Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg takket ja til tilbudet igår. Jeg hadde første arbeidsdag i dag. Kontrakten skal ikke signeres før på mandag. Etter noen overraskelser innser jeg at denne jobben ikke er noe for meg likevel. Kan jeg fortsatt trekke meg siden kontrakten ikke er signert ennå?

Anonymkode: ff982...36b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja.

Skrevet

Nei. Du her begynt i jobben, og uten underskrevet kontrakt gjelder Arbeidsmiljølovens bestemmelser ift oppsigelsestid. 

"§ 15-3.Oppsigelsesfrister

(1) Hvis ikke annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned. Før oppsigelse har funnet sted, kan avtale om kortere oppsigelsesfrist bare inngås mellom arbeidsgiveren og tillitsvalgte ved virksomhet som er bundet av tariffavtale. Departementet kan gi forskrift om kortere oppsigelsesfrist for deltakere i arbeidsmarkedstiltak."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62/KAPITTEL_17#§15-3

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, Rosalie skrev:

Nei. Du her begynt i jobben, og uten underskrevet kontrakt gjelder Arbeidsmiljølovens bestemmelser ift oppsigelsestid. 

"§ 15-3.Oppsigelsesfrister

(1) Hvis ikke annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned. Før oppsigelse har funnet sted, kan avtale om kortere oppsigelsesfrist bare inngås mellom arbeidsgiveren og tillitsvalgte ved virksomhet som er bundet av tariffavtale. Departementet kan gi forskrift om kortere oppsigelsesfrist for deltakere i arbeidsmarkedstiltak."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62/KAPITTEL_17#§15-3

Det er vel uansett annerledes oppsigelsesforhold i prøvetiden. 

Anonymkode: fa2f6...210

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nettopp. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel uansett annerledes oppsigelsesforhold i prøvetiden. 

Anonymkode: fa2f6...210

Prøvetid og særskilt oppsigelsestid må være gitt av skriftlig kontrakt, jfr samme paragraf i Arbeidsmiljøloven. 

Det er slett ikke alle jobber man har prøvetid i. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Til info så ordnet det seg ;) trakk meg uten problem, med respekt og god tone. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...