Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man kjøper ett par frimerker, og sender fleire brev. Disse brevene blir vel sannsynligvis sendt gjenom fleire postkontor terminaler, før den kommer frem til mottaker.

Kan postverket på en eller annen måte scanne frimerkene og eller konvoluttene, og finne ut hvor frimerkene konvoluttende har blitt kjøpt? Eller hvor og når brevene ble levert til post i-butikk / postkontor? 

Anonymkode: c8854...12b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man kjøper ett par frimerker, og sender fleire brev. Disse brevene blir vel sannsynligvis sendt gjenom fleire postkontor terminaler, før den kommer frem til mottaker.

Kan postverket på en eller annen måte scanne frimerkene og eller konvoluttene, og finne ut hvor frimerkene konvoluttende har blitt kjøpt? Eller hvor og når brevene ble levert til post i-butikk / postkontor? 

Hvor brevet ble innlevert blir registrert, men neppe hvor frimerkene ble kjøpt.

Printeren du skrev ut brevene på kan også spores.

AnonymBruker
Skrevet

HÆ????

Anonymkode: 2dc8b...047

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags skumle planer er det du har Ts? 

Anonymkode: bdd86...f4f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, prt90 skrev:

Hvor brevet ble innlevert blir registrert, men neppe hvor frimerkene ble kjøpt.

Printeren du skrev ut brevene på kan også spores.

Brev som postes i postkasser som henger på vegger rundt omkring på postkontor, bensinstasjoner og kjøpesentere sendes til et sentralt sorteringsanlegg, og stemples ikke inn på stedet der de leveres. Disse får stedsnøytrale stempel, og det har de hatt siden 2007. I følge pressemeldingen fra 2004 skal det fremdeles være mulig å be om stempel med stedsnavn i skranken, om ikke dette har forsvunnet etter post i butikk ble innført. (Jeg gadd ikke lete mer.)

Og så lurer jeg veldig på hvordan man kan spore en printer. 

Anonymkode: 7a2a1...308

AnonymBruker
Skrevet

OK, men kan posten registrere hvilket  postkontor (eller post-i-butikk) hvor brev blir levert inn da? :) 

Eller sendes det så mange brev og pakker landet rundt heile tiden, at posten ikke har mulighet til registrere alle brev på denne måten? 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

OK, men kan posten registrere hvilket  postkontor (eller post-i-butikk) hvor brev blir levert inn da? :) 

Ja, hvis brevet er levert inn over skranken og den ansatte stempler det der og da. På stempelet står det dato og sted, f.eks. Oslo. Ikke noe mere spesifikt enn byen eller navnet på stedet. Og postnummeret tror jeg er med også. Putter man derimot brevet i den røde postkassen utenfor bygningen til der posten holder til, blir brevene hentet og tatt med til sorteringsanlegg uten å stemples. Det blir dermed ikke noe steds-stempel på brevet som viser hvor det ble postlagt.

Lenge siden jeg har fått et privatsendt brev med stempel og frimerke i posten, så det er litt vanskelig å huske :-) Frankerte brev fra næringsdrivende er jo som regel stemplet og frankert med maskin, ikke frimerker og håndholdt stempel.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Brev som postes i postkasser som henger på vegger rundt omkring på postkontor, bensinstasjoner og kjøpesentere sendes til et sentralt sorteringsanlegg, og stemples ikke inn på stedet der de leveres. Disse får stedsnøytrale stempel, og det har de hatt siden 2007. I følge pressemeldingen fra 2004 skal det fremdeles være mulig å be om stempel med stedsnavn i skranken, om ikke dette har forsvunnet etter post i butikk ble innført. (Jeg gadd ikke lete mer.)

Og så lurer jeg veldig på hvordan man kan spore en printer. 

Det er ikke stempelet på frimerket som spores, men nesten usynlige "strekkoden" som blir skrevet på konvolutten.

Det er veldig lett å spore en printer. Systemet har vært implementert i mange år. https://www.digi.no/artikler/alle-utskrifter-fra-fargelaser-kan-spores/290016

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, prt90 skrev:

Det er ikke stempelet på frimerket som spores, men nesten usynlige "strekkoden" som blir skrevet på konvolutten.

Det er veldig lett å spore en printer. Systemet har vært implementert i mange år. https://www.digi.no/artikler/alle-utskrifter-fra-fargelaser-kan-spores/290016

Ja, jeg er klar over at poststempler ikke lenger er hva de var. Men strekkoden på konvolutten kan vel maksimalt si noe om hvilket sorteringsanlegg konvolutten først ble behandlet på? Hvert sorteringsanlegg håndterer jo post fra et ganske stort område. 

Takk for info om printere, forresten. :) 

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg er klar over at poststempler ikke lenger er hva de var. Men strekkoden på konvolutten kan vel maksimalt si noe om hvilket sorteringsanlegg konvolutten først ble behandlet på? Hvert sorteringsanlegg håndterer jo post fra et ganske stort område. 

Takk for info om printere, forresten. :) 

Hvorfor det? Du vet jo når en sekk med post ble puttet inn i sorteringsanlegget og hvor den kom fra. Veldig rart å ikke ta vare på den informasjonen. Strekkoden er nok en unik ID for hvert brev som går igjennom systemet. Sannsynligvis tar også systemet vare på et bilde av konvolutten slik at det brukes til å forbedre systemet  i fremtiden.

Skrevet

Strekkode på brevene er er adressen som står på brevet, slik at maskinen skal  vite hvor brevet skal leveres ut.  Kan nok også spore hvilken maskin som har satt på strekkoden. 

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, prt90 skrev:

Hvorfor det? Du vet jo når en sekk med post ble puttet inn i sorteringsanlegget og hvor den kom fra. Veldig rart å ikke ta vare på den informasjonen. Strekkoden er nok en unik ID for hvert brev som går igjennom systemet. Sannsynligvis tar også systemet vare på et bilde av konvolutten slik at det brukes til å forbedre systemet  i fremtiden.

Det dreier seg om penger og rasjonalisering, som alt Posten har gjort av upopulære tiltak de siste årene. Å stille om maskinene (selv elektronisk og automatisert) mellom hver postsekk koster penger. 

Men har du nyere dokumentasjon som motsier linken jeg la ut tidligere må du gjerne legge det frem. Jeg har funnet en artikkel i Aftenposten fra 2006 som sier det samme, så da er vi i så fall ute etter informasjon som er en god del nyere enn juni 2006 (siden det tar lang tid å implementere slike endringer, og planene tydeligvis ikke forelå i 2006). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...