AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #1 Del Skrevet 26. juli 2017 Har fått plass ved høyskole, men får ikke stipend/lån fra Lånekassen grunnet faglig forsinkelse. Står at jeg må bestå 26 nye studiepoeng for å få rett til å få støtte. Jeg har strevd med psykisk sykdom dette året, legen vet om det og jeg har også vært på DPS. Jeg vet ikke om det er god nok grunn for å få fritak for forsinkelsen eller om det bare er fysisk sykdom som godtas. Vet bare ikke helt hva jeg skal gjøre siden jeg har en hybel som skal betales og har prøvd å få meg deltidsjobb uten hell. Noen andre som har vært i en liknende situasjon som kan fortelle hva du gjorde? Er helt i villrede nå, aner rett og slett ikke hvordan jeg skal løse dette. Anonymkode: 0bc4e...9a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #2 Del Skrevet 26. juli 2017 Du må jobbe en del ved siden av studiene selvsagt Anonymkode: 070b0...f42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 26. juli 2017 #3 Del Skrevet 26. juli 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har fått plass ved høyskole, men får ikke stipend/lån fra Lånekassen grunnet faglig forsinkelse. Står at jeg må bestå 26 nye studiepoeng for å få rett til å få støtte. Jeg har strevd med psykisk sykdom dette året, legen vet om det og jeg har også vært på DPS. Jeg vet ikke om det er god nok grunn for å få fritak for forsinkelsen eller om det bare er fysisk sykdom som godtas. Vet bare ikke helt hva jeg skal gjøre siden jeg har en hybel som skal betales og har prøvd å få meg deltidsjobb uten hell. Noen andre som har vært i en liknende situasjon som kan fortelle hva du gjorde? Er helt i villrede nå, aner rett og slett ikke hvordan jeg skal løse dette. Anonymkode: 0bc4e...9a1 Selvsagt godtas psykisk sykdom. De vil heller ikke få vite hva som feiler deg. Bare be legen skrive deg en "AB har blitt forsinket i sine studier pga sykhet". Man får et år forsinkelse for lathet og et for sykhet hos lånekassen mener jeg å huske. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #4 Del Skrevet 26. juli 2017 Jeg skrev et brev til Lånekassen og forklarte situasjonen. Jeg manglet noen studiepoeng fra mange år tilbake og syntes det ble helt feil å straffe meg for det. Det er jo jeg som må betale tilbake uansett. Det gikk i orden og jeg fikk innvilget lån og stipend. Anonymkode: a6a7b...3a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fresia Skrevet 26. juli 2017 #5 Del Skrevet 26. juli 2017 spør legen din om å få en legeeklæring hvor det står at du er forsinket i utdanningen grunnet sykdom. lånekassen trenger ikke noe mer informasjon om hva slags sykdom det er osv. send legeerklæringen til lånekassen og du vil få støtte :-) lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #6 Del Skrevet 26. juli 2017 Du må få en legeerklæring fra din lege om at din sykdom (psykisk eller fysisk har ingenting å si) har forhindret deg fra å bestå studiene dette året. Send en klage til lånekassen sammen med denne erklæring, så får du lån/stipend. Men klagen tar noen måneder før den går i orden da... Anonymkode: 3f6b1...7e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #7 Del Skrevet 26. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg skrev et brev til Lånekassen og forklarte situasjonen. Jeg manglet noen studiepoeng fra mange år tilbake og syntes det ble helt feil å straffe meg for det. Det er jo jeg som må betale tilbake uansett. Det gikk i orden og jeg fikk innvilget lån og stipend. Anonymkode: a6a7b...3a8 What? Er ikke dette forskjellsbehandling? :/ Hva skrev du egentlig? Til TS: Jeg var i samme situasjon som deg i fjor, og det ordnet seg ved at jeg sendte inn dokumentasjon fra DPS og fastlege på depresjon og selvmordsforsøk. Hadde også papirer fra legevakten (skadelegevakten). Skal sies at jeg hadde papirer fra jeg var 14 år gammel og frem til da, og da var jeg 27. Så mye papirer. Men tror uansett det løser seg. Anonymkode: 744cb...4ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #8 Del Skrevet 26. juli 2017 1 time siden, fresia skrev: spør legen din om å få en legeeklæring hvor det står at du er forsinket i utdanningen grunnet sykdom. lånekassen trenger ikke noe mer informasjon om hva slags sykdom det er osv. send legeerklæringen til lånekassen og du vil få støtte :-) lykke til! Hvor lang tid vil det ta fra jeg sender papirer på psykisk sykdom til Lånekassen til jeg får penger? Kan se for meg at dette vil ta en stund. Noen som har erfaring med å jobbe istedet for å låne fra Lånekassen? Anonymkode: 0bc4e...9a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #9 Del Skrevet 26. juli 2017 Jeg skrev brev og sendte med legeerklæring på at jeg hadde vært psyk foregående semester. Det tok nok to eller tre måneder fra jeg sendte brevet til jeg hadde penger på konto. Høsten er høysesong på Lånekassen, og det er lang ventetid. Jeg har sendt annen dokumentasjon off-season, og da har jeg fått svar på et par uker. Det går helt fint an å jobbe, men da må du jo vite hvor mye kapasitet du har til å jobbe og til å studere samtidig. Og vite hvor mye penger du behøver for å få det til å gå rundt. Anonymkode: 8b98f...f44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #10 Del Skrevet 26. juli 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor lang tid vil det ta fra jeg sender papirer på psykisk sykdom til Lånekassen til jeg får penger? Kan se for meg at dette vil ta en stund. Noen som har erfaring med å jobbe istedet for å låne fra Lånekassen? Anonymkode: 0bc4e...9a1 For meg tok det 3 måneder. Sendte i starten av september og fikk pengene på konto i midten av desember. Hadde jeg ikke fått lånt penger av familie hadde jeg ikke greid meg, da jeg ikke rakk å skaffe en jobb på så kort varsel (fra da jeg fikk avslag). Anonymkode: 744cb...4ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fresia Skrevet 26. juli 2017 #11 Del Skrevet 26. juli 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor lang tid vil det ta fra jeg sender papirer på psykisk sykdom til Lånekassen til jeg får penger? Kan se for meg at dette vil ta en stund. Noen som har erfaring med å jobbe istedet for å låne fra Lånekassen? Anonymkode: 0bc4e...9a1 tror det tok 1-2 måneder fra jeg sendte inn legeerklæring til jeg fikk pengene utbetalt, men det varierer nok. har du mulighet til å låne penger av noen så lenge? foreldre e.l.? jeg studerer uten støtte nå, men studerer på deltid med bare to undervisningsdager i uka så da har jeg tid til å jobbe en del. det går veldig fint :-) men spørs helt hvordan studiet ditt er lagt opp.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #12 Del Skrevet 27. juli 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må få en legeerklæring fra din lege om at din sykdom (psykisk eller fysisk har ingenting å si) har forhindret deg fra å bestå studiene dette året. Send en klage til lånekassen sammen med denne erklæring, så får du lån/stipend. Men klagen tar noen måneder før den går i orden da... Anonymkode: 3f6b1...7e5 Nei, dette tar faktisk veldig kort tid. Anonymkode: a3148...2e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #13 Del Skrevet 27. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, dette tar faktisk veldig kort tid. Anonymkode: a3148...2e8 Det spørs vel hvordan man definerer "veldig kort tid"... Alle her skriver jo at det tok noen måneder. På Lånekassen sine sider står det også nå at de behandler søknader de fikk for åtte uker siden: https://www.lanekassen.no/nb-NO/kontakt_oss/behandlingstid/ Anonymkode: 8b98f...f44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #14 Del Skrevet 27. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det spørs vel hvordan man definerer "veldig kort tid"... Alle her skriver jo at det tok noen måneder. På Lånekassen sine sider står det også nå at de behandler søknader de fikk for åtte uker siden: https://www.lanekassen.no/nb-NO/kontakt_oss/behandlingstid/ Anonymkode: 8b98f...f44 Min ble behandlet med en gang den kom inn, som var i slutten av juli i fjor. Jeg fikk pengene utbetalt dagen etter den var behandlet, så jeg hadde pengene allerede i august. Anonymkode: a3148...2e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #15 Del Skrevet 27. juli 2017 Jeg var 55 poeng forsinket for lathet etter gammel utdannelse. Strøk på en eksamen nå og er derfor 62 poeng forsinket. Jeg får ikke støtte før jeg er i rute igjen. Må da vise til sykdom med legeerklæring, noe som jeg selvsagt ikke kan siden det var lathet som ga meg forsinkelse. Men ja. det er jævla surt og bli straffet for gamle synder. Anonymkode: 280f3...4b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #16 Del Skrevet 27. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var 55 poeng forsinket for lathet etter gammel utdannelse. Strøk på en eksamen nå og er derfor 62 poeng forsinket. Jeg får ikke støtte før jeg er i rute igjen. Må da vise til sykdom med legeerklæring, noe som jeg selvsagt ikke kan siden det var lathet som ga meg forsinkelse. Men ja. det er jævla surt og bli straffet for gamle synder. Anonymkode: 280f3...4b0 Samtidig gir det jo mening at du ikke får videre støtte. Lånekassen er til for de som tar og gjennomfører en utdannelse - ikke for de som melder seg opp og er late. Ordningene til Lånekassen er ganske greie når de tillater at en er 60 poeng forsinket før de ikke gir deg støtte mer... 60 poeng er tross alt nok studiepoeng for et helt år. Anonymkode: 7f419...ee9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brusebukken87 Skrevet 27. juli 2017 #17 Del Skrevet 27. juli 2017 Dersom du er under behandling kan du ha krav på AAP mens du studerer. Jeg ville ha sjekka den muligheten. Ellers så må du nok rett og slett finne deg arbeid, og heller studere deltid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå