Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har de siste 8 årene, ikke betalt skatt. Da jeg er enslig mor, og har gjeld. Inntekten min de årene har vært mellom 250 000-300 000.

I fjor var inntekten min på 200 000, og ingenting har endret seg, ikke gjeld, jeg er fortsatt enslig mor, og har ingen formue. Men jeg må betale 15 000 i skatt. Og skjønner ikke hvorfor jeg må betale skatt, det året jeg har hatt lavest inntekt. Jeg gjorde jo endringer på selvangivelsen, skulle betale litt over 16 000, og har fått fradrag på 1100. Men jeg skjønner fortsatt ikke noe.

Anonymkode: 59da1...909

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler at du ringer skatteetaten å

spør. Ingen her vil kunne svare på det uten å se tallene dine. At du har tjent 250 000 uten å betale skatt høres fryktelig rart ut, selv om du er enslig mor med gjeld...

Anonymkode: 44d98...f5a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du hatt like mye gjeld og betalt like mye renter på gjelda hvert år i 8 år?

Anonymkode: cc59d...133

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje rentefradraget ditt omsider har blitt så lite at du nå må begynne å betale skatt.

For fem-ti år siden var boliglånsrenta 3-5% og rentefradraget var 28%. Dessuten var lånet ditt større da. Og nå er rentefradraget nede på 24%

Anonymkode: c2aa2...958

AnonymBruker
Skrevet

Det har vært innstramning ift å få skattefritak pga lav skatteevne. Helt sikkert derfor. Takk Erna og Siv.

Anonymkode: 26b1d...273

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje rentefradraget ditt omsider har blitt så lite at du nå må begynne å betale skatt.

For fem-ti år siden var boliglånsrenta 3-5% og rentefradraget var 28%. Dessuten var lånet ditt større da. Og nå er rentefradraget nede på 24%

Anonymkode: c2aa2...958

Hvor står rentefradrag? Første gang jeg får selvangivelse med boliglån. Er det regnet automatisk? 

Anonymkode: 50236...938

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være smart å finne fram fjorårets skatteoppgjør, og så sammenligne utregningen mot årets. Da kan du vanligvis ganske greit se hvor differansen ligger. Uten å se tallene dine, er det umulig for oss på forumet å vite hva dette skyldes. 

Anonymkode: 8fcaf...038

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor står rentefradrag? Første gang jeg får selvangivelse med boliglån. Er det regnet automatisk? 

Anonymkode: 50236...938

Under post 3.3/4.8 kalt "Renter, gjeld, andre kapitalkostnader og fradrag"

3.3.1 og 4.8.1

Skatteetaten får automatisk melding om dine gjeldsposter fra bankene og kreditt-institusjonene du har gjeld hos og har betalt renter til. Men man skal alltid sjekke alle postene, at de er der, og ingen er borte. Gjør du ikke dette? Det er din plikt å sjekke skattemeldingen og sørge for at alle poster er riktige, og føre opp de som evt ikke står der, og korrigere de som evt er feil av de som står.

Anonymkode: 8cc25...407

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan du ha så høy inntekt uten å betale skatt?

Anonymkode: 6fe56...c36

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du ha så høy inntekt uten å betale skatt?

Anonymkode: 6fe56...c36

Alle betaler skatt. TS: er det slik at det har gått i null før? Eller har du fått igjen et par tusen? Dette kan også ha med hvor mye du er blitt trekt i skatt pr. mnd. Hvis du har blitt trekt for lite i skatt (dette er det arbeidsgiver som må ordne) så kan du få baksmell.

AnonymBruker
Skrevet

Beklager, men det høres litt urealistisk ut at du skal ha tjent så mye som 300 000 og ikke betalt noe som helst i skatt. Det må veldig store og merkelige fradrag til for å klare det, siden man vanligvis må betale trygdeavgift uansett hvor store fradrag man har.

Anonymkode: 2c5ae...89a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...