AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #1 Skrevet 26. juli 2017 Jeg begynner på BI nå i august og som mange andre er jeg helt fersk på høyere utdanning. Gikk et år på folkehøyskole i fjor og storkoste meg masse. Men da hadde jeg allerede kjent flere av vennene mine på nett en god stund. Nå kjenner jeg absolutt ingen og mine assosiasjoner med BI går stort sett i "pappa betaler" stereotypen. Lurer egentlig på en hel del ting, både innad å studere på BI og generelt studieliv. Føles ut som det er hundre år siden jeg gikk vanlig skole. Sliter med å skaffe meg en god skolesekk og pc. Anbefalinger? Lønner det seg å kjøpe pensumbøker brukt eller nytt? Hvordan er miljøet på BI? Både forelesere og studenter Hvordan best forberede meg på studentlivet? (har bodd på hybel før, men er første gang jeg bor i storby) Hva kan jeg forberede meg på? Anonymkode: cae58...ca1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #2 Skrevet 26. juli 2017 Nå er jeg 30 år gammel og student på BI, så muligens (?) eldre enn deg. Men kan jo prøve å gi noen tips likevel. Skolesekk og pc: Jeg bruker selv en stor veske, men sekk er absolutt best. Når det er sagt, har jeg stort sett kun sett vesker i forelesningene blant jentene (også de yngre). Noen av dem har Fjellreven sekk, men har hørt snakk om at på Finans og Siv.Øk så er det visst "sosialt selvmord" å gå med Fjellreven sekk. Jeg er for gammel til å bry meg om sånt, men om dette er viktig for deg, kan du jo vente med å kjøpe sekk til du har sett hva de andre går for. Når det er sagt, så deler de ut gratis BI sekker også i høstsemesteret. PC: De fleste ser ut til å ha MacBook, men jeg tror en hvilken som helst PC du kan ha Word, Excel, PowerPoint.. ja hele den pakka der på, burde være greit? Bøker: Du bør kjøpe brukt. Og vent med å kjøpe bøker til du har vært innom alle forelesningene først. I noen fag har jeg ikke engang brukt pensumboka og likevel fått A, kun ved å lese på notater fra forelesning og det foreleser legger ut på It's Learning. Dette gjaldt for eksempel Consumer Behaviour, men vet ikke om du skal ha dette faget. Finnes en kjøp og salg gruppe for BI på Facebook. Miljøet syntes jeg er helt greit, men nå går jeg på den minste linjen på BI i Nydalen, og vi er veldig få sammenlignet med de store linjene (på Øk.ad er de vel nærmere 600 første året? På forretningsjus rundt 200 tror jeg). Det jeg anbefaler er at du virkelig gjør en innsats i fadderuken for å bli kjent, ta initiativ, bli med på alt du orker av aktiviteter. Jeg tror dette lønner seg veldig! Mange gjenger finner hverandre der har jeg inntrykk av. Selv om det selvsagt kan endre seg etter fadderuken. Men da kjenner du hvertfall noen Meld deg inn i en (eller flere) av de ulike foreningene BI har, da har du enda en "plattform" å bli kjent med folk på, på en naturlig måte. Studielivet vet jeg ikke så mye om, da jeg har barn og slikt, bor i egen leilighet osv. Oslo er kanskje stort om du ikke er herfra, men i realiteten er Oslo egentlig en veldig liten by. På BI Nydalen er det "Lawo" og "John´s" og "Heidi´s Bier Bar" som er utestedene som blir mest brukt til arrangementer og lignende. Når det gjelder selve utdanningen, tror jeg mange går på en liten smell første året. Det er mye tall og mye matte, og det er ikke så enkelt som mange skal ha det til. Du bør jobbe jevnt helt fra starten (men vent til etter fadderuken ) og bør ikke begynne å henge etter tidlig med tanken om at du skal ta skippertak senere. Høstsemesteret er veldig kort og går veldig fort, så gjør deg selv en tjeneste ved å fortest mulig sørge for å lage en egen studieplan/oversikt over når eksamen er, oversikt over arbeidskrav og fristene for dem i de ulike fagene (som du må ta for å kunne avlegge eksamen til jul i enkelte fag), leseplan osv. Prøv å finn deg en fast lesegruppe. Foreleserne er av varierende kvalitet for å si det mildt Noen er veldig dyktige, andre er så håpløse at du får mer ut av å lese selv på lesesalen en å "kaste bort" 3 timer på en forelesning. Masse lykke til :D Anonymkode: 4f70d...d11
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #3 Skrevet 26. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er jeg 30 år gammel og student på BI, så muligens (?) eldre enn deg. Men kan jo prøve å gi noen tips likevel. Skolesekk og pc: Jeg bruker selv en stor veske, men sekk er absolutt best. Når det er sagt, har jeg stort sett kun sett vesker i forelesningene blant jentene (også de yngre). Noen av dem har Fjellreven sekk, men har hørt snakk om at på Finans og Siv.Øk så er det visst "sosialt selvmord" å gå med Fjellreven sekk. Jeg er for gammel til å bry meg om sånt, men om dette er viktig for deg, kan du jo vente med å kjøpe sekk til du har sett hva de andre går for. Når det er sagt, så deler de ut gratis BI sekker også i høstsemesteret. PC: De fleste ser ut til å ha MacBook, men jeg tror en hvilken som helst PC du kan ha Word, Excel, PowerPoint.. ja hele den pakka der på, burde være greit? Bøker: Du bør kjøpe brukt. Og vent med å kjøpe bøker til du har vært innom alle forelesningene først. I noen fag har jeg ikke engang brukt pensumboka og likevel fått A, kun ved å lese på notater fra forelesning og det foreleser legger ut på It's Learning. Dette gjaldt for eksempel Consumer Behaviour, men vet ikke om du skal ha dette faget. Finnes en kjøp og salg gruppe for BI på Facebook. Miljøet syntes jeg er helt greit, men nå går jeg på den minste linjen på BI i Nydalen, og vi er veldig få sammenlignet med de store linjene (på Øk.ad er de vel nærmere 600 første året? På forretningsjus rundt 200 tror jeg). Det jeg anbefaler er at du virkelig gjør en innsats i fadderuken for å bli kjent, ta initiativ, bli med på alt du orker av aktiviteter. Jeg tror dette lønner seg veldig! Mange gjenger finner hverandre der har jeg inntrykk av. Selv om det selvsagt kan endre seg etter fadderuken. Men da kjenner du hvertfall noen Meld deg inn i en (eller flere) av de ulike foreningene BI har, da har du enda en "plattform" å bli kjent med folk på, på en naturlig måte. Studielivet vet jeg ikke så mye om, da jeg har barn og slikt, bor i egen leilighet osv. Oslo er kanskje stort om du ikke er herfra, men i realiteten er Oslo egentlig en veldig liten by. På BI Nydalen er det "Lawo" og "John´s" og "Heidi´s Bier Bar" som er utestedene som blir mest brukt til arrangementer og lignende. Når det gjelder selve utdanningen, tror jeg mange går på en liten smell første året. Det er mye tall og mye matte, og det er ikke så enkelt som mange skal ha det til. Du bør jobbe jevnt helt fra starten (men vent til etter fadderuken ) og bør ikke begynne å henge etter tidlig med tanken om at du skal ta skippertak senere. Høstsemesteret er veldig kort og går veldig fort, så gjør deg selv en tjeneste ved å fortest mulig sørge for å lage en egen studieplan/oversikt over når eksamen er, oversikt over arbeidskrav og fristene for dem i de ulike fagene (som du må ta for å kunne avlegge eksamen til jul i enkelte fag), leseplan osv. Prøv å finn deg en fast lesegruppe. Foreleserne er av varierende kvalitet for å si det mildt Noen er veldig dyktige, andre er så håpløse at du får mer ut av å lese selv på lesesalen en å "kaste bort" 3 timer på en forelesning. Masse lykke til :D Anonymkode: 4f70d...d11 Takk for ryddig og gjennomtenkt svar! Da er du ganske akkurat 10 år eldre enn meg. Usikker på alderssnittet på BI. Er det stor breddegrad? Jeg har dårlig rygg, så tror jeg styrer unna veske uansett hvor mye eller lite sosialt selvmord det kanskje er. Har sett litt på en Beckmann sekk som virker ganske god og med mye plass. Ryggen først om det bringer sosialt selvmord får det bare være. Jeg har en MacBook fra før av, men den begynner å bli en del år og jeg er skeptisk til hvor mye lenger det er forsvarlig å bruke den. Får ta det etterhvert som jeg får litt mer oversikt. Da skal jeg få sett på å kjøpe brukt og se det an etter første forelesning. Skal ta første året markedsøkonomi og planen videre er å gå over på 2.året på creative industries management. Meldte meg inn i den gruppen på facebook. Fadderuka grugleder jeg meg til. Kanskje aller mest fordi jeg det siste året har vokst av meg de festvanene jeg har hatt tidligere. Er ikke veldig keen på en russetid 2.0. Men nå er jo fadderuka mye mer en bare alkohol (håper jeg). Sosialt blir det sikkert! Mange elever med andre ord. I facebook gruppa til studiet mitt er det litt over 70 medlemmer, så tatt den i betraktning er jeg kanskje heldig og ikke havner i en av de største klassene. Det hadde passet meg best. Gruer meg veldig til å sette meg skikkelig på skolebenken igjen, da særlig fordi jeg ikke er 100% sikker på om dette er den riktige retningen for meg. Matte er ikke min sterkeste side, men økonomi er noe av det jeg føler meg tryggest på. Motivasjonen er på topp og jeg er forberedt på en tøff, men lærerik studietid. Det er vel alltids slik at noen forelesere er veldig dyktige, mens andre er helt håpløse. Jeg får ta bøkene fatt og håpe på det beste! Anonymkode: cae58...ca1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #4 Skrevet 26. juli 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for ryddig og gjennomtenkt svar! Da er du ganske akkurat 10 år eldre enn meg. Usikker på alderssnittet på BI. Er det stor breddegrad? Jeg har dårlig rygg, så tror jeg styrer unna veske uansett hvor mye eller lite sosialt selvmord det kanskje er. Har sett litt på en Beckmann sekk som virker ganske god og med mye plass. Ryggen først om det bringer sosialt selvmord får det bare være. Jeg har en MacBook fra før av, men den begynner å bli en del år og jeg er skeptisk til hvor mye lenger det er forsvarlig å bruke den. Får ta det etterhvert som jeg får litt mer oversikt. Da skal jeg få sett på å kjøpe brukt og se det an etter første forelesning. Skal ta første året markedsøkonomi og planen videre er å gå over på 2.året på creative industries management. Meldte meg inn i den gruppen på facebook. Fadderuka grugleder jeg meg til. Kanskje aller mest fordi jeg det siste året har vokst av meg de festvanene jeg har hatt tidligere. Er ikke veldig keen på en russetid 2.0. Men nå er jo fadderuka mye mer en bare alkohol (håper jeg). Sosialt blir det sikkert! Mange elever med andre ord. I facebook gruppa til studiet mitt er det litt over 70 medlemmer, så tatt den i betraktning er jeg kanskje heldig og ikke havner i en av de største klassene. Det hadde passet meg best. Gruer meg veldig til å sette meg skikkelig på skolebenken igjen, da særlig fordi jeg ikke er 100% sikker på om dette er den riktige retningen for meg. Matte er ikke min sterkeste side, men økonomi er noe av det jeg føler meg tryggest på. Motivasjonen er på topp og jeg er forberedt på en tøff, men lærerik studietid. Det er vel alltids slik at noen forelesere er veldig dyktige, mens andre er helt håpløse. Jeg får ta bøkene fatt og håpe på det beste! Anonymkode: cae58...ca1 Da syntes jeg du skal kjøpe Beckmann sekken. Pluss at om du skal videre på CIM 2. året trenger du ikke tenke på kleskoder og lignende, der går man med det man vil og er veldig (i mangel av et bedre ord) "normale" i forhold til enkelte av de andre studieretningene hvor guttene kommer i pentøyet og jentene med Chanel veske under armen på forelesning. Og det er en liten og godt sammensveiset gjeng på tvers av linjene der Kan jeg spørre hvorfor du ikke begynner på 1. året CIM? Ang. fadderuka og alkohol: jeg personlig syntes det ble mye fyll og mye "la oss møtes i parken klokken 13.00 og vorse", men jeg gjorde det heller slik at jeg ble med på det jeg kunne, uten å drikke, eller å eventuelt holde meg til et par øl og se meg fornøyd med det, selv om de andre endte på grøftefylla Men bare bli med uansett, det er det viktigste! Og det er alltid noen som ikke er like hypp på russetid del 2, så du finner noen i samme båt. Anonymkode: 4f70d...d11
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #5 Skrevet 26. juli 2017 1 time siden, Canvas skrev: Har også vurdert BI, men er redd for å stryke pga jeg er elendig i matte.. Jeg strøyk førsteåret på vgs, men ikke 2året da. Føler økonomi er noe jeg mestrer mer enn brøk, algebra osv. Hvordan er matten på bi? Du må kunne brøk og algebra om du støderer økad. Anonymkode: 9c16b...9e7
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #6 Skrevet 27. juli 2017 Skal gå på BI jeg også TS, hvor i Norge skal du? Anonymkode: 5ced7...aed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå