Gå til innhold

Varmeovn som varmer bra og bruker lite strøm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heihei! Ila. de neste ukene så flytter jeg hjemmefra og blir student for første gang. I forbindelse med dette så trenger jeg en varmeovn som varmer godt men som også bruker minst mulig strøm. Strøm kommer i tillegg til leie, så ønsker å bruke minst mulig på det. Hybelen er ca 20 kvadrat, men veldig høy under taket. Jeg fryser fort, så trenger litt varme :tongue: Har dere noen tips? At den er billigst mulig er jo også selvsagt et stort pluss. 

Skrevet
2 timer siden, Hoppestokk skrev:

Heihei! Ila. de neste ukene så flytter jeg hjemmefra og blir student for første gang. I forbindelse med dette så trenger jeg en varmeovn som varmer godt men som også bruker minst mulig strøm. Strøm kommer i tillegg til leie, så ønsker å bruke minst mulig på det. Hybelen er ca 20 kvadrat, men veldig høy under taket. Jeg fryser fort, så trenger litt varme :tongue: Har dere noen tips? At den er billigst mulig er jo også selvsagt et stort pluss. 

Du kan jo kjøpe en som trekker lite strøm selv på fullt, og fryse. Eller du kan kjøpe en moderne ovn med elektronisk termostat dom gir 1000-1500W. Men, om det er høyt oppunder taket er det i allefall et stort minus, siden all varme legger seg dit først, og så kommer det an på hvor godt isolert kåken er.

Skrevet

En elektisk varmeovn vil gi akkurat så mye varme som den trekker strøm. Så merke og utforming spiller ingen rolle. Det er bare et spørsmål om hvordan du vil ha varmen levert.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, T-Rex skrev:

En elektisk varmeovn vil gi akkurat så mye varme som den trekker strøm. Så merke og utforming spiller ingen rolle. Det er bare et spørsmål om hvordan du vil ha varmen levert.

Kanskje TS er ute etter en som gir mer varme enn den drar strøm? Kunne tenkt meg en slik selv:-)

Anonymkode: c2b88...581

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje TS er ute etter en som gir mer varme enn den drar strøm? Kunne tenkt meg en slik selv:-)

Anonymkode: c2b88...581

Varmepumpe er kanskje å skyte spurv med pingvin på 20kvm...

AnonymBruker
Skrevet

Skyte spurv med pingvin? Eller kanon?

Anonymkode: 68112...c11

Skrevet

Alle elektriske varmeovner er 100% effektive. Det er ingen forskjell på dem.

For å få over 100% effektivitet trenger du en varmepumpe, men det er nok ikke aktuelt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Liker Mill-ovnene veldig godt. Søk på Elkjøp eller noe slikt. De billigste frittstående elektriske ovnene koster rundt 6-700 kroner. De er ikke de minste ovnene du finner, men de er effektive og har et fint design (som i hvert fall jeg synes er viktig mtp at de står framme). De er lette å gjemme under en sofa/seng eller bære med seg ned/opp i en bod når de ikke brukes. 

Anonymkode: df935...4a3

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Liker Mill-ovnene veldig godt. Søk på Elkjøp eller noe slikt. De billigste frittstående elektriske ovnene koster rundt 6-700 kroner. De er ikke de minste ovnene du finner, men de er effektive og har et fint design (som i hvert fall jeg synes er viktig mtp at de står framme). De er lette å gjemme under en sofa/seng eller bære med seg ned/opp i en bod når de ikke brukes. 

Anonymkode: df935...4a3

Jeg er for så vidt enig i mesteparten av det du sier, men lurer på hva du mener med at de er effektive? :klo: (Jfr. innlegg nr. 3.)

Anonymkode: e9779...aef

Skrevet
21 timer siden, prt90 skrev:

Alle elektriske varmeovner er 100% effektive. Det er ingen forskjell på dem.

For å få over 100% effektivitet trenger du en varmepumpe, men det er nok ikke aktuelt.

Litt mindre hvis de har et lys som viser at de er på og du har et vindu. Da vil litt lys rømme.

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er for så vidt enig i mesteparten av det du sier, men lurer på hva du mener med at de er effektive? :klo: (Jfr. innlegg nr. 3.)

At de varmer opp bra? En 1500 watt ovn er dobbelt så effektiv som en 750 watt ovn.

Termostaten er også viktig. Hvis man har flere ovner er innstillingen av termostatene viktig (ikke sett alle på samme temperatur).

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, amativeReflection skrev:

At de varmer opp bra? En 1500 watt ovn er dobbelt så effektiv som en 750 watt ovn.

Termostaten er også viktig. Hvis man har flere ovner er innstillingen av termostatene viktig (ikke sett alle på samme temperatur).

Hvorfor ikke?

Anonymkode: a648a...b8c

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke?

Anonymkode: a648a...b8c

Hvis jeg har 5 ovner på soverommet mitt og alle står på 20 grader, vil de alle slå seg på samtidig når temperaturen blir 19. Da vil temperaturen bli for høy, og så vil den gå ned og så skjer det på nytt.

Stiller man dem inn med noen graders mellomrom vil bare en ovn slå seg på, så du ikke får for høy temperatur. Men hvis temperaturen faller slår alle seg på.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, amativeReflection skrev:

Effektivitet betyr vel gjerne hvor mye "output" man får i forhold til "input", og begge er ca 100 % effektive. Den på 1500 W gir dobbelt så mye varme, men bruker også dobbelt så mye strøm. 

Hvorfor bør termostatene settes på forskjellig temperatur?

Annonse
Skrevet

Effektivitet betyr vel gjerne hvor mye "output" man får i forhold til "input", og begge er ca 100 % effektive. Den på 1500 W gir dobbelt så mye varme, men bruker også dobbelt så mye strøm. 

Hvorfor bør termostatene settes på forskjellig temperatur?

Det er ikke særlig effektivt å varme opp et hus med et stearinlys. Ei heller er det effektivt å tømme et basseng med et sugerør. Effektivitet trenger ikke å bety virkningsgrad.

Se forrige post.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, amativeReflection skrev:

Det er ikke særlig effektivt å varme opp et hus med et stearinlys. Ei heller er det effektivt å tømme et basseng med et sugerør. Effektivitet trenger ikke å bety virkningsgrad.

Se forrige post.

Nei, men et kronelys fra Duni er ikke noe mer eller mindre effektvt enn et kronelys fra Ikea. Og hvilket merke sugerøret er av har også forsvinnende lite å si. 

Poenget er at det gir ingen mening å påstå at varmeovner fra Mill er effektive, for de er verken mer eller mindre effektive enn en varmeovn fra f.eks. Adax, om wattstyrken er den samme. 

Skrevet

Nei, men et kronelys fra Duni er ikke noe mer eller mindre effektvt enn et kronelys fra Ikea. Og hvilket merke sugerøret er av har også forsvinnende lite å si. 

Poenget er at det gir ingen mening å påstå at varmeovner fra Mill er effektive, for de er verken mer eller mindre effektive enn en varmeovn fra f.eks. Adax, om wattstyrken er den samme. 

Men en høyere wattstyrke er mer effektivt.

En ovn med vifte er mindre effektiv.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, amativeReflection skrev:

Men en høyere wattstyrke er mer effektivt.

En ovn med vifte er mindre effektiv.

Men det var ikke det jeg snakket om ... Jeg besvarte et innlegg der varmeovner fra Mill ble anbefalt bl.a. fordi de var effektive, noe som ikke gir mening nettopp fordi det er wattstyrken som teller, ikke navnet på produsenten. 

(Takk for forklaringen ang. termostat, forresten. Det høres riktig ut.)

Skrevet (endret)

He he. ing. klarer ikke dy seg. Skal du ha varme i et rom (uten ventilasjon) vil en vifteovn gi den beste effekten med minst tilført energi. Dette fordi varm luft stiger å legger seg oppunder taket for så og varme nedover. Er det kulderas / trekk fra vinduer og dører er det mest effektivt å plassere varmeovner under vinduer, dette vil forhindre kulderaset. Det aller mest effektive er å sette seg under et teppe med en oljefylt el. ovn mellom bena :). 

Endret av RoH
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...