AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #1 Skrevet 26. juli 2017 Er det noen her som har litt hands-on erfaring med skatt når man flytter fra Norge? Har fått meg jobb i et annet land i Norden holder på å flytte. Forsøkte å få kontakt med skattekontoret i dag for å finne ut hvordan jeg skal gjøre det med skatten, men det virket ikke som at hun på telefonen forsto meg så veldig godt, og hun kunne ikke svare meg. Derfor håper jeg at noen på forumet kanskje kan gjøre ting litt klarere. Arbeidskontrakten min er tidsbestemt, men arbeidsgiver har gitt uttrykk for at det er gode muligheter for å få fast stilling. Dersom jeg ikke skulle få det, kommer jeg til å søke på nye jobber i samme (utenlandske) by. Jeg er født og oppvokst i Norge, derfor må jeg uansett (slik jeg forstår det) skatte til Norge i 3 år. Men i landet jeg flytter til må jeg jo tydeligvis også skatte. Må jeg da skatte dobbelt? Er jeg fortsatt medlem av folketrygden om jeg flytter fra Norge? Anonymkode: 85251...f6e
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #2 Skrevet 26. juli 2017 Mange land har skatteavtaler, slik at man slipper dobbelt beskatning. Dagen man begynner å jobbe i utlandet mister man i utgangspunktet medlemskapet i folketrygden, men ikke nødvendigvis innenfor EØS: https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Arbeid+og+opphold+i+utlandet/Jobbe+i+utlandet+og+folketrygden/arbeidstaker-i-utlandet#chapter-2 Her ser det dog ut til at det ligger en catch hvis du jobber mer enn 2 år og/eller bytter arbeidsgiver i forhold til folketrygdmedlemskap. Anonymkode: e58a9...6da
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #3 Skrevet 27. juli 2017 Norden har egne avtaler Anonymkode: f0880...6ab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå