T-Rex Skrevet 27. juli 2017 #21 Skrevet 27. juli 2017 (endret) 6 timer siden, Joppeline skrev: Fikk nettopp tilbud om 4 mill. Ba i utgangspunktet om 2,5, men banken mente at vi like godt kunne få mer i tilfelle vi ville kjøpe noe dyrere. Aner ikke hvordan banken tenker at vi skal ha råd til det, så føler heller at vi må begrense oss selv! Så ble veldig overrasket, trodde jo det skulle være vanskelig! Jeg er student enda, så har bare én inntekt... Du skriver i neste innlegg at dette dreier seg om Danske Bank. Det kan se ut som om denne banken er villig til å gi lån som er høyere enn verdien til sikringsobjektet (leiligheten/huset). Dette kan kanskje virke "snilt", men vær klar over at lånet ikke forsvinner om huset blir tvangssolgt, på grunn av manglende betjeningsevne. Restlånet sitter du med, til det er nedbetalt, og skulle boligprisene falle, kan det bli mye gjeld man sitter igjen med, samtidig med at man må leie bolig. Det er en veldig tøff situasjon. Så ikke lån over evne! Og nei, dette er ikke hypotetisk. Det var mange som gikk på den smellen etter at boblen sprakk på slutten av 80-tallet. De bankene som er "strenge", har deres eget beste i tankene. Endret 27. juli 2017 av T-Rex 5
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #22 Skrevet 27. juli 2017 3 minutter siden, T-Rex skrev: Du skriver i neste innlegg at dette dreier seg om Danske Bank. Det kan se ut som om denne banken er villig til å gi lån som er høyere enn verdien til sikringsobjektet (leiligheten/huset). Dette kan kanskje virke "snilt", men vær klar over at lånet ikke forsvinner om huset blir tvangssolgt, på grunn av manglende betjeningsevne. Restlånet sitter du med, til det er nedbetalt, og skulle boligprisene falle, kan det bli mye gjeld man sitter igjen med, samtidig med at man må leie bolig. Det er en veldig tøff situasjon. Så ikke lån over evne! De bankene som er "strenge", har deres eget beste i tankene. Hvorfor skulle huset bli tvangssolgt? At man ikke klarer å betale? Anonymkode: a73a6...d48
T-Rex Skrevet 27. juli 2017 #23 Skrevet 27. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skulle huset bli tvangssolgt? At man ikke klarer å betale? Anonymkode: a73a6...d48 Ja. Noe uforutsett kan skje, som at man mister jobben, blir ufør, eller at renta stiger så mye at det blir umulig å klare utgiftene. Da må man selge, frivillig eller under tvang, selv om det blir med tap. 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #24 Skrevet 27. juli 2017 Jeg tror noen banker putter kunder i kategoerier. "gull" kunder er folk med høy utdanning og faste stillinger i trygge jobber. Deretter så kommer de under. Anonymkode: 0715a...8bd
T-Rex Skrevet 27. juli 2017 #25 Skrevet 27. juli 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror noen banker putter kunder i kategoerier. "gull" kunder er folk med høy utdanning og faste stillinger i trygge jobber. Deretter så kommer de under. Anonymkode: 0715a...8bd Dette er de kundene som det er minst sjanse for at vil få problemer med å betale ned gjelda. Men banken har rett på å få tilbake utlånte penger, selv om den som har lånt får problemer med å betale. Så når banker er "vrange" i forhold til å gi lån, tar de primært menneskelige hensyn: de vil ikke at folk skal komme opp i et økonomisk uføre. Alternativt et enda større økonomisk uføre enn de er i allerede. 3
Ruccula Skrevet 27. juli 2017 #26 Skrevet 27. juli 2017 Jeg fikk boliglån uten problemer hos dnb, enda jeg var student. Mannen jobbet da
penny_ Skrevet 27. juli 2017 #27 Skrevet 27. juli 2017 Mannen din bør klare å få et lån på i alle fall 2 mill, så at dere ikke får lån tror jeg ikke stemmer helt.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #28 Skrevet 27. juli 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er student og samboer tjener 4-500 000 i året, og vi har fått lån på litt over 3 million. Så det er fortsatt mulig altså! Vi gikk til flere forskjellige banker, og hadde alt av dokumentasjon, og la frem planen vår, hvorfor vi ønsket akkurat den summen, og budsjettet vårt der vi tok utgangspunkt i at renta kunne gå opp til 8 %. Anonymkode: 1001e...8fe Fikk dere dette lånet i år med de nye reglene? Anonymkode: c023a...955
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #29 Skrevet 27. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Fikk dere dette lånet i år med de nye reglene? Anonymkode: c023a...955 Kvoten på 10 % Anonymkode: 1001e...8fe
perplexed Skrevet 27. juli 2017 #30 Skrevet 27. juli 2017 21 minutter siden, penny_ skrev: Mannen din bør klare å få et lån på i alle fall 2 mill, så at dere ikke får lån tror jeg ikke stemmer helt. Enig med det over, så hvis dere ikke får noe i lån tyder det på at en av dere har en dårlig betalingshistorikk, eller har mye annen gjeld. 1
Tvist Skrevet 27. juli 2017 #31 Skrevet 27. juli 2017 Men hvor mye lån trenger dere minst for å få noe der dere bor? Enkelte steder holder det med 1 mill for en enebolig, andre steder må dere ha 3 mill for en liten leilighet.
Cuntzilla Skrevet 27. juli 2017 #32 Skrevet 27. juli 2017 Dere kvalifiserer jo for å få boliglån ut fra opplysningene du gir her, om enn et som ikke er veldig høyt da din inntekt som vikar ikke regnes som sikker. Men 500´ i inntekt og 500´ i EK gir lett et lite lån altså, skjønner ikke hvorfor dere har fått blankt avslag. Det mangler informasjon her. Når det er sagt, bare søk i flere banker, alle dere kommer over om dere vil. Ser noen sier DnB er strenge, jeg opplever dem som rause og en av bankene hvor de som sliter med å få lån får et til slutt. Danske Bank kaster også penger etter folk, iallfall høyt utdannede. Skandiabanken tilbyr ikke mellomfinansiering til nye kunder, så skal dere bruke dem så må dere selge først. 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #33 Skrevet 27. juli 2017 Du har ikke fast jobb, det er sikkert hovedårsaken. I tillegg sier du lite om annen relevant på virkning, som studielån, bil, barn, betalingshistorikk. Jeg fikk tilbud om lån i alle bankene jeg søkte i (også DnB) som singel med 700 000 i inntekt og ønske om å kjøpe leilighet til 3,5 mill, egenkap 1 mill. Anonymkode: 1919c...e4b
Joppeline Skrevet 27. juli 2017 #34 Skrevet 27. juli 2017 7 timer siden, T-Rex skrev: Du skriver i neste innlegg at dette dreier seg om Danske Bank. Det kan se ut som om denne banken er villig til å gi lån som er høyere enn verdien til sikringsobjektet (leiligheten/huset). Dette kan kanskje virke "snilt", men vær klar over at lånet ikke forsvinner om huset blir tvangssolgt, på grunn av manglende betjeningsevne. Restlånet sitter du med, til det er nedbetalt, og skulle boligprisene falle, kan det bli mye gjeld man sitter igjen med, samtidig med at man må leie bolig. Det er en veldig tøff situasjon. Så ikke lån over evne! Og nei, dette er ikke hypotetisk. Det var mange som gikk på den smellen etter at boblen sprakk på slutten av 80-tallet. De bankene som er "strenge", har deres eget beste i tankene. Ja, dette skriver jeg også i mitt første innlegg da. Men for all del, viktig at alle får det med seg..
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #35 Skrevet 27. juli 2017 Som andre skriver er nok problemet at du er vikar. Har dere fastlønn eller har du tatt med med alle mulige tillegg i oppgitt inntekt? Barn, bil og eksisterende gjeld trekker fort ned. Og så skriver du at dere har 500 000,- i EK i boligen, er det da hensyntatt kostnaden til megler ved salg og dokumentavgift ved kjøp? Forsvinner fort mye penger der. Og hvis dere ikke har solgt enda, og dermed søker mellomfinansiering trekker de fleste banker fra 10% av verdien for sikkerhets skyld. Anonymkode: 67ea4...213 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #36 Skrevet 27. juli 2017 Lån får dere. Men neppe stort nok lån til hus i mer sentrale strøk. Til det er inntektene deres for lave. Anonymkode: c9d3d...38e
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #37 Skrevet 27. juli 2017 Har dere andre lån da? Studielån, kredittkort, billån, forbrukslån? Anonymkode: e44db...b96
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #38 Skrevet 27. juli 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Du har ikke fast jobb, det er sikkert hovedårsaken. I tillegg sier du lite om annen relevant på virkning, som studielån, bil, barn, betalingshistorikk. Jeg fikk tilbud om lån i alle bankene jeg søkte i (også DnB) som singel med 700 000 i inntekt og ønske om å kjøpe leilighet til 3,5 mill, egenkap 1 mill. Anonymkode: 1919c...e4b Du får mer som enslig enn om du må forsørge noen uten inntekt. 700' på 1 er mye mer enn 500' på to. Anonymkode: 7a25d...b3d
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2017 #39 Skrevet 28. juli 2017 DnB var,de,eneste som ga oss lån. Anonymkode: 8b30e...d6b
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2017 #40 Skrevet 28. juli 2017 DnB var også de eneste som ga oss lån da jeg var student, og senere da jeg var arbeidsledig. Vi hadde egenkapital da. Anonymkode: 7f768...b17
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå