskjed om å ikke søke yrkesfag", nå det senere kommer frem at han ble ANBEFALT å gå stud.spes. Det er eleven som velger hva han/hun søker!!! Anonymkode: 305e3...e78 Selvfølgelig, men man kan ikke feie under teppet at svært mange ungdomsskoleelever har liten snøring på hva de ønsker eller egner seg til, og mange er lettpåvirkelige i den alderen. Klager ikke på min egen jobb og utdanning, men jeg vet jo også med meg selv at jeg nok hadde valgt litt annerledes dersom jeg hadde visst det jeg nå vet om meg selv i ungdomsskolealder. Det er derfor det er så viktig at rådgivere og lærere på u-skole gir så fullstendig og nøktern informasjon som mulig, for det er dessverre mange gammeldagse holdninger som går igjen blant de som skal gi råd til unge mennesker som er i ferd med å stake ut sin vei i livet. Mange rådgivere som er godt "satt" i sine offentlige stillinger har dessverre liten kompetanse på dagens moderne arbeidsliv og hva som skal til. Når det er sagt skjønner jeg godt at unge i større grad styrer unna håndverksfagene. Arbeidsinnvandring og dumping av arbeidsvilkår er stikkord her. Anonymkode: 36e1a...625
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #8 Skrevet 27. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det tror jeg det må være. Er kun på KG jeg leser så mye om sosial status som om at det er det viktigste i verden. I virkeligheten hører jeg ingenting om det og det virker som om at svært få bryr seg om det. Om noen er opptatt av status blir de tvert i mot sett rart på og prata om. Anonymkode: da155...967 Her tenker jeg også litt motsatt. Nei, det er kanskje ikke så mange snakker om det åpenlyst, men mange bryr seg nok mer om sosial status enn man tror. Selvfølgelig langt fra alle, men for mange er det viktig å ha en jobb med et visst renomme innerst inne. En høy stilling med en viss status vil også være nyttig for å holde seg flytende i et stadig tøffere og mer automatisert arbeidsliv. Vi er i ferd med å utvikle oss til et samfunn med massearbeidsløshet (enkelte økonomer peker på opp mot 50%! )på grunn av automatisering av arbeidslivet. Da er det desto viktigere å velge riktig. Anonymkode: 36e1a...625 1
Sillyline Skrevet 27. juli 2017 #9 Skrevet 27. juli 2017 Jeg har aldri sett på det som en lav status. Har elektriker i huset selv, og er storfornøyd med det! Å ha en jobb man liker, er for meg den statusen man bør hige etter. Uansett hva den jobben er. 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #10 Skrevet 27. juli 2017 Min far gikk i alle fall yrkesfag og tjener flere millioner i året. Han er meget fornøyd med å ha danket ut sine "allmenn-kompiser" tror jeg Anonymkode: 077ad...880 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #11 Skrevet 27. juli 2017 Yrkesfag kan gi jobber hvor man tjener godt. Man kan også starte sine egen lille bedrift osv. Så det kan absolutt være et lurt valg! Men status er det ikke, og det er jo ikke så farlig heller vel? Det er noe med at de ikke engang har videregående allmennopplæring. Mangler det akademiske liksom. Anonymkode: 1033e...0fa 1
AnonymSjiraff Skrevet 27. juli 2017 #12 Skrevet 27. juli 2017 Har aldri hørt noen si at yrkesfag gir en sosial status lik null. 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2017 #13 Skrevet 28. juli 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Min far gikk i alle fall yrkesfag og tjener flere millioner i året. Han er meget fornøyd med å ha danket ut sine "allmenn-kompiser" tror jeg Anonymkode: 077ad...880 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Yrkesfag kan gi jobber hvor man tjener godt. Man kan også starte sine egen lille bedrift osv. Så det kan absolutt være et lurt valg! Men status er det ikke, og det er jo ikke så farlig heller vel? Det er noe med at de ikke engang har videregående allmennopplæring. Mangler det akademiske liksom. Anonymkode: 1033e...0fa Dette er like ille som å fokusere på status. Hvorfor hele tiden minne mennesker på at det er vitkig å tjene mye penger? Å velge et yrke som gir en noe og som ikke er et utdøende yrke er da mye bedre enn å komme med den "du kan få mye gryn og status om du har yrkesfag ass". Hvem bryr seg? Så sitter man der etter enda en tom og kjedelig arbeidsdag der man vil rette avløpet mot seg selv. Men man har ihvertfall penger! Anonymkode: 6dac3...b14 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2017 #14 Skrevet 28. juli 2017 Har ikke hørt om noen andre enn et par enkelt snobber som mener det. Men de mener jo at alle som ikke jobber i Dnb yar dårlig status da. Anonymkode: d5e66...e64
Gjøksuppe Skrevet 28. juli 2017 #15 Skrevet 28. juli 2017 (endret) Om det var en reell mulighet for voksne å ta en yrkesutdanning etter fullført vgs tror jeg det også hadde hjulpet på. Kanskje en 12 årig allmenskole og så velger en det 13 året mellom spesialisering mot ønsket studieretning eller yrke, hvor noen linjer er mer som teknisk fagskole og noen akademiske? Disse tenkes da å lede ut i lære eller inn i høyere utdanning. Det 13 året bør etter min mening ikke ha konkurranse om studieplasser men heller tilpasses etterspørsel slik som allmen påbygg i dag gis til alle som har fagbrev. En slik løsning hadde gjort det lettere å bytte yrke "nedover" på statusstigen, som igjen kanskje kan gjøre stigen mindre bratt. Endret 28. juli 2017 av Gjøksuppe 1
Spiteful Skrevet 28. juli 2017 #16 Skrevet 28. juli 2017 Ikke lavstatus i det hele tatt, man trenger yrkene, men greia er at man får flere jobbmuligheter etter studiespesialiserende. At foreldre/lærere vil at barna skal gå studiespesialiserende er fordi at da kan de på en måte sikre seg flere jobbmulighetet. En som har gått yrkesfag blir gjerne bundet til én type jobb... Jeg vet ikke med dere, men jeg visste ikke hva jeg ville gjøre med livet mitt da jeg var 16 år gammel. Jeg fant ikke ut hva jeg ville studere/jobbe med før i Januar liksom. Er faktisk enda ikke sikker på om det jeg skal studere i høst er det jeg faktisk vil!
asterix Skrevet 28. juli 2017 #17 Skrevet 28. juli 2017 26 minutter siden, Spiteful skrev: Ikke lavstatus i det hele tatt, man trenger yrkene, men greia er at man får flere jobbmuligheter etter studiespesialiserende. At foreldre/lærere vil at barna skal gå studiespesialiserende er fordi at da kan de på en måte sikre seg flere jobbmulighetet. En som har gått yrkesfag blir gjerne bundet til én type jobb... Jeg vet ikke med dere, men jeg visste ikke hva jeg ville gjøre med livet mitt da jeg var 16 år gammel. Jeg fant ikke ut hva jeg ville studere/jobbe med før i Januar liksom. Er faktisk enda ikke sikker på om det jeg skal studere i høst er det jeg faktisk vil! Men om du finner ut at du har valgt feil etter yrkesfag så kan du jo ta påbygg og da har du studiekompetanse også. Om du tar studiespesialisering og angrer og vil ta yrkesfag må du begynne helt på nytt. 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2017 #18 Skrevet 28. juli 2017 Jobber som lektor på ungdomsskole. Så og si utelukkende alle elever på skolen min med toppkarakterer har foreldre som ønsker at barnet velger studiespes., for de skal alle få seg en mastergrad og bli leger, jurister, kirurger og whatnot . Under foreldremøtet når vi snakker om kommende eksamen og videre valg så får jeg rare blikk og hevede øyenbryn fra foreldre når jeg spør om de tenker å velge yrkesfag. Yrkesfag har fått den lave statusen pga. at alle de svake elevene ender opp der, eller lignende plasser. Hvis man derimot ser på den ekte verden og folk som jobber innen elektro, bygg, rør og så videre - det er ikke noe "lavstatus" med de jobbene, tvert imot, det er dyktige folk der ute og etter noen år kan de tjene ganske fett med penger (siden årslønn for mange er der "statusen" ligger). De starter også tidligere i arbeidslivet enn mange andre som studerer til de nesten er 30 år. Anonymkode: 5c56c...621
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2017 #19 Skrevet 28. juli 2017 42 minutter siden, Spiteful skrev: Ikke lavstatus i det hele tatt, man trenger yrkene, men greia er at man får flere jobbmuligheter etter studiespesialiserende. At foreldre/lærere vil at barna skal gå studiespesialiserende er fordi at da kan de på en måte sikre seg flere jobbmulighetet. En som har gått yrkesfag blir gjerne bundet til én type jobb... Jeg vet ikke med dere, men jeg visste ikke hva jeg ville gjøre med livet mitt da jeg var 16 år gammel. Jeg fant ikke ut hva jeg ville studere/jobbe med før i Januar liksom. Er faktisk enda ikke sikker på om det jeg skal studere i høst er det jeg faktisk vil! Det er mange med mastergrader der ute som ikke helt har funnet ut i hvilket yrke de skal bruke den i. Det er mange med universitetsutdannelse som må jobbe på lager, butikk osv. eller går arbeidsledige fordi de ikke finner jobb. Uansett hva man velger så er det ingen garanti at man vil finne jobb eller trives med det. Det er f.eks. en del som dropper ut av legestudie f.eks. fordi de finner ut det ikke er noe for de i det hele tatt. Også har de brukt så mange år på studiene.. Anonymkode: 5c56c...621
Gjest Raiu Skrevet 28. juli 2017 #20 Skrevet 28. juli 2017 Har kun hørt status bli nevnt en gang av en ordentlig snobb fra byens dyreste kant. Ordentlig blærete type. Men tror det ligger mye i dette: 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Yrkesfag har fått den lave statusen pga. at alle de svake elevene ender opp der, eller lignende plasser. Anonymkode: 5c56c...621 At folk tenker man velger yrkesfag fordi man ikke klarer å bli noe "bedre".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå