Gå til innhold

Kvier oss for å bruke nærbutikken pga sur betjening

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen min kjøote oss hytte i en liten bygd ved sjøen for 3 år siden. Bygda har en liten nærbutikk som for noen år siden ble nedlagt, for deretter å bli startet opp av ny eier en tid etterpå. Nåværende eier har vel drevet i 5-6 år etter det jeg vet.

Butikken har en egen facebookside, og fea tid til annen er det diskursjoner om at folk må bruke butikken for at den skal bestå. Enkelte kommentarer har handlet om hyttefolket direkte. Vi kommer fra byen med bilen full av mat, og nærbutikken bruker vi kun når vi mangler en indigridiens til fine middager. Vi er mange hytteeiere her så vi føler oss ikke direkte truffet, men det er klart det stikker.

Men nå er det nå engang slik at vi bor 1,5 time unna hytta. Vi bruker den i helger og ferier. Vi er ferdig på jobb fredager i 15-tiden. Så skal vi hjem, pakke i bilen og få inn unger og hunder. Da er klokka plutselig både 16 og mer til før vi i det hele tatt er startet. Da handler vi selvsagt torsdag kveld eller på vei ut av byen på fredag, på rema/extra etc, der man faktisk finner det man trenger, og som ikke koster all verden. Nærbutikken stenger kl 17, den har vi ingen mulighet til å rekke fredag.

Ei heller vil jeg bruke lørdagsmorgenen til å dra å handle, for så å oppdage at de ikke har halvparten av det vi trenger. Som ender med at vi må kjøre 3 mil en vei til nabobygda som har større butikker for å få tak i det resterende. Som ender med at halve lørdagen går med til handling, som vi kan gjøre unna på en halvtime i hjembyen. En gang gadd jeg ikke kjøpe med en blomkål til suppen hjemme, det tar vi på nærbutikken i full fart i morgen tenkte vi. Da hadde hun ikke blomkål. 6 mil og 1,5 timer gikk med for å få tak i noe så banalt.Tid som vi heller ønsker å bruke i ro og fred på hytta. I tillegg sparer vi ihvertfall 10% på å handle der vi vanligvis handler, i tillegg til bonuser og alt man får nå til dags. Man trenger vel ikke være rakettforsker for å skjønne at vi gjør som vi gjør? Vet det er flere hyttenaboer som gjør det samme.

Nå er det ferie og vi er på hytta, skaø være 4 uker. Så nå hender det jo at vi trenger småting som vi ikke kom på da vi storhandlet. Da drar vi jo på nærbutikken 2 km unna såklart. Men de er så jævla mugne og sure der! Spesielt kjøpmannskvinnen selv. Ikke et hei, ikke et smil, ikke et hadet, ingenting! Vi sier hei, vi smiler, men blir ikke verdiget et svar! Ikke engang spørsmål om kvittering, prisen må man selv se på skjermen. 

Jeg er faktisk litt rystet. Jeg er selv fra en liten bygd, og der var personalet alltid uten unntak hyggelige, både mot fastboende og turister. Og sånn er det på andre nærbutikker jeg har vært på også! Det er det som skal til for å holde på kundene! Når jeg blir tatt bedre imot på rema enn på nærbutikken er det noe galt! Rema er ikke avhengig av mine 2 liter med melk og en boks rømme for å overleve. Noe lokalbutikken er. 

Jeg mangler mel for å bake brød, og kjenner jeg kvier meg for å gå dit etter det sure trynet jeg ble møtt med både lørdag og igår. Istedet for en fin spasertur med hunden og barna, som også fører til iskjøp og kanskje godbiter til bikkja, kjører jeg til nabobygda. Så kan hun selv bære tapet. Jeg er her i MIN fritid, og bruker MINE penger som JEG har ærlig tjent med å gå på jobb hver dag året rundt, for å støtte HENNE og lokalbutikken HUN driver. Da er det minste jeg forlanger at hun svarer meg når jeg sier hei, og at hun sier hva det koster og om jeg ønsker kvitteringa. Og jeg forlanger også st hun svarer når jeg sier hadet når jeg går.

Ja jeg vet hun er norsk og hun er ikke døv. Jeg forventer ikke å bli møtt med blomster og rød løper heller. Men å svare når jeg hilser er det minste jeg forlanger.

Gleder meg til neste diskusjon kommer på facebook, da kan det hende jeg gjengir det jeg har skrevet her. Hun kunne hatt en god inntekt i oss, iløpet av et år kunne det blitt en del. Men ikke når jeg blir møtt med sure tryner. Som forbruker bruker jeg min makt til å gå andre steder.

Så hvis noen lokale små kjøpmenn leser dette: Ta vare på kundene dine, uten dem overlever ikke sjappa di.

Anonymkode: 070f5...ae5

• Liker 25
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan forstå det. Om de mister jobben, hva da? Det er ganske krise. Det er ikke noe morsomt når du merker at bedriften din går sakte mot konkurs, og at noe du har brukt mye tid og krefter på å bygge opp eller vedlikeholde, går rett i dass. Det er da enkelt å bli sint på de "rike hyttefolka" som gir inntrykk av å gi en lang faen i dem. De som har trygge, gjerne godt betalte jobber kjører rett forbi de som sliter med å få ting til å gå opp

Anonymkode: 2f227...bad

• Liker 4
Skrevet

Jeg skjønner deg VELDIG godt når det kommer til motvilje å handle i butikker som har sure og jævlige ansatte. De påvirker kundenes opplevelse av butikken enormt, og skremmer vekk fler enn de tror.

Jeg hadde gjort som deg, og lagt igjen pengene mine et annet sted.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde for lengst sagt fra enten direkte til de i butikken eller på fb, at vi vil gjerne støtte butikken men blir så dårlig møtt av vi heller drar et annet sted. Nå har familien min hytte på et sted der butikken forsvant på tidlig nittitall ifm at den eldre generasjonen døde ut, de yngre kjørte og handlet fra jobb, og fler boliger ble omgjort til feriested. Etter at butikken forsvant ble også busstilbudet resdusert og er nå borte fra grenda (må gå fra hovedveien), det er dårliger vedlikeholdte vinterveier, og veien generelt blir ikke vedlikeholdt like godt som før. Dette går jo også utover oss som ikke bor der fast. I nabobygda forsvant butikken også for en 7-8 år siden, og da skjedde det samme der. Takket være en "importbrud" med skikkelig tak i oppstod butikken igjen, og hun har fått med seg hele lokalsamfunnet på at det må være butikk for at det offentlige skal gidde å oprettholde andre tjenester. Hun gjør en knalljobb, og selv om det er dyrere å handle der enn på remaen lengre unna, så kjører jeg gjerne innom for å støtte oppunder når noe mangler. Faktum er at selv om man ikke bor et sted så er man avhengig av et fungerende samfunn rundt. Det er meget mulig at de rett og slett ikke har tenkt over sin mugne fremtoning og ikke forstår at dette gjør at folk ikke gidder å bruke butikken. Så neste gang det blir diskusjon på fb så sier du fra, at du ikke orker å gå inn i en butikk der du ikke får hverken hei eller hadet, og der du ikke får noe så basis som en kvittering etter overstått kjøp.

Anonymkode: 6ae00...08f

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke bare og si ifra direkte til personen, på en normal måte? 

Anonymkode: cc4f3...05b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg kan forstå det. Om de mister jobben, hva da? Det er ganske krise. Det er ikke noe morsomt når du merker at bedriften din går sakte mot konkurs, og at noe du har brukt mye tid og krefter på å bygge opp eller vedlikeholde, går rett i dass. Det er da enkelt å bli sint på de "rike hyttefolka" som gir inntrykk av å gi en lang faen i dem. De som har trygge, gjerne godt betalte jobber kjører rett forbi de som sliter med å få ting til å gå opp

Det er jo når det går dårlig at man må bite tenna sammen og i det minste prøve å få kunder til å ikke føle seg som en pest eller plage. Selv om det er vanskelig må man klare å legge det personlige fra seg hjemme hvis man har tenkt å bevare livsgrunnlaget sitt. En del hyttefolk er arrogante, men de betaler lønna.

Anonymkode: faab4...c67

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet i butikk i mange år, bla  på et sted med masse hytter og man er da høflig og sier hei og spør om kvittering og slikt? Ikke bare er det vanlig service men folkeskikk! Har dessverre en lokalbutikk som er nærme oss, men den er en del dyrere og folka der er sure,som disse, så da kjører vi heller litt lenger for å bli behandla som folk og ikke en plage.

Anonymkode: 20689...6dd

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo når det går dårlig at man må bite tenna sammen og i det minste prøve å få kunder til å ikke føle seg som en pest eller plage. Selv om det er vanskelig må man klare å legge det personlige fra seg hjemme hvis man har tenkt å bevare livsgrunnlaget sitt. En del hyttefolk er arrogante, men de betaler lønna.

Lett å si, men når man har stått på lenge og får bare dritt igjen så blir det gradvis mindre igjen av kundeservicen. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lett å si, men når man har stått på lenge og får bare dritt igjen så blir det gradvis mindre igjen av kundeservicen. 

Ja, og da kan man takke seg sjæl.

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
6 minutes ago, AnonymBruker said:

Ja, det er urettferdig når man ikke føler man får noe igjen, men man kan ikke ta det ut på potensielt nye inntektskilder. Da er man garantert at det ikke lykkes. Hvis livet som selger går utover livsgleden bør man kanskje vurdere å kaste inn håndkledet.

• Liker 8
Gjest Sitronmelisse
Skrevet

Spørsmålet er om du vil at nærbutikken skal være der eller ikke i morgen?

Hvis du ikke trenger nærbutikken så greit, fortsett som du gjør. En liten nærbutikk kan ikke overleve på å selge litt mel og en blomkål nå og da. Da må de legge ned.

Skrevet

Men å stenge butikken kl 17 er jo å be om dårlig inntjening. Ingen som rekker butikken innen kl 17.

• Liker 9
Skrevet

Jeg hadde brukt butikken uansett. Jeg bryr meg ikke om ansatte i butikker snakker til meg eller ikke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er en dame som konsekvent ikke svarer når jeg sier hei i butikken, og sier hei til dama bak meg som feks da ikke svarer henne fordi hun muligens merket den kjipe personligheten hennes.

Men du må ikke bry deg TS. Ignorer dem tilbake!

Anonymkode: 017e0...442

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en dame som konsekvent ikke svarer når jeg sier hei i butikken, og sier hei til dama bak meg som feks da ikke svarer henne fordi hun muligens merket den kjipe personligheten hennes.

Men du må ikke bry deg TS. Ignorer dem tilbake!

Anonymkode: 017e0...442

Har også opplevd å bli dårlig behandlet slik som TS og du beskriver i et fåtall butikker i Oslo. Det koster så utrolig lite å være normalt høflig, si hei, si prisen og spørre om kvittering. Skjønner veldig godt at du handler i nabobygda. 

Anonymkode: 28cea...a1e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Spør kjøpmannskvinnen rett ut. Er det noe galt med deg, er alt ok? Går alt bra? Er det mye å gjøre for tiden? Og hvis hun ikke svarer så står du der og venter til hun svarer. :) 

Anonymkode: 0e5ba...559

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og mannen min kjøote oss hytte i en liten bygd ved sjøen for 3 år siden. Bygda har en liten nærbutikk som for noen år siden ble nedlagt, for deretter å bli startet opp av ny eier en tid etterpå. Nåværende eier har vel drevet i 5-6 år etter det jeg vet.

Butikken har en egen facebookside, og fea tid til annen er det diskursjoner om at folk må bruke butikken for at den skal bestå. Enkelte kommentarer har handlet om hyttefolket direkte. Vi kommer fra byen med bilen full av mat, og nærbutikken bruker vi kun når vi mangler en indigridiens til fine middager. Vi er mange hytteeiere her så vi føler oss ikke direkte truffet, men det er klart det stikker.

Men nå er det nå engang slik at vi bor 1,5 time unna hytta. Vi bruker den i helger og ferier. Vi er ferdig på jobb fredager i 15-tiden. Så skal vi hjem, pakke i bilen og få inn unger og hunder. Da er klokka plutselig både 16 og mer til før vi i det hele tatt er startet. Da handler vi selvsagt torsdag kveld eller på vei ut av byen på fredag, på rema/extra etc, der man faktisk finner det man trenger, og som ikke koster all verden. Nærbutikken stenger kl 17, den har vi ingen mulighet til å rekke fredag.

Ei heller vil jeg bruke lørdagsmorgenen til å dra å handle, for så å oppdage at de ikke har halvparten av det vi trenger. Som ender med at vi må kjøre 3 mil en vei til nabobygda som har større butikker for å få tak i det resterende. Som ender med at halve lørdagen går med til handling, som vi kan gjøre unna på en halvtime i hjembyen. En gang gadd jeg ikke kjøpe med en blomkål til suppen hjemme, det tar vi på nærbutikken i full fart i morgen tenkte vi. Da hadde hun ikke blomkål. 6 mil og 1,5 timer gikk med for å få tak i noe så banalt.Tid som vi heller ønsker å bruke i ro og fred på hytta. I tillegg sparer vi ihvertfall 10% på å handle der vi vanligvis handler, i tillegg til bonuser og alt man får nå til dags. Man trenger vel ikke være rakettforsker for å skjønne at vi gjør som vi gjør? Vet det er flere hyttenaboer som gjør det samme.

Nå er det ferie og vi er på hytta, skaø være 4 uker. Så nå hender det jo at vi trenger småting som vi ikke kom på da vi storhandlet. Da drar vi jo på nærbutikken 2 km unna såklart. Men de er så jævla mugne og sure der! Spesielt kjøpmannskvinnen selv. Ikke et hei, ikke et smil, ikke et hadet, ingenting! Vi sier hei, vi smiler, men blir ikke verdiget et svar! Ikke engang spørsmål om kvittering, prisen må man selv se på skjermen. 

Jeg er faktisk litt rystet. Jeg er selv fra en liten bygd, og der var personalet alltid uten unntak hyggelige, både mot fastboende og turister. Og sånn er det på andre nærbutikker jeg har vært på også! Det er det som skal til for å holde på kundene! Når jeg blir tatt bedre imot på rema enn på nærbutikken er det noe galt! Rema er ikke avhengig av mine 2 liter med melk og en boks rømme for å overleve. Noe lokalbutikken er. 

Jeg mangler mel for å bake brød, og kjenner jeg kvier meg for å gå dit etter det sure trynet jeg ble møtt med både lørdag og igår. Istedet for en fin spasertur med hunden og barna, som også fører til iskjøp og kanskje godbiter til bikkja, kjører jeg til nabobygda. Så kan hun selv bære tapet. Jeg er her i MIN fritid, og bruker MINE penger som JEG har ærlig tjent med å gå på jobb hver dag året rundt, for å støtte HENNE og lokalbutikken HUN driver. Da er det minste jeg forlanger at hun svarer meg når jeg sier hei, og at hun sier hva det koster og om jeg ønsker kvitteringa. Og jeg forlanger også st hun svarer når jeg sier hadet når jeg går.

Ja jeg vet hun er norsk og hun er ikke døv. Jeg forventer ikke å bli møtt med blomster og rød løper heller. Men å svare når jeg hilser er det minste jeg forlanger.

Gleder meg til neste diskusjon kommer på facebook, da kan det hende jeg gjengir det jeg har skrevet her. Hun kunne hatt en god inntekt i oss, iløpet av et år kunne det blitt en del. Men ikke når jeg blir møtt med sure tryner. Som forbruker bruker jeg min makt til å gå andre steder.

Så hvis noen lokale små kjøpmenn leser dette: Ta vare på kundene dine, uten dem overlever ikke sjappa di.

Hvis hun aldri svarte selvom du spurte henne om noe, så kunne du sagt det rett ut: herregud så sur du er, du kan jammen meg ikke ha det lett. Jeg skjønner at du mistrives i jobben altså, men det går an å late som om at du er blid i allefall.

Anonymkode: 0e5ba...559

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, Sitronmelisse skrev:

Spørsmålet er om du vil at nærbutikken skal være der eller ikke i morgen?

Hvis du ikke trenger nærbutikken så greit, fortsett som du gjør. En liten nærbutikk kan ikke overleve på å selge litt mel og en blomkål nå og da. Da må de legge ned.

For min del kan de gjerne legge den ned. For bygdefolket er det nok fint å fortsatt ha den der. 

Butikken brukes av bygdefolket, så jeg regner med de får inn en god del der.

Og de kunne fått inn en del 1000-lapper fra oss også iløpet av et helt år på vår småhandel nå og da. Noen kroner her og noen der blir fort mye penger i året. Det samme kan de få inn hos andre hytteeiere, men jeg vet at det er flere som har boikottet bitikken nettopp fordi er så gretne og sure der. 

Om størstedelen av hyttefolket slutter å smågandle vil de gå dukken ganske raskt. Da bør de jo ta vare på de kundene som faktisk kommer innom. In the end er det vi som betaler deres regninger og gir barna deres mat og klær. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sluttet å handle på min nærbutikk grunnet hun som satt i kassa. Hun kommenterte det man kjøpte. Typ "skal du kose deg nå?", "skal du ha ditt og datt, du som kjøpte det for to dager siden?". 

Altså ikke sure og slemme kommentarer, men sykt irriterende og invaderende for min del.

Jeg bryr meg ikke så veldig om de hilser osv, og hadde nok gått dit hvis jeg trengte noe i ditt tilfelle. Men hadde ikke følt ansvar  når de oppfører seg sånn, og dermed ikke handlet der for å være snill.

Anonymkode: e3e07...5a6

• Liker 7
Skrevet

Altså. Blir ikke livet straks litt enklere hvis man handler der det er mest praktisk å handle, uten å henge seg opp i hvorvidt man liker betjeningen eller ikke? Slikt legger jeg seriøst ikke merke til engang, jeg er jo bare der for å handle mat... :klo:

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...