AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #1 Skrevet 26. juli 2017 Hei, Jeg har et spørsmål. Det kan virke dumt men ja. Jeg har funnet ut at min hvileforbrenning ligger på 1942 kcal, men hvis jeg spiser 1500 kcal daglig.. vil det si at jeg forbrenner mer enn det jeg spiser og jeg vil gå ned i vekt? Eller må jeg forbrenne mer enn 1942 kalorier for at jeg skal gå ned i vekt? - altså spise 1500 kcal og trene 558 kcal? Anonymkode: 97f3f...0a8
bobleplast_ Skrevet 26. juli 2017 #2 Skrevet 26. juli 2017 Spiser du 1500 kcal vil du ha et underskudd på 442 kcal. Det tilsvarer i underkant av 0.5 kg vektnedgang per uke. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #3 Skrevet 26. juli 2017 Ville det hjelp om du bruker kroner i stedet for kalorier? Du bruker altså 1942 kroner per dag og du tjener 1500 kroner når du spiser. Får du da et underskudd (tap) eller et overskudd (gevinst)? Et eventuelt overskudd lagres som fett.... Anonymkode: 5b7eb...bc3 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #4 Skrevet 26. juli 2017 9 minutter siden, bobleplast_ skrev: Spiser du 1500 kcal vil du ha et underskudd på 442 kcal. Det tilsvarer i underkant av 0.5 kg vektnedgang per uke. Ja, og hvis jeg trener i tilegg sånn 558 kcal. Da er jeg nede 1000 kalorier underskudd. Ikke sant? Anonymkode: 97f3f...0a8
Pringle Skrevet 26. juli 2017 #5 Skrevet 26. juli 2017 Det er ikke dumt. Det smart å skaffe seg kunnskap. Vi lærer ikke om dette på skolen. Hver dag, døgnet rundt, forbrenner du kalorier. Den mengden energi du forbrenner i fullstendig hvile, kalles hvileforbrenning (derav navnet, høhø). Så er det energien du forbrenner på daglig aktivitet, og på trening. Dette kan være alt fra et par hundre til mange hundre kalorier. Holder du stabil vekt, spiser du over tid like mange kalorier som du forbruker. En større/tyngre kropp bruker også flere kalorier enn en lettere/mindre kropp. Hvis du skal ned i vekt, må du over tid, spise færre kalorier. Jo mindre du spiser, jo fortere går du ned. Men nå er greia at du skal holde deg i live også, og beholde helsa og humøret. Da kan du ikke spise for lite. (Hvis du har trøstespist, eller liker å kose deg med mat, så skjønner du sikkert det intuitivt.) Du kan derfor ikke redusere inntaket altfor mye. En nedgang på 1% av din kroppsvekt er en passe nedgang. En kilo kroppsfett tilsvarer ca 7000 kalorier. Det er dermed det antallet færre kalorier du må spise for å gå ned 1 kilo. La oss si du veier 100 kilo - da kan du spise 1000 kalorier mindre enn det du vedlikeholder på, og gå ned 1 kg per uke. Men etterhvert som du blir lettere, vil du gå ned saktere, fordi du forbrenner færre kalorier. 1% av din totale vekt er et greit ukesmål nesten helt fram til du er nede på midt på normal BMI. 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #6 Skrevet 26. juli 2017 6 minutter siden, Pringle skrev: Det er ikke dumt. Det smart å skaffe seg kunnskap. Vi lærer ikke om dette på skolen. Hver dag, døgnet rundt, forbrenner du kalorier. Den mengden energi du forbrenner i fullstendig hvile, kalles hvileforbrenning (derav navnet, høhø). Så er det energien du forbrenner på daglig aktivitet, og på trening. Dette kan være alt fra et par hundre til mange hundre kalorier. Holder du stabil vekt, spiser du over tid like mange kalorier som du forbruker. En større/tyngre kropp bruker også flere kalorier enn en lettere/mindre kropp. Hvis du skal ned i vekt, må du over tid, spise færre kalorier. Jo mindre du spiser, jo fortere går du ned. Men nå er greia at du skal holde deg i live også, og beholde helsa og humøret. Da kan du ikke spise for lite. (Hvis du har trøstespist, eller liker å kose deg med mat, så skjønner du sikkert det intuitivt.) Du kan derfor ikke redusere inntaket altfor mye. En nedgang på 1% av din kroppsvekt er en passe nedgang. En kilo kroppsfett tilsvarer ca 7000 kalorier. Det er dermed det antallet færre kalorier du må spise for å gå ned 1 kilo. La oss si du veier 100 kilo - da kan du spise 1000 kalorier mindre enn det du vedlikeholder på, og gå ned 1 kg per uke. Men etterhvert som du blir lettere, vil du gå ned saktere, fordi du forbrenner færre kalorier. 1% av din totale vekt er et greit ukesmål nesten helt fram til du er nede på midt på normal BMI. Takk for svar Jeg tenker å spise 1500 kcal, og trene 558 kcal hver dag. Da er jeg 1000 kalorier i underskudd. Veier 120kg.. Ønsker å gå ned i vekt til normal BMI. Anonymkode: 97f3f...0a8
Pringle Skrevet 26. juli 2017 #7 Skrevet 26. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Takk for svar Jeg tenker å spise 1500 kcal, og trene 558 kcal hver dag. Da er jeg 1000 kalorier i underskudd. Veier 120kg.. Ønsker å gå ned i vekt til normal BMI. Anonymkode: 97f3f...0a8 Men du tenker litt feil. Du må ta utgangspunkt i ditt totale energiforbruk, ikke ditt energiforbruk i hvile. Ditt daglige energiforbruk er antakeligvis rundt 2600 kalorier. 1000 kalorier i underskudd får du gjennom å spise 1600 kalorier - hvis du trener mer, må du spise mer, og du går ikke fortere ned. Du vil bare gå på en smell om du overdriver. Vektnedgang tar først og fremst lang tid, ikke store forsakelser. 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #8 Skrevet 26. juli 2017 Du ligger i stille hele døgnet, og i tillegg skal du trene. Dermed bruker du flere kalorier enn 1942 per døgn. Du må ta utgangspunkt, sånn omtrentlig, i det totale antallet kalorier du bruker hver dag. Å være nede i 1000 kcal per døgn, etter aktivitet, er ikke sunt. Det finnes flere kalkulatorer på nett som kan fortelle deg sånn cirka hvor mange kcal du til sammen bruker per dag, så får du et utgangspunkt. Du er nødt til å spise mer enn 1500 kcal per dag - jeg er nødt til å spise mer enn 1500 kcal per dag, og jeg er en passe inaktiv kvinne på 55 kilo. Anonymkode: 2e1d6...281 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå