Gå til innhold

Kredittkort


Grave

Anbefalte innlegg

Grunnet jobb så gikk mine kort til inkasso mars/april 2017.

 

Alt ble betalt ned ila en uke og ingenting anmerkninger eller noe kom på min kreditthistorikk.

 

Jeg prøvde å søke på nytt men får nå avslag?  De jeg søkte hos vil ikke begrunne avslaget heller.

 

Har samboer, 500+ i inntekt, ingen anmerkninger og er visst ikke kredittverdig?

 

Noen som kan hjelpe meg med å forstå det her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 timer siden, Grave skrev:

Grunnet jobb så gikk mine kort til inkasso mars/april 2017.

 

Alt ble betalt ned ila en uke og ingenting anmerkninger eller noe kom på min kreditthistorikk.

 

Jeg prøvde å søke på nytt men får nå avslag?  De jeg søkte hos vil ikke begrunne avslaget heller.

 

Har samboer, 500+ i inntekt, ingen anmerkninger og er visst ikke kredittverdig?

 

Noen som kan hjelpe meg med å forstå det her?

Så vidt jeg vet så blir en ikke kredittverdig hvis noe har gått til inkasso, selv om alt blir betalt innen en uke. Da kan det ta lang tid før en er kredittverdig igjen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du prøvde å søke på nytt, sier du, men mener du hos samme kortselskap som tidligere, eller et helt nytt et fra et annet kortselskap?

Er en gåte for meg hvorfor du ikke får kort. Jeg sa nettopp opp et Mastercard jeg har hatt i 15-16 år, pga det manglet fordeler, ga ikke noen bonuser eller cashbacks som så mange andre gjør nå. Så jeg søkte nettopp om re:member Mastercard på nett (for de har en del fordeler). Jeg har 100.000 mindre enn deg i årsinntekt. Fikk 50.000 i kreditt på stedet, uten å engang søke om noe spesifikt beløp (det var faktisk ikke noe felt å fylle ut ønsket kredittsum i, heller... snodig nok).

 

Anonymkode: d60d2...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, emilie123 skrev:

Så vidt jeg vet så blir en ikke kredittverdig hvis noe har gått til inkasso, selv om alt blir betalt innen en uke. Da kan det ta lang tid før en er kredittverdig igjen.

 

 

Det stemmer ikke. Man får ikke betalingsanmerkning i det øyeblikket en regning går til inkasso. Og dersom man får en betalingsanmerkning så blir den slettet med en gang beløpet er betalt og det finnes da ingen spor etter den noe sted.  

Anonymkode: f0fa1...fde

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, emilie123 skrev:

Så vidt jeg vet så blir en ikke kredittverdig hvis noe har gått til inkasso, selv om alt blir betalt innen en uke. Da kan det ta lang tid før en er kredittverdig igjen.

 

 

Kunne ønske folk leste seg opp litt, eller i det minste sjekket med en rask Google-runde, før de kom med sånne uttalelser. Du tar feil, så enkelt er det.

https://www.forbrukerradet.no/forside/okonomi-og-betaling/inkasso-2/

"

Betalingsanmerkningen skal slettes når du har gjort opp for deg

 

Lar du være å betale, kan du bli registrert som dårlig betaler, men betalingsanmerkningen skal slettes omgående etter at du har gjort opp for deg. Lar du være å reagere eller betale, kan du bli registrert med betalingsanmerkning hos kredittopplysningsbyråene. En betalingsanmerkning betyr at du blir registrert som dårlig betaler. Dette kan få betydning for om du for eksempel får lån, forsikring eller mobiltelefonabonnement. For at opplysninger om deg skal kunne bli registrert, må inkassobyrået ha kontaktet forliksrådet og/eller namsmannen. En måned etter denne kontakten, kan kredittopplysningsbyråene registrere opplysningene i sine registre. Betalingsanmerkningen skal slettes omgående etter at du har gjort opp for deg. En anmerkning skal som hovedregel uansett ikke brukes lenger enn i fire år. Er du i tvil, eller lurer du på om du er registrert med betalingsanmerkning, kan du ta kontakt med kredittopplysningsbyråene. De plikter å opplyse deg om en eventuell registrering på ditt navn.

"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke. Man får ikke betalingsanmerkning i det øyeblikket en regning går til inkasso. Og dersom man får en betalingsanmerkning så blir den slettet med en gang beløpet er betalt og det finnes da ingen spor etter den noe sted.  

Anonymkode: f0fa1...fde

Okay, da gjorde de feil i min sak da (det er riktignok noen år siden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du prøvde å søke på nytt, sier du, men mener du hos samme kortselskap som tidligere, eller et helt nytt et fra et annet kortselskap?

Er en gåte for meg hvorfor du ikke får kort. Jeg sa nettopp opp et Mastercard jeg har hatt i 15-16 år, pga det manglet fordeler, ga ikke noen bonuser eller cashbacks som så mange andre gjør nå. Så jeg søkte nettopp om re:member Mastercard på nett (for de har en del fordeler). Jeg har 100.000 mindre enn deg i årsinntekt. Fikk 50.000 i kreditt på stedet, uten å engang søke om noe spesifikt beløp (det var faktisk ikke noe felt å fylle ut ønsket kredittsum i, heller... snodig nok).

 

Anonymkode: d60d2...ef8

Det er ingen gåte for meg hvorfor ts ikke får kredittkort. Grunnen er at jeg har lest betingelsene og det som står med liten skrift når søknad om kredittkort blir gjort. Der står det som en betingelse at en ikke skal ha hatt noe som har gått til inkasso siste 3 år hos noen og siste 5 (!) År hos andre. At skylden blir betalt etter at inkasso er sendt gjør ingen forskjell, man regnes som en person uten orden på økonomien og en risiko å låne penger til når utestående har blitt purret så mye på at det havner til inkasso. 

Kredittverdighet i den forstand at man har betalingsanmerkning er noe annet enn dette. 

TS vil få problemer med å tegne abonement på både mobil, strøm og andre ting en god stund fremover. Kredittkort fra samme selskap som de til inkasso er bortkastet arbeid å søke om. Det er og opplyst i søknadsprosessen at søker ikke får noen begrunnelse for avslag, så det er og bortkastet å be om, da blir man i tillegg annsett som ekstra "plagsom".

Å ha orden på kredittkort og økonomi generelt, er viktig. Og viltigere blir det i vår elektroniske verden enn det var før i tiden. 

 

Anonymkode: 16a6e...d23

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen gåte for meg hvorfor ts ikke får kredittkort. Grunnen er at jeg har lest betingelsene og det som står med liten skrift når søknad om kredittkort blir gjort. Der står det som en betingelse at en ikke skal ha hatt noe som har gått til inkasso siste 3 år hos noen og siste 5 (!) År hos andre. At skylden blir betalt etter at inkasso er sendt gjør ingen forskjell, man regnes som en person uten orden på økonomien og en risiko å låne penger til når utestående har blitt purret så mye på at det havner til inkasso. 

Kredittverdighet i den forstand at man har betalingsanmerkning er noe annet enn dette. 

TS vil få problemer med å tegne abonement på både mobil, strøm og andre ting en god stund fremover. Kredittkort fra samme selskap som de til inkasso er bortkastet arbeid å søke om. Det er og opplyst i søknadsprosessen at søker ikke får noen begrunnelse for avslag, så det er og bortkastet å be om, da blir man i tillegg annsett som ekstra "plagsom".

Å ha orden på kredittkort og økonomi generelt, er viktig. Og viltigere blir det i vår elektroniske verden enn det var før i tiden. 

 

Anonymkode: 16a6e...d23

Hvis det du sier stemmer, hvordan VET så et annet kredittkortselskap (A) at kunden har hatt noe som gikk til inkasso hos kredittkortselskap (B)? Hvordan vet A hva som har skjedd med kunden hos B? Det ble jo aldri registrert noen sak hos inkassobyrået, fordi det tar oppimot en mnd å gjøre det ved en uoppgjort sak. Trådstarter i denne saken i denne tråden, gjorde opp innen en uke.

Så jeg spør; hvordan mener du at alle andre kredittkortselskaper vet hva trådstarter hadde hos kredittkortselskap (A)?

Anonymkode: d60d2...ef8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 

Så jeg spør; hvordan mener du at alle andre kredittkortselskaper vet hva trådstarter hadde hos kredittkortselskap (B)?

Anonymkode: d60d2...ef8

RETTELSE: B skulle det være

Anonymkode: d60d2...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen gåte for meg hvorfor ts ikke får kredittkort. Grunnen er at jeg har lest betingelsene og det som står med liten skrift når søknad om kredittkort blir gjort. Der står det som en betingelse at en ikke skal ha hatt noe som har gått til inkasso siste 3 år hos noen og siste 5 (!) År hos andre. At skylden blir betalt etter at inkasso er sendt gjør ingen forskjell, man regnes som en person uten orden på økonomien og en risiko å låne penger til når utestående har blitt purret så mye på at det havner til inkasso. 

Kredittverdighet i den forstand at man har betalingsanmerkning er noe annet enn dette. 

TS vil få problemer med å tegne abonement på både mobil, strøm og andre ting en god stund fremover. Kredittkort fra samme selskap som de til inkasso er bortkastet arbeid å søke om. Det er og opplyst i søknadsprosessen at søker ikke får noen begrunnelse for avslag, så det er og bortkastet å be om, da blir man i tillegg annsett som ekstra "plagsom".

Å ha orden på kredittkort og økonomi generelt, er viktig. Og viltigere blir det i vår elektroniske verden enn det var før i tiden. 

 

Anonymkode: 16a6e...d23

Her tror jeg nok du har misforstått hva inkasso er. Det er ikke slik at en sak som går til inkasso, blir betalingsanmerkning. En betalingsanmerkning registeres etter at inkassoselskapet kontakter namsmannen og/eller forliksrådet. Anmerkningen står så i 4 år eller til gjelden er gjort opp. Etter dette kan ingen se den historikken. Kilde til korrekt informasjon: https://www.forbrukerradet.no/forside/okonomi-og-betaling/inkasso-2/

Jeg tipper det er kredittscoren til ts som er dårlig, noe det kan være mange årsaker til. Se relevant lenke: http://www.dinside.no/okonomi/slik-blir-du-vurdert-av-kredittselskapene/61661865

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk hvem som administrerer kredittkortet hos banken du søker hos, om det er samme selskap du hadde inkasso hos. Det er ikke sånn at hver bank kjører et helt individuelt opplegg, Coop mastercard og re:member er begge egentlig Entercard f.eks. (Coop er bare en "agent" for Entercard).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen gåte for meg hvorfor ts ikke får kredittkort. Grunnen er at jeg har lest betingelsene og det som står med liten skrift når søknad om kredittkort blir gjort. Der står det som en betingelse at en ikke skal ha hatt noe som har gått til inkasso siste 3 år hos noen og siste 5 (!) År hos andre. At skylden blir betalt etter at inkasso er sendt gjør ingen forskjell, man regnes som en person uten orden på økonomien og en risiko å låne penger til når utestående har blitt purret så mye på at det havner til inkasso. 

Kredittverdighet i den forstand at man har betalingsanmerkning er noe annet enn dette. 

TS vil få problemer med å tegne abonement på både mobil, strøm og andre ting en god stund fremover. Kredittkort fra samme selskap som de til inkasso er bortkastet arbeid å søke om. Det er og opplyst i søknadsprosessen at søker ikke får noen begrunnelse for avslag, så det er og bortkastet å be om, da blir man i tillegg annsett som ekstra "plagsom".

Å ha orden på kredittkort og økonomi generelt, er viktig. Og viltigere blir det i vår elektroniske verden enn det var før i tiden. 

 

Anonymkode: 16a6e...d23

Vel, om man ikke har betalingsanmerkning / har gjort opp for seg så er det faktisk ikke registrert i noe felles system som alle kredittkortutstedere kan sjekkes, så da er det rart at et helt annet kortselskap vet om at TS har mottatt inkasso fra sitt forrige kredittkortselskap. Hadde det vært det, så hadde jo betalingsanmerkningsordningen vært bortkastet, da man i praksis hadde blitt straffet uavhengig av en formell betalingsanmerkning. 

Det som antakeligvis har skjedd er enten dårlig kredittscore (mange andre parametre enn inkasso her) eller at TS har forsøkt å få kredittkort fra samme kortselskap som det han fikk inkasso fra (for som noen påpeker, så utstedes mange brandede kredittkort av en felles paraplyorganisasjon - kortselskapet).

Anonymkode: 15580...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her var det mye rare svar. Hvis du har betalt gjelden med en gang har du ikke fått anmerkninger, det tar nemlig litt tid. Og en betalingsanmerkning skal slettes med en gang gjelden er betalt (innimellom skjer det feil og dette blir ikke gjort og da må du selv be dem slette). Mest sannsynlig har du søkt om nye kort i samme banker som du tidligere har hatt inkasso. De vet da selvfølgelig at du har misligholdt og gir deg ikke nye kort. Det er ikke alltid lett å vite hvilke banker som står bak de forskjellige kortene. Men du finner det på fakturaene eller nettsiden. Søk heller nye steder. 

Anonymkode: 03e1e...069

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, listefyll skrev:

Her tror jeg nok du har misforstått hva inkasso er. Det er ikke slik at en sak som går til inkasso, blir betalingsanmerkning. En betalingsanmerkning registeres etter at inkassoselskapet kontakter namsmannen og/eller forliksrådet. Anmerkningen står så i 4 år eller til gjelden er gjort opp. Etter dette kan ingen se den historikken. Kilde til korrekt informasjon: https://www.forbrukerradet.no/forside/okonomi-og-betaling/inkasso-2/

Jeg tipper det er kredittscoren til ts som er dårlig, noe det kan være mange årsaker til. Se relevant lenke: http://www.dinside.no/okonomi/slik-blir-du-vurdert-av-kredittselskapene/61661865

Hallo? Jeg har jobbet med inkasso i mengdevis og trenger ikke oppdatere meg på hva og når inkasso er et faktum, heller ikke konskvensene av inkass, saker på vei til inkasso, betalingsanmerkninger og "sperretid" for opptak av ny kreditt/kredittkort. Det er det siste ts har fått. 

 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, om man ikke har betalingsanmerkning / har gjort opp for seg så er det faktisk ikke registrert i noe felles system som alle kredittkortutstedere kan sjekkes, så da er det rart at et helt annet kortselskap vet om at TS har mottatt inkasso fra sitt forrige kredittkortselskap. Hadde det vært det, så hadde jo betalingsanmerkningsordningen vært bortkastet, da man i praksis hadde blitt straffet uavhengig av en formell betalingsanmerkning. 

Det som antakeligvis har skjedd er enten dårlig kredittscore (mange andre parametre enn inkasso her) eller at TS har forsøkt å få kredittkort fra samme kortselskap som det han fikk inkasso fra (for som noen påpeker, så utstedes mange brandede kredittkort av en felles paraplyorganisasjon - kortselskapet).

Anonymkode: 15580...f99

Det er ikke snakk om betalingsanmerkning. Det blir registrert at man ikke betaler sine regninger ved forfall i et annet register enn der hvor betalingsanmerkningene kommer. Dette blir lagret lenge etter at betalingsanmerkningene er slettet/om en betaler før en får saken inn i forliksrådet. 

Anonymkode: 16a6e...d23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Det er ikke snakk om betalingsanmerkning. Det blir registrert at man ikke betaler sine regninger ved forfall i et annet register enn der hvor betalingsanmerkningene kommer. Dette blir lagret lenge etter at betalingsanmerkningene er slettet/om en betaler før en får saken inn i forliksrådet. 

Anonymkode: 16a6e...d23

Dette høres merkelig ut, og undergraver jo i så fall hele vitsen med betalingsanmerkning. Videre fører det jo til at man aldri får gjort opp for seg, om sekundære registrereringer får stå på ubestemt tid. Er dette sekundære registeret der inkassosaker som ikke formelt har betalingsanmerkelse lovfestet noe sted? Hvor kan man lese mer om dette?

Anonymkode: 15580...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke snakk om betalingsanmerkning. Det blir registrert at man ikke betaler sine regninger ved forfall i et annet register enn der hvor betalingsanmerkningene kommer. Dette blir lagret lenge etter at betalingsanmerkningene er slettet/om en betaler før en får saken inn i forliksrådet. 

Anonymkode: 16a6e...d23

Hvilket register er dette? Det er jo klart at historikken registreres internt hos utstederen av kredittkortet, men et annet selskap vil jo ikke ha tilgang til interne notater hos det første? 

Anonymkode: 8335d...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket register er dette? Det er jo klart at historikken registreres internt hos utstederen av kredittkortet, men et annet selskap vil jo ikke ha tilgang til interne notater hos det første? 

Anonymkode: 8335d...b69

Trådstarter har etter all sannsynlighet søkt om et annet branded Mastercard, men som er utstedt av samme overordnede moderselskap som var korteier av det første som gikk til inkasso. Entercard er for eksempel moderselskapet til forskjellige Mastercard, som utgis av flere forskjellige selskap, som for eks. Coop Mastercard og re:member Mastercard og Mastercard Gold som utgis av sparebanker. For forbrukeren ser dette ut som flere helt forskjellige kortselskap, men det er det altså ikke - Entercard står bak alle.

Det er antagelivis dette trådstarter har bumpet borti, og sikkert ikke visst. Men Entercard sitter jo da med sine interne systemer og ser at søker har hatt inkasso før på et av deres Mastercard, og avslår derfor, basert på intern informasjon, ikke informasjon fra kredittvurderingsbyråene.

Iflg. denne nettsiden har Entercard hele 50 ulike partnere i Skandinavia. Så det er fort gjort å støte på dem igjen om man søker et Mastercard på nytt.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hallo? Jeg har jobbet med inkasso i mengdevis og trenger ikke oppdatere meg på hva og når inkasso er et faktum, heller ikke konskvensene av inkass, saker på vei til inkasso, betalingsanmerkninger og "sperretid" for opptak av ny kreditt/kredittkort. Det er det siste ts har fått. 

 

Det er ikke snakk om betalingsanmerkning. Det blir registrert at man ikke betaler sine regninger ved forfall i et annet register enn der hvor betalingsanmerkningene kommer. Dette blir lagret lenge etter at betalingsanmerkningene er slettet/om en betaler før en får saken inn i forliksrådet. 

Anonymkode: 16a6e...d23

TS har fått for dårlig kredittscore til å ta opp kreditt, akkurat som jeg skrev. Dere kaller det kanskje sperretid i bransjen. Men eksempelet ditt om å ikke få innvilget mobilabonnement eller strøm grunnet lav kredittscore er imidlertid svært sjeldent da dette har en helt annen risikoprofil enn et kredittkort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tegnet telefon abn og kjøpt flere ting på faktura siden og levd helt vanlig. Jeg trenger kun et kort for bonus på drivstoff og det er her jeg har møtt på trøbbel. Dere har nok rett at jeg er plassert i karantene i et par måneder.

 

Eika sa jeg er 6mnd i karantene, så det er vel et sted mellom 6-12mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...