Gå til innhold

Gassgrill: feste slange (haster)

Boligeier92

Anbefalte innlegg

Hei! Har nettopp kjøpt gassgrill - Landmann Heron 3.0 - og har et problem. Det er umulig å feste slangen (avbildet) til den tingen som stikker ut på grillen. De to delene passer overhodet ikke sammen. Noen tips? Skal ha venner på grilling i morgen (!) så dette haster!

På forhånd tusen takk!

image1(1).JPG

Endret av Boligeier92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kanskje du skal ta turen innom noen som selger slanger til grill og skaffe en ny? 

Anonymkode: f6f6d...c9e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det ser ut som om du prøver å feste to munnstykker oppå hverandre. I slangen ser det ut til å være en messingkobling festet med en slangeklemme. Den elel av grillen som stikker ut, ser ut til å være en forkobling som skal stikkes inn i slangen. Er du sikker på at du kobler på riktig sted? Er alt levert sammen med grillen?

Anonymkode: f052d...d45

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg fikk veldig god hjelp da jeg kjøpte grillen. To personer med mye kompetanse, og de anbefalte nettopp den slangen. Så jeg er 95% sikker på at jeg har fått riktig slange. På motsatt side skal slange dessuten festet til propanen, så det er nok riktig side. Nei, jeg er ikke sikker på at jeg kobler på riktig sted på grillen, men det er ingen andre steder som gir mening?

image1(2).JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hvor har du fått den lille messingnippelen fra da? I følge bruksanvisningen ser det ut som slangen skal tres direkte på nippelen på grillen (den sorte på det første bildet ditt) og direkte på nippelen på regulatoren, uten noen løse "hurtigkoblinger". Se på skjemaet på side 28 og monteringsanvisningen på side 33. 

Anonymkode: 69737...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lille messingnippelen er det som er forvirrende. Den kom med slangen og er vanskelig å få av.

Min tanke er at man kanskje kan starte med å ta messingnippelen av (som forøvrig ikke sitter helt fast, den spinner litt, men er vanskelig å få av). Og så tre slangen direkte på den sorte nippelen. Tror du det er en god løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, Boligeier92 skrev:

Den lille messingnippelen er det som er forvirrende. Den kom med slangen og er vanskelig å få av.

Min tanke er at man kanskje kan starte med å ta messingnippelen av (som forøvrig ikke sitter helt fast, den spinner litt, men er vanskelig å få av). Og så tre slangen direkte på den sorte nippelen. Tror du det er en god løsning?

Det virker som dette er eneste løsning, ja. Det høres som slangen kommer ferdig utstyrt for en eller annen standardkobling, men at du bare trenger selve slangen uten messingnippel. 

Du sier messingnippelen sitter godt. Er det ikke mulig å løsne slangeklemma på denne? I så fall er det mulig du rett og slett må kutte slangen inntil klemma, men da hadde jeg ventet til i morgen og dobbeltsjekket med butikken først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du må fjerne messingnippelen må du uansett ha en slangeklemme for å feste slangen på den sorte nippelen. Har du fått med dette?

Det ser ut som du har fått et sett med ferdig montert regulator, slange og messingnippel, stemmer det? Jeg synes nemlig begge slangeklemmene ser fabrikkmontert ut. I så fall synes jeg selgerne skulle gitt deg litt bedre forklaring på hva du skulle gjøre når du kom hjem og standarddelene ikke passet til grillen din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Boligeier92 skrev:

Skjær bort messing nippel, få tak i passende slangeklemme, tre slangen innpå nippel på grillen og skru til slangeklemma. Problem løst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, tdm900 skrev:

Skjær bort messing nippel, få tak i passende slangeklemme, tre slangen innpå nippel på grillen og skru til slangeklemma. Problem løst

Agreed. Hvertfall sånn jeg og mange jeg kjenner har gjort det, har ikke sett at det er kompatible messingmunnstykker i grillenden av koblingen. En god slangeklemme over slange som tres over "nippelen" sitter som regel veldig godt og tetter godt. 

Anonymkode: c3a42...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering: nå har jeg skjært over slangen sånn at den messingmunnstykket ikke lenger er på. Den satt godt fast, så det var nødvendig å skjøre av 3-4 cm. Jeg tredde deretter slangen over den svarte, som passet perfekt, og festet den med en slangeklemme som jeg fikk gratis fra Clas Ohlson. Deretter strammet jeg den godt. Prøvekjørte grillen etterpå: bra temperatur, god fart, alt bra. Luktet ganske mye gass, men det avtok etter en liten stund. Krysser fingrene for at løsningen jeg gikk for ikke er ekstremt brannfarlig. Hvis noen har inntrykk av at jeg har gått for en suboptimal løsning, rop gjerne ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Boligeier92 skrev:

Oppdatering: nå har jeg skjært over slangen sånn at den messingmunnstykket ikke lenger er på. Den satt godt fast, så det var nødvendig å skjøre av 3-4 cm. Jeg tredde deretter slangen over den svarte, som passet perfekt, og festet den med en slangeklemme som jeg fikk gratis fra Clas Ohlson. Deretter strammet jeg den godt. Prøvekjørte grillen etterpå: bra temperatur, god fart, alt bra. Luktet ganske mye gass, men det avtok etter en liten stund. Krysser fingrene for at løsningen jeg gikk for ikke er ekstremt brannfarlig. Hvis noen har inntrykk av at jeg har gått for en suboptimal løsning, rop gjerne ut!

Var ikke noen annen måte å gjøre det på. Har selv et kokeapparat, hvor jeg skifta slange for en 3-4 år siden. Der sitter slangen kun tredd på niplene med slangeklemme på. Bare husk å steng gassen på regulator når du er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husk at du skal bytte slange vert 5 år. De er datostemplet.

Forikringsselskaper sier at en skal bruke 2 slangeklemmer montert motsat vei, En klemme kan ryke, og da lekker det gass..

Anonymkode: defeb...ccc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...