AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #1 Skrevet 27. juli 2017 Mulig denne er plassert feil, samtidig så er det det sosiale jeg er ute etter. Jeg er en jente på 19 år, som fikk for meg tanken om å studere i Oslo til neste år. Og jeg har tenkt at dette har vært en god ide, da det finnes så mange mennesker i Oslo, at det blir en mulighet for å "finne seg selv" og "sin type" mennesker/omgangskrets liksom. Men så begynner jeg å tvile. For jeg kom over noen poster ang uteliv i Oslo (er nok litt smålig å la seg skremme av det, men jeg blir jo skeptisk), der det ble sagt at det var enormt mye dealing, narkotika, vold og generelt kriminalitet. Utrygt og ganske farlige greier, var det jeg fikk ut av det. Jeg har tidligere vært mye innblandet i narko-fester og kriminalitet, men da i en MYE mindre by, og jeg har fått totalt avsmak. Jeg grøsser av ordet narkotika og vil ikke forholde meg til det på nært hold, noen sinne igjen. Jeg drikker svært lite lenger og er en rolig jente blitt. Har litt inntrykk av at det blir solgt LSD på hvert gatehjørne og at du ikke kan gå en halvmeter uten å risikere å bli ranet... Er det slik over alt, eller er det områder som er utsatt? Går det fint an å leve et rolig og fint liv i Oslo, med gode venner, uten å måtte forholde seg til narkodealing osv? Anonymkode: ff62e...771
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #2 Skrevet 27. juli 2017 Selvfølgelig går det an å leve et fint og rolig liv i Oslo uten dop. Anonymkode: 17eb0...9d0 3
Snowbrigade Skrevet 27. juli 2017 #3 Skrevet 27. juli 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mulig denne er plassert feil, samtidig så er det det sosiale jeg er ute etter. Jeg er en jente på 19 år, som fikk for meg tanken om å studere i Oslo til neste år. Og jeg har tenkt at dette har vært en god ide, da det finnes så mange mennesker i Oslo, at det blir en mulighet for å "finne seg selv" og "sin type" mennesker/omgangskrets liksom. Men så begynner jeg å tvile. For jeg kom over noen poster ang uteliv i Oslo (er nok litt smålig å la seg skremme av det, men jeg blir jo skeptisk), der det ble sagt at det var enormt mye dealing, narkotika, vold og generelt kriminalitet. Utrygt og ganske farlige greier, var det jeg fikk ut av det. Jeg har tidligere vært mye innblandet i narko-fester og kriminalitet, men da i en MYE mindre by, og jeg har fått totalt avsmak. Jeg grøsser av ordet narkotika og vil ikke forholde meg til det på nært hold, noen sinne igjen. Jeg drikker svært lite lenger og er en rolig jente blitt. Har litt inntrykk av at det blir solgt LSD på hvert gatehjørne og at du ikke kan gå en halvmeter uten å risikere å bli ranet... Er det slik over alt, eller er det områder som er utsatt? Går det fint an å leve et rolig og fint liv i Oslo, med gode venner, uten å måtte forholde seg til narkodealing osv? Anonymkode: ff62e...771 Oslo er en stor by, sånn etter norsk målestokk, så man har litt av hvert her. Jeg har bodd her mesteparten av mitt liv, og har sjeldent sett folk som selger sånt, du må enten oppsøke aktivt eller gå rundt alene feks nede ved elva midt på natta, og det trenger man jo vanligvis ikke. Ting kan såklart skje, men det gjelder for andre byer også. Jeg kjenner flere som har havnet "på kjøret" fra mindre steder, og ingen fra Oslo. Det er jo ikke noe bevis, men det er ikke så overraskende, siden man i større grad kan velge venner og miljøer i Oslo. I tillegg vil du som student vanligvis henge med medstudenter på studentpuber, og de har vanligvis god kontroll på sånt, med mange ålreite studenter som "vakter", og dermed har det alltid føltes trygt ut der. Ikke at jeg noen gang har følt meg utrygg ute i Oslo heller. Jeg kunne hvertfall aldri tenke meg å flytte noe annet sted. 5
perplexed Skrevet 27. juli 2017 #4 Skrevet 27. juli 2017 Jeg har bodd i Oslo hele mitt liv, og det er bare folk som aldri er i Oslo som hauser opp hvor farlig det er. Det finnes strøk hvor jeg ikke føler meg kjempekul alene klokken 2 på natten, men det skjer jo aldri. Oslo er veldig trygt - hvis du har vært i noen annen storby i andre land har du utsatt deg selv for større fare. 10
atropos Skrevet 27. juli 2017 #5 Skrevet 27. juli 2017 Jeg flytta til Oslo da jeg var 19, og flytta ut av Oslo da jeg var 32. Jeg har aldri blitt tilbudt narkotika, aldri blitt rana og aldri opplevd utrygge situasjoner. (Bortsett fra terroren 22. Juli) Oslo er en flott by med mange muligheter. I starten syntes jeg det var en ensom by, for det er litt vanskelig å komme seg inn i et nettverk. Men jeg dro fra Oslo med mange gode minner og flotte mennesker jeg hadde blitt kjent med. Flytt til Oslo hvis du ønsker det. Det er ikke en farlig by slik jeg ser det. (Jeg bodde i alle år på østsiden. Sentrum/sagene/løkka/ Ensjø og de siste årene på Grorud. På Grorud er det litt belasta miljø, men jeg hadde ikke noe med dem å gjøre, så det angikk ikke meg) 4
Snowbrigade Skrevet 27. juli 2017 #6 Skrevet 27. juli 2017 Og det jeg skriver over er hvis du vil "feste" i studietida, som her lett kan bety en øl eller tre med gode venner. Såklart er det trygt og mulig å leve et rolig og stille trygt liv i Oslo, trolig mer enn de fleste andre steder, da det at det er mye folk ute gjør ting tryggere stort sett. Og mange folk gjør at det er lett å treffe likesinnede,om og stort sett alt av mulige hobbyer osv er mulig, det et store studentforeninger for idretter, musikk, spill osv. Så det er lett å kunne bli kjent med folk hvis man vil holde seg helt unna festing, samtidig kan man lett ha roligere fester her 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #7 Skrevet 27. juli 2017 Takk for fine svar. Det beroliget meg en del! Skal fortsette å vurdere Oslo. Anonymkode: ff62e...771 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #8 Skrevet 27. juli 2017 Hvor vil du studere? Bor du langs akerselva så vil du nok se et par folk som står å "dealer" dop. Men bor du i et litt finere område så merker du ikke så mye av det. Jeg liker oslo godt selv, studerer og bor i lillestrømområdet med barn. Det er jo her det er spennende jobber og kulturelle opplevelser, så jeg vet ikke om jeg hadde likt meg så godt andre steder. Anonymkode: 9846a...4bb 1
Dove Skrevet 27. juli 2017 #9 Skrevet 27. juli 2017 Jeg (29) er født og oppvokst i Oslo, bor fortsatt her, og kjenner meg overhodet ikke igjen i beskrivelsen din. Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at den eller de som har beskrevet dette må ha vanket i et fryktelig belastet miljø. Utelivet er overhodet ikke slik du beskriver, og enda mindre som student, for da har man en tendens til å henge på studentsteder. I løpet av mine 29 år i byen har jeg blitt utsatt for lommetyveri og sykkeltyveri en håndfull ganger, men da har jeg vært fryktelig uforsiktig. Ellers kan jeg ikke huske å ha opplevd noe ubehagelig i det hele tatt. Jeg har aldri blitt tilbudt å kjøpe dop på gata, på tross av at jeg har bodd bortimot hele livet på Oslo indre øst. Joda, det foregår narkosalg på gata enkelte steder i Oslo sentrum, men de passer sine egne saker og interesserer seg ikke for deg. I tenårene og tidlig i 20-årene festet jeg relativt mye. Vennekretsen min representerte stort sett alle kanter av Oslo (både Groruddalen og Holmenkollen, selv om de fleste var fra sentrum omegn), og jeg har sett veldig lite rus utover alkohol. En håndfull røyka hasj, men sånn er det vel overalt. Blant mine venner, når vi nå begynner å bli voksne og stifte familie, så forholder vi oss til en helt annen problemstilling: Mange av mine Oslo-innfødte venner er skeptiske til å flytte ut "på landet", fordi vi har hørt så mange skrekkhistorier om rusmisbruk og grøftefyll i ungdomsmiljøene(!). De mest oppsiktsvekkende fyllehistoriene har nemlig gjerne kommet fra de vennene vi har som er oppvokst på bygda, og som vi ble kjent med i studietiden. Den skepsisen er sannsynligvis like usaklig, jeg anerkjenner det, men det sier litt om hvor mye ens eget utgangspunkt har å si. Frykten for det ukjente osv. Hvis du skal gjøre noe annet enn leve et rolig og fint liv i Oslo med gode venner, så tror jeg du er nødt til å oppsøke de miljøene du er skeptisk til. Jeg hadde nemlig ikke ant hvor jeg skulle få tak i LSD... 7
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #10 Skrevet 27. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvor vil du studere? Bor du langs akerselva så vil du nok se et par folk som står å "dealer" dop. Men bor du i et litt finere område så merker du ikke så mye av det. Jeg liker oslo godt selv, studerer og bor i lillestrømområdet med barn. Det er jo her det er spennende jobber og kulturelle opplevelser, så jeg vet ikke om jeg hadde likt meg så godt andre steder. Anonymkode: 9846a...4bb Jeg bor langs Akerselva og går der ofte langs hele- ikke ett eneste menneske som dealer dop. Det er dog en gjeng eldre rusavhengige nederst ved Nybrua ved DogA. De plager ikke vanlige folk og holder seg for seg selv. Om du holder deg unna Gunerius ser en nesten ikke rusavhengige i sentrum lengre, ser langt flere her på ferie i hjembyen min på Sørlandet. På Grønland er det mer. Jeg var ensom som student i Oslo når jeg var 19 på Universitetet, og valgte bytte studiested til Bergen. Var umulig å få seg venner på et stort studie, vi var jo 1000 stykker. På høyskolen eller mindre fag/bachelor tror jeg det er bedre. Anonymkode: 97972...a8d 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #11 Skrevet 27. juli 2017 Har bodd i Oslo i ca 8 år og har vel egentlig ikke opplevd noe særlig truende, så Oslo har fått et ufortjent rykte når det gjelder kriminalitet. Når det gjelder kriminalitetsnivået så har det etter hva jeg har lest gått ned faktisk. Selv om man kan legge merke til mye i mediene så må man også huske på at folketallet jevn har pekt oppover de siste tiårene. Da vil man statistisk sett få litt flere hendelser uten at det faktiske kriminalitetsnivået øker. Men det er klart, jeg har jo sett enkelte rusmisbrukere i gatene. Har ferie nå og har delvis vært hjemme i den. Her om dagen kom jeg sent hjem, da stod det noen rusmisbrukere utenfor trappa opp til oppgangen vår. Har også opplevd at folk vil selge meg stoff en håndfull ganger. Men de er som ganske ufarlige mennesker som har havnet i en vanskelig livssituasjon, så det er bare å gå rolig forbi uten å slenge med leppa eller yppe til bråk. Omtrent alle jeg vet om som faktisk har havnet i slosskamper eller har havnet i andre situasjoner som potensielt kan være farlige er folk som typisk ikke går av veien for å bråke litt selv og/eller slenge med leppa. Altså er min erfaring er at man stort sett havner i trøbbel dersom man aktivt oppsøker et slikt miljø eller individer som ikke er stabile. Andre ting man nok sannsynligvis kan oppleve mer av i disse dager er tiggere, som regel romfolk, særlig på østkanten av Oslo etter hva jeg har erfart. Som regel ikke farlig med mindre man oppsøker bråk selv, men det er en del som reagerer på at de bidrar til forsøpling av byen, noe som i noen grad er vanskelig å være uenig i. Skal sies at jeg etterhvert har sett romfolk i andre byer i landet også, men det kan virke som om det er litt flere i Oslo siden det er hit de først kom. Vold er heller ikke veldig vanlig. Har sett enkelte slosskamper, men det har vært ganske sjelden. Igjen er mitt inntrykk av at det som regel gjelder de som selv oppsøker bråk og ypper på byen etter å ha fått i seg litt for mye å drikke. Generelt er det jo lurt å ta noen basic forholdsregler, men det bør man jo gjøre uansett hvor man er, som å gå sammen hjem, ta nattbussen eller taxi hjem, fremfor å gå alene langs akerselva der det er relativt folketomt. I studentmiljøene er man videre ganske trygg da man er sammen med mange andre i mange situasjon og gjerne henger på studentvennlige pub'er eller foreningenes egne kjellere/steder, jeg opplevde ikke trøbbel i min egen studenttid Anonymkode: 35899...63b 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #12 Skrevet 27. juli 2017 Jeg har bodd i Oslo på og av siden jeg var 22, litt ulike steder i byen, er nå 40. Jeg elsker byen og alle mulighetene. Kjeder jeg meg en kveld er det alltids noe å finne på, selv alene. Stand-up, konserter, teater, kino, museer, utstillinger etc. Det hender også jeg går på byen alene, det går helt fint, man finner alltids noen å prate med (et greit triks er å late som man har "mistet" de man gikk ut med, så virker man ikke helt Viggo, utrolig hvor mye sympati man får ). I dag bor jeg på Mortensrud, etter sigende det farligste stedet i byen, og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har følt meg utrygg der. Jeg bor riktignok på den "rike" siden, jeg vet at det er litt mer bråk nærmere senteret, men ikke mer enn man kan forvente i en by. Det er ingen tvil om at bydelen har en opphopning av ressurssvake familier, både norske og innvandrere, ettersom det er den bydelen med lavest boligpriser, men alt er relativt. Ja, det er sikkert verre der enn andre deler av byen, men det er likevel ikke verre enn at det er kjempefint å bo der likevel. Samholdet er supert, og det jobbes kontinuerlig med å løfte bydelen så ungdommene får et litt bedre utgangspunkt. Jeg kommer hjem med nattbussen ganske ofte, og da er det knapt et menneske å se annet enn andre som kommer med samme buss. Det har hendt at jeg har sett dealing, men ikke mer enn jeg så i min lille hjemby i Hedmark, der var i tillegg forholdene mindre slik at det var lettere å dumpe borti feil miljø. Bydelssentret (Senter Syd) er som de fleste andre bydelssentre i Oslo, det tiltrekker seg ungdom med lite å gjøre, så det kan sikkert virke litt "skummelt" med mange unge og viltre unge samlet på ett sted, men 95% av dem er harmløse, er det voldshendelser er det som regel dem i mellom, ikke rettet mot utenforstående. Jeg snakket litt med folk fra ei lita bygd i Norge-Norge, og de flirte litt av alt fokuset av hvor farlig det er på Oslo Øst; selv i deres lille bygd forekom det dealing på den videregående skolen, så det er nok dessverre noe man må forholde seg til de fleste steder i Norge. Dette ble en voldsom digresjon, poenget mitt er i hvert fall at jeg tror du vil trives godt, og studier er et glimrende utgangspunkt for å skaffe deg et nettverk. Det er nok litt mye fokus på drikking og fest de første ukene, men bli med likevel, du trenger faktisk ikke drikke mer enn du er komfortabel med (jeg gikk selv gjennom UKA på UiO uten å røre en dråpe, ingen som sa noe på det). Når alle har fått roet seg og kommet inn i rutiner med studier så er det masse annet enn fest som foregår. Anonymkode: 43651...e95 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #13 Skrevet 27. juli 2017 OK plass å studere, men ikke mer enn det. Flyttet to år etter endte studier og fant meg jobb en annen plass. Men som studieplass er det en fin by Ikke ble jeg narkoman hellerAnonymkode: fb706...dc5
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #14 Skrevet 27. juli 2017 Oslo er mer enn sentrum. Byen er stor. Født og oppvokst i Oslo, og kommer aldri til å flytte herfra. De eneste som oppfatter Oslo som "farlig" er de som 1. ikke er herfra, og 2. aldri er her. Er ikke blitt narkoman ennå! Anonymkode: 46120...f65 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #15 Skrevet 27. juli 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Oslo er mer enn sentrum. Byen er stor. Født og oppvokst i Oslo, og kommer aldri til å flytte herfra. De eneste som oppfatter Oslo som "farlig" er de som 1. ikke er herfra, og 2. aldri er her. Er ikke blitt narkoman ennå! Anonymkode: 46120...f65 Anonymkode: b1a6e...29d
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #16 Skrevet 27. juli 2017 Hovedstaden er egentlig alt for dyrt, fullt og tiggere, prostituerte og dop-selgere / kjøpere... Anonymkode: 1794d...980
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #17 Skrevet 27. juli 2017 Er 18 og i samme problemstilling, lurer på om jeg skal studere der etter jeg er ferdig med VGS. Har tenkt på trondheim også. Vet det skal være veldig bra der, men bedre enn Oslo? Vet ikke. Oslo er ikke en farlig by. Det handler om hvem du omgås med. Anonymkode: acf0d...2bd
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #18 Skrevet 27. juli 2017 Jeg er i fra Flå så det ble litt av en overgang når jeg flyttet hit. Mange inntrykk som må fordøyes og mye støy som vi ikke har i Flå. Anonymkode: b1a6e...29d
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #19 Skrevet 27. juli 2017 På mange utesteder er det mye rusbruk ja men få steder noen dealer åpenlyst. Det er ikke sånn at du kan få tak i noe på hvert hjørne og risikerer å bli rana. Jeg har alltid følt meg trygg i oslo som er hjembyen min og jeg har saumfartet byen rundt utelivsmessig og man finner selvfølgelig de plassene man trives bedre enn andre. Av innflyttere så er det ingen jeg vet om som har angret, du kommer nok som du sier til å få mange venner og finne deg selv. Det er mange type mennesker her, og mange aktiviteter i forb med studentene så man finner sin type folk lett og kan engasjere seg i mange forskjellige ting for å se hva man trives best med. Anonymkode: 3d5a9...75d
Gjest Peanut Skrevet 27. juli 2017 #20 Skrevet 27. juli 2017 Jeg har bodd i Oslo 95% av livet mitt, og har aldri opplevd noe annet enn at romfolk kan være noe innpåslitne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå