AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #1 Skrevet 26. juli 2017 Jeg er i ett dilemma.. Samboer har kjøpt leilighet til gutten sin som skal flytte bort på skole.. Jeg har støttet det hele veien og ser verdiene og hvor smart denne investeringen er.. Helt til: Denne leiligheten skulle pusses opp og samboer + sønn har allerede vert der flere helger på rad. Jeg har vert hjemme å tatt meg av minste barna. Nå er siste finish straks klar og samboer vil ha meg med for å hjelpe til med ned vask, montering av diverse osv. Jeg hadde med glede blitt med for ett år siden, men dette året har stesønnen min knapt deltatt i noe her hjemme.. Han gidder ikke hjelpe til med noe som helst.. Han svarer nei når vi spør han om å ta ut av oppvaskmaskinen, han svarer nei når jeg spør om han klippe plenen, han svarer nei på alt. Det kan dere gjøre selv, sier han.. sist episode var søndagskveld ( han har vert hos moren siden).. da spurte jeg om han kunne tørke av kjøkkenbordet når han var ferdig.. da fikk jeg til svar at han kun hadde brukt den delen av bordet, og at han ikke vasket mer enn den biten.. Jeg syns samboer skulle stoppet oppussingen for lengst slik han oppfører seg.. Kjøkkenet de har byttet ut, var mer enn bra nok (funksonelt, ikke veldig pent), badet var helt greit til hans bruk, fargene på veggene var stygge, men gutten hadde klart seg med de også... Ang. helgen så har jeg sagt til samboer at jeg ikke har noe lyst.. Jeg har ikke lyst til å hjelpe til når gutten ikke kan vise litt takknemmelighet og ydmykhet for at han FÅR en leilighet til 2,5 millioner... og ikke minst at far er med hver helg for å gjøre den fin.. og at jeg godtar å være hjemme alene med de to minste hver helg.. Slik at han skal få det fint når han begynner på skole. Samboer blir tydelig lei seg.. han vet godt hvorfor, og forstår at begeret snart renner over hos meg.. Jeg sa klart ifra til samboer at han måtte snakke med sønnen sin da dette startet, og jeg vet han angrer nå.. Men jeg føler det er for sent, og at de får gjøre arbeidet selv... Hva hadde dere gjort?? hadde dere blitt med?? Anonymkode: b186a...a7a 12
Svigermor Skrevet 26. juli 2017 #2 Skrevet 26. juli 2017 Ja, jeg hadde blitt med. Når denne oppussingen er ferdig så er den ferdig. Det er ikke sånn at faren skal holde på i den leiligheten hver helg i uoverskuelig framtid. Nå skal gutten flytte og du får en fin anledning til å starte litt på nytt med forholdet ditt til ham. Ikke vær smålig. 19
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #3 Skrevet 26. juli 2017 2 minutter siden, Svigermor skrev: Ja, jeg hadde blitt med. Når denne oppussingen er ferdig så er den ferdig. Det er ikke sånn at faren skal holde på i den leiligheten hver helg i uoverskuelig framtid. Nå skal gutten flytte og du får en fin anledning til å starte litt på nytt med forholdet ditt til ham. Ikke vær smålig. ikke vær smålig??? Jeg har vert ALT annet enn smålig til nå.. jeg har bitt alt i meg, og kun hatt små samtaler med samboer om at han kanskje bør fikse det... og jeg har vert hjemme alene med to små femte helgen på rad for at samboer skal kunne dra.. Anonymkode: b186a...a7a 27
Svigermor Skrevet 26. juli 2017 #4 Skrevet 26. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: ikke vær smålig??? Jeg har vert ALT annet enn smålig til nå.. jeg har bitt alt i meg, og kun hatt små samtaler med samboer om at han kanskje bør fikse det... og jeg har vert hjemme alene med to små femte helgen på rad for at samboer skal kunne dra.. Anonymkode: b186a...a7a Og nå er jobben snart gjort, så da synes jeg du kan fortsette å bite det i deg. Ikke noe vits i å lage dårlig stemning nå når gutten tross alt skal flytte. 15
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #5 Skrevet 26. juli 2017 Akkurat nå, Svigermor skrev: Og nå er jobben snart gjort, så da synes jeg du kan fortsette å bite det i deg. Ikke noe vits i å lage dårlig stemning nå når gutten tross alt skal flytte. Jeg lager ikke dårlig stemning.. hadde jeg vert ute etter dårlig stemning så hadde jeg gjort det for lenge siden... Jeg har bare sagt til samboer at jeg ikke har lyst.. Ja, han ble lei seg, men skjønner godt hvorfor jeg ikke har lyst... men takk for tilbakmeldingen Anonymkode: b186a...a7a 8
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #6 Skrevet 26. juli 2017 Jeg skjønner følelsene dine, men jeg hadde nok blitt med likevel. Nå skal gutten flyte ut, og for din samboer sin del så er det viktig at forholdet mellom dere er bra, så sønnen fortsatt vil ønske å holde kontakt etter at han har flyttet. Men jeg hadde nok tatt en prat med gutten selv, og fortalt ham hvordan jeg opplevde dette. Så hadde jeg sagt at en del av meg får lyst til å svare med å ikke hjelpe ham tilbake, men at jeg jo tross alt vet hvordan det er å være ung, og at man da tidvis kan bli ganske selvsentrert. Så ville jeg sagt at jeg nå setter en strek over det som har vært, og at jeg håper at han vil oppføre seg anderledes i fremtiden. Så ville jeg gjort nettopp det, lagt det som har vært bak, og forholdt meg positiv når jeg dro for å hjelpe i leiligheten hans. Dette forutsetter at jeg ikke hadde gitt gutten et tilsvarende "frikort" tidligere i forhold til lignende adferd. Hvis jeg hadde gjort det,og han ikke hadde lært noe av praten sist, hadde jeg heller latt vær å dra, men også forklart gutten hvorfor. Anonymkode: 90b35...353 25
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #7 Skrevet 26. juli 2017 Vær et forbilde. Ikke oppfør deg like dustete som han har gjort. Anonymkode: 57009...700 6
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #8 Skrevet 26. juli 2017 Tja og ha, jeg hadde nok vasket, men ikke før far hadde snakket med sønnen om hvordan han ikke har bidratt hjemme. Jeg hadde nok også valgt å si i fra selv. Egentlig er dette noe både du og far burde ha snakket med han om for lengst. Anonymkode: cbb23...8cd 10
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #9 Skrevet 26. juli 2017 ja hjelp stakkars. hvorfor fikk du barn om du ikke bryr deg om de? Anonymkode: 7a2a2...fe7
RoH Skrevet 26. juli 2017 #10 Skrevet 26. juli 2017 Kan jo hende at stesønnen synes du er en pain in the as. Dette gir du jo tydelig uttrykk for her og nå i alle fall. Ber far deg om et bidrag gjør han helt sikkert fordi han er sliten og trenger hjelp. Når dere er ferdige og stesønnen har flyttet ut får dere jo andre ting og tenke på. Sikkert lettere å være venner om du bidrar med din skjerv i stede for bare å sitte på linja og kritisere. 4
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #11 Skrevet 26. juli 2017 Mange har et poeng her. Du har holdt ut så mye, hvorfor ikke bite i deg det aller siste? Skjønner at det er kjedelig og føles feil, men om du ikke gjør denne greia vil alt du allerede har gjort, være glemt. Og du vil være den sure stemoren som ikke ville hjelpe til med flyttingen. Nå er han straks ute av redet. Og kommer han hjem på besøk, får du kreve at han bidrar. 😊 Anonymkode: f23b5...6dc
Franord Skrevet 26. juli 2017 #12 Skrevet 26. juli 2017 Jeg hadde gjort det samme som deg, TS. Far stiller opp for sønnen, og gjør han en vanvittig stor tjeneste (!!), uten å kreve noe som helst tilbake. Ikke alminnelig folkeskikk engang. Jeg hadde dermed hele saken latt bli far og sønn sitt problem, og forklart hvorfor. Vasking av en leilighet burde en ung mann klare selv. 22
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #13 Skrevet 26. juli 2017 Det handlet nok om måten han blir spurt på. Neppe på en pedagogisk riktig måte. "Gjør ditt, gjør datt, og jeg er like sur på deg om du gjør det eller ikke" er ikke akkurat måten å motivere noen til å gjøre husarbeid på. Anonymkode: bef20...b25 2
lille humla Skrevet 26. juli 2017 #14 Skrevet 26. juli 2017 Hvor gammel er han, og hvor gammel er du... Der har du svaret! Han har ikke noe ansvar for dine unger, de har DU fått sammen med hans FAR. Faren er like mye far for han, som dine barn. 3
T-Rex Skrevet 26. juli 2017 #15 Skrevet 26. juli 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Denne leiligheten skulle pusses opp og samboer + sønn har allerede vert der flere helger på rad. Jeg har vert hjemme å tatt meg av minste barna. Nå er siste finish straks klar og samboer vil ha meg med for å hjelpe til med ned vask, montering av diverse osv. Anonymkode: b186a...a7a De er to personer. Hva i all verden er det de mener du skal gjøre, som de ikke kan gjøre selv? 11
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #16 Skrevet 26. juli 2017 Han høres veldig bortskjemt og utakknemlig ut. Hadde heller ikke giddet å hjelpe til mer når ikke han kan hjelpe til mens han bor hjemme. Enkelt og greit. Anonymkode: 39d20...d9e 17
Søgni Skrevet 26. juli 2017 #17 Skrevet 26. juli 2017 Jeg reagerer på flere av svarene her, og da særlig de som går ut fra at TS har vært en megge i kommunikasjon med denne stesønnen. A pain in the ass @RoH - really? Hun kan fortelle at hun har bitt i seg alt fra denne ungdommen, og kun hatt små samtaler med faren om det innimellom. Å gjøre forefallende oppgaver i en familie man bor sammen med, er ikke hjelp, det er å bidra til fellesskapet. En holdning som for øvrig er grei å få med seg hjemmefra, så man ikke får seg sjokk eller blir mislikt i inngangen til voksenlivet. Høres ut som faren hans er unnvikende, og at TS er redd for å mase fordi hun er stemor. At en ungdom som er utflytningsklar kommer unna med "gjør det selv" når oppvaskmaskinen skal tømmes, er ganske synd for han, alle han skal bo sammen med i fremtiden, og jeg grøsser ved tanken på å være en slik person som har sluppet unna alt i oppveksten sin fremtidig partner. Mine foreldre krevde selvsagt at jeg gjorde min del, og i en viss alder måtte jeg mases på. Da måtte jeg gjøre det likevel. Og sånn gikk nå dagan. Slik var det også for absolutt alle andre jeg vokste opp sammen med. Jeg ville heller ikke begynt å trekke meg fra å bli med denne helga TS, det er for sent å begynne med noe demonstrativt nå, slik jeg ser det. Men jeg hadde vært passe irritert på samboeren min om jeg var deg. 30
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #18 Skrevet 26. juli 2017 Jeg hadde sagt rett ut til denne sønnen, at dette kunne jeg dessverre ikke se at jeg skulle delta i siden det var hans hjem og han ikke ville delta i det hjemmet jeg har "drevet" for ham de siste årene. Han er voksen nok til å se konsekvenser av sin oppførsel, og han kommer sikkert på besøk til både jul og påske og da forventes det at han gjør sin del. Hva er det slags fisleoppførsel å ikke lage "dårlig stemning", det er da ingenting som lager dårligere stemning enn å ikke ta opp sånne ting. Anonymkode: 93d5c...cf9 27
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #19 Skrevet 26. juli 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå er siste finish straks klar og samboer vil ha meg med for å hjelpe til med ned vask, montering av diverse osv. Vask kan gutten gjøre selv! Du kan være med å montere. Ta med ungene, gutten kan sitte barnevakt. Anonymkode: 80351...bcc 5
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #20 Skrevet 26. juli 2017 3 timer siden, Svigermor skrev: Ikke vær smålig. Det er vel ikke smålig å lære gutten at han greier å vaske og montere sine møbler i hans leilighet. Anonymkode: 80351...bcc 19
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå