Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg og min nabo diskuterer om nabo har ansvar for oppførsel til personer som besøker han.

Dette gjelder støy rett utenfor mitt hus. Det er rusing av bilmotorer, kraftig akselerasjon, biler som står på tomgang og nedgiring og dermed høgt turtall og støy når dem ankommer nabo.

Nabo sier han ikke liker dette selv og har gitt beskjed til dem om dette. De bare blåser og fortsetter som før. Så sier nabo at det er ikke noe han kan gjøre med dette. Jeg viser til lovdata: § 16.Forstyrrende kjøring og unødig støy m.m.

1. I eller ved bebyggelse må det ikke foregå unødvendig og forstyrrende kjøring med motorvogn. Der må det heller ikke foregå bruk av motor på tomgang eller annen bruk av motorvogn som volder unødig støy eller unødig utslipp av røyk eller gass.

2. I eller ved bebyggelse skal kjørerute, fart og kjøremåte avpasses slik at ingen forstyrres unødig.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747

Nabo stusser på denne loven og snakker det bort.

Hva kan jeg gjøre med dette problemet? Som sagt sier han at han har gitt dem beskjed men har gitt opp.

Har nabo et ansvar her?

Takk.

Anonymkode: db23a...b4c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tja.. det at de er hans besøk fratar jo ikke dem ansvaret for egne handlinger. Altså - å la en bil gå på tomgang er forbudt (her er du på jakt etter forurensingslovverk, ikke støy. Til info er det en sovende lov, så i realiteten har din nabo rett) og det er ikke nabo men kjører av bil som er ansvarlig. Om de er besøkende eller tilfeldig passerende utgjør for deg ikke noe tilleggsulempe. 

Sånn i forhold til støy så skal det endel til for at det utgjør "for mye" når det er sporadisk og/eller av kort varighet. Det er feks ikke mer til ulempe for deg at noen ruser motoren nå og da enn at naboen sager ved 2-3 gangeren i uka eller at en utbygger eller et lokalt firma starter opp anleggsarbeid 5 dager i uka det neste året. Så her får du kun noe å si om støyen er på ulempe tidspunkt. Altså nattestid. Om du får gjort noe med det? Nei. 

Anonymkode: b7c8d...163

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Naboen er ikke ansvarlig for deres handling, og når han selv har sagt ifra til dem og de ikke hører så..nei, i grunn ikke hans problem eller oppgave å løse. Så lenge ikke bråker kommer fra HANS hus eller leilighet eller hva enn. 

Anonymkode: 6d244...de2

• Liker 1
Gjest Visningsnav
Skrevet

Ta en prat med de som bråker. Du kan enten si at det er forstyrrende det de holder på med eller om du ikke likker å være direkte, så kan du si at det er barn her og om dem kan ta det med ro. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er politiet som kan gjøre noe med det, men du skal ha ganske mye flaks for at de skal ha tid til å komme.

Anonymkode: 85acf...e30

AnonymBruker
Skrevet

Hvor ofte forekommer dette da? Og hvor lenge varer det? Tenker at man må tåle 5 minutter mes bråk noen ganger i uka.

Anonymkode: 672bb...c20

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...