AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #1 Skrevet 27. juli 2017 Kan noen forklare meg dette med å skaffe seg lån for å kjøpe seg leilighet? Er det umulig for studenter å få seg boliglån nå? Har hørt litt rundt med medelever og de sier det har kommet noen nye regler som gjør det umulig for studenter å skaffe seg boliglån? Hvor mye egenkapital må jeg selv ha? Hvor mye årsinntekt (stipend + liten lønn ved siden av studiet). Hva kan foreldrene mine bidra med? (Nei de har ikke råd til å kjøpe meg en leilighet og har heller ikke noen hundre tusen liggende på lur som de kan gi meg). Anonymkode: f95af...d95
Million Skrevet 27. juli 2017 #2 Skrevet 27. juli 2017 (endret) Regelen som trådte i kraft fra 1. januar i år er at man ikke får lån for mer enn maks 5 x sin inntekt. Dette inkluderer faktisk all gjeld, altså også billån og evt studielån.... det blir altså mye mindre igjen til bolig enn før. Det betyr at mange må kjøpe seg en mindre bolig enn de egentlig hadde sett for seg eller kunne trengt. Er man student, men har egenkapitalen klar, kan man i noen tilfeller få boliglån allerede som student hvis man jobber ved siden av, og har en utdannelse på gang som garantert vil gi god og sikker inntekt senere når den er fullført. For eksempel sivilingeniør, lege, advokat og en hel del andre. Jeg vet ikke om man "får låne på tryggheten i fremtidsutsiktene" om man skal bli bare frisør, for eksempel... Man må ha 15% av boligens kjøpeverdi i egenkapital. Det vil si, at kjøper du en bolig til f.eks. 2 millioner, må du ha 300.000 kr i egenkapital oppspart. Foreldre kan bidra selv om de ikke kan gi forskudd på arv eller pengegaver.Men det står noe om foreldre som kausjonister her. Endret 27. juli 2017 av Million
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå