Gå til innhold

Dersom jeg skal sende et brev..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

.. til et firma, men det skal være til en viss person i firmaet, bør jeg da skrive navnet til personen på brevet, og isåfall hvor?

Lenge siden jeg har sendt brev:p

Anonymkode: 3c591...dd3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

.. til et firma, men det skal være til en viss person i firmaet, bør jeg da skrive navnet til personen på brevet, og isåfall hvor?

Lenge siden jeg har sendt brev:p

Anonymkode: 3c591...dd3

Adressering av sendinger til navngitte personer i bedrifter
I eksemplet under vil sendingen oppfattes som personlig til mottaker.
Per Post
Bedriften AS
Storgata 15
0161 Oslo

Per Post
Bedriften AS
Postboks 15
2712 Brandbu

Her er sendingen adressert til bedriften, men ved personen.
Bedriften AS
Att: Per Post
Storgata 15
0161 Oslo

Bedriften AS
Att: Per Post
Postboks 15
2712 Brandbu

• Liker 1
Skrevet

Du kan skrive
[Navn på firma] C/O [Navn på spesifikk person]
Adresse
Postnummer By

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Minya skrev:

Du kan skrive
[Navn på firma] C/O [Navn på spesifikk person]
Adresse
Postnummer By

Dette er feil. Dette er for personer som mottar post hos andres adresse.

"Att:" er riktig hvis det er til en bedrift men en person det angår. Navnet før firma funker også.

Kilde: Posten

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, amativeReflection skrev:

Dette er feil. Dette er for personer som mottar post hos andres adresse.

"Att:" er riktig hvis det er til en bedrift men en person det angår. Navnet før firma funker også.

Kilde: Posten

Nei det er riktig. Et firma er jo å motta post på annen enn sin adresse.

Jeg skriver for eksempel 

Nav Oslo v. Navn på saksbehandler 

Adresse

Postnr 

Skriver man navn på personen først så kan det hende det blir forvirrelser med navn forhold til adresse og postkasse. 

Anonymkode: 29b8b...05a

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skriver for eksempel 

Adresse

Postnr 

Skriver man navn på personen først så kan det hende det blir forvirrelser med navn forhold til adresse og postkasse. 

Argumenterer du med at posten sin veileder for å adressere post er feil? Det blir for dumt.

De sier selv at du skal bruke navnet først dersom det er personlig kommunikasjon til noen. Som feks hvis jeg sender post til min advokat for å gratulere med noe. Ellers bruker du "Att:" etterfølgende navnet. "v." betyr det samme, men posten ber om "att." Det er forskjellige betydninger for om du har navnet først eller bruker "v.". Så man må vurdere tilfellet.

Men at det skal bli forvirret er helt feil. Hvor dum tror du et postbud er?

Knut Sørensen

Firma AS

Vei 37

2789 Alnabru

Tror du virkelig der de vil tror Firma AS er veien? Selv når deres egen guide til addressering sier at man skal gjøre slik? Dessuten leser de adressene fra bunnen og opp, av logiske årsaker.

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skriver for eksempel 

Adresse

Postnr 

Det er forskjell på å skrive "Firmanavn, v/Personnavn" eller "Personnavn, Firmanavn" og på å skrive C/O slik det sto i innlegget @Minya skrev og @amativeReflection svarte på. V/ og C/O er ikke det samme. (Når det gjelder hva som skal stå først av firmanavn og personnavn har forresten AmativeReflection helt rett, dette kommer an på situasjonen.) 

C/O brukes ikke når du sender brev til en spesiell kontaktperson i et firma. Det står for "care of", og brukes når man sender brev til en person på en adresse der denne normalt ikke er hjemmehørende. (En ansatt i et firma er normalt hjemmehørende i firmaet, og da er det riktig å bruke ett av de andre to alternativene.) 

Eksempel på bruk av C/O: Per har ferie og er på hytta et par uker, men må jobbe litt. Han har ikke postombæring på hytta. Det har derimot fastboende Ole nede i veien. Per trenger noen papirer fra jobben, og avtaler at papirene kan sendes C/O Ole. Da adresserer jobben brevet til 

Per I. Ferien
C/O Ole Nabomann 
Hytteveien 4 
9999  GRENDA

Brevet er personlig, og ingen andre enn Per har lov til å åpne det selv om det er sendt via Ole. Ole er bare å anse som en "postboks", og har ingen rettigheter til brevet, på samme måte som et firma ikke har noen rettigheter til et brev der den ansattes navn står før firmanavnet. 

Anonymkode: a7835...edd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Maskinene på postens omdelingssenter leser nedenfra og opp når den sorterer. Dvs at den leser postnr og sted først og sorterer til nytt sted i maskineriet, så leser den nest nederste linjen som er gateadresse og sorterer etter det, så er det postmannen som leser linjen over der da han putter i postkassen. 

Anonymkode: aad76...14c

Skrevet

Vær oppmerksom på at dersom personnavn står først skal i utgangspunktet kun denne personen åpne brevet. Da kan brevet bli liggende lenge dersom vedkommende ikke er på jobb. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...