Gå til innhold

Se den ekte fortiden?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Det eldste fotografiet av et menneske er vel tatt i 1839. En slags selfie.

Men hvis en sivilisert art finnes på en planet rundt 1000 lysår unna kunne det i teorien tikke inn signaler som viser Romerikets storhetstid i farger og kanskje 3D. Det utrolige er at det ikkke er umulig.

Hvis denne sivilisasjonen tok i mot lys fra jorden for 1000 år siden ville den kunne ha studert livet under Romertiden og til og med fulgt med på gladiatorkampene. Hvis de på det tidspunktet sendte disse dataene tilbake til oss ville vi mottatt de omtrent nå.

Vi ville kunne studert Romertiden slik den var.

For fantastisk? Kanskje. Men helt innafor hva som er teoretisk mulig. De måtte jo selvfølgelig ha hatt noe relativt fete teleskoper.

Hva tenker du om det? Bør jeg legge meg litt nå?

Samme scenarioet hvis en planet lå i sentrum av galaksen sånn ca 33 millioner lysår unna. Ville vi i teorien kunne motta ferske flotte bilder av dinosaurene våre. I levende live. Selv om bildene ville være over 66 millioner år gamle.

Nå må jeg legge meg nedpå.

Endret av Lanista1984
Tllegg
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Trolig feil fora for slike scenarioer. Sorry.

Endret av Lanista1984
feil
AnonymBruker
Skrevet

I praksis er det neppe mulig siden lyset blir forstyrret av atmosfæren. Etter 33 millioner år vil det ha blitt altfor diffust til å kunne se så små ting som dinosaurer på jordoverflaten.

Anonymkode: 03100...a5f

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I praksis er det neppe mulig siden lyset blir forstyrret av atmosfæren. Etter 33 millioner år vil det ha blitt altfor diffust til å kunne se så små ting som dinosaurer på jordoverflaten.

Anonymkode: 03100...a5f

I forhold til teknologi vi kjenner. Vi må innse at vi egentlig vet veldig lite.

AnonymBruker
Skrevet

Det hadde vært utrolig kult!

De lærde sier jo at de tviler på at det finnes intellektuelt liv der ute, for de har ikke funnet noen planeter som det kan være slikt liv på i stor omkrets. Men jeg tror fortsatt det finnes intellektuelt liv der ute, det høres alt for rart ut at Tellus er den eneste planeten det finnes slikt liv på.

Anonymkode: cafab...c8e

Skrevet (endret)
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde vært utrolig kult!

De lærde sier jo at de tviler på at det finnes intellektuelt liv der ute, for de har ikke funnet noen planeter som det kan være slikt liv på i stor omkrets. Men jeg tror fortsatt det finnes intellektuelt liv der ute, det høres alt for rart ut at Tellus er den eneste planeten det finnes slikt liv på.

Anonymkode: cafab...c8e

Jeg tviler på at mange "lærde" avfeier den muligheten. Avstandene mellom solsystemene er så enormt store. Husk at de virkelig viktige teleskopene er ikke skutt opp enda. Det er vi som er for primitive til å finne disse planetene. Enda. All logikk tilsier ikke bare at det yngler med liv i galaksen, men at det også finnes intelligent liv. Akkurat samtidig med oss. Den som kunne ha blitt født i 2184;) 

Endret av Lanista1984
feil

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...