AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #1 Skrevet 26. juli 2017 Jeg tok opp ett fag hos sonans sine nettstudier i fjor, og det gikk veldig bra. Men nå har jeg funnet ut at jeg må høyne snittet mitt fra 3 til 4,9 for å komme inn på drømmestudiet. Det vil si at jeg må ta opp en del fag. Har dere noen tips til å ta opp fag som privatist? Orker ikke ta opp hos sonans igjen ettersom det er så dyrt. Jeg er 20 år og føler meg sinnsykt stressa på å begynne å studere. Alle venninnene mine har flytta til større byer mens jeg bare sitter hjemme. Akkurat nå føler jeg meg veldig motivert til å ta opp fag og gjøre det bra, men er redd jeg blir skolelei etter noen få mnd. Tips til å holde seg motivert hele tiden? Generelle tips til privatister? Hvordan gjorde dere det? Er det umulig for meg å gå fra 3 til nesten 5 i snitt? Hvor mange år kan dette ta og hvor mange fag anbefales å ta per år/semester? Er litt redd for å melde meg opp til alt for mange eksamener bare på ett semester.. Anonymkode: b8c14...1d1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #3 Skrevet 26. juli 2017 Hvis snittet ditt er på 3 burde du vel kanskje vurdere om høyere utdanning passer for deg? Enhver kan jo sløve seg gjennom videregående med 4 i snitt. Anonymkode: 9ba30...b5c
Gjest jusisthegoal Skrevet 26. juli 2017 #4 Skrevet 26. juli 2017 Ta opp dine enkle fag først. jeg tok opp samfunnsfag, geografi og S1 mens jeg gikk 3vgs. Fikk toppkarakterer i alle selv om jeg bare leste en uke før. Det er mye lettere enn du tror. Skal si deg at jeg ikke er et naturtalent!
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #5 Skrevet 26. juli 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis snittet ditt er på 3 burde du vel kanskje vurdere om høyere utdanning passer for deg? Enhver kan jo sløve seg gjennom videregående med 4 i snitt. Anonymkode: 9ba30...b5c Høyere utdanning passer for meg, det er jeg sikker på. Jeg dreit i skolen på vgs og jeg vet jeg kunne gjort det bedre. Første året på vgs hadde jeg toppkarakterer, men gikk bare nedover og nedover for jeg ga faen. Jeg er veldig flink i lesefag og klarte å gå fra 3 til 5 i historie i fjor, men det var bare ett fag jeg tok opp og ingen andre. Nå vil jeg gjøre det enda bedre men er redd for å "falle" ut og plutselig bli umotivert. Ja, man kan sikkert sløve seg gjennom vgs med 4 i snitt, men når jeg skulka skolen og unngikk prøver eller bare ikke øvde.. da er det ikke rart det gikk så dårlig med meg. Men nå har jeg blitt motivert fordi jeg vil inn på drømmestudiet og er motivert til å få en utdanning. Jeg spør bare om tips her. Anonymkode: b8c14...1d1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #6 Skrevet 26. juli 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis snittet ditt er på 3 burde du vel kanskje vurdere om høyere utdanning passer for deg? Enhver kan jo sløve seg gjennom videregående med 4 i snitt. Anonymkode: 9ba30...b5c Den var litt stygg. Jeg kjenner meg igjen i mye av det ts skriver. Hvis man bare jobber på så kan man klare det man vil! Anonymkode: b8c14...1d1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #7 Skrevet 26. juli 2017 Jeg er 15 år eldre enn deg, og startet på veien mot studiekompetanse for 2 1/2 år siden. Startet med samfunnsfag på 4 mnd og fikk 6. Jeg har en fordel at jeg var eldre. Så tok jeg norsk og engelsk på 1 år. Siste året historie, matte og naturfag. Nå kom jeg inn på ønsket studie. Anonymkode: 9cd42...099
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #8 Skrevet 27. juli 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 15 år eldre enn deg, og startet på veien mot studiekompetanse for 2 1/2 år siden. Startet med samfunnsfag på 4 mnd og fikk 6. Jeg har en fordel at jeg var eldre. Så tok jeg norsk og engelsk på 1 år. Siste året historie, matte og naturfag. Nå kom jeg inn på ønsket studie. Anonymkode: 9cd42...099 Så tøft, hvilket studie endte du på? Anonymkode: 2c51d...610
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #9 Skrevet 27. juli 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så tøft, hvilket studie endte du på? Anonymkode: 2c51d...610 Sykepleie Anonymkode: 9cd42...099
stan Skrevet 27. juli 2017 #10 Skrevet 27. juli 2017 Utfordringen med å være privatist er å holde på motivasjonen og innsatsen. Det hjelper mye om man kan jobbe sammen med noen, lage en studiegruppe eller noe. Så avtaler man hvem som skal presentere ulike temaer. Det er både forpliktende og lærerikt siden man lærer bedre når man må forklare til andre. Ellers kan Feynmans studieteknikk være nyttig å kjenne til.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #11 Skrevet 27. juli 2017 Ikke ta for mange fag per halvår, jeg synes 4 eksamener, 2 muntlig + 2 skriftlig var mer enn nok. Start å lese så snart du har bestemt deg for hvilke fag du vil ta, det kan også være lurte å la en bok ligge på do selv om du bare får lest en setning eller to per gang - sniker seg inn litt kunnskap på denne måten Jeg synes det er best å skumlese hele boken først, og så lese ca 1 time per dag nøye mens jeg tar notater eller løser oppgaver, men det finnes mange forskjellige måter å lære på så her må du bare gjøre det du synes er best selv. På skriftligeksamen får du ofte bruke alle hjelpemidler, se på tidligere eksamensoppgaver og skriv dine egne løsninger, det sparer deg for mye tid på eksamen - som regel går eksamensoppgavene og/eller temaet igjen etter noen år. Om du skal ha programfag, ikke velg for vanskelig, ta fag som er geie å lære og som ikke sluker for mye tid. Om drømmen er å bli f.eks lærer i norsk og historie, har du ikke behov for den vanskeligste fysikken, og det er ikke mye nytte å få fordypning i spansk etc for å få språk eller realfagspoeng. Enkelte fag passer godt sammen, dersom du skal ta opp samfunnsfag men også ønsker å ta nye programfag fordi du trenger 4 eller 5, så er f.eks samfunnskunnskap og sosiologi & sosialantropologi gode valg, da disse fagene overlapper en del. Spar penger, kjøp brukte bøker og unngå fag som krever både skriftlig og muntlig eksamen. Ikke stress, bestem deg for fag nå, skaff deg bøker og les litt hver dag, om du blir lei om noen måneder er det lettere å fortsette når du har en god rutine og har arbeidet jevnt og trutt - da ser du at du allerede kan en god del. Møt opp til eksamen uansett, selv om du tror det kommer til å gå dårlig kan det gå helt fint! Hadde selv en eksamen i vår hvor jeg var HELT bombesikker på at det var null sjanse for å få ståkarakter, men jeg trakk det ene emnet jeg var god på og greide å få en solid 5! Anonymkode: 48652...122
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #12 Skrevet 27. juli 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 15 år eldre enn deg, og startet på veien mot studiekompetanse for 2 1/2 år siden. Startet med samfunnsfag på 4 mnd og fikk 6. Jeg har en fordel at jeg var eldre. Så tok jeg norsk og engelsk på 1 år. Siste året historie, matte og naturfag. Nå kom jeg inn på ønsket studie. Anonymkode: 9cd42...099 Husk at du har 8 alderpoeng også da. Anonymkode: 163c7...a60
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #13 Skrevet 27. juli 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husk at du har 8 alderpoeng også da. Anonymkode: 163c7...a60 Ja, sammen med de andre som også har 8 alderspoeng og kanskje andre ekstrapoeng. Så det går ikke an å bare hvile på at man har 8 alderspoeng, hvis man får 2 i snitt. Eller 3 i snitt. Anonymkode: 9cd42...099
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå