AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #1 Del Skrevet 26. juli 2017 Jeg jobber i en privat bedrift, der vi har både faglært personell samt assistenter. En av våre assistenter har de siste mnd vært sykemeldt pga kroniske helseplager--- hun har jobbet redusert, og har nå fått beskjed om at hun trolig ikke vil bli bedre (hadde tidligere et håp om å bli 80-90% frisk). Per nå er hun 100% sykemeldt pga opptrening. Det som er saken: hennes stilling er blitt overtatt av noen andre- og denne stillingen er heller ikke aktuell å komme tilbake til pga endrede fysiske forutsetninger. Hun kunne tatt mer administrativt arbeid, men også denne stillingen er nå (nettopp) fyllt opp av noen andre. Vedkommende assistent har fortsatt kontrakt med bedriften, men har vel på en indirekte måte fått beskjed om at det ikke er interessant at hun kommer tilbake. Dette er vel ikke lov?! Jeg har rådet vedkommende om å ta det med fagforeningen, evt Arbeidstilsynet ( for ordens skyld, jeg er kun ansatt i bedriften selv). Er det noen med juridisk kompetanse som kan si noe om hvilke følger dette vil få for arbeidsgiver dersom dette meldes til Arbeidstilsynet etc? Anonymkode: c498b...156 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitnir Skrevet 26. juli 2017 #2 Del Skrevet 26. juli 2017 Jeg skjønte ikke dette - har hun blitt sagt opp eller ikke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mimoe Skrevet 26. juli 2017 #3 Del Skrevet 26. juli 2017 Er hun fast ansatt, kan de ikke frata henne stillingen under sykemeldingsperioden med mindre stillingen hennes skal kuttes. Men da kan det heller ikke snsettes nye i den stillingen på 1 år, tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avalor Skrevet 26. juli 2017 #4 Del Skrevet 26. juli 2017 Slik jeg skjønner det har hun ikke blitt sagt opp, men hun kommer aldri til å kunne komme tilbake til sin gamle stilling? Arbeidsgiver mener det kommer til å bli vanskelig å finne en plass i administrasjonen en eller gang i framtiden når/om hun er i stand til å komme tilbake. De har et umiddelbart behov for noen i administrasjonen nå, slik at de måtte ansette noen nye nå, og ikke kan vente i et ukjent antall måneder for å se om vedkommende er i stand til å utføre en jobb der. Har hun i det hele tatt kompetansen til å utføre de administrative oppgavene? Jeg tror kanskje omskolering via nav er veien å gå her, og ikke Arbeidstilsynet? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #5 Del Skrevet 26. juli 2017 Hun har ikke blitt oppsagt på papiret, men i samtale med sjefen fikk hun beskjed om at det ikke var noen stilling for henne å komme tilbake til (ingen stillinger er blitt kuttet, kun fyllt opp av andre). Sjefen regner nok med at hun bare skal trekke seg unna og finne på noe annet--- problem løst.. kan legge til at denne sjefen har en svært uredelig personalhåndtering. Anonymkode: c498b...156 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #6 Del Skrevet 26. juli 2017 3 minutter siden, Avalor skrev: Slik jeg skjønner det har hun ikke blitt sagt opp, men hun kommer aldri til å kunne komme tilbake til sin gamle stilling? Arbeidsgiver mener det kommer til å bli vanskelig å finne en plass i administrasjonen en eller gang i framtiden når/om hun er i stand til å komme tilbake. De har et umiddelbart behov for noen i administrasjonen nå, slik at de måtte ansette noen nye nå, og ikke kan vente i et ukjent antall måneder for å se om vedkommende er i stand til å utføre en jobb der. Har hun i det hele tatt kompetansen til å utføre de administrative oppgavene? Jeg tror kanskje omskolering via nav er veien å gå her, og ikke Arbeidstilsynet? Riktig som du har forstått det. Hun hadde hatt svært gode forutsetninger for det administrative i bedriften, men pga helsen er hun ikke så attraktiv for sjefen lenger. Kan nevnes at hun er delvis ufør pga helseproblematikken, så Nav har allerede vært i bildet. Problemet her er en sjef som bare sparker ut en ansatt uten å måtte stå til ansvar for det.. Anonymkode: c498b...156 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avalor Skrevet 26. juli 2017 #7 Del Skrevet 26. juli 2017 Ingen nye stillinger å komme tilbake til altså? Om hun er i stand til å utføre sine gamle arbeidsoppgaver (om så med tilrettelagte hjelpemidler, her gir nav ganske mye støtte til bedriften for å få ordnet, og bedriften må strekke seg langt for å få det til) så har hun krav å komme tilbake til sin opprinnnelige stilling, Hun har ikke krav på å komme tilbake å få en helt annen jobb. Det er selvfølgelig fint om det lar seg gjøre, men ikke noe man kan kreve, 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #8 Del Skrevet 26. juli 2017 En assistent har jo ingen formell kompetanse, og da kan jeg ikke skjønne hvordan hun skulle kunne fylle en stilling med adm. oppgaver, da hun mangler kompetanse. Det er slutt på den tiden at man hadde noen til å fakturere, bestille rekvisita, bestille lunsj og kaker, koke kaffe, passe på at fellesområder og møterom er ryddet etc. Anonymkode: 43aa9...cd8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #9 Del Skrevet 26. juli 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: En assistent har jo ingen formell kompetanse, og da kan jeg ikke skjønne hvordan hun skulle kunne fylle en stilling med adm. oppgaver, da hun mangler kompetanse. Det er slutt på den tiden at man hadde noen til å fakturere, bestille rekvisita, bestille lunsj og kaker, koke kaffe, passe på at fellesområder og møterom er ryddet etc. Anonymkode: 43aa9...cd8 Hun har administrativ utdannelse i utgangspunktet. Men jobbet som assistent i et helt annet felt pga omskolering pga helseplagene. Anonymkode: c498b...156 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #10 Del Skrevet 26. juli 2017 Man har normalt rett på å kommet tilbake til samme stilling, om nødvendig med tilpasning, og som noen påpeker, bedriften plikter å strekke seg en del. Det er godt mulig at hun faktisk ikke oppfyller forutsetningene for å komme tilbake til samme stilling, men hva som er "endrede fysiske forutsetninger" og om dette treffer TS i den grad hun ikke kan tiltre den samme stillingen er ikke opp til sjefen bare å avgjøre sånn uten videre i et forsøk på bli kvitt en brysom ansatt, dette må vurderes av lege og NAV. TS, hun trenger advokathjelp her, så ta kontakt med fagforening eller egen engasjert jurist. Dette er ikke en enkel sak der noen sies opp under sykemelding, bildet kompliseres av hvilken arbeidsevne hun faktisk kan ha når hun kommer tilbake i samme stilling, og hun behøver derfor hjelp til formalisere saken ovenfor arbeidsgiver som tydelig ser sitt snitt til å bare kvitte seg med sykmeldt/brysom ansatt. Anonymkode: a5df6...107 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #11 Del Skrevet 26. juli 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun har administrativ utdannelse i utgangspunktet. Men jobbet som assistent i et helt annet felt pga omskolering pga helseplagene. Anonymkode: c498b...156 Men det vil jo si at hun i utgangspunktet ikke kan jobbe med de administrative oppgavene pga helseplager. Anonymkode: 43aa9...cd8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #12 Del Skrevet 26. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men det vil jo si at hun i utgangspunktet ikke kan jobbe med de administrative oppgavene pga helseplager. Anonymkode: 43aa9...cd8 Nei, det vil bare si at hun ikke kan ha en fulltids stillesittende stiling på kontor (som hun hadde tidligere). I vår bedrift består det administrative av noe kontorarbeid, men også endel varebestilling og påfylling, ect. Kan nevnes at hun hadde noen av disse oppgavene før hun gikk ut i sykemelding også. Hun er i vår bedrift via NAV i utgangspunktet, men har nå blitt delvis ufør. Hun er dermed ansatt pga helseproblemene, kan man nesten si.. Hun har derfor en redusert stillingsprosent. Dette høres nok komplisert ut, men situasjonen bunner ut i, som en tidligere har nevnt, at sjefen nå prøver seg på å bli kvitt en brysom ansatt, uten å "bli skitten på fingrene".. Anonymkode: c498b...156 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #13 Del Skrevet 26. juli 2017 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det vil bare si at hun ikke kan ha en fulltids stillesittende stiling på kontor (som hun hadde tidligere). I vår bedrift består det administrative av noe kontorarbeid, men også endel varebestilling og påfylling, ect. Kan nevnes at hun hadde noen av disse oppgavene før hun gikk ut i sykemelding også. Hun er i vår bedrift via NAV i utgangspunktet, men har nå blitt delvis ufør. Hun er dermed ansatt pga helseproblemene, kan man nesten si.. Hun har derfor en redusert stillingsprosent. Dette høres nok komplisert ut, men situasjonen bunner ut i, som en tidligere har nevnt, at sjefen nå prøver seg på å bli kvitt en brysom ansatt, uten å "bli skitten på fingrene".. Anonymkode: c498b...156 Var bla jeg som nevnte dette med at sjefen forsøker å bli kvitt en brysom ansatt. Det du ikke nevnte av det jeg kan se, er at hun er i bedriften deres via NAV. Vil dette si at hun har en form for praksisplass eller utplassering i NAV's regi, eller er hun faktisk ansatt i bedriften. Hvis det er førstnevnte så bortfaller mye av det jeg skrev, for er hun i praksis/utplassering i NAV's regi så er det jo NAV som har ansvaret for å finne en annen praksisplass/ordning. Det jeg skrev gjelder bare dersom hun faktisk er ansatt i ordinær stilling. Anonymkode: a5df6...107 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #14 Del Skrevet 26. juli 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var bla jeg som nevnte dette med at sjefen forsøker å bli kvitt en brysom ansatt. Det du ikke nevnte av det jeg kan se, er at hun er i bedriften deres via NAV. Vil dette si at hun har en form for praksisplass eller utplassering i NAV's regi, eller er hun faktisk ansatt i bedriften. Hvis det er førstnevnte så bortfaller mye av det jeg skrev, for er hun i praksis/utplassering i NAV's regi så er det jo NAV som har ansvaret for å finne en annen praksisplass/ordning. Det jeg skrev gjelder bare dersom hun faktisk er ansatt i ordinær stilling. Anonymkode: a5df6...107 Jeg har ikke innsikt i kontraktsforholdet direkte, men hun ble ansatt via NAV pga omskolering. Deretter fikk hun fastsatt uførhet. Hun har etter dette, skrevet ny kontrakt med bedriften der hun har en deltidsstilling (dvs hun da er ansatt som en helt ordinær ansatt--- selv om selve arbeidsforholdet oppstod i regi av NAV). Anonymkode: c498b...156 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #15 Del Skrevet 26. juli 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke innsikt i kontraktsforholdet direkte, men hun ble ansatt via NAV pga omskolering. Deretter fikk hun fastsatt uførhet. Hun har etter dette, skrevet ny kontrakt med bedriften der hun har en deltidsstilling (dvs hun da er ansatt som en helt ordinær ansatt--- selv om selve arbeidsforholdet oppstod i regi av NAV). Anonymkode: c498b...156 Ok, skjønner - NAV er da arbeidsformidler, men ikke den som står som formelt eller praktisk ansvarlig for det videre ansettelsesforholdet. Dette, pluss det at hun har kontrakt direkte med kun bedriften vil da si at hun er ordinært ansatt. I så fall gjelder det jeg skrev, og som sagt: På grunn av nedsatt arbeidsevne og vurdering rundt dette med hvilke arbeidsoppgaver og i hvilken grad hun kan utføre dem, så vil hun nesten garantert trenge juridisk hjelp rundt dette, samt skriftlig/formell vurdering av arbeidsevne fra lege ift. type arbeidsoppgaver hun kan gjøre, og i hvilken grad hun kan være ansatt. Her er mange gråsoner som ikke bare kan verken vurderes av hun selv eller sjefen. Anonymkode: a5df6...107 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #16 Del Skrevet 26. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, det vil bare si at hun ikke kan ha en fulltids stillesittende stiling på kontor (som hun hadde tidligere). I vår bedrift består det administrative av noe kontorarbeid, men også endel varebestilling og påfylling, ect. Kan nevnes at hun hadde noen av disse oppgavene før hun gikk ut i sykemelding også. Hun er i vår bedrift via NAV i utgangspunktet, men har nå blitt delvis ufør. Hun er dermed ansatt pga helseproblemene, kan man nesten si.. Hun har derfor en redusert stillingsprosent. Dette høres nok komplisert ut, men situasjonen bunner ut i, som en tidligere har nevnt, at sjefen nå prøver seg på å bli kvitt en brysom ansatt, uten å "bli skitten på fingrene".. Anonymkode: c498b...156 Komplisert situasjon ja. Selv om hun ikke bare har stillestittende arbeidsoppgaver vil det gjerne være enkelt for en ressurssterk sjef å argumentere for at en administrativ stilling i utgangspunktet utføres stillesittende for det meste. Både kontorarbeide og varebestilling utføres typisk på kontorstol ved en pult, så dette vil være lett mat for en tale- og skrivesterk leder, særlig om vedkommende backes opp av sin egen jurist. Og er det en større bedrift kan jeg nesten garantere at lederen vil få egen juridisk bistand. Det er nettopp derfor hun trenger hjelp til å backe opp sin egen argumentasjon. Anonymkode: a5df6...107 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #17 Del Skrevet 26. juli 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Komplisert situasjon ja. Selv om hun ikke bare har stillestittende arbeidsoppgaver vil det gjerne være enkelt for en ressurssterk sjef å argumentere for at en administrativ stilling i utgangspunktet utføres stillesittende for det meste. Både kontorarbeide og varebestilling utføres typisk på kontorstol ved en pult, så dette vil være lett mat for en tale- og skrivesterk leder, særlig om vedkommende backes opp av sin egen jurist. Og er det en større bedrift kan jeg nesten garantere at lederen vil få egen juridisk bistand. Det er nettopp derfor hun trenger hjelp til å backe opp sin egen argumentasjon. Anonymkode: a5df6...107 Men la oss nå bare si at scenariet blir slik at arbeidstaker får støtte fra fagforeningen og tar denne saken videre-- hvor havner det da? Og hva kan i ytterste konsekvens følgene bli for sjefen? Sjefen er forøvrig ikke særlig ressursterk, verken økonomisk eller skriftlig/argumnetativt-- og har heller ingen egen jurist.. Anonymkode: c498b...156 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #18 Del Skrevet 26. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men la oss nå bare si at scenariet blir slik at arbeidstaker får støtte fra fagforeningen og tar denne saken videre-- hvor havner det da? Og hva kan i ytterste konsekvens følgene bli for sjefen? Sjefen er forøvrig ikke særlig ressursterk, verken økonomisk eller skriftlig/argumnetativt-- og har heller ingen egen jurist.. Anonymkode: c498b...156 Begynner jo gjerne med medarbeidersamtale for å løse situasjonen uten konflikt. Dersom det ikke løser seg, så kan det evt. bli personalsak dersom din kollega ønsker å ta saken videre. Da bør begge parter stille med ekspertise. Løser det seg ikke der heller, så må man jo evt. føre skaken for retten - og så vidt meg bekjent finnes det ikke noen rettsinstans i det private lavere enn tingretten. hva som er lurt og hvilke sjanser din kollega har er det dog ingen her inne som kan vite. Løp og skaff hjelp til vurdering av arbeidsevne, vurdering av forhold rundt saken. Anonymkode: a5df6...107 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 27. juli 2017 #19 Del Skrevet 27. juli 2017 Dette er uansett fagforwningsmat. Så anbefaler at hun tar kontakt med klubbleder allerede i dag. Fagforeningen kan uansett ikke gjøre noe før en oppsigelse fra arbeidsgiver foreligger, men hun bør ha med seg klubbleder i senere møter med arbeidsgiver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå