AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #1 Skrevet 26. juli 2017 Hei dere. Jeg hadde datteren til broren min en helg i måneden og ellers når det behøvdes barnepass i mang en år. Hun var sterkt handikappet og trengte nøye tilsyn. Jeg lærte fra hennes familie og helsepersonell hva som måtte til. Var blant annet med på møte på sykehuset da hun var småbarn for nedleggelse av sonde, stell og videre trening. Hun gikk bort i fjor. Tapet etter henne var stort, og sorgen enda større. Det har nå gått ett år og jeg kjenner at jeg veldig gjerne kunne vært en avlastningsperson foreksempel en helg i måneden. Jeg lærte så mye og føler jeg sitter med såpass mye kunnskap innenfor stell og omsorg for ett barn med ekstra behov, at det er vanskelig for meg å bare gi slipp på dette. Jeg har mang en gang vurdert å si opp jobben og skifte yrkesretning, men å starte tilbake på vgs utdanning nå er et veldig stort valg, som jeg ikke tar lett på mtp økonomi. Jeg har lest og lest, men det finnes svært liten informasjon når det kommer til dette. Er det noen her som vet hvor jeg skal henvende meg? Lurer også på dette med faglig kompetanse, jeg regner med at min bakgrunn med henne ikke er nok. Jeg vil våge å påstå at jeg kan minst like mye som en som er fagutdannet, innenfor akkurat den diagnosen tantejenta mi hadde i hvert fall. Jeg kan med bruk av monitor, sondeernæring (knapp og nese) ekstra oksygentilførsel og tracheostomi. Det er det som er så sårt, om dere forstår... så mye kunnskap, men ingen direkte faglig utdannelse, så hva gjør man da. Boligen min er tilpasset rullestolbrukere, ja. Jeg er forresten 26 år, om det er av betydning. Har fast jobb og stabil inntekt. Anonymkode: 23de8...d33
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #2 Skrevet 26. juli 2017 Ta kontakt med bufdir, de trenger alltid avlasningshjem. De har egen hjemmeside også Anonymkode: c647e...bc1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #3 Skrevet 26. juli 2017 Vanligvis blir familie og venner spurt om denne typen oppdrag, dersom barnet ikke kan være i en barnebolig for avlastning. I noen tilfeller blir og helsepersonell som har kontakt med barnet spurt om eller de tilbyr seg å være avlaster. Hadde aldri sendt vårt barn til en villt fremmed. Anonymkode: bd91a...e62
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #4 Skrevet 26. juli 2017 Ta kontakt med bufdir, barnevern samt kommunen (og gjerne omkringliggende kommuner også, om det ikke blir for langt unna). Det hender at barnevernet har saker der funksjonshemmede barn har behov for avlastning. Det hender også at kommunen har behov for privat avlastning for barn som ikke vil fungere i en avlastningsbolig eller at de ikke har flere plasser og noen har svært stort behov. Kanskje får du ingen oppdrag, kanskje dukker det opp om et par år. Dersom du på noe vis kan dokumentere at du har erfaring med en del prosedyrer så kan det hjelpe. I slike saker veier ofte personlig egnethet tyngre enn faglig kunnskap - alle kan lære å legge sonde, men det hjelper lite om man ikke har 'riktig' personlighet for det aktuelle barnet. Anonymkode: e9582...5c8
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #5 Skrevet 26. juli 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vanligvis blir familie og venner spurt om denne typen oppdrag, dersom barnet ikke kan være i en barnebolig for avlastning. I noen tilfeller blir og helsepersonell som har kontakt med barnet spurt om eller de tilbyr seg å være avlaster. Hadde aldri sendt vårt barn til en villt fremmed. Anonymkode: bd91a...e62 Hva er forskjellen på å sende barnet på avlastning i barnebolig, sende barnet i barnehage og på avlastning til en privatperson? De er da alle like fremmede første gang? Anonymkode: e9582...5c8 1
Missy1 Skrevet 26. juli 2017 #6 Skrevet 26. juli 2017 Hei. Først og fremst vil jeg si at det er fantastisk å høre at du ønsker å være avlastningshjem det er mangel på det i de fleste kommuner og tror ikke det er mange som er så heldige at de får privat avlaster som har den erfaringen du sitter på. Har selv avlastning for mitt barn som har nedsatt funksjonsevne, men vi har avlastningen i bolig ettersom det ville blitt for mye for en privat familie (stort omfang + veldig krevende barn). Men skulle vi hatt hos privat så ville det vært ekstremt betryggende for meg som mamma å vite at den han skulle være hos er klar over at det å være avlaster er en jobb. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med virksomhet barn og unge i kommunen og spørre hvilken instans som gir avlastning til familier som har funksjonshemmede barn. Disse instansene har ofte forskjellige navn fra kommune til kommune så jeg kan ikke gi deg spesifikt navn på instansen med mindre jeg hadde visst at du bodde i samme kommune som meg. Du kan også kontakte barnevernet, men om du er avlaster via barnevernet er det somregel ikke for funksjonshemmede barn, men for barn som har det vanskelig hjemme, barn fra familie som trenger støtte i perioder osv. Via barnevernet vil det være kortere oppdragstid enn når det er for familier som har avlastning på grunn av funksjonshemmet barn. Kan være greit for deg å vite. men vil også nevne for deg at du fint kan søke jobb i f.eks avlastningsbolig selvom du ikke er utdannet innen det feltet. Det er flere ufaglærte som jobber i bolig. Du har jo også mye relevant erfaring du kan forhøre deg med kommunen ang avlastningsboliger slik at du kan kontakte de (evt Google avlastningsbolig barn + navn på din kommune. Eller lignende så kanskje du finner ut på den måten ) lykke til 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #7 Skrevet 26. juli 2017 Bufdir som flere forslår driver jo ikke med avlastning av denne typen brukergruppe? Da må du ta kontakt med kommunen. Hvis du skal være privatavlaster i eget hjem tror jeg ikke du trenger mer formell utdannelse. Hvis du skal ha fast jobb på en avlastningsbolig i en kommune krever de fleste formell utdannelse. Tror kanskje ikke du trenger å ha det for å være ekstravakt/vikar. Flott at du har mye kunnskap på området og omsorg å gi! Men en av de første holdningene jeg tror jeg ville lagt fra meg om jeg ønsket jobb innenfor faget er at du kan mer enn en faglært på det. Ofte er utstyret forskjellig fra person til person,men klart en fordel at du har erfaring med noe innenfor dette. I en avlastningsbolig er det 1000 andre ting å lære seg(miljøarbeid og terapi, elektronisk dokumentering, ulike diagnoser, medikamenthåndtering, kommunikasjon med ulike brukergrupper(noen uten språk, tegn til tale, ulike rutiner på boligen osv. Er dette noe for deg så ville jeg kjørt på, spør om ekstravakter for å se om det er noe før deg før du begynner på et eventuelt utdanningsløp Anonymkode: 08c7f...a74
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå