Gå til innhold

Må jeg velge mellom foundation eller solkrem?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

Jeg er veldig nazi med å bruke solkrem, og påfører nytt lag hver andre time om jeg er ute i solen. Grunnen til dette er vitiligo, eller pigmentløse flekker i ansiktet mitt som ikke blir brune med resten av huden. 

Nå sliter jeg med å finne ut hvordan jeg kan påføre solkrem hvis jeg samtidig vil bruke foundation.

Jeg har prøvd å smøre et lag under foundation (foundationen min har også spf i seg) og så smøre på nye lag over det hele utover dagen. Dette ser ikke bra ut. Solkremen stivner og nesten drysser av så det ser ut som jeg har flassete hud.

Jeg ser ikke noe annet alternativ enn å droppe foundationen til fordel for solkrem om jeg skal være ute i solen, men jeg skulle ønske jeg kunne bruke begge deler pga jeg har ganske ujevn hudtone med arr og rødhet. 

Noen tips?

Anonymkode: b5681...ddf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Foundation med solfaktor? Det er veldig mange merker som har det :) 

Anonymkode: 17e52...b0c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker solkrem for ansikt fra Decleor med SPF 50 og den er veldig lett og fin. Trekker godt inn og er lett å sminke over. Blir ikke sånn dryssende og flassende som du beskriver som mange solkremer blir. Ville prøvd den, den er den eneste solkremen for ansikt som har funket for meg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foundation med solfaktor? Det er veldig mange merker som har det :) 

Anonymkode: 17e52...b0c

Som skrevet, min foundation har og det. Problemet er at faktoren er lav, og man er jo nødt til å smøre seg på opptil flere ganger om man er lenge i solen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
28 minutter siden, Salka skrev:

Jeg bruker solkrem for ansikt fra Decleor med SPF 50 og den er veldig lett og fin. Trekker godt inn og er lett å sminke over. Blir ikke sånn dryssende og flassende som du beskriver som mange solkremer blir. Ville prøvd den, den er den eneste solkremen for ansikt som har funket for meg. 

Takk for tips, skal sjekke den ut. 

Men hva gjør du om du skal være lenge i solen? Det er jo anbefalt å smøre seg på nytt hver andre time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS igjen. Solkremen til ansikt fra Decleor så veldig dyr ut. 500 kroner for 50ml..?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blande solkremen med foundationen? Vet ikke om det går... Jeg pleier å gjøre det noen ganger med fuktighetskrem pga tørr hud. Dekker ikke fullt så godt men ser mye penere ut på huden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville for øvrig unngått sol så mye som mulig. 

Anonymkode: b236e...d0a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips, skal sjekke den ut. 

Men hva gjør du om du skal være lenge i solen? Det er jo anbefalt å smøre seg på nytt hver andre time.

Jeg ligger nesten aldri i solen da jeg tåler varmen dårlig, men er det litt svalere en dag og jeg skal sole meg litt dropper jeg foundationen da, men jeg oppholder meg aldri lenge i solen uansett. Redd for rynker og hudkreft selv om jeg er nøye med solkremen. Når jeg sitter ute og driver på ute oppholder jeg meg helst i skyggen. Men den er såpass lett, så mulig det går å smøre den oppå foundationen igjen, ihvertfall om du har en vannfast en eller ihvertfall en som er litt ekstra holdbar.  

1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS igjen. Solkremen til ansikt fra Decleor så veldig dyr ut. 500 kroner for 50ml..?

Ja, den koster litt, men er verdt hver krone, tro meg. :) Ville absolutt brukt penger på noe ordentlig. Jeg har hud som lett får utbrudd av dårlige/feil produkter og huden min har aldri reagert negativt på denne. Ikke kjenner jeg den på heller som jeg gjør med mange andre. Den er mye billigere på lookfantastic og hq hair enn i salong her i Norge. Feelunique har også decleor. Mener også at blivakker har. 

Endret av Salka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg pleier å bruke en BB-cream som gir en jevn farge, og som også har solkrem i. Kanskje det er noe for deg?

Anonymkode: 28ab5...18e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med solkrem og foundation får jeg ikke til å fungere selv, men du kan kjøpe deg en søt solhatt og en enkel, nøytral skyggecaps, for å beskytte ansiktet. Jeg har måttet brukt dette en del i sommer, pga kvisekrem som gir sensitiv hud, og det fungerer godt når en blir vant til det. Det er kanskje ikke så moteriktig bestandig, men heller det enn ødelagt hud. Før solkremens tid brukte alle kvinner solhatter/kyser for å beskytte seg, og de fineste fruene brukte gjerne en håndholdt parasoll i tillegg - jeg lurer på når det kommer tilbake? :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en bb-creamsolkrem fra Boots med faktor 50, den blir ikke like pen som en vanlig foundation, men absolutt duganes til meg i hvert fall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket cushions? Får kjøpt dem billig på ebay. Selv bruker jeg et merke fra Hera. Høy solfaktor og SPF+ PA+++. Kan påføres igjen og igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker Body Shop sin Skin Defence med solfaktor 50. Denne ligger fint under sminken min! 

Anonymkode: 1f873...467

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke dyrt. 

Anonymkode: d5f8f...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Elizabeth Arden Pro har en farget dagkrem med solfaktor 50. Den er for mørk for vinterfjeset mitt, men funker fint når jeg har fått litt farge.

Anonymkode: 8ce97...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Bruker BB cream med solfaktor. Da blir det både solfaktor og utjevnende farge i ansiktet.

Alternativet er vel å ha med seg sminkeservietter, og vaske bort gammel Foundation før du tar på ny, dersom du vil gjøre det jevnlig utover dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...