AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #1 Skrevet 26. juli 2017 Det er sommer, og ikke veldig hektisk på jobb på sett og vis. Bare jeg og en kollega som er på jobb denne uken. Selv om det ikke er veldig hektisk med mas fra kunder osv., så er dette en tid jeg kan få gjort veldig mye som jeg ikke får tid til ellers. Har knapt tatt en pause de tre dagene denne uka, og jobbet totalt 9 timer overtid. Men så er det han andre, da, som bare sitter der og surfer på nettet og er på mobilen. Gikk faktisk så langt som at jeg tok bilder av ham. Det samme regnearket var oppe kl. 14.30 som kl. 09.30, ingenting hadde skjedd på 5 timer! Det hører med til historien at denne personen har hatt en ledende stilling før, men er nå i praksis i samme type stilling som meg. Har lenge mistenkt at han gjør veldig lite, men nå var det veldig tydelig fordi jeg satt slik at jeg kunne se inn i skjermen hans hele tiden. Ja, hva gjør man med dette? Jeg jobber som en gal, mens andre gjør knapt noe. Hinte til sjefen om at kanskje vedkommende bør få litt flere arbeidsoppgaver? Problemet er at jeg er langt bedre egnet til det meste. Anonymkode: 9a272...a7a
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #2 Skrevet 26. juli 2017 Må han være på jobb, selv om han ikke har noen arbeidsoppgaver? Syns det spørs litt hva jobben er. Jeg har f. eks. sommerjobbet som resepsjonist hvor jeg ikke hatt noe som helst å gjøre mer enn å vakte telefonen liksom. Selv om jeg ikke hadde noe å gjøre på så måtte jeg være der siden en del av jobben er å kunne ta telefonen hvis noen ringer :P. Så jeg jobbet med å gjøre ingenting kan man si. Poenget er at det ikke er sikkert at han gjør noe galt, hvis det er sånn at han faktisk ikke har noen arbeidsoppgaver akkurat nå men likevel må være på jobb fordi han ikke har ferie.. Anonymkode: c0c24...eeb 3
Supernova17 Skrevet 26. juli 2017 #3 Skrevet 26. juli 2017 (endret) Ja, du jobber veldig hardt, synd du ikke får hjelp til arbeidet, men det er faktisk ikke din feil. Selv om det ikke er riktig at han ikke gjør så mye, er du ganske teit hvis du gir beskjed. Pass på deg selv heretter. Pass på at DU gjør noe - da kan ingen si noe på deg. Endret 26. juli 2017 av Supernova17
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #4 Skrevet 26. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Må han være på jobb, selv om han ikke har noen arbeidsoppgaver? Syns det spørs litt hva jobben er. Jeg har f. eks. sommerjobbet som resepsjonist hvor jeg ikke hatt noe som helst å gjøre mer enn å vakte telefonen liksom. Selv om jeg ikke hadde noe å gjøre på så måtte jeg være der siden en del av jobben er å kunne ta telefonen hvis noen ringer :P. Så jeg jobbet med å gjøre ingenting kan man si. Poenget er at det ikke er sikkert at han gjør noe galt, hvis det er sånn at han faktisk ikke har noen arbeidsoppgaver akkurat nå men likevel må være på jobb fordi han ikke har ferie.. Anonymkode: c0c24...eeb Poenget er at han velger å være på jobb nå, for så å ta ferie når det er mer hektisk. Jeg har lassevis av arbeidsoppgaver jeg kunne gitt til ham, men føler ikke det er "min jobb". Han fikk faktisk en forespørsel fra sjefen om noe, men da spurte han selvsagt meg og så gjorde jeg det.. Naturlig på sett og vis, siden jeg hadde bedre forutsetninger for å gjøre det. Du kan ha rett i at han ikke gjør noe "galt", det er bare provoserende at jeg er så overlesset mens han ikke gjør noe. Kan jeg hinte til at jeg har diverse arbeidsoppgaver som vi bør få gjort, som jeg ikke får tid til, som kanskje han kan gjøre i stedet? Anonymkode: 9a272...a7a
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #5 Skrevet 26. juli 2017 1 time siden, Supernova17 skrev: Ja, du jobber veldig hardt, synd du ikke får hjelp til arbeidet, men det er faktisk ikke din feil. Selv om det ikke er riktig at han ikke gjør så mye, er du ganske teit hvis du gir beskjed. Pass på deg selv heretter. Pas på at DU gjør noe - da kan ingen si noe på deg. Jeg passer på meg selv, er bare så demotiverende at jeg må stå på så mye ekstra mens en annen på samme teamet slapper av og nyter livets glade dager og har ferie mens han er på jobb. Mulig jeg heller kan liste opp arbeidsoppgaver jeg ikke får gjort, og hinte til at kanskje andre har ledig kapasitet til å ta dem. Problemet er at vi ikke har samme sjef. Er litt innviklet, for hans sjef er sjefen til min sjef, men vi er likevel i praksis på samme teamet. Grunnen til at dette er relevant er fordi det er ikke rett frem for min sjef å fortelle han her hva han skal gjøre, og sjefens sjef er litt "lenger unna".. Anonymkode: 9a272...a7a 1
Minlillesky Skrevet 26. juli 2017 #6 Skrevet 26. juli 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er sommer, og ikke veldig hektisk på jobb på sett og vis. Bare jeg og en kollega som er på jobb denne uken. Selv om det ikke er veldig hektisk med mas fra kunder osv., så er dette en tid jeg kan få gjort veldig mye som jeg ikke får tid til ellers. Har knapt tatt en pause de tre dagene denne uka, og jobbet totalt 9 timer overtid. Men så er det han andre, da, som bare sitter der og surfer på nettet og er på mobilen. Gikk faktisk så langt som at jeg tok bilder av ham. Det samme regnearket var oppe kl. 14.30 som kl. 09.30, ingenting hadde skjedd på 5 timer! Det hører med til historien at denne personen har hatt en ledende stilling før, men er nå i praksis i samme type stilling som meg. Har lenge mistenkt at han gjør veldig lite, men nå var det veldig tydelig fordi jeg satt slik at jeg kunne se inn i skjermen hans hele tiden. Ja, hva gjør man med dette? Jeg jobber som en gal, mens andre gjør knapt noe. Hinte til sjefen om at kanskje vedkommende bør få litt flere arbeidsoppgaver? Problemet er at jeg er langt bedre egnet til det meste. Anonymkode: 9a272...a7a Hvis dere har samme type stilling, og du har veldig mye å gjøre, hvorfor kunne ikke du vært en god kollega og fordelt arbeidsoppgavene litt, så begge har noe å gjøre? 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #7 Skrevet 26. juli 2017 Det høres ikke ut som "livets glade dager" å sitte og sose på jobb. Dagene går sakte. Det er ikke nødvendigvis slik at han har tatt ferie i august for å snike seg unna arbeid. Jeg tok ferie i august og fikk beskjed av sjefen at det var null problem. Det passet bedre slik om jeg skulle fått reise med noe familie. Uansett - om det passer seg at du kan gi noe arbeidsoppgaver til ham, gjør det. Hvis dere ikke engang har samme sjef, hvem skulle du sladre til, og hvilken hensikt skulle det ha? Anonymkode: b93d2...ed4 4
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #8 Skrevet 26. juli 2017 Jeg kjenner meg igjen her altså. Det er nesten så jeg skulle spurt om personen det handler om heter sånn og sånn. Det var en gang jeg jobbet i bedriftsmarkedet i en veldig stor bank. Vel vel. Det jeg tror, er at fyren det er snakk om rett og slett ikke har evner, og i mangel av evner så blir det til at han roter bort tiden. Han trenger mye støtte, veiledning, og dytt i ryggen. Så da blir det litt vanskelig å fordele oppgaver til ham, fordi jobben blir jo ikke skikkelig gjort! Nei, om jeg husker rett så er det ikke mye du kan gjøre i din situasjon. Du må bare konsentrere deg om ditt, egentlig. Det er vanskelig i norsk arbeidsliv og ta opp problemer rundt manglende prestasjoner fra kolleger. Anonymkode: f91ef...ddc
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #9 Skrevet 26. juli 2017 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Poenget er at han velger å være på jobb nå, for så å ta ferie når det er mer hektisk. Jeg har lassevis av arbeidsoppgaver jeg kunne gitt til ham, men føler ikke det er "min jobb". Han fikk faktisk en forespørsel fra sjefen om noe, men da spurte han selvsagt meg og så gjorde jeg det.. Naturlig på sett og vis, siden jeg hadde bedre forutsetninger for å gjøre det. Du kan ha rett i at han ikke gjør noe "galt", det er bare provoserende at jeg er så overlesset mens han ikke gjør noe. Kan jeg hinte til at jeg har diverse arbeidsoppgaver som vi bør få gjort, som jeg ikke får tid til, som kanskje han kan gjøre i stedet? Anonymkode: 9a272...a7a Dersom han fikk forespørsel fra sjefen om å gjøre noe du også strengt tatt kan gjøre, så høres det jo ut som dere har samme typie stilling og arbeidsoppgaver? I så fall burde du sagt at du ikke hadde kapasitet. Det er spis eller bli spist som gjelder i dagens arbeidsliv er min bitre erfaring. At du har jobbet 9 timer overtid på bare tre dager bør la det ringe noen varselsbjeller, da snakker vi tre timer per dag. Sånn bør man ikke fortsett og det er viktig at du setter grenser for din egen tid/kapasitet når du faktisk ikke har tid til å utføre det. Blir sjefen din vanskelig, så har du på forhånd forberedt en liste over hva du har gjort slik at du viser at du står på som f. Vis også til at du jobber 9 timer overtid på tre dager for å få ting unna. Og selv om det er vanskelig organisasjon (hans sjef er også din sjef), så er det like fullt din sjef du må ta opp dette med. Når han selv ikke har direkte personalansvar for din kollega, så må jo han igjen ta dette med din kollegas sjef (hans egen sjef). Anonymkode: f4d84...3f3 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #10 Skrevet 26. juli 2017 1 time siden, Minlillesky skrev: Hvis dere har samme type stilling, og du har veldig mye å gjøre, hvorfor kunne ikke du vært en god kollega og fordelt arbeidsoppgavene litt, så begge har noe å gjøre? Det er ikke min jobb å fortelle ham hva han skal gjøre.. jeg har ingen myndighet overfor ham. Da jeg ble ansatt var han sjefen til min sjef, siden har det vært en rekke omorganiseringer og nå har han ingen under seg, men jobber i praksis med det samme som jeg gjør. Anonymkode: 9a272...a7a 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #11 Skrevet 26. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner meg igjen her altså. Det er nesten så jeg skulle spurt om personen det handler om heter sånn og sånn. Det var en gang jeg jobbet i bedriftsmarkedet i en veldig stor bank. Vel vel. Det jeg tror, er at fyren det er snakk om rett og slett ikke har evner, og i mangel av evner så blir det til at han roter bort tiden. Han trenger mye støtte, veiledning, og dytt i ryggen. Så da blir det litt vanskelig å fordele oppgaver til ham, fordi jobben blir jo ikke skikkelig gjort! Nei, om jeg husker rett så er det ikke mye du kan gjøre i din situasjon. Du må bare konsentrere deg om ditt, egentlig. Det er vanskelig i norsk arbeidsliv og ta opp problemer rundt manglende prestasjoner fra kolleger. Anonymkode: f91ef...ddc Bare å spørre.. Men inntrykket mitt er at dette slett ikke er uvanlig, så vi tenker neppe på samme person. Mange personer som hadde ansvar før får beholde lønna og plassert i "rådgivende" stillinger etter omorganiseringer. Vanskelig å bli kvitt dem. Anonymkode: 9a272...a7a 1
Tvist Skrevet 27. juli 2017 #12 Skrevet 27. juli 2017 Ville ikke tatt imot arbeidsoppgaver fra ham. Da sier du at du kan vise ham hvordan han gjør det om han er usikker, ellers har du ikke tid. Spør ham gjerne også om han kan hjelpe deg med ditt eller datt. Jeg sitter også i sommer og får betalt for å gjøre ingenting. Må være her i tilfelle noen kommer, men det skjer lite. Men hadde jobbet om jeg hadde hatt noe å gjøre. 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #13 Skrevet 27. juli 2017 Det er som om jeg skulle skrevet dette selv. Har det akkurat slik på min jobb også! Men, det har vart lenge så jeg har tatt det opp litt forsiktig, med vår felles sjef. Alt hun gjorde var å spørre meg hva hun skulle gjøre med det fordi hun ikke hadde lagt merke til problemstillingen. Altså, dette er tema og denne personen blir snakket om av flere kolleger, så alle utenom sjefen vår ser hva som skjer.. Utrolig frustrerende når vi andre sitter og må jobbe overtid for å få ting til å gå rundt. Og hva skjer - ingen ting. Jeg har selv forsøkt å snakke med denne personen, forsøkt å spørre om det er mulighet for litt hjelp til våre, tross alt, felles arbeid, men da er svaret at vedkommende ikke har tid. Har vel egentlig gitt opp og prøver nå å fokusere på å få ting gjort i stede for å irritere meg. Anonymkode: 6bf4e...e43 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #14 Skrevet 27. juli 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er sommer, og ikke veldig hektisk på jobb på sett og vis. Bare jeg og en kollega som er på jobb denne uken. Selv om det ikke er veldig hektisk med mas fra kunder osv., så er dette en tid jeg kan få gjort veldig mye som jeg ikke får tid til ellers. Har knapt tatt en pause de tre dagene denne uka, og jobbet totalt 9 timer overtid. Men så er det han andre, da, som bare sitter der og surfer på nettet og er på mobilen. Gikk faktisk så langt som at jeg tok bilder av ham. Det samme regnearket var oppe kl. 14.30 som kl. 09.30, ingenting hadde skjedd på 5 timer! Det hører med til historien at denne personen har hatt en ledende stilling før, men er nå i praksis i samme type stilling som meg. Har lenge mistenkt at han gjør veldig lite, men nå var det veldig tydelig fordi jeg satt slik at jeg kunne se inn i skjermen hans hele tiden. Ja, hva gjør man med dette? Jeg jobber som en gal, mens andre gjør knapt noe. Hinte til sjefen om at kanskje vedkommende bør få litt flere arbeidsoppgaver? Problemet er at jeg er langt bedre egnet til det meste. Anonymkode: 9a272...a7a Nei, du bør ikke sladre. Det er strake veien til å skape dårlig arbeidsmiljø. Stikk heller en tur innom ham og hør om han vil ta en felles kaffepause. Så sier du da noe a la "det er så godt med litt stille tider nå om sommeren, for da får man unna litt ekstra. Og så sier du hvor mye du har å gjøre og spør hvordan det er med ham. Det kan gi deg en mulighet til å bringe på bane at du gjerne hadde tatt imot hjelp til en del av oppgavene. Noen klarer ikke å se arbeid som må gjøres uten at noen forteller dem det. Andre kan ha problemer med kunnskapen som trengs. Og noen er dessverre latsabber. Det siste kan du ikke gjøre noe med. Kanskje (forhåpentligvis) blir han glad for å bli satt litt igang. Det er en stor mulighet for at han kjeder seg og har lange dager. I et sånt tilfelle ville sladring til sjefen skapt dårlig stemning. Fordi han gjør lite trenger det ikke nødvendigvis være fordi han ikke gidder. Jeg har vært i lignende situasjon. Jeg var ny og hadde ikke oversikten over hva som måtte gjøres. Selv om jeg spurte om ting jeg kunne hjelpe med ble jeg avvist fordi det var enklere for de andre å gjøre det selv. Da blir man sittende der, da.. Anonymkode: ec277...ad3 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #15 Skrevet 27. juli 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, du bør ikke sladre. Det er strake veien til å skape dårlig arbeidsmiljø. Stikk heller en tur innom ham og hør om han vil ta en felles kaffepause. Så sier du da noe a la "det er så godt med litt stille tider nå om sommeren, for da får man unna litt ekstra. Og så sier du hvor mye du har å gjøre og spør hvordan det er med ham. Det kan gi deg en mulighet til å bringe på bane at du gjerne hadde tatt imot hjelp til en del av oppgavene. Noen klarer ikke å se arbeid som må gjøres uten at noen forteller dem det. Andre kan ha problemer med kunnskapen som trengs. Og noen er dessverre latsabber. Det siste kan du ikke gjøre noe med. Kanskje (forhåpentligvis) blir han glad for å bli satt litt igang. Det er en stor mulighet for at han kjeder seg og har lange dager. I et sånt tilfelle ville sladring til sjefen skapt dårlig stemning. Fordi han gjør lite trenger det ikke nødvendigvis være fordi han ikke gidder. Jeg har vært i lignende situasjon. Jeg var ny og hadde ikke oversikten over hva som måtte gjøres. Selv om jeg spurte om ting jeg kunne hjelpe med ble jeg avvist fordi det var enklere for de andre å gjøre det selv. Da blir man sittende der, da.. Anonymkode: ec277...ad3 Man kan vel gi det et forsøk, men jeg syntes ikke ansatte skal bruke ekstra tid (som de i utgangspunktet ikke har på grunn av høy arbeidsmengde) på å "smalltalke" en kollega til å forstå at det er mye å gjøre og at man trenger hjelp. Da overtar man jo i praksis et ansvar som egentlig ligger hos lederen, og med mindre man har blitt tildelegert en "arbeidsleder" funksjon (at man har rett til å fordele oppgaver innad i teamet) fra den med personalansvar bør man ikke bruke mye tid på dette. Også fordi dette kan bli dårlig mottatt likevel, erfaringsmessig får man gjerne kommentaren "du er ikke min leder" dersom man forsøker å få en kollega til å ta over noen oppgaver, uansett hvor pent man pakker det inn i smalltalk. Den andre konsekvensen kan være at denne personsens leder får vite at man har forsøkt å delegere oppgaver, noe som enkelte ledere ser på som å bli tråkket på tærne. I verste fall risikerer TS å få smekk på hendene for det. Den beste måten å holde ryggen fri er faktisk å ta det med sine egen nærmeste leder og be vedkommende prioritere mellom ulike oppgaver dersom det faktisk ikke er mulig til å få ferdig alt. Eventuelt lufte frustrasjonen og spørre om man kan få mer hjelp, om det er ledig kapasitet eller noe slikt (men uten å nevne en lat kollega i første omgang). Dette kan med fordel gjøres skriftlig over e-post, slik at man har ryggdekning svart på hvitt hvis det senere oppstår diskusjoner på hvorfor man ikke er ferdig. Anonymkode: f4d84...3f3 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #16 Skrevet 27. juli 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan vel gi det et forsøk, men jeg syntes ikke ansatte skal bruke ekstra tid (som de i utgangspunktet ikke har på grunn av høy arbeidsmengde) på å "smalltalke" en kollega til å forstå at det er mye å gjøre og at man trenger hjelp. Da overtar man jo i praksis et ansvar som egentlig ligger hos lederen, og med mindre man har blitt tildelegert en "arbeidsleder" funksjon (at man har rett til å fordele oppgaver innad i teamet) fra den med personalansvar bør man ikke bruke mye tid på dette. Også fordi dette kan bli dårlig mottatt likevel, erfaringsmessig får man gjerne kommentaren "du er ikke min leder" dersom man forsøker å få en kollega til å ta over noen oppgaver, uansett hvor pent man pakker det inn i smalltalk. Den andre konsekvensen kan være at denne personsens leder får vite at man har forsøkt å delegere oppgaver, noe som enkelte ledere ser på som å bli tråkket på tærne. I verste fall risikerer TS å få smekk på hendene for det. Den beste måten å holde ryggen fri er faktisk å ta det med sine egen nærmeste leder og be vedkommende prioritere mellom ulike oppgaver dersom det faktisk ikke er mulig til å få ferdig alt. Eventuelt lufte frustrasjonen og spørre om man kan få mer hjelp, om det er ledig kapasitet eller noe slikt (men uten å nevne en lat kollega i første omgang). Dette kan med fordel gjøres skriftlig over e-post, slik at man har ryggdekning svart på hvitt hvis det senere oppstår diskusjoner på hvorfor man ikke er ferdig. Anonymkode: f4d84...3f3 Helt enig med dette! Fremgangsmåten til ad3 høres fint ut i teorien, men kan ofte slå helt feil ut og gjøre livet vanskelig for den som sier fra. Be om hjelp til å prioritere forfallende oppgaver, og begrens overtiden, gå hjem til vanlig tid og informer om hva du ikke fikk tid til den dagen. Men ikke klag direkte på kollegaen eller vis bilder du har tatt av ham i arbeidstiden! Anonymkode: f0c7a...9a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå