Gjest noe tilfeldig Skrevet 27. juli 2017 #1 Skrevet 27. juli 2017 (endret) ...Undertegnede ser Rectify" på Netflix hvor denne setningen blir nevnt. Tydelig et juridisk begrep. Jeg googlet det, men forstår fortsatt ikke hva det betyr, eller hvordan det fungerer i praksis... Noen smarte hoder som kan forklare ? På forhand takk! Endret 27. juli 2017 av noe tilfeldig
asterix Skrevet 27. juli 2017 #2 Skrevet 27. juli 2017 Hva kan være vanskelig å forstå med det? "Habeas corpus (latin for «du [skal] ha kroppen») er et juridisk prinsipp som går ut på at enhver person som er fengslet eller på annen måte frihetsberøvet, har rett til innen en fast tidsramme å bli stilt for en domstol. Prinsippet er viktig for å hindre vilkårlig frihetsberøvelse, og står sentralt i enhver moderne rettsstat."
Gjest noe tilfeldig Skrevet 27. juli 2017 #3 Skrevet 27. juli 2017 52 minutter siden, asterix skrev: Hva kan være vanskelig å forstå med det? "Habeas corpus (latin for «du [skal] ha kroppen») er et juridisk prinsipp som går ut på at enhver person som er fengslet eller på annen måte frihetsberøvet, har rett til innen en fast tidsramme å bli stilt for en domstol. Prinsippet er viktig for å hindre vilkårlig frihetsberøvelse, og står sentralt i enhver moderne rettsstat." Ja, jeg kan også å lese fra Wikipedia, du gitt. Sitatet du refererer til i segselv er gankse enkelt å tolke som grunnlaget for at man har krav på en rettsak, lagt frem for en dommer. Men er det "alt"? I sammenhengen dette ble sagt fremstår det ikke slik, da vedkommende allerede har fått en rettsak og blitt dømt.. Derfor oppfatter jeg det som en terminologi som refererer til en bestemt "spesiell" juridisk praksis som forgår i enkelte tilfeller .. Når brukes da dette prinsippet i (juridisk) praksis, - kan du gi eksempler?
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #4 Skrevet 27. juli 2017 Jeg klarer ikke forklare det selv, men sjekk denne linken, her står det greit beskrevet synes jeg: http://criminal.findlaw.com/criminal-procedure/writ-of-habeas-corpus.html Anonymkode: 1a4e2...776
Gjest Parkeringsvakt Skrevet 27. juli 2017 #5 Skrevet 27. juli 2017 Husker jeg også lurte på dette når jeg så serien. Nå er det en stund siden, så husker ikke hva jeg kom frem til. Kanskje at det var noe som ikke ble gjort slik det skulle, så *det* var ikke gyldig og kunne protesteres på/ stanses. Har kun en vag følelse av hva det handlet om. Ser ut som linken over forklarer det Rectify er en av mine favorittserier
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå