Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg møkkalei! Vi skal liksom ha likestilling her i landet, men det er langt fra sannheten. Forrige helg opplevde jeg nok en gang å bli marginalisert på en av byens mange kebabsteder. Mine mannlige venner ble adressert som “sjef” når de skulle bestille mat, mens jeg kun fikk et lite nikk. Dette har gjentatt seg flere ganger, og det får meg til å lure. Tror virkelig disse kebabselgerne at kvinner ikke kan ha lederstillinger? Det vitner om et kvinnesyn som ikke hører hjemme i 2017. Dette er ikke første gangen, og jeg ser det gang etter gang. Noen som har opplevd noe liknende!? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lykke til og kos deg. Dette går sin gang og kommer bare til å bli værre og det beste er, - det er dine medsøstre som har ønsket dette.

Anonymkode: f1915...c05

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt normal snakkemåte fra de. Du får ta opp kampen om du gidder. Eller boikotte de. 

Anonymkode: 0acfb...e57

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lykke til og kos deg. Dette går sin gang og kommer bare til å bli værre og det beste er, - det er dine medsøstre som har ønsket dette.

:sove:

Anonymkode: c2da1...ca0

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er jo så å si like ille som de TS beskriver

Anonymkode: fe737...9c5

• Liker 8
Skrevet

Nei vettu hva, jeg blir så jævlig provosert. Dette ligner ikke grisen! Det er tross alt 2017 

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, WubWub skrev:

Nei vettu hva, jeg blir så jævlig provosert. Dette ligner ikke grisen! Det er tross alt 2017 

Ja, og dette gjelder ikke bare ETT sted. Det er en gjennomgående holdning. Jeg har snakket med flere som har vært borti liknende hendelser. 

AnonymBruker
Skrevet

Quick fix: Slutt å handle hos dem :nigo:

Anonymkode: 876d4...b0f

• Liker 5
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt normal snakkemåte fra de. Du får ta opp kampen om du gidder. Eller boikotte de. 

Ta opp kampen for å bli omtalt som sjef som kunde, under fanen likestilling? Gud denne potte tette bortkjemte jentegenerasjonen, 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, linda96 skrev:

Nå er jeg møkkalei! Vi skal liksom ha likestilling her i landet, men det er langt fra sannheten. Forrige helg opplevde jeg nok en gang å bli marginalisert på en av byens mange kebabsteder. Mine mannlige venner ble adressert som “sjef” når de skulle bestille mat, mens jeg kun fikk et lite nikk. Dette har gjentatt seg flere ganger, og det får meg til å lure. Tror virkelig disse kebabselgerne at kvinner ikke kan ha lederstillinger? Det vitner om et kvinnesyn som ikke hører hjemme i 2017. Dette er ikke første gangen, og jeg ser det gang etter gang. Noen som har opplevd noe liknende!? 

Nei, spiser aldri på samme steder. Likker ikke stekt bakgårds-katte eller det som verre er.

Anonymkode: 1acc3...d39

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, PeachZero skrev:

Ta opp kampen for å bli omtalt som sjef som kunde, under fanen likestilling? Gud denne potte tette bortkjemte jentegenerasjonen, 

Bortskjemte? Det handler om prinsipper, ikke om å bli kalt sjef. Hadde det vært en enkeltstående hendelse ville jeg ikke reagert engang, men når det gjentar seg gang på gang viser det at mannssjåvinismen fortsatt lever i beste velgående her i landet. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, linda96 skrev:

Bortskjemte? Det handler om prinsipper, ikke om å bli kalt sjef. Hadde det vært en enkeltstående hendelse ville jeg ikke reagert engang, men når det gjentar seg gang på gang viser det at mannssjåvinismen fortsatt lever i beste velgående her i landet. 

Menn kommer aldri til å respektere deg på samme måte som de respekterer andre menn. Den "respekten"går enkelt og greit på å avlede spenning  mellom menn, og kommer aldri til å bli gitt til kvinner på samme måte. BAre det at du liksom på død og liv skal ha en respekt du ikke blir gitt, er et kvinnelig trekk som ikke respekteres av menn. Menn som opptrer på samme måte når de ikek får respekt, får hvertfall ikke mer respekt. Du har ikke peiling.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mine mannlige venner blir kalt for bror eller sjef. Hverken mine venner eller dine mannlige kolleger er egentlig deres "sjef". De er kunde. Det er en hilsen og betydningen av ordet kommer an på hvordan de sier det. Det har lite med deg eller deres "kvinnesyn" som mener det gjør. 

I min erfaring kan betydningen gå fra  "Du er egentlig sjefen her, for din sult gir meg penger" eller "Jeg liker dressen din"  til "Jeg respektere deg mann". Hvordan er spontane hilsen mellom menn mannssjåvinistisk ? og hvilken prinsipper er du snakker om ?

Anonymkode: 6c45e...720

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine mannlige venner blir kalt for bror eller sjef. Hverken mine venner eller dine mannlige kolleger er egentlig deres "sjef". De er kunde. Det er en hilsen og betydningen av ordet kommer an på hvordan de sier det. Det har lite med deg eller deres "kvinnesyn" som mener det gjør. 

I min erfaring kan betydningen gå fra  "Du er egentlig sjefen her, for din sult gir meg penger" eller "Jeg liker dressen din"  til "Jeg respektere deg mann". Hvordan er spontane hilsen mellom menn mannssjåvinistisk ? og hvilken prinsipper er du snakker om ?

Du sier det jo selv. Denne respekten er forbeholdt menn, uavhengig av hvor sulten jeg måtte være eller hvor fine klær jeg har på meg. Hvordan forklarer du det? Bare fordi jeg er kvinne ser de på meg som en underordnet, og jeg får derfor en helt annen behandling

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, linda96 skrev:

Du sier det jo selv. Denne respekten er forbeholdt menn, uavhengig av hvor sulten jeg måtte være eller hvor fine klær jeg har på meg. Hvordan forklarer du det? Bare fordi jeg er kvinne ser de på meg som en underordnet, og jeg får derfor en helt annen behandling

Komplimenter mellom kjønn er ofte vanskeligere for det seksuelle kommer ofte i veien. Du kan bli kalt "søster" men å si det til en nordmann, som ikke kommer fra kulturer der søster, bror, onkel og tante er ord som blir brukt som respekt eller kompliment gir bare rom for forvirring. Jeg ser virkelig ikke hvordan du ble diskriminert. Kommunisere ikke du annerledes med kvinner en det du gjør med menn? 

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Komplimenter mellom kjønn er ofte vanskeligere for det seksuelle kommer ofte i veien. Du kan bli kalt "søster" men å si det til en nordmann, som ikke kommer fra kulturer der søster, bror, onkel og tante er ord som blir brukt som respekt eller kompliment gir bare rom for forvirring. Jeg ser virkelig ikke hvordan du ble diskriminert. Kommunisere ikke du annerledes med kvinner en det du gjør med menn? 

Jeg har alltid sett på "sjef" som et kjønnsnøytralt ord, men der er vi tydeligvis uenige. 

Gjest Cicero
Skrevet
1 time siden, linda96 skrev:

Hehe, lykke til. Om folk bryr seg i det hele tatt kommer du til å få rasist stempla i trynet før du rekker å si ordet kebab. For det er jo ikke nordmenn som jobber på de sjappene. :P 

AnonymBruker
Skrevet

Du fikk handle der. Du betalte det samme som menn. Ikke ble du klådd på. Ikke fikk du ufine kommentarer. Du ble ikke diskriminert. 

Det er lov å ikke ta opp alt i verste mening og. 

AnonymBruker
Skrevet

Tror du de sier "sjef" for at de mener det eller for å være superkompis. Det er bare fake egostryking, mens de i virkeligheten gir blanke.

Anonymkode: 92e00...c8f

Skrevet

Jeg har blitt kalt både "sjef" og "kompis", har også blitt kalt "mamacita" og "prinsesse" når jeg har bestilt babb. Bryr meg i grunn lite, vil bare ha maten min. Det er viktigere kamper i livet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...