Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei:-) 

Det er nå ett år siden jeg gikk ut av videregående og jeg kan si at jeg ga litt faen i skolen. Fikk et snitt på ca 3 og jeg trenger nå nesten 5 i snitt for å komme inn på lektorstudiet. Jeg er sikker på at jeg kan klare å få bedre karakterer hvis jeg bare jobber hardt, men jeg ser på matten som nesten umulig. Kan så hende at jeg har jobbet for lite med den og, men likevel. Jeg må ha 4 i matte 1p og 2p for å komme inn på lektorstudiet. Noen som har tips til hvordan jeg kan forberede meg til både matten og andre fag? 

Jeg er nå 20 år og er redd for å være 25 år når jeg starter å studere, er det veldig unormalt? Og hva er egentlig argumentene for at man må ha 4 i matte for å bli lærer? Jeg vil bli lærer i engelsk eller samfunnsfag/historie, og da er det jo ikke matte i studiet..

Anonymkode: edc44...062

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er  bare en silingsmekanisme, selvsagt ikke helt optimalt men andre silingsmekanismer har sine svakheter de også

Er du svak på logiske resonementer (genetisk sett) (les:lav IQ) kan nok matte være litt vanskelig men for de aller aller fleste skal ihvertfall en 4er være oppnåelig med mye innsats. Du må nesten bare sette deg ned å se hva er det jeg ikke kan som det er meningen at jeg skal kunne, så må du søke kunnskap om det enten i lærebok eller på internett (jeg holdt meg mest på internett orket ikke lese i bøkene egentlig likte ikke dem). Ideelt sett bør du forsøke å forstå poenget bak og ikke bare bruke formler ukritisk, men ukritisk formelbruk kan nok i nødstilfelle funke det også nivået som kreves for 4ere er ikke så veldig høyt, men men :P  Resten av fagene er vel bare å pugge, etter hva jeg kan huske, pugg hva de vil du skal mene om de forskjellige tingene og gulp det opp. Ja det er meningsløst men viser ihvertfall dedikasjon og slikt, så det er jo noe

Skal du få god karakter i matte på universitetet tror jeg nesten det er motsatt, da tester de hvor flink du er til å pugge ikke hvor god du er på logiske resonementer og problemløsning, type oppgaven er gi den optimale algoritmen for å løse rubiks kube med x*x sider, samme F hvor god du er på logiske resonementer, en kan ikke finne opp hjulet i farta på en eksamen på et par timer, da har du enten pugget algoritmen, eller så går du tom for tid på eksamenen og du er "dårlig" i "matte" angivelig siden du ikke pugget "trikset", men det er min erfaring, sikkert delte meninger om temaet

Anonymkode: d013d...005

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Gjøre masse matteoppgaver til du spyr, pluss litt til. Og regne eksamensoppgaver til du er drittlei. 

Anonymkode: ea75a...88c

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nå ett år siden jeg gikk ut av videregående og jeg kan si at jeg ga litt faen i skolen. 

Anonymkode: edc44...062

Dette er grunnen til at det blir satt et karakterkrav som krever litt jobbing, ville du hatt en lærer med denne instillingen?

Det som hjalp meg med matten var å løse fysikkoppgaver, da var det mye lettere for meg å holde oversikt når tallene representerer noe konkret. Det var da også mye lettere å se sammenhenger og forstå hvordan matta fungerte.

Anonymkode: accd5...167

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hei ! Har lyst til å bli lærer men har for lav matte selv :P Men har forstått det sånn at om du tar opp S eller R matte trenger du bare bestå for å få lov til å komme inn ? Det er bare på P eller T du trenger ett visst snitt. er ikke helt sikker, men prøv å les på det

Anonymkode: 72c66...fc8

AnonymBruker
Skrevet

Du kan også ta en master i f.eks engelsk og deretter PPU. Da vil du også bli lektor. Råder deg i tillegg til å spe på med studiepoeng i minimum et annet undervisningsfag slik at du kan undervise i mer enn bare engelsk. Snakk med din nærmeste instutisjon som er høyere utdanning så kan de hjelpe deg med informasjon. 

Anonymkode: d0fd7...31f

AnonymBruker
Skrevet

Husk at i en mastergrad inngår en del forskning og evne til å lese forskning. Forskning inneholder statestikk, og da ternger du matteforståelse. Vi snakker ikke hvor mange prosent av kaken som blir spist i et selskap, det ligger på et annet nivå. 

Anonymkode: 2c32e...c5b

AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer at du dekker kravet om 4 i matematikk dersom du velger S eller R-matte og består. Jeg tok derimot opp p-matte som privatist nå i vår for å komme inn på lektorstudiet, og jeg gikk fra 2 til 5. Så dette klarer du om du bare bestemmer deg for det :)

Nå er ikke jeg spesielt fan av dette mattekravet, men tanken bak det er jo blant annet å signalisere at regning er en grunnleggende ferdighet som man får bruk for også i andre fag. I tillegg ønskes det nok sterkt at flere "skoleflinke" skal søke seg inn på lærerstudiet, og at det ikke bare skal være en slags nødløsning for studenter som ikke kom inn andre plasser. Det er også planen å innføre karakterkrav i blant annet engelsk, men dette er noe de ønsker å gjøre på sikt.

Jeg forstår godt at det føles håpløst å skulle ta opp fag. Jeg var riktignok "heldig" og trengte bare å forbedre dette ene faget, men det krevde likevel mye selvdisiplin og jobbing. Men som fremtidig lærer må man jo ha troen på at det går an å lære - også matte. En dag skal jeg hjelpe elevene mine til å følge den samme tankegangen, og da er nok dette en fin erfaring å ha med seg :) Lykke til! 

Anonymkode: f386a...fdd

• Liker 1
Skrevet

Søk bachelor i engelsk, alle kom inn på UIB i år. Ta master og 60 stp i samf underveis. Så PPU til slutt. 

Skrevet (endret)

For å komme inn på en master må man ha over C i snitt, i noen tilfeller tilnærmet B, og det skal man være klar over dersom man nå vurderer "sideveien" til lektortittel. Litt kleint å sitte med en bachelor med et dårlig snitt hvor du ikke kommer inn på master, og hvor du dermed heller ikke kommer inn på PPU. Da sitter du fint i det.

Intensjonen har vel vært todelt. For det første har lærerutdanning generelt (og kanskje særlig GLU) vært en nødløsning for mange middelmådige folk som ikke kommer inn på "noe bedre" - og sånne folk vil hvertfall ikke jeg ha i skolen. Nå har også frafallet på GLU vært til dels stort de stedene hvor snittkravene har vært lavest, og det er fordi studiene ikke er så lette som mange kan få inntrykk av, samt at skikkethetsvurderingen (som har sine begrensninger) luker ut noen de fleste steder hvert år. På den annen side er dette et totalt feilslått middel i en søken om å gi læreryrket mer kredibilitet - dvs. for å få flere flinkiser til å søke seg dit. Problemet er at det ikke samtidig kommer noen endringer i arbeidsvilkårene til lærerne, bortsett fra at vi til stadighet får flere og flere oppgaver, mer ansvar på områder som ikke har noe som helst med læreryrket å gjøre, og heller ingen lønnsøkning for alt dette ekstraarbeidet vi pålegges. Det er en av hovedgrunnene til at så mange som 1 av 4 slutter i yrket etter første året; de får sjokk og avsmak av alt "det andre" som kommer i tillegg de oppgavene man lærer på studiet at lærerne skal utføre, og dermed finner de seg noe annet å gjøre.

Denne regjeringen (og egentlig Arbeiderpartiet også) har de siste årene vært veldig opptatte av alt som kan måles og veies - og hva er vel enklere å måle og veie enn realfag? Det er realfagene som har fått status; det opprettes egne talentsentre for realfag, ungdommene på ungdomsskolen kan forsere fag - utelukkende innenfor realfag - og det eneste det snakkes og skrives om er matematikk og naturfag. Det er tydeligvis bare disse fagene som er "verdt noe", og da har det gått sport i å gjøre fagene vanskeligere (det de lærer i 10. klasse nå har jeg til dels store utfordringer med å forstå fordi det er så vanvittig tungt og teoretisk - og jeg har fordypning i statistikk og metode på mastergradsnivå), og kravene overalt skal helst ha sammenheng med disse fantastisk viktige og lett målbare realfagene. Jeg har til gode å se noen forsere i samfunnsfag, norsk eller fremmedspråk, og jeg har heller ikke hørt om noe talentsenter for praktisk-estetiske fag - nettopp fordi ingen av disse fagene har noen verdi for politikerne, som dessverre får styre utdanningssektoren.

Jeg tror nok det er overkommelig å få en 4 i p1 og p2 hvis du jobber hardt, løser oppgaver og f.eks. tar et nettkurs (avhengig av hvor god du er i matematikk og hvor mye hjelp du tror du vil trenge), og det er fullt mulig å stryke i s1 - det faget er et par hakk vanskeligere enn p1 og p2, og det vil kreve desto mer innsats å skrape seg til en 2er. Det er hvertfall mitt inntrykk.

Personlig skulle jeg ønske at man satte et snittkrav et steds over 4 i stedet - jeg gikk ut av VGS med godt over 5 i snitt, men hadde "bare" 4 i p-matematikk, og er heller ikke matematikklærer. Ser ikke helt hvorfor akkurat den karakteren skal gjøre meg til en magisk god norsklærer, nei. De kunne like godt ha vektet karakteren i kunst&håndverk som jeg hadde på ungdomsskolen, eller kanskje gym fra VGS.. Jeg har jo trodd at det var selve lærerstudiet som skulle gi en fagkompetanse og pedagogisk kompetanse, men det kan altså se ut som det er matematikkarakteren fra VGS som virkelig gir deg kompetansen - tenke seg til! Her har man ikke mye troa på elever/studenter, nei - tenk at noen tror man kan lære ting nettopp gjennom studiet sitt. Godt folka i KD stort sett ikke er utdannet lærere, for dette elevsynet er ikke akkurat noe å skryte av..

Endret av Strixvaria
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Sitat

Personlig skulle jeg ønske at man satte et snittkrav et steds over 4 i stedet

Åh jeg er så enig i alt du skriver, selv har jeg fordypning i realfag, kjemi, matematikk, fysikk og IT med 5-6 i alle fag, og 5 på eksamen, det samme gjelder naturfag. I fellesfag som norsk, samfunnsfag og historie er jeg ikke så god, jeg fikk 3 i norsk skriftlig og nynorsk, og bare 2 i muntlig (privatisteksamen hvor jeg ikke kunne nok om diverse forfattere og epoker).

Jeg kan derfor ikke bli realfagslærer, selv om jeg mener jeg er god nok i norsk til å kunne lære bort andre fag. Synes egentlig det burde være mulig å ta en norskprøve som tester skriftlig og muntlig forståelse og formidlingsevne, som ser bort i fra norske forfattere gjennom tidene og språkets utvikling.. Ser det er en del artikler i nyhetene som stiller spørsmålstegn ved ledige studieplasser og 4-er kravet i matematikk, så håper det kommer en endring snart.

Anonymkode: 42104...41c

Gjest jusisthegoal
Skrevet

Hei.

Skal komme med et forslag:

Jeg har en venninne som i gjennomsnitt fikk 3,5 i matte og derfor tar forkurs nå i sommer. Hun begynner på lektorstudiet i religion og etikk samt samfunnsfag til høsten. Er du interessert i det, skal jeg fortelle deg at det ikke er snitt på studiet. 😀

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...