Gå til innhold

Har havnet i en vanskelig situasjon..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg lurer på om noen har noen gode råd til meg.. er litt frustrert over meg selv akkurat nå og må bare lufte tanker. 

Jeg begynte å studere i fjor høst og etter planen skal jeg fortsette på 2 året nå. Jeg går på Handelshøyskolen BI, det vil si at det koster penger å gå der. Jeg har en 5 åring og er ikke sammen med barnefar lenger, da han valgte å gå fra forholdet for noen år siden. 

Jeg har overgangsstønad, men fikk vite i dag at behandlingstiden er på 4 måneder (må søke på nytt hvert år). Det vil si at jeg muligens ikke får penger før i verste fall slutten av november. Jeg har deltidsjobb, som jeg jobber 80% i nå på sommeren, men siden jeg trodde jeg skulle studere videre til høsten, så er stillingen min nede i 20% fra 1. september. 

Til våren så strøk jeg på en eksamen. Fikk vite i dag at jeg da ikke får lån og stipend fra lånekassen dette semesteret, da jeg ligger bak med over 60 studiepoeng, fordi jeg meldte meg til eksamen på Bjørknes for mange år siden og fikk ikke tatt alle eksamenene likevel grunnet ulike ting. Jeg tok fagene senere, men det regnes fortsatt som forsinkelse, siden jeg da fikk støtte for fagene. 

Så nå sitter jeg her og lurer litt på hva jeg skal gjøre. 

Årsaken til privatskole er at jeg rett og slett ikke kom inn på UiO eller HioA og jeg føler jeg må bo i Oslo da pappaen til barnet bor her og har en trygg jobb her. 

Jeg får jo ikke betalt skolepengene på BI, har 20% stilling fra september, har jo selvsagt utgifter og regninger.

Vil også legge til at jeg har søkt jobber lenge da jeg har ønsket meg en deltidsjobb som ligger nærmere pga lang reisevei-henting i barnehage problematikk. Har ikke fått napp og føler jobbmarkedet er veldig vanskelig om dagen..?

Noen som kan gi meg noen råd til hva jeg bør gjøre? Må jeg gå på sosialen?Bør jeg gå rundt med åpne søknader overalt for å øke mulighetene for jobb?  Er det noen som helst mulighet for meg til å fullføre studiet mitt?:( 

Anonymkode: 2544a...7b1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du skal få fullført studiet, må du ta opp igjen emner mens du jobber slik at du kommer deg innpå igjen ift Lånekassen. Du vil ikke kunne gjøre dette dersom du går på,dagpenger eller sosialen.

Anonymkode: fd6c0...986

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke noen vits å gå på sosialen vertfall Mtp skolepenger og skolesituasjon

Anonymkode: 66908...a41

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Får du tatt eksamen om igjen ved semesterstart? I så fall får du jo nok studiepoeng til å få støtte fra lånekassen igjen. Hvis ikke må du enten ta et ekstra fag samtidig som du studerer for å få nok studiepoeng til å få støtte, eller utsette studie og jobbe til du får tatt opp igjen eksamen. Studenter får ikke sosialstønad, og i alle fall ikke til å betale skolepenger. 

Anonymkode: 34f04...2f2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Får du tatt eksamen om igjen ved semesterstart? I så fall får du jo nok studiepoeng til å få støtte fra lånekassen igjen. Hvis ikke må du enten ta et ekstra fag samtidig som du studerer for å få nok studiepoeng til å få støtte, eller utsette studie og jobbe til du får tatt opp igjen eksamen. Studenter får ikke sosialstønad, og i alle fall ikke til å betale skolepenger. 

Anonymkode: 34f04...2f2

Nei, jeg går på BI. Der er det kun eksamener til jul eller til våren, inkludert konteeksamen :( 

Jeg forstår at det ble litt misforstått i HI, men mente selvsagt ikke at sosialen skulle betale skolepenger. Men jeg har jo husleie, strøm, mat, barnehage osv som skal betales. Og med i skrivende stund 20% stilling dekker jo ikke det akkurat utgiftene. Som sagt så er det 4 mnd behandlingstid på OS, noe det aldri har vært før, så var ikke forberedt på det. Sist tok det 3 uker. 

TS

Skrevet

Kanskje du må ta deg et års pause fra BI (men konte eksamen), og jobbe mer? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, Meadow skrev:

Kanskje du må ta deg et års pause fra BI (men konte eksamen), og jobbe mer? 

Ja, jeg jobber gjerne 150% om jeg kunne, men problemet er at jeg ikke får jobb. Jeg har kun erfaring fra butikk. Har fått karrieresenteret til å se over CV og søknader og de mener det er mer en bra nok. På en jobb i klesbutikk var det 120 søkere.. de velger jo helst den fleksible 19-åringen, ikke hun i slutten av tjueåra med barn :( 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 26.7.2017 den 17.04, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg går på BI. Der er det kun eksamener til jul eller til våren, inkludert konteeksamen :( 

Jeg forstår at det ble litt misforstått i HI, men mente selvsagt ikke at sosialen skulle betale skolepenger. Men jeg har jo husleie, strøm, mat, barnehage osv som skal betales. Og med i skrivende stund 20% stilling dekker jo ikke det akkurat utgiftene. Som sagt så er det 4 mnd behandlingstid på OS, noe det aldri har vært før, så var ikke forberedt på det. Sist tok det 3 uker. 

TS

Men så lenge du går på BI vil du ikke få sosialstønad. Hadde du ikke brukt 30 tusen i halvåret på skolepenger og vært i en situasjon hvor du ikke hadde mat på bordet så hadde situasjonen vært en annen. Skal du ha rett på det ser de jo på kontoutskriftene dine, og du har ingen sak når du bruker slike beløp på privatskole 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eneste løsningen jeg ser er å søke fulltidsjobb og heller ta opp etterslepet av fag samtidig, for så å begynne på igjen neste år

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg jobber gjerne 150% om jeg kunne, men problemet er at jeg ikke får jobb. Jeg har kun erfaring fra butikk. Har fått karrieresenteret til å se over CV og søknader og de mener det er mer en bra nok. På en jobb i klesbutikk var det 120 søkere.. de velger jo helst den fleksible 19-åringen, ikke hun i slutten av tjueåra med barn :( 

"Alle" søker på klesbutikker, og jeg skjønner om det er det du vil ha - men du har ikke råd til å være kresen når det gjelder jobber nå. Gå rundt (personlig) og lever åpne søknader overalt. Er selv butikksjef, og hadde du dukket opp i butikken min med en god utstråling, bra oppførsel og et fast håndtrykk, så hadde jeg gjort det jeg kunne for at du skulle få en sjanse. Selv om du ikke er den superfleksible 17-åringen.

Anonymkode: 85612...fec

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men så lenge du går på BI vil du ikke få sosialstønad. Hadde du ikke brukt 30 tusen i halvåret på skolepenger og vært i en situasjon hvor du ikke hadde mat på bordet så hadde situasjonen vært en annen. Skal du ha rett på det ser de jo på kontoutskriftene dine, og du har ingen sak når du bruker slike beløp på privatskole 

Hvis alternativet er gata og ingen mat til barnet så får hun sosialstønad. Men ikke over tid og for å dekke studier.

Anonymkode: 8d47e...d23

AnonymBruker
Skrevet

Har du mulighet for å jobbe mer enn 20% fra 1. september? Du har jo jobben allerede, og har jobbet mer i sommer.

Anonymkode: 0e858...fe5

AnonymBruker
Skrevet

Dropp den dyre skolen, det finnes andre handelshøgskoler som er vel så bra, men som er gratis. Vitnemålet ditt blir ikke mer attraktivt om du har betalt for skolen. Flytt til en annen by for den korte perioden det er snakk om.

Anonymkode: bdc9e...5c1

• Liker 1
Skrevet

Ta kontakt med BI. :Nikke: Det høres ut som du burde ta ett års pause i studiet(dette kan BI hjelpe deg med), da kan du komme deg til hektene igjen med jobb og manglende stp, og fortsette å bo i Oslo med barnet ditt.

Jeg brukte første halvåret mitt på BI uten støtte fra Lånekassen. Det var beinhardt!!!! 

Masse lykke til! (Ps: det er ikke nødvendigvis riktig å bytte til en "gratisskole". Visst er det gode handelshøyskoler der ute, men det at du prioriterer å gi barnet ditt nærhet til barnefaren viser et riktig valg spør du meg! 

Tenk om vi hadde snudd på dette... "mor flyttet syv timer unna for å gå på gratis skole" 🙄 nei... bli boende og fortsett på BI hvis du trives der. Men ta kontakt med de og hør hva de sier. Det er ikke krise å ta et permisjonsår for å komme sterkere tilbake! 

Hvilket fag strøk du i, om jeg kan spørre?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...